منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

عبدالعزیز بن باز؛ دشمن امیرالمؤمنین (ع) و مفتی اعظم آتش افروزان وهابی

به گزارش"ادیان نیوز"،یكی از علمای وهابیت كه نقش مهمی در احیای تفکرات، ابن­ تیمیه و شاگردش ابن قیم جوزیه و محمدبن عبدالوهاب داشته ، عبدالعزیز بن باز است كه نزد وهابیان به مفتی اعظم مشهور است برای اینكه بیشتر با او آشنا شویم زندگی‌نامه، فعالیت‌ها، فتواها ‌و تفكرات او را مرور می­كنیم.

عبدالعزیز بن عبدالله بن عبدالرحمن بن محمد بن عبدالله بن باز در بیست و یکم نوامبر ۱۹۱۰ میلادی برابر با چهاردهم ذوالحجّه ۱۳۳۰هجری قمری در شهر ریاض عربستان سعودی به دنیا آمد. در سال ۱۹۱۳میلادی پدرش باز بن عبدالله و در سال ۱۹۲۱مادرش حفصه بنت سمیح درگذشت. در ۱۹۳۶ عبدالعزیز ابن باز بینایی خود را از دست داد.

مهم‌ترین استادان او در اصول، فقه و ادبیات عرب، محمود بن ابراهیم بن عبدالطیف الشیخ، محمد بن عبدالطیف بن حسن الشیخ، سعد بن محمد بن عتیق القاضی، حامد بن فارص بودند. وی در محضر سعد بخاری تجوید قرآن را آموخت.


ادامه مطلب



طبقه بندی: فرقه وهابیت، فرقه ها و ادیان، شیعه، اعتقادات شیعه، اسلام، پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)،
[ شنبه 23 شهریور 1392 ] [ 09:53 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

کالج متروپولیتن بیرمنگام تسلیم شد

به گزارش ادیان نیوز به نقل از خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ کالج متروپولیتن بیرمنگام امروز ـ جمعه 22 شهریور ـ در پایگاه فیسبوک اعلام کرد سیاست خود را تغییر خواهد داد و اجازه می دهد افراد از لباس های شخصی خاص برای نشان دادن ارزش های فرهنگی خود استفاده کنند.

این کالج در شهر بیرمنگام در مرکز انگلیس که تعداد زیادی از مسلمانان را در خود جای داده است قبلا استفاده از کلاه و نقاب را ممنوع کرده بود تا چهره افراد واضح و قابل تشخیص باشد.

بر اساس این قانون به کار بردن نقابی که برخی زنان مسلمانان از آن استفاده می کنند و به جز چشمان همه جای صورت را می پوشاند، ممنوع بود.

این سیاست از حمایت دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز برخوردار شد و سخنگوی وی اعلام کرد نهادهای آموزشی باید بتوانند «قوانین لباس پوشیدن مخصوص خود را بنویسند و اجرا کنند.» اما حدود 9000 نفر با هماهنگی جنبش دانشجویان سیاهپوست اتحادیه ملی دانشجویان طوماری را در مخالفت با این قانون امضا کردند و صدها دانشجو نیز تصمیم داشتند روز جمعه در اعتراض به آن تظاهرات کنند.

آرون کیلی از اتحادیه ملی دانشجویان در این خصوص گفت: این ممنوعیت نقض صریح حق آزادی مذهبی و فرهنگی و نقض مشخص حق انتخاب زنان است.





طبقه بندی: شیعه،
[ شنبه 23 شهریور 1392 ] [ 09:49 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

شمشیر پادشاه مالزی بر گردن ایدئولوژی شیعی

به گزارش ادیان نیوز، در ادامه فعالیت های ضد شیعی در مالزی که در برهه اخیر شدت گرفته است، این پروژه در یکی دیگر از ایالت های مالزی نیز کلید خورد.

«سلطان عبدالحلیم معظم شاه» سلطان ایالت کداه مالزی که در حال حاضر پادشاه کل مالزی نیز است در دیدار «شیخ محمد بدرالدین احمد» مفتی ایالت کداه با ابراز نگرانی از افزایش جدی شیوع ایدئولوژی شیعی در مالزی به ویژه ایالت کداه از تمامی نهادهای مرتبط خواسته است تا با تمام قوا موضوع شیوع مذهب شیعه در مالزی را مورد بررسی قرار دهند.

پادشاه مالزی همچنین خواستار مجازات شدیدی برای آن‌هایی که به گسترش آموزه‌های شیعی در مالزی اقدام می‌کنند، کرده است.

مفتی ایالت کداه در این دیدار گفته است: جوانترها زودتر از دیگران به ایدئولوژی شیعه روی می‌آورند زیرا به آن‌ها پیشنهاد پول و سفرهای خارجی می‌شود.

بر همین اساس قرار است چهار نفر از پیروان اهل بیت(ع) در این کشور به دلیل داشتن کتب شیعی محاکمه می شوند!

این چهار شهروند شیعه به نام های «عبد المناف بن عبدالحمید» 48 ساله، همسر آقای عبدالمناف، «ابوبکر بن احمد» 45 ساله و «ادریس بن محمد دیسا» 48 ساله در مقابل حاکم دادگاه شریعت ایالت پیرق (Perak Darul Rizuan) مورد محاکمه قرار خواهند گرفت.

شایان ذکر است در برهه اخیر مسؤولان ایالت های مختلف مالزی برای شدت بخشیدن به قوانین علیه پیروان اهل بیت(ع)، تمامی فتواهای ضد شیعی و نیز بودجه های تعیین شده برای این کار را قطعی و لازم الاجرا دانسته اند. همزمان «مخریز مهاتیر محمد» فرزند نخست وزیر سابق مالزی نیز سردمدار فعالیت های ضد شیعه در این کشور شده است. وی بتازگی اعلام کرد که دولت ایالتی باید بودجه ای را برای تقویت مقامات دینی مالزی اختصاص دهند تا بتوانند قوانین ضد شیعی بیشتر و بهتری وضع کنند!

منبع: ابنا





طبقه بندی: شیعه،
[ شنبه 23 شهریور 1392 ] [ 09:47 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

اولین گروه از زائران حج تمتع به مدینه منوره اعزام شدند
اولین گروه از زائران حج تمتع ۹۲ به مدینه منوره اعزام شدند و این گروه از زائران می‌توانند نماز صبح خود را در مدینه منوره اقامه کنند.
خبرگزاری فارس: اولین گروه از زائران حج تمتع به مدینه منوره اعزام شدند


به گزارش خبرنگار جامعه فارس، مراسم بدرقه اولین گروه از زائران حج تمتع 92 با حضور حجت‌الاسلام و المسلین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولین این سازمان برگزار شد.

در این مراسم همچنین رسولی‌نژاد رئیس فرودگاه‌های کشور، پهلوانی مدیرعامل سازمان هواپیمایی و سرهنگ مهری رئیس پلیس فرودگاه‌های کشور حضور داشتند.

اولین گروه زائران که شامل 246 نفر از زائران تهرانی بودند، به مدینه منوره اعزام شدند و از آنجایی که پروازها به شهر مدینه منوره صورت می‌گیرد، این زائران می‌توانند نماز صبح روز شنبه 24 شهریور را در سرزمین پیامبر(ص) اقامه کنند.

آغاز اعزام‌های حج امسال از امروز آغاز شد و مدت اقامت زائران در مکه مکرمه و مدینه منوره در مجموع 30 تا 36 روز است.





طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)، ماه ذیقعده، اماکن مذهبی،
[ شنبه 23 شهریور 1392 ] [ 09:13 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چرا به امام رضا(ع) «غریب‌الغرباء» لقب داده‌اند
یادداشت/ حجت‌الاسلام حسنلو

از پیامبر اعظم(ص) پرسیدند «غرباء» چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: کسانی که از امت من هستند و سنت مرا زنده می‌دارند، که مردم آن سنت‌ها را فراموش کرده و از بین برده‌اند.

خبرگزاری فارس: چرا به امام رضا(ع) «غریب‌الغرباء» لقب داده‌اند

گروه آیین و اندیشه، حجت‌الاسلام امیرعلی حسنلو (مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم): از آن رو که امام رضا ـ علیه‌السلام ـ در عصری می‌زیست که از چند جهت مظلومیت آن حضرت نمایان شد که شاید بتوان گفت دلایل ملقب شدنش به لقب «غریب‌الغربا» از این عوامل نشأت می‌گرفت.

1. امام با حاکمی چون مأمون مواجه شد. مأمون فردی بود که تظاهر به دوستی اهل بیت می‌نمود اما سیاستی در پیش گرفت که نمایش حب اهل بیت (ع) نموده ولی در باطن در مهجوریت اهل بیت کوشید.

ابتدا امام را از مدینه که وطن محبوبش بود به اجبار به سوی مرو فراخواند و امام ناچار بود که از این دعوت استقبال کند از آن جهت وقتی خواست به سوی مرو حرکت کند اهل بیت ـ علیهم‌السلام ـ خود را خواند و گفت برای من گریه کنید دیگر مرا نخواهید دید. (محمد بن یعقوب کلینی، کافی، تهران، داراالکتب الاسلامیه، ج4، ص147 و ج4، ص581)

وقتی امام از این مسافرت به این شکل سخن گفت روشن می‌شود که غربت آن حضرت قطعی بوده است.

2. پس از امام کاظم –علیه‌السلام- عده‌ای به نام واقفه که از شیعیان آن حضرت و پدرش بودند به انکار امامت امام رضا ـ علیه‌السلام ـ می‌پرداختند و بین شیعه اختلاف افکندند و امام از این قضیه بسیار غمناک و اندوهگین شد، و آنان به رهبری علی بن حمزه بطائنی شیعه را در این دوره به سختی پراکنده ساخت و دل امام را به سختی رنجاند و از این جهت امام در حقش نفرین کرد. (محمد بن یعقوب کلینی، کافی، تهران، داراالکتب الاسلامیه، ج4، ص147 و ج4، ص581)

این مسئله نیز از وجوه غربت امام بود و شیعه را محدود کرد.

3. شاید علت دیگر این است که جمعی از شیعه مدعی شدند که امام بعد از تو منقرض شود، چون تو نسلی و فرزندی بعد از خود نداری، با وجود اینکه امام جواد متولد شده بود، و امام رضا ـ علیه‌السلام ـ او را به عنوان جانشینی خود معرفی می‌کرد و آنان منکر وجود فرزند برای امام بودند، اگر کسی فرزند داشته باشد و عده‌ای چنین ادعا کنند که او فرزند تو نیست، حتی خویشان امام نیز چنین ادعا کردند که تو فرزندی نداری، از نظر روحی و روانی این مسئله برای هر کس بسیار سخت است، چه رسد اینکه نسبت به امام معصوم چنین ادعایی کنند، غربتی از این بالاتر که خویشاوندان درباره امام چیزی را ادعا کنند که منکر مقام امامت متصل و برتری آن حضرت بوده و حضرت را به دروغ متهم سازند، چون لازمه کار آنها نسبت دروغ به امام بود که از امام خواستند نسب شناس و قیافه شناس دعوت کند برای تایید فرزندی امام جواد.

4. وجه دیگر غربت این است که خود حضرت خود را هنگام وداع اهل بیت (ع) غریب نامید «زرنی اخرج من جوار جدی فاموت فی غربة...». (مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، بیروت، دارالوفاء، ج49، ص117؛ شیخ صدوق، عیون، ج2، ص217)

5. وجه دیگر غربت امام رضا ـ علیه‌السلام ـ این بود چون امام مثل دیگر ائمه ـ علیهم‌السلام ـ با همه علوم الهی که در سینه داشت و برتری آن حضرت به تمام مردم جهان روشن شد و در مناظرات مختلف علمی بر همه دانشمندان چیره شد اما با همه آشکار شدن فضائلش، مردم درباره آن حضرت چنان که باید قدر ندانستند، اگر چه بیشتر این هجران و غربت از طرف مأمون و عباسیان در حق حضرت روا شد.

6. امام رضا (ع) در دیارغریب و به دور از فرزندان و خویشان و خانواده به شهادت رسید؛ در حالی که مورخین درباری، شهادت امام به دست مامون را مرگ طبیعی جلوه دادند.

اگر همه این دلایل را جمع بندی کنیم، امام رضا ـ علیه‌السلام ـ غریب الغربا بوده و قدرش برای مردم آن چنان که باید شناخته نشده است و هنوز نیز این غربت با وجود احترام خاص ایرانیان و داشتن گنبد و بارگاه با شکوه ادامه دارد.

غیر از امام رضا ـ علیه‌السلام ـ امام حسین ـ علیه‌السلام ـ نیز در کلام ائمه، لقب غریب خوانده شد.

امام صادق ـ علیه‌السلام ـ آن حضرت را غریب خوانده است. (محمد بن یعقوب کلینی، کافی، تهران، داراالکتب الاسلامیه، ج4، ص147 و ج4، ص581)

از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پرسیدند، غرباء چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: کسانی که از امت من هستند و سنت مرا زنده می‌دارند، که مردم آن سنت‌ها را فراموش کرده از بین برده‌اند.

با استفاده از مفهوم این روایت، پیامبراکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ همه ائمه را که بهترین زنده کنندگان سنت نبوی بوده‌اند غریب نامیده‌اند. (ابن بطریق، العمده، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1407ق، ص435)

درباره امام حسین ـ علیه‌السلام ـ نیز چنین آمده «السلام علی خامس اصحاب الکساء السلام علی غریب الغرباء السلام علی الشهید الشهداء...». (محمد بن مومن مشهدی المزار، تحقیق جواد القیومی، نشر قیوم، 1419ق، ص497)

هم چنین در زیارت وداع شهداء کربلا و امام حسین ـ علیه‌السلام ـ چنین آمده است: «السلام علیک یا غریب الغرباء....». (ابن طاووس، اقبال الاعمال، مکتب الاعلام الاسلامی، 1416ق، ج3، ص347)





طبقه بندی: امام رضا(ع)،
[ جمعه 22 شهریور 1392 ] [ 08:22 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

مردی كه ثواب زیارتش معادل هزار حج مقبول است


بخدا سوگند یاد میكنم كه آن بقعه باغى است از باغهاى بهشت هر كس مرا در آن بقعه زیارت كند مثل كسى خواهد بود كه رسول خدا (ص) را زیارت كرده باشد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، برابر روایات فراوانی كه از ائمه هدی علیهم السلام وارد شده است برای زیارت قبور ائمه خداوند ثوابهای بسیاری مقرر فرموده است.

در این میان ،زیارت قبور برخی از امامان همچون امام حسین علیه السلام و امام رضا علیه السلام از فضایل بیشماری برخوردار است.

در روایت زیر كه از خود امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام نقل شده آمده است: از على بن حسین بن على بن فضال از پدرش از حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا (ع) مروى است كه فرمود:

همانا در خراسان بقعه‏اى است كه زمانى محل آمد و شد ملائكه شود و پیوسته فوجى از ملائكه از آسمان در آن موضع فرود آیند و فوجى به آسمان بالا روند تا اینكه صور دمیده شود

به آن جناب عرض كردند: یا ابن رسول اللَّه این بقعه كدام است؟

فرمود: آن بقعه در زمین طوس است و بخدا سوگند یاد میكنم كه آن بقعه باغى است از باغهاى بهشت هر كس مرا در آن بقعه زیارت كند مثل كسى خواهد بود كه رسول خدا (ص) را زیارت كرده باشد
و حقتعالى ثواب هزار حج خالص كه هیچ شائبه در آن نباشد و هزار عمره مقبوله برایش بنویسد و من و پدران من در روز قیامت شفیعان او باشیم.

عیون أخبار الرضا علیه السلام / ترجمه آقا نجفى، ج‏2، ص: 506




طبقه بندی: امام حسین(ع)، امام رضا(ع)،
[ جمعه 22 شهریور 1392 ] [ 11:47 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

كمتر شنیده هایی از 5 ضریح مرقد امام رضا (ع)!
از نخستین ضریح با چوب شمشاد تا ضریح 12 تُنی فعلی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: مضجع مقدس و آرامگاه پاك و نورانی امام رضا (ع)، در آغوش ضریح مقدس و مجللی جای دارد كه با صفحه های زرین و سیمین زینت یافته و آیاتی از قرآن كریم بر آن نمایان است و زائران و محبان حضرت از شبكاتش بر آن فضای ملكوتی دیده می دوزند و جلال و ابهتی روحانی بر صفحه ی جانشان پرتو می افكند.

ضریح به عنوان مهمترین نماد مضجع مطهر امام رضا (ع) با چند قرن قدمت، از سابقه ی تاریخی برخوردار است و بی شك قدمت بیش از یك هزار و دویست ساله ی مشهدالرضا و اقبال مسلمانان به زیارت این مكان در طول چندین قرن، زمینه را برای پیدایش صندوق و بعدها ضریح فراهم آورده است.
بنا به شواهد تاریخی، تاكنون چندین ضریح بر روی مرقد شریف امام رضا (ع) نصب گردیده كه ضریح فعلی پنجمین ضریح است و در مورد تاریخچه ضریح های نصب شده بر روی مرقد مطهر امام روایات متفاوتی در منابع تاریخی ذكر شده است كه شاید اشاره به گوشه ای از آن ها خالی از لطف نباشد.

ضریح اول
اولین ضریح، ضریحی چوبی و تسمه های فلزی، با پوشش طلا و نقره بوده است كه در اواسط قرن دهم یعنی در دوران شاه طهماسب صفوی به سال 957 ﻫ.ق ساخته و بر روی صندوقچه چوبی نصب شده است.
البته باید اشاره نمود در مورد تاریخچه ضریح اول اختلاف نظر است. برخی از نویسندگان بانی اولین ضریح را نامعلوم دانسته و نویسنده كتاب تاریخ آستان قدس احتمال داده است كه اولین ضریح در عهد تیموریان و بعضی احتمال داده اند كه در عهد شاه اسماعیل اول صفوی نصب شده باشد. عده ای نیز آن را منسوب به عهد شاه طهماسب اول می دانند و در برخی از منابع، ساخت این ضریح به شاه عباس اول صفوی نسبت داده شده است.
به نظر می رسد تا سال 1311 ش به دلایل مختلف از جمله عدم امكان رؤیت كتیبه ضریح قدیمی، تاریخ نصب و نام بانی آن مورد اختلاف بوده است، اما بیشتر مورخان قبل از این گزارش، بانی آن را شاه طهماسب صفوی دانسته اند و حتی اعتمادالسلطنه كه نام بانی و تاریخ نصب ضریح را نامعلوم می داند و آن را فاقد كتیبه معرفی می كند، در جای دیگری از كتابش به نقل از مسیو فریزر می نویسد:
«... وقتی كه شاه طهماسب شهر را بنا كرد یا به توسیع آن پرداخت، گنبد مطهر را با آجرهای مطلّا تذهیب نمود، یك مناره قشنگی ساخت و آن را مذهّب داشت و دور مرقد ضریح طلایی نصب كرد.»
وجود ضریح به استناد اخبار موجود در منابع تاریخی در عهد شاه طهماسب اول صفوی قطعی است، چون واژه ضریح چندین بار در رویدادهای مربوط به تاریخ مشهد در منابع این دوران نقل شده، چنان كه در خبر مؤلف عالم آرا از عهد شاه طهماسب آمده است كه در سال 985 ق جسد شاه طهماسب در جوار ضریح مبارك مدفون گردیده، و یا در خبر تهاجم سپاه عبدالمؤمن خان ازبك به مشهد در سال 997 ق ذكر شده است:
«... ازبكیه خونخوار عده زیادی از مردم بیچاره را در اطراف مقبره كشتند؛ چنان كه اطراف ضریح یك ذراع خون ایستاد.»
درباره مشخصات این ضریح نیز اخبار متفاوتی وجود دارد. بیشتر نویسندگان جنس آن را از چوب دانسته و بعضی نوع چوب اولین ضریح را از شمشاد و برخی از صندل و بعضی دیگر از جنس نقره و عده ای دیگر همچون اعتمادالسلطنه و مؤلف منتخب التواریخ جنس ضریح را از فولاد می دانند.

ادامه مطلب



طبقه بندی: امام رضا(ع)،
[ جمعه 22 شهریور 1392 ] [ 11:46 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

همایش گرامیداشت بقاع متبرکه شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد




همزمان با دهه کرامت ، صبح امروز پنجشنبه بیست و یکم شهریور ماه 1392 همایش گرامیداشت بقاع متبرکه شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد با حضور جمعی از مردم محلی و شهرستان ساوجبلاغ و نظرآباد و روستاهای این دوشهرستان و خانواده های معظم شهدا و ایثارگران و مسئولین شهرستان از جمله جناب آقای علی حدادی فرماندار محترم شهرستان ساوجبلاغ و حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای عباس اسلامی  رئیس محترم اداره اوقاف و امور خیریه و جناب سرهنگ حاجی پور فرمانده محترم سپاه شهرستان ساوجبلاغ و تعدادی دیگر از مسئولین محلی و اعضای محترم هیئت امناهای امامزادگان این دو شهرستان به میزبانی مردم متدین و ولایت مدار روستای دوزعنبر در کنار بارگاه ملکوتی امامزاده یحیی بن موسی الکاظم (ع) در روستای دوزعنبر تشکیل گردید .
در این همایش نقش و جایگاه امامزادگان این سلاله های پاک علوی در ارتقای معنوی و مذهبی ایران اسلامی با بیان احادیثی از معصومین بیان گردید. و اشاره گردید که از ویژگی های این قطعه های بهشتی احساس امنیت و آرامش است که مردم در کنار این امامزادگان به دست می آورند.همچنین در این همایش بخشی از فعالیت ها و برنامه اداره اوقاف و امور خیریه و همچنین فعالیت های مذهبی و عمرانی روستای دوزعنبر بیان گردید و به تصویر کشیده شد.
درادامه مداح اهل بیت حاج عباس حیدراولاد با مدیحه سرایی در مدح امام رئوف و مهربان حضرت امام رضا (ع) و کریمه اهل بیت حضرت معصومه (ع) فضای معنوی مجلس را دو چندان نمودند.
همچنین خطیب مجلس حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای صابری اراکی با بیانات شیوای خود با موضوع اسلام و ثقلین ،قرآن و اهل بیت (ع) مستمعین را به فیض اکمل رساندند.
 برای دیدن تصاویر بر روی ادامه مطلب کلیک نمایید.
لطفا نظر بگذارید.



ادامه مطلب



طبقه بندی: حضرت یحیی بن موسی کاظم(ع)(از نوادگان امام موسی کاظم) ، روستای دوزعنبر،
[ جمعه 22 شهریور 1392 ] [ 11:35 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

جسارت‌‌کنندگان به قبور و بقاع متبرکه منتظر قهر خداوند باشند
رئیس ستاد اقامه نماز کشور:

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه زیارت قبور و ضریح امامزادگان و ائمه (ع) نه تنها شرک نیست، بلکه علامت توحید است، گفت: آنهایی که قبرستان بقیع و قبر حجربن عدی را تخریب کردند، منتظر قهر خدا باشند.

خبرگزاری فارس: جسارت‌‌کنندگان به قبور و بقاع متبرکه منتظر قهر خداوند باشند

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام قرائتی پاسخ‌های قاطعی به انواع شبهاتی که وهابیون در رابطه با زیارت قبور و ضریح امامزادگان و توسل به آنها دارند، ارائه کرد.

وی با طرح این سؤال که چرا امامزاده‌ها به ایران آمده‌اند، گفت: آنها به سه دلیل هجرت، دعوت و محبت ایرانی‌ها به اهل بیت(ع) به سرزمین ما آمدند، بنابراین هرکس در این سرزمین بقعه و گنبدی می‌بیند، یاد دین می‌افتد.

این معلم اخلاق و قرآن کریم ادامه داد: یک عده که اعتقادی به این کارها ندارند، زیارت را شرک می‌دانند اما ما می‌گوییم این عین توحید است و گنبد و گلدسته و ضریح و مرقد نشان‌دهنده اهل توحید و علامت توحید است.

قرائتی همچنین با اشاره به برخی حرف و حدیث‌ها در زمانی که ضریح امام حسین (ع) را از ایران به کربلا منتقل می‌کردند و مردم به آن ضریح متوسل می‌شدند، اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها این توسل و ارادت را تحمل نمی‌کردند و می‌گفتند این ضریح که هنوز به آنجا نرفته و قداست پیدا نکرده است اما ما دلیل قرآنی داریم که می‌گوید آن قداست پیدا کرده است همانطور که خداوند می‌فرماید کوه به خاطر نزول تورات در آنجا مقدس است.



ادامه مطلب

[ جمعه 22 شهریور 1392 ] [ 11:31 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

نگاهی به زندگی نامه آیت اله سیدمحمود طالقانی
خبرگزاری پانا:سید محمد طالقانی نخستین زندانی سیاسی است که در زمان رضا شاه، به جرم دفاع از زن محجبه ای که مأموران رضا شاه به وی توهین کرده، قصد برداشتن چادر وی را داشتند، دستگیر و زندانی شد.
۱۳۹۲ سه شنبه ۱۹ شهریور ساعت 10:55 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 به گزارش خبرگزاری پانا؛امروز نوزدهم شهریور ماه مصادف است با سالروز درگذشت بزرگ مردی که تمام سال های عمر پربرکت خود را صرف مبارزه با استبداد ستمشاهی کرد و سال ها سختی های زندان وتبعید را تحمل نمود.

زندگی نامه

سید محمود علایی طالقانی در یک شب بسیار سرد زمستانی یعنی 15 اسفند سال 1289 در دهکده‌ی گلیرد طالقان بدنیا آمد.   گلیرد یکی از روستاهای شهرستان طالقان است.

ایشان اولین فرزند پسر خانواده بود.پدر وی آیت اله سید ابوالحسن طالقانی و مادرش عذرا گورانی بود.

وقتی سید محمود به سن پنج سالگی رسید او را به مکتب‌خانه گلیرد نزد ملا سید تقی اورازانی فرستادند، او در سال اول، خواندن قران را آموخت و در سال دوم، کتاب «موش و گربه» اثر عبید زاکانی را شروع کرد؛سید محمود در سن هفت سالگی سواد خواندن و نوشتن را کامل آموخت، در همان سن پدرش تصمیم گرفت به تهران مهاجرت کنند و به خانه‌ای کوچک در محله‌ی قنات آباد تهران رفت.

سید بنا به درخواست پدر برای تکمیل علوم دینی به شهر مقدس قم رفت، پدر درباره سید محمود به آیت‌الله حاج شیخ حائری سفارش کرد، سید محمود در ابتدا به مدرسه رضویه رفت و سپس وارد مدرسه‌ فیضیه شد؛ در سال 1310 پدر ایشان مریض شدند و دارفانی را وداع گفت.

سید محموددر همان سال به نجف اشرف رفت و از اساتید معروف بهره برد و پس از شش سال از عالم بزرگ آیت‌الله اصفهانی اجازه‌ اجتهاد گرفت و به ایران بازگشت. او به قم رفت و از آیت‌الله حائری اجازه اجتهاد و از آیت‌الله مرعشی اجازه‌ی حدیث گرفت.

فعالیت های سیاسی و فرهنگی

همه زندگی سیاسی آیت الله طالقانی مبارزه، زندان و تبعید است گویی شخصیت وی با سکوت و سکون نا آشنا بوده است  وی نخستین زندانی سیاسی است که در زمان رضا شاه، به جرم دفاع از زن محجبه ای که مأموران رضا شاه به وی توهین کرده، قصد برداشتن چادر وی را داشتند، دستگیر و زندانی شد؛ آنان عدم جواز حمل عمامه از جانب وی را بهانه دستگیری او قرار داده بودند.

آیت الله طالقانی به جهت مخالفت با انقلاب سفید شاه، در بهمن 1341 دستگیر و زندانی شد او در ایام محرم تظاهرات‏های سیاسی - مذهبی را هدایت و سخنرانی‏های پرشوری ایراد می‏کرد؛ به گونه‏ای که توسط رژیم دستگیر و زندانی شد؛ دستگیری وی عکس العمل بسیاری علما را به دنبال داشت از جمله امام خمینی(ره) در مورد دستگیری ایشان و برخی دیگر از اعضای نهضت آزادی در اطلاعیه‏ای نوشت: اینجانب و اشخاص با وجدان و با دیانت متأسفیم از مظلومیت این اشخاص که به جرم دفاع از اسلام و قانون اساسی، محکوم به حبس های طویل المدت شده و باید با حال پیری و نقاهت در زندان، برای اطفای‏شهوات دیگران به سر برند.

آیت الله طالقانی علاوه بر زندان، مجازات هایی همچون تبعید را نیز تحمل کرده بود وی مدت شش ماه در زابل و یک سال در بافت تبعید بود.

فعالیت های سیاسی وفرهنگی طالقانی گسترده و متنوع است وی از تمامی فرصت‏هایی که گمان می‏برد، به افزایش آگاهی جوانان و بهبود بینش و نگاه آنان نسبت به اسلام کمک می‏کند، بهره می‏برد.

در سال 1320 که رضا خان تبعید شد و فضای سیاسی آزادی خوبی یافت، طالقانی با همکاری یکی از فرهنگیان، کانون اسلام را بنیان نهاد که از جمله اعضای اصلی آن مهندس مهدی بازرگان، دکتر یدالله سحابی، حجت الاسلام عبدالحسین ابن الدین و علی اردلان بودند. در این کانون، مباحث دینی و علمی مطرح می‏شد.

طالقانی تفسیر قرآن می‏گفت؛ مجله دانش آموز نیز از سوی کانون منتشر می‏شد و افزون بر آن، کلاس های درس و انجمن های خیریه، برای کمک به فقرا در زمان جنگ نیز دایر شده بود.

طالقانی افزون بر جلسات کانون اسلام، در انجمن اسلامی دانشجویان نیز شرکت داشت انگیزه اصلی وی از شرکت در این انجمن، برداشتن دیوار جدایی میان دانشجویان و طلاب علوم دینی بود.

وی‏بیشترین ارتباط را با جوانان برقرار می‏کرد و بر این عقیده بود که باید قرآن را وارد زندگی و جامعه کرد. این انجمن، همچنین برای مقابله با تبلیغ زیاد توده ای ها و بهایی ها در میان دانشجویان تشکیل شد و اهداف آن عبارت بود از: اصلاح جامعه بر طبق دستورات اسلام، کوشش در ایجاد دوستی و اتحاد بین افراد مسلمان، مخصوصاً جوانان روشنفکر، انتشار حقایق اسلام به وسیله ایجاد موءسسات تبلیغاتی‏و نشر مطبوعات و مبارزه با خرافات. این انجمن از وعاظ و اساتید و نویسندگان دعوت به همکاری می‏کرد و طالقانی از جمله این افراد بود.

مسجد هدایت

این مسجد ابتدا مقبره‌ خاندان هدایت بود آقای طالقانی در سال 1327 رسماً امام جماعت مسجد هدایت شد، بعد از سال 1332، اعضای انجمن اسلامی مهندسان و نمازگزاران پول تهیه و مسجد را بازسازی کردندو از همان سال اول تفسیر قرآن آقای طالقانی در آن مسجد شروع شد: مسجد هدایت علاوه بر جلسه تفسیر و صحبت‌های آقای طالقانی، محل دیدار دانشجویان هم بود.

دانشجویان به مناسبت‌های مختلف در مسجد جمع می شدند و به صحبت‌های آقای طالقانی گوش می دادند، در سال 1338، آقای طالقانی به همراه عده ای از دوستان، به نمایندی از آیت‌الله بروجردی برای رساندن پیام به ایشان به شخی شلتوت، شیخ دانشگاه الازهر و مفتی مصر به آن کشور رفت؛ هدف از آن سفر، نزدیکی بیش‌تر با علمای شیعه و اهل تسنن بود.

آقای طالقانی در مسجد هدایت به همراه استاد شهید مرتضی مطهری به تحلیل مسایل اجتماعی و افشاگری کارهای رژیم می‌پرداخت. اعلامیه‌های معروف آیت‌الله طالقانی معروف به دیکتاتور خون می ریزد در صدها نسخه انتشار یافت و بعدها برایش پرونده‌ای شد که او را به ده سال زندان محکوم کردند؛ آقای طالقانی پس از گذشت پنج سال از مدت محکومیت در روز نهم آبان سال 1346 از زندان قصر آزاد شدند.

بعد از بسته شدن مسجد هدایت آقای طالقانی به مبارزات مخفی پرداخت و بار دیگر در سال 1349 شور و حال عجیبی به مسجد هدایت داد؛ سپس او را دستگیر کردند و او را با هواپیما به زاهدان تبعید کردند و به همراه مأموری به زابل رفت.

آقای طالقانی در روزهای آخر سال 1356، بدترین دوران زندان خود را گذراند سپس در هشتم آبان‌ماه سال 1357 آزاد شد. یکی از مهمترین نظرات آقای طالقانی بعد از انقلاب طرح مسأله شوراها بود. اولین نماز جمعه تهران به امامت ایشان در 5 مرداد ماه در دانشگاه تهران برگزار شد و سپس ایشان به عنوان نماینده‌ی مردم در مجلس خبرگان انتخاب شد.

رحلت

سرانجام طالقانی در بامداد نوزده شهریور 1358 دار فانی را وداع گفت، براثر عارضه قلبی به ملکوت اعلی شتافت.

امام خمینی در رثای این مجاهد نشتو فرمود:او برای اسلام به منزله حضرت ابوذر بود؛ زبان گویای او، چون شمشیر مالک اشتر برنده بود و کوبنده، مرگ او زودرس بود و عمر او با برکت....



[ سه شنبه 19 شهریور 1392 ] [ 04:32 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 11 :. [ ... ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ ... ]

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو | Buy Website Traffic