منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

سلام زیباروی من .. چند روزی از ماه رمضان باقی نمانده...

سلام زیباروی من ..
نماز و روزه هایت قبول ..
به حساب روزهای زمینی : 
چند روزی به پایان رمضان مانده و من :
حوصله ام را برمی دارم و سر به 
حوالی عشق آباده ظهورت می زنم ..
دلم از غیبت بلندت گرفته : سَری به ظهورت میزنم ..
دلم را به پشت دروازه ی ظهورت می آورم : 
چشم به بارقه ی نوری میدوزم که از لابلای 
در به چشمانم میزند ..
دستی برایت تکان میدهم ...
این منم آقاجان : مرا ببین ! 
در را باز کن ..
خسته شدم از بس به انتظارت نشستم و تو نیامدی :
آمده ام اینجا : ایستاده ام ..
به انتظارت ایستاده ام : نشستن بس است ..
در را که بگشایی : نور صورت دلربایت که از دروازه ی ظهورت بتابد : مرا با چشمانی بارانی می بینی ..
راستش را بگویم ؟
دلم برایت تنگ شده : خودم را به نزدیک ترین نقطه ی دیدارت در زمین رساندم ..
اینجا پشت دروازه ی غیبت ، در آخرین روز...
چه کنم : روزهای پایانی رمضان رسیده و من هم بی قرارم ...
بهانه هایم بسیار شده برای بهانه گرفتن در نبودنت ...
بهانه هایم را به بَهایی جز " دیدارت " نمی فروشم ..
خریداری : بسم الله ..
مولاجان ..
هوای غریبی ست این روزها در زمین ..
رمضان که می رود : 
گویی نیمه ای از جان مرا هم با خود می برد : به کجا نمیدانم ؟
دل نگرانم آقا ..
اگر تا رمضان بعدی : زنده نبودم که با تو عشقبازی کنم و عاشقانه ها برایت بخوانم !! چه کنم ؟ 
من .... بی تو .. هر کجا باشد : نمی توانم بمانم جانِ مهدی ..
اما ...اگر من رفتم و تو آمدی : 
و رمضان سال بعدی را میهمان اهل زمین بودی :
جای مرا هم خالی کن مولای من ..
جای من در کنار تو بر سر سفره ی افطاری عاشقانه ..
عاشقانه ترین صحنه ی تکراریه آرزوهایم در زمین : 
همین یک تصویر است ...: 
رمضان ... من ... مهدی ...سفره ی افطار : ... ظهور ..
بخوان عشق من بخوان : 
سوره ی "قدر "ت را بخوان 
تا اذان چند دقیقه باقی ست ..





طبقه بندی: امام زمان(عج)، ماه رمضان، ماه شوال، عید سعید فطر،
[ سه شنبه 15 مرداد 1392 ] [ 04:25 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

رسم انتظار...

رسم انتظار...
سلام مولای من..
زمین را که می بینی : 
اهلِ زمین " خسته " از تکرارند این روزها ...
خسته از تکرارِ با تو بودنی که در انتهایش به بی تو بودن 
می رسد ..
باید هم خسته باشند مولاجان ...
قانونِ زمین است که هر چه تکرار شود : 
باید به آن عادت کرد ، چه به بودنش و چه به نبودنش ..
اهل زمین " عادت " کرده اند به نبودنت که 
هر روزشان را به تکرار می گذرانند ...
حتی به نبودن هایِ تو هم عادت کرده اند : 
که گویی برایشان فرقی هم ندارد که 
باشی یا نباشی : 
که بیایی یا نیایی : 
که غایب باشی یا ظاهر ..
اما مولاجان ..
من که نمی توانم : به نبودن هایت در هستی " عادت " کنم : من از " تکراری " بودن
روزهایم بی تو بیزارم ...
وقتی تمام هستی برای تو و به نام تو آفریده شده : 
چگونه من بی تو باشم در این زمانه ..
از روزی که عاشقت شدم : با خود عهد کردم : 
" با مهدی " باشم و بمانم و زندگی کنم ..
زندگی بی مهدی " جهنم " است در زمین : خُسران است..
مولاجان : من از تکراری شدنِ بودنِ با تو بیزارم که باید ترا عاشقی کنم و باید ترا در ثانیه های حیاتم " حاضر " ببینم 
تا عادت و تکرار " بلاگیره " روزگارم نگردد..
تا "با تو " به ظهور برسم ..
تکرار : عشق را هم عادی می کند آنگونه که عاشق و معشوق هم برایِ هم به عادت " تکرار " می شوند و ... 
در آخر هم جدایی به نامشان رَقَم می خورد ..
اما من : عشق را هم با تو جاودانه کرده ام که هر روزم 
عاشقانه با سلامی به محضرت آغاز می شود که هر روز 
ترا برای همان روز و زیباتر از دیروزها عاشقی می کنم ..
تو برای من تکراری ترین " جاذبه ی " عشقی در هستی 
که از تکرار کردنت در لحظه هایم لذتی می برم وصف ناپذیر ..
تکرارشدنِ " مهدی " در ثانیه های ِ من : 
حاضر شدنِ مولایِ من است در ذره ذره ی حضورم در دنیا : 
حال که من به نامِ مبارک تو حضور دارم در دنیا : 
باید ترا "حاضر " کنم برای خودم در دنیایم ..
به گمانم : من تنها عاشقی باشم که معشوقم را امروز 
بیشتر از دیروز می خواهم و عشقش جانم را لبریز از
اشتیاق می کند ..
هر چند که ترا ندیده " عاشقی " میکنم ولی :
دوستتدارم مولاجان ..





طبقه بندی: امام زمان(عج)،
[ سه شنبه 15 مرداد 1392 ] [ 04:24 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

مترو تهران در روز عید سعید فطر رایگان است
مترو تهران در روز عید سعید فطر رایگان است

استفاده از مترو در تهران از اول روز عید سعید فطر تا پایان برگزاری نماز عید برای مسافران رایگان خواهد بود.

خبرگزاری فارس: مترو تهران در روز عید سعید فطر رایگان است

به گزارش خبرگزاری فارس، احسان مقدم مدیر ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه روزه داران گفت: به منظور تسهیل در انتقال نمازگزاران به محل اقامه نماز عید در دانشگاه تهران؛ متروی تهران در روز عید سعید فطر خدمات ویژه و سرویس‌های فوق العاده‌ای در خطوط داخلی تهران ارائه خواهد کرد.





طبقه بندی: ماه شوال، عید سعید فطر،
[ سه شنبه 15 مرداد 1392 ] [ 04:21 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

انتظار داریم «روز جمعه» عید فطر باشد
عضو ستاد استهلال در نشست خبری:
انتظار داریم «روز جمعه» عید فطر باشد

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: پیش‌بینی کارشناسان رؤیت هلال این است که احتمال ضعیفی وجود دارد که روز چهارشنبه هلال ماه شوال دیده شود، بنابراین ما انتظار داریم عید فطر روز جمعه باشد.

خبرگزاری فارس: انتظار داریم «روز جمعه» عید فطر باشد

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام علیرضا موحدنژاد عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری ساعتی پیش در نشست خبری اعلام کرد: روز چهارشنبه 29 ماه مبارک رمضان، حدود 150 گروه در سراسر کشور کار استهلال ماه شوال را انجام می‌دهند و گزارش‌های خود را به سرعت برای ستاد استهلال ارسال خواهند کرد.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی کارشناسان رؤیت هلال این است که احتمال ضعیفی وجود دارد که روز چهارشنبه هلال ماه شوال دیده شود، بنابراین ما انتظار داریم که عید فطر روز جمعه باشد.

این کارشناس نجوم یادآور شد: در هلال ماه شوال، احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد که ماه در روز چهارشنبه 29 مبارک رمضان دیده شود اما به هر حال رصد انجام می‌شود و رصد، حرف آخر را خواهد زد.

رئیس ستاد استهلال تصریح کرد: اما اگر خلاف پیش‌بینی‌های نتیجه‌ای به دست آید و گزارش‌های اطمینان بخشی به دست ما برسد، نتیجه را به سرعت به خدمت ملت شریف اعلام خواهیم کرد.

وی گفت: محاسبات نجومی در بسیاری از موارد می‌تواند مشخص کند که هلال قابل رؤیت است یا نه، اما در برخی موارد این طور نیست چرا که پیش‌بینی‌های کارشناسان هلال متفاوت است از این رو وقتی میان خود کارشناسان نجومی تشخیص اول ماه مشکل است، باید رؤیت هلال صورت گیرد.

حجت‌الاسلام موحدنژاد افزود: بحث رؤیت هلال جنبه ریاضی و تجربی دارد و در کل دنیا یک مبحث علمی، محاسباتی و تجربی است بنابراین در مسائلی که جهت‌های تجربی دارند هر چه تجربه‌ها تکرار شود نتایج بهتر و دقیق‌تری برای محاسبات خواهد شد.

عضو ستاد استهلال اظهار داشت: خوشبختانه به لحاظ شرعی نیز فقهای ما در خصوص مبانی محکم اصولی که دارند محاسبات نجومی را برای فردی که اهل محاسبات است کافی می‌دانند از این رو اگر برای فردی بر اساس محاسبات نجومی اول ماه اثبات شود او می‌تواند به وظیفه خود عمل کند اما در حالی که اهل سنت چنین چیزی را نمی‌پذیرند.

وی گفت: استهلال به طور سنتی از زمان غروب آفتاب امکان‌پذیر خواهد بود و برخی از گروه‌های استهلال به دلیل اینکه ممکن است هلال بعد از غروب دیده نشود، قبل از غروب آفتاب نسبت به رصد آن اقدام می‌کنند. همچنین دفتر مراجع نیز می‌پذیرند که اگر هلال ماه، قبل از غروب دیده شود فردای آن روز ماه نو آغاز خواهد شد.





طبقه بندی: ماه شوال، عید سعید فطر، امام خامنه ای،
[ سه شنبه 15 مرداد 1392 ] [ 04:20 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

نظر ۹ تن از مراجع تقلید درباره میزان فطریه
فارس گزارش می‌دهد
نظر ۹ تن از مراجع تقلید درباره میزان فطریه

مسئول بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری درباره نظر معظم‌له نسبت به میزان زکات فطره امسال گفت: بر مبنای گندم، این میزان برای هر نفر حداقل ۳۵۰۰ تومان است.

خبرگزاری فارس: نظر ۹ تن از مراجع تقلید درباره میزان فطریه

خبرگزاری فارس ـ گروه آیین و اندیشه: به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان سال 1334 قمری نزدیک می‌شویم، بنابراین یکی از دغدغه‌های مهم مسلمانان پرداخت فطریه است که هر سال توسط مراجع عظام تقلید میزان آن اعلام می‌شود.

زیرا یکی از اعمال واجب در روز عید فطر پرداختن زکات فطره است، این زکات فطره بر کسانی واجب است که در شب عید فطر اولاً مکلف باشند و ثانیاً فقیر نباشد و ثالثاً نان‌خور دیگران هم محسوب نشوند.

به همین منظور در ادامه میزان پرداخت زکات فطریه که توسط مسئولان بخش استفتائات دفاتر مراجع محترم تقلید در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان شده است، می‌آید:

*حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌‌ای

میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم، برای هر نفر حداقل 3 هزار و 500 تومان است.

*آیت‌الله وحید خراسانی

زکات فطریه امسال بر اساس قوت غالب گندم برای هر نفر مبلغ 3 هزار و 500 تومان، معادل 3 کیلوگرم گندم و براساس قوت غالب برنج، کشمش، جو، خرما و مانند آن بستگی به قوت محلی هر کس دارد.

*آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی

بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ 3 هزار تومان، در تهران 3500 تومان و بر اساس قوت غالب برنج، مبلغ 15 هزار تومان اعلام می‌شود.

*آیت‌الله لطف‌‌الله صافی گلپایگانی

مؤمنان مبلغ معادل 3 کیلوگرم گندم را به عنوان قوت غالب بپردازند.

*آیت‌الله سیدعلی حسینی سیستانی

میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم، برای هر نفر حداقل 3 هزار و 600 تومان است.

*آیت‌الله عبدالله جوادی آملی

میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم، برای هر نفر حداقل 3 هزار تومان و بر مبنای برنج بر اساس قیمت برنج مصرفی و یا مبلغ متعارف بازار به هر قیمتی که می‌توانند مبلغ 3 کیلو برنج را پرداخت کنند.

*آیت‌الله جعفر سبحانی

هنوز از سوی ایشان اعلام نشده است.

*آیت‌الله حسین نوری همدانی

هنوز از سوی ایشان اعلام نشده است، ولی به طور معمول بر مبنای همان قیمت معادل 3 کیلو گندم است.

*آیت‌الله علوی گرگانی

میزان زکات فطره امسال بر مبنای گندم، برای هر نفر حداقل 3 هزار تومان است، ولی بهتر است که مبلغ 3 هزار و 500 تومان پرداخت شود، همچنین بر مبنای برنج برای هر نفر حداقل 15 هزار تومان است، ولی بستگی به نوع برنج مصرفی می‌توانند مبلغ بیشتری پرداخت کنند.





طبقه بندی: عید سعید فطر، مراجع معظم تقلید و علما،
[ سه شنبه 15 مرداد 1392 ] [ 04:19 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

آیا حكم حاكم اسلامی در ثبوت هلال حجیت دارد؟

آیا ثبوت هلال با حكم حاكم اسلامی ثابت می‌شود؟ آیا ولی فقیه یا حاكم كشور اسلامی در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) می‌تواند به ثبوت هلال ماه حكم كند؟ فقه پویا بررسی كرده است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، یكی از موضوعاتی كه فقه پویای رادیو معارف به آن پرداخته این است كه آیا ثبوت هلال با حكم حاكم اسلامی ثابت می‌شود یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا ولی فقیه یا حاكم كشور اسلامی در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) می‌تواند به ثبوت هلال ماه حكم كند؟ اگر حكم هم كرد حجیت دارد و ما باید تمكین كنیم یا خیر؟

اشاره:

از آنجا كه رویت هلال در ماه مبارك رمضان با توجه به اینكه با آغاز آن روزه واجب و در پایان آن روزه حرام است اهمیت بیشتری پیدا می‌كند گاهی اوقات رویت هلال ماه به نحو عادی امكان دارد اما گاهی اوقات به نحو عادی امكان ندارد؛ فقه اسلامی علاوه بر رویت هلال راهكارهای دیگری در تعیین ابتدا و انتهای ماه برای مكلف تبیین كرده از جمله می‌توان به «شیاع» كه رویت هلال در بین مردم یا شهادت دو شاهد عادل یا حتی گذشت ۳۰ روز اشاره كرد. به همین خاطر گروه فقه و سیره رادیو معارف در برنامه پر مخاطب «فقه پویا» به این موضوع مهم پرداخته است كه متن كامل این برنامه در دوقسمت تقدیم می‌شود:

یكی از موضوعاتی كه برنامه «فقه پویا» ی رادیو معارف به آن پرداخته این است كه آیا ثبوت هلال با حكم حاكم اسلامی ثابت می‌شود یا خیر؟ به عبارت دیگر آیا ولی فقیه یا حاكم كشور اسلامی در زمان غیبت حضرت ولی عصر (عج) می‌تواند به ثبوت هلال ماه حكم كند؟ اگر حكم هم كرد حجیت دارد و ما باید تمكین كنیم یا خیر؟

حجت الاسلام مهدی درگاهی كارشناس و پژوهشگر فقه و حقوق اسلامی در این باره می‌گوید: در حجیت این مسئله اقوال فقها بعد از مرحوم بحرانی اختلاف دارد كه در بررسی‌ها كه انجام دادم فتوای علمای پیشین گویا آشكارا حكم حاكم را مانند رویت هلال حجت می‌دانستند اشخاصی همچون شیخ طوسی، شهید اول، شیخ صدوق همه مسئله حجیت حكم حاكم را در ثبوت رویت هلال را قبول داشتند.

منتها بعد از مرحوم بحرانی مخالفت‌ها با این قضیه سبقه علمی‌تری پیدا می‌كند و در درس‌های خارج فقها تحت این عنوان كه آیا حاكم در ثبوت هلال ماه می‌تواند حكم بدهد؟ آیا حكمش حجیت دارد یا خیر؟ این مسئله موافقان و مخالفانی میان فقها پیدا كرده است.

آیا رویت هلال موضوعی است كه مرجع تقلید باید در آن فتوا دهد و دیگران تبعیت كنند؟

حجت الاسلام رضا عندلیبی پژوهشگر و استاد حوزه در پاسخ به این سوال می‌گوید: به این نكته باید در شریعت مقدس اسلام توجه داشته باشیم كه فقه‌ها با استنباط خود از آیات و روایات حكم می‌كنند كه در اینجا اگر هلال ماه ثابت شد روزه واجب می‌شود حال در مورد ثبوت هلال وظیفه ای دارند یا خیر این از موضوعات احكام است

آیا حكم حاكم با فتوای مرجع تقلید در رویت هلال كه ثابت شده یا نشده با هم فرق می‌كند یا خیر؟

حجت الاسلام مهدی درگاهی گفت: روایت صحیحه ای از محمد بن قیس به نقل از امام صادق (ع) داریم كه «إذا شهد عند الامام شاهدان أنهما رأیا الهلال منذ ثلاثین یوما أمر الامام بافطار ذلك الیوم…» كه امام (ع) برای حكم حاكم موضوعیت قرار می‌دهند منظور این است كه حاكم شرع اگر حكمی صادر كرد جایگزین رویت فردی شخص می‌شود به این معنا كه اگر به جای اینكه من خود هلال ماه را ببینم اگر حاكم حكم كند كه امروز اول ماه است یا آخر ماه است اطاعت از حكم حاكم بر من واحب است لذا در این مورد مرجع تقلید نمی‌تواند نظری داشته باشد او نیز همچون بقیه افراد باید از حكم حاكم تبعیت كند.

پس آیا می‌توان نتیجه گرفت كه در خصوص رویت هلال ماه نظر مرجع تقلید برای مقلد به عنوان مسئله خارجی اهمیت دارد اما حكم حاكم خود طبق این روایت موضوعیت دارد؟

بله

اینجا این سوال پیش می‌آید منظور از حاكم چیست؟

حجت الاسلام مهدی درگاهی اظهار داشت: طبق روایت صحیح محمد بن قیس مراد از حاكم اسلامی آن مرجع تقلیدی است كه بلاد اسلامی زیر نظر او اداره می‌شود كه در حال حاضر رهبری ولی فقیه كسی كه دولت اسلامی زیر نظر او اداره می‌شود مصداق پیدا می‌كند


ادامه مطلب



طبقه بندی: ماه رمضان، ماه شوال، عید سعید فطر، مراجع معظم تقلید و علما،
[ سه شنبه 15 مرداد 1392 ] [ 11:53 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

منظور از دو بهشت در قرآن چیست؟

منظور از دو بهشت در قرآن چیست؟


در آیه 29 سوره نجم دستوری وجود دارد مبنی بر دوری کردن از افرادی با این دو ویژگی: روگردانی از یاد خدا (مَّن تَوَلَّى عَن ذِكْرِنَا) و دنیاخواهی صِرف (لَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا).


بهشت

جزء بیستم و هفتم قرآن کریم که از آیه 31 سوره مبارکه ذاریات آغاز و به پایان سوره مبارکه حدید ختم می شود ، در بردارنده آموزه ها و پیام‌های روح افزای الهی است که این نوشته تعدادی از آن‌ها را نقل می کند.

 

عذاب کی نازل می شود؟

آیه 44 سوره ذاریات درباره سرانجام قوم ثمود است که به رهنمودهای پیامبرشان صالح علیه السلام توجه نکردند؛ بر کفرشان پافشاری کردند و عاقبت شتری را که معجزه الهی بود را کشتند. در نهایت این قوم سرکش به عذاب الهی گرفتار شد و کارش به اتمام رسید.

نکته مورد نظر در این آیه قانون موجود در آن است که بیان می کند عذاب وقتی نازل می شود که مردم از فرمان الهی سرپیچی کنند (فَعَتَوْا عَنْ أَمْرِ رَبِّهِمْ ).

البته این به شرطی است که با توبه و استغفار به مسیر حق برنگردند که اگر برگشتند عذاب برطرف خواهد شد.

امیرمۆمنان علیه السلام تنها مانع نزول عذاب الهی را استغفار معرفی می کند که اگر نباشد نافرمانی اثر خود را گذاشته و عذاب الهی نازل می شود. [1]

 

فرار به سوی خدا

در آیه 50 سوره ذاریات دستور منحصر به فردی دیده می شود که جز در این آیه در هیچ کجای قرآن دیده نمی شود و آن دستور به فرار است؛ فرار به سوی خدا (فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ)

منظور از این فرار در یک جمله، گریختن از تمام بدی‌ها به سوی تمام خوبی‌هاست؛ از تمام پستی‌ها به تمام کمالات است.

معمولاً «فرار» در جایی استفاده می شود که انسان از یک سو با موجود یا حادثه وحشتناکی روبرو شده و از سوی دیگر پناهگاهی در نقطه ای سراغ دارد ، برای همین با سرعت تمام از محل حادثه دور شده؛ به آن نقطه امن رو می آورد. [2]

آیه می فرماید: شما نیز از شرک و بت پرستی که عقیده وحشتناکی است گریخته و به توحید خالص که منطقه امن واقعی است رو آورید؛ از عذاب خدا بگریزید و به سوی رحمتش بروید؛ از نافرمانی‌ها و عصیانش فرار کنید و به توبه و انابه متوسل شوید.

مراد از این دو بهشت چیست؛ علامه طباطبایی (ره) بعد از بیان تفاسیر گوناگون در پایان، این نظر را مطرح کرده و آن را بهتر از دیگر اقوال می داند که: یک بهشت را به خاطر استحقاقی که دارد به او (انسان رهیافته به بهشت) می دهند و یک بهشت دیگر را فقط به عنوان تفضل ارزانیش می دارند

خلاصه، از زشتی‌ها، بدی‌ها، بی ایمانی، تاریکی جهل و عذاب جاویدان به گریزید و در آغوش رحمت حق و سعادت جاویدان قرار گیرید.

 

از این افراد دوری کن (دنیا خواه از خدا بی خبر)

در آیه 29 سوره نجم دستوری وجود دارد مبنی بر دوری کردن از افرادی با این دو ویژگی: روگردانی از یاد خدا (مَّن تَوَلَّى عَن ذِكْرِنَا) و دنیاخواهی صِرف (لَمْ یُرِدْ إِلَّا الْحَیَاةَ الدُّنْیَا).



ادامه مطلب



طبقه بندی: قرآن کریم، فضائل و فواید سوره های قرآن،
[ دوشنبه 14 مرداد 1392 ] [ 04:29 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

نقش بی بدیل ماه رمضان در تربیت دینی

نقش بی بدیل ماه رمضان در تربیت دینی


خدای رحمان هر آنچه را که واجب اعلان فرموده برای جسم و جان و جوهر فردی و اجتماعی انسان نه تنها مفید بلکه لازم و ضروری است و هر آنچه را که تحریم فرموده برای انسان مضر و مخرب نابود کننده ذهن و زندگی آدمی می باشد.

جوشن

به راستی که باید با تمام وجود فریاد بزنیم: ای خدای رحمان و رحیم! ما لایق این همه خوبی و زیبای و موهبت و محبت تو نیستیم در قبال این همه نعمت ها و مهربانی ها و لطف و کرم توجه کنیم؟ در برابر بارش بی وقفه و بی پایان نعمت ها زیبایت که رایگان و بدون هیچ منتی در اختیار ما نهاده ای چگونه سپاسگزار باشیم؟ ما حتی در برابر نفس کشیدنمان که هدیه بزرگی است توان تشکر و سپاس را نداریم:

هر نفسی که فرو می رود ممد حیات است؛ و چون بر می آید مفرح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت موجود، و برهر نعمتی شکر واجب

از دست و زبان که برآید                        کز عهده ی شکرش بدر آید

رمضان و روزه از مهمترین و زیباترین نعمت ها  موهبت های الهی است که جسم و جان انسان را از آلودگیهای مادی و غیر مادی پاک می سازد

برشمردن آثار و برکات نورانی روزه و رمضان در این مقال آنهم به قلم نگارنده ناتوانی چون من بسیار مشکل و بلکه غیر ممکن است اما:

 اگر آب دریا نتوان کشید                        هم به قدر تشنگی باید چشید

اشاره ای کوتاه و مجمل برای خوانندگان فرهیخته و روزه داران عزیز شاید تلنگری باشد برای جولان در دامنه گسترده ی فکری و ذهنی .

چه رابطه ای بین رمضان و تربیت دینی وجود دارد؟ چگونه می توان ازاین فرصت و فضای طلایی برای تعالی و تزکیه و تربیت دینی بهره گرفت؟ آیا در ماه ها و روزهای دیگر تعلیم و تربیت صورت نمی گیرد؟ چه مشخصه های بارزی این ماه عزیز را از سایر ماهها و روزها متمایز می کند؟

در عظمت ماه رمضان همین بس که: این ماه حتی از ماههای حرام (ذی قعده، ذی حجه، محرم، رجب) که آن همه در فضیلت و اهمیت شان تأمل و توجه و تأکید شده با فضیلت تر و با عظمت تر است نام هیچ یک از ماههای دوازده گانه سال قمری در قرآن نیامده جز رمضان.

در فضا و فرصتی که دست و پای شیطان در زنجیر و درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته و بارش برکات معنوی بیش از پیش، ترک محرمات آسانتر و انجام واجبات روانتر و عمیق تر خواهد بود لذا تربیت و تزکیه و پاکسازی اعمال و رفتار بهترو سریعتر صورت خواهد گرفت

امام صادق(علیه السلام) می فرمایند رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه شعبان ماه من و رمضان ماه خداست پس کسی که در شعبان روزه بگیرد من شفیع او در قیامت و کسی که در رمضان روزه بگیرد [و عبادت کند] خدا در روز قیامت گناهان او را می آمرزد.



ادامه مطلب



طبقه بندی: اخلاق و عرفان، ماه رمضان،
[ دوشنبه 14 مرداد 1392 ] [ 04:28 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

نزول نخستین صحیفه آسمانی در امروز

نزول نخستین صحیفه آسمانی در امروز

نخستین صحیفه آسمانی در چنین روزی، بیست و هفتم ماه مبارك رمضان بر حضرت آدم ابوالبشر نازل شد.
به گزارش سرویس اندیشه پایگاه اطلاع رسانی حج، در چنین روزى ده صحیفه كه نخستین مكتوبه آسمانى است بر حضرت آدم (علیه السلام) نازل شد.

بر اساس تعدادی از روایات كه شیعه و سنی از رسول خدا (ص) نقل كرده اند، خداوند در مجموع ۱۰۴ كتاب بر پیامبران خویش نازل فرموده كه ده كتاب از آن ها، تنها بر آدم (ع) نازل شده است.

مجموع كتابهایی كه خداوند بر انبیای خود نازل كرده است یكصد و چهار كتاب بود كه بر طبق حدیثی ۱۰ صحیفه بر حضرت آدم (ع) نازل شد و ۵۰ صحیفه بر حضرت شیث (ع) و ۳۰ صحیفه بر حضرت ادریس (ع) و ۱۰ صحیفه بر حضرت ابراهیم (ع) نازل گردید و جمعا یكصد صحیفه می‌شود و آن چهار دیگر تورات و انجیل و زبور و قرآن است.

در روایتی كه از سید بن طاووس در سعد السعود نقل شده، خدای تعالی كتابی به لغت سریانی بر حضرت آدم نازل كرد كه در ۲۱ ورق بود و آن نخستین كتاب نازل شده از سوی خداوند بركره زمین بود.

طبری، ابن اثیر و مسعودی در كتاب‌های خود ذكر كرده اند كه خداوند ۲۱ صحیفه بر آدم نازل فرمود و ابوذر روایت كرده اند كه رسول خدا فرمود: «آدم از كسانی بود كه خداوند حكم حرمت مردار، خون و گوشت خوك را با حروف معجم در ۲۱ ورق بر وی نازل فرمود».


[ دوشنبه 14 مرداد 1392 ] [ 04:22 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

شناخت فرقه هاى اهل تسنن

شناخت فرقه هاى اهل تسنن

اهل تسنن داراى چه فرقه هایى بوده و هر یك از آنها داراى چه عقایدى مى باشند؟
به گزارش سرویس اندیشه پایگاه اطلاع رسانی حج، اهل سنت یا «اهل تسنن» از لحاظ فقهى به چهار گرایش و مذهب تقسیم مى شوند:
۱- حنفیه، كه پیرو ابوحنیفه بوده و فتواهاى او را ملاك فتوا در احكام شرعى مى دانند؛

۲- شافعیه، كه پیرو محمد بن ادریس شافعى بوده و از لحاظ فراوانى جمعیت بیشترین تعداد و گرایشها را در میان اهل سنت به خود اختصاص داده اند؛

۳- حنبلیه، كه پیرو احمد بن حنبل مى باشند؛ و اصطلاحاً اهل ظاهر و اهل حدیث خوانده شده و به ادعاى خودشان اهل سنت فقط حنابله مى باشند،

۴- مالكیه، كه از فتواهاى مالك بن انس تقلید مى كنند.
گرچه برخى از علماى بزرگ اهل سنت مثل ابوبكر احمد بیهقى از لحاظ فقهى و حدیثى داراى جایگاه برترى بوده و در اصول فقه نیز مباحث گسترده اجتماعى را به بحث و بررسى گذاشته اند، اما همه دانشمندان و عوام اهل سنت خود را موظف به پیروى و تقلید از یكى از فرقه هاى مزبور و ائمه چهارگانه مى دانند.

اهل سنت از لحاظ عقیدتى داراى فرقه هاى فراوانى هستند كه مى توان مهم‌ترین آنها را در موارد زیر مورد توجه و بررسى قرار داد:

۱- معتزله: سر منشأ عقاید معتزلى شخصى به نام واصل به عطا بود كه از استادش حسن بصرى كناره گرفت و از این جهت او و پیروانش، معتزلى و معتزله (بمعناى كناره گیرى كنندگان) نام گرفته اند. معتزله داراى سه دسته عمده مى باشد و در مجموع به بیش از بیست گرایش مى رسد. اما مى توان همه آنها را در سه دسته مهم طبقه بندى كرد:
الف) معتزله متقدم كه واصل بن عطا، شاگردان او، و شاگردان شاگردانش را شامل مى شود؛
ب) معتزله متوسط، كه ابوهاشم، ابوعلى جبایى، شاگردان و شاگردان شاگردانشان را در بر مى گیرد؛
ج) معتزله متأخر، كه ابوالحسین بصرى، قاضى القضاة همدانى، رشید الدین نیشابورى، شاگردان و شاگردان شاگردانشان را شامل مى شود.
نكته حائز اهمیت درباره معتزله این كه این فرقه عقیدتى، به ویژه متأخران آنها گرایشهایى به عقاید شیعه داشتند و حتى به دلیل تبحّر در زمینه اصول فقه، از طریق انتشار كتاب هاى خود در اصول فقه تأثیرات فراوانى در اشاعره معاصر خود و متأخر از خود داشتند به گونه اى كه ابن تیمیه گفته است: اهل سنت (یعنى سلفیون و اشاعره زمان خودش) در اصول فقه، معتزلى و در اصول عقاید، اشعرى هستند.
اما این طایفه بزرگ عقیدتى بنابه دلایل سیاسى و حكومتى و سایر عوامل، در قرن هفتم و هشتم به كلى منقرض شده و موجودیت اجتماعى خود را از دست دادند و امروزه هیچ فعالیتى جز پژوهش هاى تاریخى در آثار آنان توسط پیروان سایر فرقه‌ها در فضاى عقیدتى آنها صورت نمى گیرد.

۲- اشاعره، كه پیرو ابوالحسن اشعرى بوده و داراى چندین گرایش عمده مى باشند. همه فرقه هاى انشعابى آن را مى توان در سه دسته طبقه بندى و بررسى كرد:
الف) اشاعره متقدم، كه به «اشعرى»، شاگردان و شاگردان شاگردانش اطلاق مى شود؛
ب) اشاعره متوسط كه به «اسفراینى» و برخى از معاصرانش اطلاق مى شود؛
ج) اشاعره متأخر، كه «فخر رازى» گرداننده اصلى این جریان بود و تا اواسط قرن هفتم اوضاع به همین منوال بود تا اینكه فرقه هاى جدید در اشعرى گرى پدیدار گشت.
د) اشاعره متأخر از متأخرین كه خود سه دسته اند: ۱. دسته اى كه پیرو اشاعره متقدم شدند؛ ۲. دسته اى كه پیرو اشاعره متأخر شدند، و ۳. دسته اى كه خودشان اشعرى نبوده بلكه پیرو فرقه حشویه بودند اما به دلیل مقبولیت عمومى اشاعره در میان اهل سنت خود را به اشاعره متقدم نسبت دادند و عقاید خود را به نام ابوالحسن اشعرى جا زدند، تا از این طریق بتوانند شیعه ستیزى خود را ترویج كنند. این دسته همان سلفیون، اهل ظاهر، و حنبلیان بودند كه از یاوه گویى‌ها و بدعت هاى ابن تیمیه تأثیر گرفتند و سپس این مذهب توسط شاگردان و پیروان ابن تیمیه به ویژه محمد بن عبدالوهاب ادامه یافت. امروزه این فرقه به دلیل موافقت عقاید نادرست آنان با اهداف ضد اسلامى استعمارگران غربى و حمایت بى دریغ آنها از این فرقه الحادى، در بیشتر مناطق اسلامى گسترش یافته است. وهابیت امروز همان رسوبات بافته‌ها و یاوه سرایى هاى ابن تیمیه و پیروان كوردل او مى باشد.
البته خود اشاعره در دروان معاصر به شدت منتقد و مخالف عقاید خرافى و واهى وهابیت و سلفیون مى باشند.

۳- مجبره، كه در اصل تلفیقى از فرقه هاى مختلفى است كه قائل به جبر موجودات امكانى به ویژة انسان در اعمال و افعال مى باشند. امروزه بیشتر اهل سنت قائل به جبر هستند.

۴- خوارج كه در مهم‌ترین مسائل اصول دین با شیعه مخالفت دارند به ویژه اینكه مرتكب گناهان كبیره را كافر و مستحقق مجازات دنیوى و اخروى مى دانند و از همین جهت بود كه به دلیل مخالفت على (علیه السلام) با قرآن سر نیزه هاى لشكر معاویه، با او به جنگ پرداختند. امروزه گرچه فرقه اى با این نام وجود ندارد، اما برخى از گرایش‌ها و فرقه هاى اهل سنت به عقاید آنها معتقد هستند.

۵- مجسّمه: این گروه مجموعه اى از فرقه هایى است كه به جسمانى و حتى جسم بودن خدا قائل هستند و ادعا دارند كه خدا در دنیا و آخرت قابل مشاهده حسى مى باشد! بسیارى از اهل سنت غیر از معتزله و انشعابات آنها به چنین خرافه اى معتقد بوده و كتاب هاى فراوانى هم براى اثبات آن ساخته و پرداخته اند. حتی در «صحیح بخاری» كه از صحیح‌ترین كتب روایی اهل سنت است روایاتی در جسمانی بودن خدای متعال به چشم می‌خورد!

۶- حشْویه كه غالباً حنبلى بوده، و تنها فرقه اى است كه پیروانش خود را به طور ویژه اهل سنت نامیده اند. این فرقه فتنه انگیزترین فرقه تاریخ اسلام بوده و همچنان نیز نقش خود را به همان روال در قالب وهابیت و سلفیه ایفا مى كند. آنان قائل به كفر ابوطالب پدر بزرگوار على (علیه السلام) بوده و او را لعن مى كنند. همچنین در مورد عصمت انبیاء بر خلاف اصول شریعت قائل به جواز ارتكاب گناه كبیره توسط انبیاء مى باشند.

براى تفصیل بیشتر درباره اقسام فرقه هاى كلامى و عقیدتى اهل سنت، كتابهاى فراوانى با عنوان فرق و مذاهب اسلامى، ملل و نحل و تاریخ مذهب تدوین شده است (مانند الملل و النحل شهرستانی) كه باید به آنها رجوع شود.




طبقه بندی: فرقه ها و ادیان،
[ دوشنبه 14 مرداد 1392 ] [ 04:21 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 16 :. [ ... ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] [ 11 ] [ 12 ] [ ... ]

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic