منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

فردا؛ اقامه نماز عید سعید فطر به امامت رهبر انقلاب در دانشگاه تهران

رهبر انقلاب

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، نماز عید سعید فطر، فردا و همزمان با اول شوال به امامت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران اقامه می‌شود.

همچنین، درب‌های دانشگاه تهران فردا از هنگام اذان صبح برای حضور نمازگزاران باز است و امکانات و تدابیر ویژه‌ای برای تسهیل حمل و نقل نمازگزاران به محل اقامه نماز عید فطر در نظر گرفته شده است.

برنامه رسمی نماز عید فطر از ساعت 7:30 فردا و با تلاوت آیاتی از قرآن کریم، دعای ندبه، ابتهال‌خوانی آغاز می‌شود و از حدود ساعت 8:15 نماز عید فطر به امامت ولی‌امر مسلمین جهان اقامه خواهد شد.

زکات فطره

بخش استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب میزان زکات فطره را بر مبنای گندم برای هر نفر حداقل 3 هزار و 500 تومان و میزان زکات فطره در شهرستان‌ها را نیز برای هر نفر حداقل 3 هزار تومان دانست.

این گزارش حاکی است که  زکات فطره باید شب اول ماه شوال و در پایان آخرین روز ماه رمضان کنار گذاشته شده و پس از اقامه نماز عید سعید فطر، به فرد مستمند داده شود.

این نوع زکات، بر هر فرد مسلمان عاقل و بالغ که توانایی گرفتن روزه در ماه رمضان را دارد و همچنین معذورین و کسانی که عمداً روزه خود را خورده‌اند، واجب است.

میزان زکات فطره بر اساس قوت غالب مردم اعلام می‌شود و کسانی که قوت غالب آنها در طول سال برنج است، باید میزان فطریه را بر حسب قیمت آن بپردازند کهرقم آن 15 هزار تومان اعلام شده است.





طبقه بندی: عید سعید فطر، امام خامنه ای، نماز،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 04:06 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بیشترین تعطیلات عید فطر در کدام کشور است؟ (جدول)

 

عید فطر یکی از اصلی‌ترین عید مسلمانان در کشورهای مختلف عربی و غیر عربی است که با تعطیلات مراکز دولتی، بانک‌ها و مدارس از 3 تا 12 روز همراه است. 

به گزارش نامه، شهریور سال 90، با تصویب «لایحه افزایش تعطیلی عید سعیدفطر» در مجلس شورای اسلامی، تعطیلات این عید اسلامی در نهایت پس از بحث و جدل‌های فراوان به 2 روز افزایش پیدا کرد. اکنون علاوه بر روز عید یک روز پس از آن نیز در ایران تعطیل است.

در کشورهای مختلف اسلامی عربی از جمله، عربستان، کویت، امارات و سوریه تعطیلات رسمی بین 12 تا 3 روز است و مردم این کشورها پس از 30 روز روزه داری به جشن و پایکوبی و دیدار از دوستان و اقوام می پردازند.

در کشورهای اسلامی غیر عربی از جمله، پاکستان، مالزی، ترکیه و افغانستان نیز مردم شاهد چندین روز تعطیلی به مناسبت فرارسیدن این عید اسلامی هستند.

گفتنی است در استان خوزستان که بیش از 35 درصد از جمعیت آن را اعراب ایرانی تشکیل می‌دهند پیش از تصویب طرح تعطیلی 2 روزه به مناسبت عید فطر در کل کشور، به دستور استانداری تعطیلات این عید 2 روز بود.

در جدول زیر به روزهای تعطیل به مناسبت عید فطر در برخی کشورها اشاره شده است؛

کشور

تعداد روزهای تعطیل

عربستان

12 روز


قطر

12 روز


کویت

7 روز


سوریه

9 روز


افغانستان

3 روز


اردن

4 روز


پاکستان

3 روز


سودان

5 روز 


اندونزی

در مجموع 5 روز، سه روز پیش از عید و 2 روز پس از عید


عراق

3 روز


امارات

4 روز


ترکیه

3 روز


مالزی

7 روز


ایران

2 روز


عمان

4 روز


بحرین

5 روز






طبقه بندی: عید سعید فطر،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 04:06 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چرا امروز عید فطر اعلام نشد؟
عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری توضیحاتی را در مورد اتفاق‌های عصر دیروز، گزارش‌های رویت هلال، چگونگی بررسی آن‌ها و نظر فقهی رهبر معظم انقلاب ارائه کرده است.

از آنجا که تنی چند از کارشناسان زبده و رصدگران باتجربه در بعدازظهر روز چهارشنبه 16 مرداد مقارن با 29 رمضان‌المبارک 1434 رویت هلال شوال در روشنایی روز را اعلام نموده بودند و علی‌رغم وجود این گزارش‌ها، حجت شرعی لازم برای اعلام اول ماه و عید فطر فراهم نگردید و این موضوع پرسش‌هایی را در ذهن مردم شریف و نیز رصدگران محترم به وجود آورده است، توضیحات مختصری جهت استحضار به عرض می‌رسد.

همان‌گونه که بارها عرض شده، موضوع رویت هلال دارای دو وجه نجومی و شرعی است که هر یک از این دو، حوزه تخصصی خاص خود را دارد. معمولا در امر رویت هلال، ابتدا کار در بخش نجومی آن و توسط کارشناسان، منجمان و رصدگران آغاز می‌شود. با خاتمه یافتن رصد و بدست آمدن نتایج و تحلیل‌ها، وظیفه و ماموریت این بخش از رویت هلال به پایان می‌رسد و پس از آن نوبت به بخش فقهی و شرعی خواهد رسید تا با مقایسه نتایج حاصل از رصد با ضوابط شرعی، بتوان در مورد ورود و یا عدم ورود به ماه قمری جدید اظهارنظر نمود. توجه به این نکته لازم است که حرف آخر را در این زمینه، احکام شرعی می‌زند و نه قواعد نجومی. دلیل هم آن است که اصولا ما رویت هلال را انجام می‌دهیم تا بتوانیم برخی فرائض دینی نظیر روزه ماه رمضان، عید فطر، حج و دیگر فرائض و شعائر دینی را در زمان خود به انجام برسانیم. بنابراین لازم است که برای انجام این اعمال مذهبی، ببینیم شرع مقدس چه حکمی و چه روشی را برای اثبات اول ماه و واجب شدن زمان تکالیف مقرر داشته است.

نکته مهم دیگری که در این رابطه وجود دارد، این است که ممکن است در برخی موارد، نتیجه کار رصدگران منجر به رویت هلال بشود لیکن نحوه و چگونگی رویت به‌گونه‌ای باشد که رویت انجام شده، حجت شرعی لازم برای ورود به ماه قمری جدید را فراهم نکند. به عنوان مثال فرض کنید گروهی از رصدگران موفق شوند هلال ماه را فقط با استفاده از ابزار (دوربین دوچشمی و یا تلسکوپ) رویت نمایند. این رصد از نظر نجومی کاملا صحیح بوده و خدشه‌ای بر آن وارد نیست اما چنانچه بر اساس نظر فقهی مراجع عظام، اثبات اول ماه تنها در صورت رویت شدن هلال با چشم عادی صورت پذیرد، آنگاه آن رویت با ابزار نمیتواند حجت شرعی لازم برای آغاز ماه قمری را فراهم آورد. و یا در مثالی دیگر، چنانچه رصدگران موفق شوند با استفاده از دوربینهای پیشرفته امروزی و نرمافزارهای پردازش تصویر از آسمان عکس بگیرند و هلال ماه را در عکس آشکار کنند اما موفق نشوند با چشم عادی و یا ابزار رصدی هلال را رویت نمایند؛ این فعالیت هرچند از نظر نجومی و فنی قابل قبول و صحیح است اما از نظر شرعی، دیدن هلال یک حکم دارد و دیدن عکس هلال حکمی جداگانه.



ادامه مطلب



طبقه بندی: عید سعید فطر، امام خامنه ای،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 04:00 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

نماز عید فطر مستحب مؤکد است / نماز عید فطر از شعائر اسلامی است
آیت‌الله مکارم شیرازی:
نماز عید فطر مستحب مؤکد است / نماز عید فطر از شعائر اسلامی است

یکی از مراجع تقلید قم ضرورت حضور پرشور در نماز عید سعید فطر را مورد تأکید قرار داد و گفت: نماز عید مستحب است، اما از مستحبات بسیار مؤکد است و از شعائر مهم اسلام به شمار می‌رود.

خبرگزاری فارس: نماز عید فطر مستحب مؤکد است / نماز عید فطر از شعائر اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم،‌ آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره فرا رسیدن آخرین روز ماه مبارک رمضان اظهار کرد: خداوند در ماه مبارک رمضان امسال عنایات زیادی شامل حال ما کرد و مملکت در وضعیت خوبی قرار داشت و انتخابات به خوبی برگزار شد.

وی با اشاره به وجود دو نعمت در ماه مبارک رمضان بیان کرد: در اول و آخر ماه اختلافی وجود نداشت و همه به راحتی 30 روز ماه مبارک رمضان را درک کردند و از مزایا، برکات، قرائت قرآن و شب‌های احیا استفاده کردند.



ادامه مطلب



طبقه بندی: عید سعید فطر، مراجع معظم تقلید و علما،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 03:38 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

آداب و رسوم عید فطر در چند کشور اسلامی

آداب و رسوم عید فطر در چند کشور اسلامی


عید فطر، متعلق به تمام مسلمانان در سراسر جهان است و از این رو، در هر کشوری، می‌توان آداب و رسوم خاصی را برای این عید فرخنده مشاهده کرد.


عید فطر

آداب و رسوم عید فطر در کشور مصر

مسلمانان مصر مانند دیگر مسلمانان جهان، عید سعید فطر را گرامی می‌دارند، آن‌ها یک هفته قبل از فرا رسیدن عید فطر به استقبال این روز می‌روند و مراسم خاصی که میراث گذشتگان آن‌ها است و با گذشت زمان نیز آن را حفظ کرده‌اند را برگزار می‌کنند.

مسلمانان مصر، جشن و سرور خاصی در عید سعید فطر دارند که میراث گذشتگان آن‌ها به شمار می‌رود. یک هفته قبل از شروع عید سعید فطر، خیابان‌ها و کوچه‌های این کشور، رنگ و بوی خاص عید را به خود می‌گیرند و بازارهای مختلف، از ازدحام و شلوغی خاص عید برخوردار می‌شوند. مسلمانان مصری در عید سعید فطر برای کودکان خود لباس و کفش می‌خرند و جوانان نیز به خرید لباس نوی عید می‌پردازند.

شب عید فطر، مصری‌ها آوازهای خاصی که یکی از آن‌ها «ای شب عید» است را می‌خوانند، این آواز که از سروده‌های قدیمی مصر باستان به شمار می‌رود، ریشه در افسانه‌ها و اساطیر دارد.

خواندن سرودها و آوازهای گروهی در این ایام به همراه برخی از آداب و رسوم و حرکات خاص، از زمان فراعنه سرچشمه گرفته است و اینک با گذشت قرن‌ها، همچنان آن را حفظ کرده و در عید فطر برگزار می‌کنند.

زنان و دختران مصری یک روز قبل از فرا رسیدن عید فطر، شیرینی‌های خاص این روز را تهیه می‌کنند و هنگامی که به عید دیدنی می‌روند، آن را به دیگران و همسایگان هدیه می‌دهند و یا شب عید فطر، به همراه گوشت، میوه، سبزی و شیرینی به خانواده‌های نیازمند می‌دهند تا آن‌ها نیز این روز را به شادی و شعف سپری کنند.

مصری‌ها پس از اینکه نماز عید فطر را برپا کردند و لباس نوی عید پوشیدند، بر اساس تعالیم دینی، به دیدار دوستان و نزدیکان خود می‌روند و فرا رسیدن عید فطر را به یکدیگر تبریک و تهنیت می‌گویند و طی این دیدار، دوستان خود را برای یک وعده غذایی دعوت می‌کنند. سپس به دیدار اموات در قبرستان می‌روند و برای آن‌ها دعا می‌خوانند.

شادی و شعف کودکان در این ایام بسیار زیاد است، آن‌ها لباس‌های رنگی خود را می‌پوشند و از صبح بسیار زود به خیابان‌های محل خود در شهر یا روستا می‌آیند تا همراه خانواده‌های خود به باغ‌ها و بوستان‌ها بیایند و یک روز عید و یا بیشتر را در این اماکن سرسبز سپری کنند.

برگزاری مراسم عروسی در این روز بسیار شایع است. در این ایام، بازی‌های مختلفی مثل بازی با چوب و آتش، بازی بسیار رایجی است و همه در آن شرکت می‌کنند. برگزاری مسابقه و جشنواره‌های ورزشی از سوی جوانان در این روز به اوج خود می‌رسد و همه افراد سعی می‌کنند که این روز را به بهترین نحو سپری کنند.

آداب و رسوم مردم یمن در عید سعید فطر

در یمن، مسلمانان به انتظار رۆیت هلال ماه، در مساجد می‌مانند، با حلول ماه مبارک رمضان به یکدیگر تبریک و تهنیت می‌گویند، سپس از گلدسته‌های مساجد، رادیو و تلویزیون، صدای اذان برمی‌خیزد و آغاز ماه رمضان را جشن می‌گیرند و مردان به مساجد رفته و سرودهای دینی را که از ماه‌ها پیش آماده کرده بودند، از طریق بلندگوهای مساجد می‌خوانند.

با پایان رسیدن ماه رمضان اندوه و حزن تمام وجود آن‌ها را فرا می‌گیرد که از ماه رحمت و مغفرت خداحافظی می‌کنند و گاهی با خواندن شعرهایی احساس خود را ابراز می‌کنند. اما با فرا رسیدن عید سعید فطر آن‌ها به استقبال این روز می‌روند، بهترین لباس خود را می‌پوشند و با شیرینی به دیدن خانواده، دوستان و نزدیکان خودمی روند و به یکدیگر، به ویژه کودکان هدیه می‌دهند.

عید فطر

آداب و رسوم عید فطر در امارات

عید فطر و قربان از بزرگترین‌ اعیاد مردم امارات و دیگر ساکنان مسلمان این کشور محسوب می‌شود. مسلمانان مقیم امارات نیز هر یک به شیوه خاص کشور خود عید فطر را جشن می‌گیرند. شهروندان اماراتی در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان با خرید لباس نو و تغییر برخی از لوازم منزل به استقبال عید سعید فطر می‌روند.

بر اساس یک سنت دیرینه، مردم امارات، عید را در کنار اعضای خانواده، دوستان و دیگر مسلمانان با شکرگزاری به درگاه خداوند سپری می‌کنند. مسلمانان اماراتی در روز نخست عید فطر بعد از خوردن خرما و برخی شیرینی‌های سنتی، لباس‌های نوی خود را پوشیده و به مسجد می‌روند تا نماز عید فطر را اقامه کنند.

عید فطر در امارات عربی، سه روز تعطیل است و معمولاً یک روز قبل از فرا رسیدن عید نیز تعطیل هستند. پس از بازگشت از نماز، افراد کوچک‌تر به خانه بزرگ‌ترهای خود می‌روند تا عید را به یکدیگر تبریک بگویند.

مسلمانان اماراتی پس از یک ماه روزه و عبادت در منازل خود با شیرینی، میوه و انواع خوراکی از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. برگزاری جشن‌های مختلف در منازل و مکان‌های مختلف به همراه اعضای خانواده، فامیل و دوستان و چراغانی این مکان‌ها از دیگر سنت‌های مسلمانان پس از یک ماه روزه‌داری است.

بازی‌های دسته جمعی، نقاشی با حنا بر روی دست و داستان‌سرایی از دیگر مراسم‌هایی است که در امارات و در ایام عید فطر برگزار می‌شود.


باشگاه کاربران تبیان -





طبقه بندی: عید سعید فطر،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 03:23 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

خداحافظ ماه خوب خدا ...

خداحافظ ماه خوب خدا ...

دوستان و گرامیان با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما.

 فرا رسیدن عید سعید فطر پیشاپیش مبارک

 

خداحافظ ماه خوب خدا ...

ماه مبارک رمضان که فرا می رسد انگار حال و هوای دلمان جور دیگری می شود .

وقتی می شنویم سی روز تمام بر سر سفره پروردگارمان میهمان هستیم و او که بزرگوار ترین است میزبان توست به خودت می بالی که سعادت داری بار دیگری برایش روزه بگیری، فارغ از حال و هوای مادیات دنیوی

و حالا که این ماه رو به پایان است

در همین آخرین ساعات باقی مانده این ماه خوب خدا

غم عجیبی بر قلب و روحت سایه افکنده

 

آری ماه رمضان، ماه میهمانی خدا دارد از شهر و دیار ما رخت بر می بندد و تا سالی دیگر باز نخواهد گشت

 

نمی دانی آیا توفیق بودن در این ایام را دوباره خواهی داشت یا نه؟!

نمی دانی

خوب اما می دانی که از فضایل این ماه آن طور که باید بهره نجسته ایی

و چه زود دیر می شود ...

 

درست همین لحظه است که حس می کنی حالت جور دیگری می شود

انگار رفتنش را با همه وجودت احساس می کنی

 

خداحافظ ماه خوب خدا ...

آری آخرین سحر ماه مبارک فرا رسیده  

انگار همین دیروز بود که اومد و دلامون یه حال و هوای دیگه گرفت

انگار همین دیروز بود که همه نشسته بودیم سر سفره ای که کارت دعوتش رو کریمی برامون فرستاده بود که حواسش همیشه به ما هست

به مایی که اونقدر کوچیکیم و ناشکر که گاهی بزرگی های اونو با مخلوقاتش مقایسه می کنیم و به اشتباه در زمان سختی و مشکلات به جای

یاری جستن از او دست به دامن بنده و مخلوقش می شویم .

 

پرودگارا باز هم شرمسارم و باز هم به درگاه تو پناه آورده ام چرا که کسی را جز تو ندارم

نمی دانم چگونه می توانم با بار گناهانی که بر دوش می کشم باز هم تو را بخوانم و خواسته هایم را با تو در میان بگذارم...

 

خداحافظ ماه خوب خدا ...

آری این روزها تو را و بخشش تو را کم دارم

تو را که به فرشتگانت فرمان داده ای تا یک ماه تمام میزبانمان باشند و من و شاید هستند کسان دیگری چون من که راه را اشتباه رفته اند

و گاهی فراموش می کنیم که او، همانیست که از همه کس به ما نزدیک تر است.

 

آری معبود من آمده ام به یاد تو بخوانم،

آمده ام تا باورم کنی به عشق،

آمده ام چراکه تنها تو را دارم

و تنها از تو می خواهم

 

چون هنوز ایمان دارم با کوله باری از گناه تنها تویی که دستانم را در دست داری و چه آرامشی از این بالا تر

می خوانمت معبود من

 

پروردگارا مرا ببخش اگر امسال نتوانستم ماه میهمانی تو را آن طور که باید درک کنم

پروردگارا مرا ببخش اگر هنوز نیستم آن بنده ایی که باید باشم

 

خداحافظ ماه خوب خدا ...

خدایا ...

خدایا حرف هایم بسیار است که بیشترشان چیزی جز شرمندگی ام بر درگاه تو نیست

دلم بهانه می گیرد

آغوش همیشه باز تو را باز برای به تو پناه بردن بهانه گرفته است دلم

مرا بپذیر

مرا که با همه بدی هایم عاشقانه دوستت دارم بپذیر

می دانم ماه رمضان با همه خوبی هایش خواهد رفت اما تو که هستی

تو که از رگ گردن به من نزدیک تری همیشه هستی

همین جا، کنار من ...

 

پروردگارا توفیقمان ده تا بتوانیم عظمت میهمانی تو را دریابیم

چرا که هر روزش توشه ای بوده است برای فردایمان

پروردگارا توفیقمان ده تا از عیدی این روز بی نصیب نمانیم.

آمین

آمین

آمین


مرکز یادگیری سایت تبیان 





طبقه بندی: ماه رمضان، ماه شوال، عید سعید فطر،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 03:21 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

آیا می‌توان فطریه را در شهر دیگری پرداخت کرد/ فطریه مهمان به چه صورت است
پرسش و پاسخ دینی/ حجت‌الاسلام یعقوبی
آیا می‌توان فطریه را در شهر دیگری پرداخت کرد/ فطریه مهمان به چه صورت است

پژوهشگر حوزه علمیه قم ضمن تبیین ریزه‌کاری‌های پرداخت زکات فطره گفت: بر اساس نظر امام(ره) و مقام معظم رهبری، مهمان یک شبه اگر از قبل نان‌خور صاحب خانه نباشد فطریه‌اش به عهده صاحبخانه نیست بلکه بر عهده خودش است.

خبرگزاری فارس: آیا می‌توان فطریه را در شهر دیگری پرداخت کرد/ فطریه مهمان به چه صورت است

خبرگزاری فارس ـ گروه آیین و اندیشه: یکی از مباحثی که همزمان با فرا رسیدن عید سعید فطر مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث پرداخت زکات فطره است. از این رو گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام علی یعقوبی مدرس حوزه علمیه قم و از پژوهشگران مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی انجام دادیم. 

* لطفاً در ابتدا کمی از اهمیت و پیشینه پرداخت زکات فطره در روایات اسلامی توضیح دهید.

 ـ به نظر شما تکمیل کننده روزه چه چیزی است؟ برای دستیابی به این سؤال لازم است به روایاتی از ائمه معصومین(ع) در کتاب عروة الوثقی نوشته مرحوم سید کاظم یزدی توجه کنیم.

پرداخت زکات فطره به نظر همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی بر کسانی که فقیر نیستند، واجب است و آنچه از روایات ما بر می‌آید فواید بسیاری هم دارد که از آن جمله می‌توان به دفع مرگ در همان سالی که از طرف او زکات را می‌پردازند، اشاره کرد.

از امام صادق علیه‌السلام روایت شده است که به وکیل خود فرمود: برو  فطریه تمام کسانی که نانخور ما هستند را بده و هیچ کدام را وا مگذار که تو اگر یک کدام آنها را واگذارى مى‌ترسم بر او که بمیرد.



ادامه مطلب



طبقه بندی: عید سعید فطر،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 02:09 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاه‌ها به مناسبت عید فطر
با موافقت رهبر معظم انقلاب صورت گرفت
عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاه‌ها به مناسبت عید فطر

رهبر معظم انقلاب بنا به درخواست رئیس قوه قضاییه به مناسبت عید سعید فطر، با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی، انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور موافقت کردند.

خبرگزاری فارس: عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان دادگاه‌ها به مناسبت عید فطر

به‌گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی بنا به درخواست آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه به مناسبت عید سعید فطر، با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی، انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح سراسر کشور موافقت کردند.



ادامه مطلب



طبقه بندی: عید سعید فطر، امام خامنه ای،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 02:08 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

عید فطر مبارک باد

تصویر صفحه اصلی


عید سعید فطر بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد.






طبقه بندی: عید سعید فطر،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 01:59 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

عید فطر در قرآن


عید فطر در قرآن

عید چیست؟

عید در لغت از ماده عود به معنی بازگشت است، و لذا به روزهایی که مشکلات از قوم و جمعیتی بر طرف می‌شود و بازگشت به پیروزی‌ها و راحتی‌های نخستین می‌کند عید گفته می‌شود، و در اعیاد اسلامی به مناسبت این که در پرتو اطاعت یک ماه مبارک رمضان و یا انجام فریضه حج، صفا و پاکی فطری نخستین به روح و جان باز می‌گردد و آلودگی‌ها که بر خلاف فطرت است، از میان می‌رود، عید گفته شده است. (1)

بسیاری از آیات قرآن بر اجتماعی بودن شئون اسلامی دلالت می‌کند و صفت اجتماعی بودن در تمامی احکام و قوانین اسلامی حاکم است. شارع مقدس اسلام در مسئله جهاد، اجتماعی بودن را به طور مستقیم تشریع کرده و دستور داده حضور در جهاد و دفاع، به آن مقداری که دشمن دفع شود واجب است.

روزه و حج بر هر کسی که مستطیع و قادر به انجام آن دو باشد و عذری نداشته باشد واجب است، اجتماعیت، در این دو واجب به طور مستقیم نیست. بلکه لازمه آن دو است، چون وقتی روزه‌دار روزه گرفت قهراً در طول رمضان در مساجد رفت و آمد خواهد کرد و در آخر در روز عید فطر، این اجتماع به حد کامل می‌رسد، و نیز وقتی مکلف به زیارت خانه خدا گردید قهراً با سایر مسلمانان یک جا جمع می‌شود، و در روز عید قربان این اجتماع به حد کامل می‌رسد. و نیز نمازهای پنج‌گانه یومیه را بر هر مکلفی واجب کرده، و جماعت را در آن واجب نساخته، ولی این رخصت را در روز جمعه تدارک و تلافی کرده و اجتماع برای نماز جمعه را بر همه واجب ساخته است.


عید فطر در قرآن

با مراجعه به قرآن شریف آیاتی را می‌توان یافت که به طور مستقیم و با کمی دقت بر عید فطر و آداب آن توجه دارند و نشان می‌دهند که این مسئله از دید قرآن پنهان نمانده است. آن آیات عبارتنداز:


1- آیه 185 سوره مبارکه بقره:
در این آیه خداوند متعال ضمن معرفی ماه مبارک رمضان و نزول قرآن در آن به برخی از احکام مربوط به این ماه شریف اشاره کرده و می‌فرماید: هر یک از شما که هلال ماه رمضان را مشاهده کرد باید روزه بگیرد و کسی که در حال سفر و یا مریض بود و ماه رمضان را درک کرد در روزهای دیگر باید، روزه فوت شده را جبران کند. در ادامه می‌فرماید: خداوند این احکام را به خاطر راحتی شما و نه به خاطر به سختی افتادنتان تشریع نموده است و این که عدد را تکمیل کنید و خدا را به خاطر هدایت بزرگ بدارید.

«یریدالله بکم الیسر ولایرید بکم العسر و لتکملواالعدة و لتکبروالله علی ماهدئکم و لعلکم تشکرون».

ولتکموا... عطف به یرید و مبین علت غائی است. خداوند در تشریع احکام برای شما آسانی خواسته نه سخت‌گیری، تا روزه ایام معدود را به هر صورتی که بتوانید چه در ماه رمضان یا غیر آن به کمال رسانید ممکن است ولتکملوا، عطف به فعل مقدر یا فلیصمه باشد: تا از این امر «فلیصمه» (و هر امری) آنچه آسانست و بتوانید، انجام دهید و آن را تکمیل نمایید، چون امر ولتکموا بعد از امر به روزه ماه رمضان است کمال ظاهری آن معنای اتمام می‌باشد. و کمال معنوی آن انجام با شرایط و آداب آن است تا با گذشت ایام اراده ایمانی، حاکم بر انگیزه‌ها و شهوات گردد و انسان را برتر آرد و اراده خدا ذهن را فراگیر و یاد عظمت او زنده و فعال گردد یادی که بر طریق هدایت استوار شود:

و لتکبروالله علی ماهداک و در پرتو آن، نعمت‌ها مشخص و شکرگزاری شود.

در روایات منظور از تکبیر در جمله: و لتکبرواالله علی ما هدیکم تعظیم، و منظور از هدایت، ولایت است.

این که هدایت به معنای ولایت باشد از باب تطبیق کلی بر مصداق است و ممکن است از قبیل همان قسم بیاناتی باشد که نامش را تاویل گذاشته‌اند، چنانکه در بعضی از روایات آمده و در معنای دو کلمه یسر و عسر فرموده‌اند: یسر ولایت و عسر مخالفت با خدا و دوستی با دشمنان خداست.

پس معنای آیه این است که تا خداوند را بزرگ بداری و اجلالش کنی به خاطر آن هدایت و راهنمایی که برای شما در دینتان بیان کرد و به خاطر آن که به شما توفیق داد تا ماه رمضان را روزه بدارید این ماه اختصاصی شما امت مسلمان می‌باشد و امم دیگر از آن بی‌بهره‌اند.

بیشتر دانشمندان گفته‌اند که مقصود از ولتکبراالله، تکبیرهایی است که در شب عید فطر وارد شده است که این تکبیرها بعد از چهار نماز مغرب و عشاء و صبح روز عید و نماز عید فطر گفته می‌شود. در عید فطر این گونه می‌گویند: «الله‌اکبر الله‌اکبر لااله الاالله و الله‌اکبر الله‌اکبر و لله‌الحمد الحمد علی ما هدانا و له الشکر علی ما اولانا.» (2)

توضیح- برخی برای روز عید این تکبیرها را بعد از نماز ظهر و عصر روز عید نیز ذکر کرده‌اند. حضرت امام خمینی و آیة‌الله اراکی جزء این دسته از فقها می‌باشند مستند این حکم، روایتی است از قول امام صادق علیه‌السلام که فرمود: در عید فطر هم تکبیر هست، عرضه داشتم تکبیر که غیر از روز قربان نیست، فرمود: چرا در عید فطر هم هست، لیکن مستحب است که در مغرب و عشاء و فجر و ظهر و عصر و دو رکعت نماز عید گفته شود. (3)

همچنین سعید نقاش از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده است که فرمود: برای من در شب عید فطر تکبیر هست، اما واجب نیست بلکه مستحب است، می‌گوید، پرسیدم این تکبیر در چه وقت مستحب است؟ فرمود در شب عید در مغرب و عشا و در نماز صبح و نماز عید آنگاه قطع می‌شود، عرضه داشتم: چگونه تکبیر بگویم؟ فرمود: می‌گویی الله‌اکبر، الله‌اکبر، لااله الاالله، و الله‌اکبر، الله‌اکبر و لله الحمد، الله‌اکبر علی ما هدانا و منظور از کلام خدا که می‌فرماید: و لتکموا العدة همین است، چون معنایش این است که نماز کامل کنید. و خدا را در برابر این که هدایتتان کرده تکبیر کنید ‌(4) و تکبیر همین است که بگویید: الله‌اکبر، لااله الاالله، و الله‌اکبر، و لله الحمد راوی می‌گوید در روایت دیگری آمده که تکبیر آخر را چهار بار باید گفت.

مرحوم علامه طباطبائی ضمن بیان دو روایت یاد شده در حل تعارض بین آن ‌دو می‌نویسد: اختلاف این دو روایت که یکی تکبیر را در ظهر و عصر نیز مستحب می‌‌‌داند و دیگری نمی‌داند ممکن است حمل شود بر مراتب استحباب، یعنی دومی مستحب باشد، و اولی مستحب‌تر، و این که فرمود: منظور از (و لتکملوا العدة) اکمال نماز است شاید منظور این باشد با خواندن نماز عید، عدد روزه را تکمیل کنید و باز خود تکبیرات را بگویید. که خدا شما را هدایت کرد، و این با معنائی که ما از ظاهر جمله، ولتکبرواالله علی ما هدیکم ... فهمیدیم منافات ندارد، برای این که کلام امام استفاده حکم استحبابی از مورد وجوب است. (5)

شافعی معتقد است که باید الله‌اکبر را سه بار گفت و از زمانی‌که ماه دیده می‌شود و تا زمانی‌که امام به نماز می‌ایستد این تکبیرها تکرار شود. وقتی امام بیرون آمد همراه تکبیر او باید تکبیر گفت در حالی که در عید قربان باید همین تکبیرها را پشت سر ده نماز خواند که اولین آنها نماز ظهر روز عید قربان تا ده نماز بعد از آن می‌باشد. کسانی که در شهرها هستند پشت سر ده نماز این تکبیرها را می‌گویند و کسانی که در منا می‌باشند پشت سر 15نماز که اول آنها نماز ظهر عید قربان است این تکبیرها را تکرار می‌کنند. (6)


ادامه مطلب



طبقه بندی: قرآن کریم، عید سعید فطر،
[ پنجشنبه 17 مرداد 1392 ] [ 01:58 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 16 :. [ ... ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ ... ]

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic