تبلیغات
منتظران حضرت - مطالب مرداد 1392

منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

شیطان: سه جا به یاد من باش!
روزى شیطان خدمت حضرت نوح(ع) رسید و عرض کرد: تو به من خدمت کرده اى، من نیز مى خواهم به پاس آن کار، به تو خدمتى کنم!
سرویس مذهبی افکارنیوز- پس از پایان گرفتن طوفان و هلاکت تمام مشرکان و بت پرستان، روزى شیطان خدمت حضرت نوح(علیه السلام) رسید و عرض کرد: تو به من خدمت کرده اى، من نیز مى خواهم به پاس آن کار، به تو خدمتى کنم!

حضرت نوح(علیه السلام) با تعجّب پرسید: چه خدمتى؟ گفت: این جمعیّتى که نفرین کردى و نابود شدند و همچنین نسل آنها را، شب و روز مى بایست وسوسه مى کردم و زحمت مى کشیدم تا هدایت نشوند. اکنون که هلاک شدند تا مدّتى آسوده ام!

حضرت نوح(علیه السلام) (گویا اطمینان نداشت غذاى معنوى که شیطان مى خواهد به او بدهد غذاى مناسبى باشد و لذا آماده شنیدن سخنان او نبود. لذا، خطاب آمد نصایحش را بشنو!

فرمود: چه خدمتى مى خواهى به من بکنى؟ شیطان گفت: در سه جا به یاد من باش که در آن سه حالت خیلى به بندگان خدا نزدیکم:

«اُذْکُرْنى اِذا غَضِبْتَ; به هنگام خشم و غضب به یاد من باش (که بسیار به تو نزدیکم)».

«وَاذْکُرْنى إِذا حَکَمْتَ بَیْنَ اثْنَیْنِ; به هنگام قضاوت بین دو نفر (نیز) به یاد من باش»

«وَاذْکُرْنى إِذا کُنْتَ مَعَ امْرَأَة خالیاً لَیْسَ مَعَکُما اَحَدٌ; و به هنگامى که با زن تنهایى خلوت کرده اى و هیچ کس غیر از شما دو نفر در آن جا نیست (نیز) به یاد من باش».


[ پنجشنبه 31 مرداد 1392 ] [ 03:15 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چرا شیعیان بعد از اتمام سوره حمد، در نماز آمینْ نمی‌گویند؟
اهل بیت علیهم السلام که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) هستند، به "آمین گفتن بعد از حمد در نماز" فرمان نداده بلکه آن را نفی کرده‌اند.
چرا شیعیان بعد از اتمام سوره حمد، در نماز آمینْ نمی‌گویند؟
به گزارش افکارنیوز ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بعثه مقام معظم رهبری، این روزها بسیاری از مومنان در نقاط مختلف کشور اسلامی‌مان، خودشان را برای حضور در خانه امن الهی و ادای فریضه حج آماده می‌کنند و در تکاپوی دانستن احکام مربوط به این فریضه هستند اما یکی از موضوعاتی که به طور حتم در حین حضور در کشور عربستان با آن مواجه خواهند شد، «آمین» گفتن‌های بلند بعد از سوره حمد در نمازهای جماعت از سوی نمازگزاران است که ممکن است سوالاتی را در ذهن آنها ایجاد کند زیرا گاه شده است که حتی به نمازگزاران شیعه به همین جهت اعتراض می‌کنند که چرا آمین نمی‌گویید؟

برای توضیح این مطلب و پاسخ به معترضان باید گفت: یکی از اموری که در نزد فقهای همهٔ مذاهب از مسلمات است این است که عبادات توقیفی است ۱؛ یعنی باید مقدار و کیفیت آن به اذن شارع باشد و خروج از آن اندازه بدعت و تشریع محرم به شمار می‌آید.

در حاشیه مغنی ابن قدامه آمده: عبادات توقیفی است و هیچ جزء یا شرطی از آن با قیاس یا علت تراشی ثابت نمی‌شود به ویژه نماز. ۲

رسول الله (ص) نیز فرمود: این نماز صلاحیت ندارد که چیزی از کلام انسان‌ها به آن افزوده شود. ۳

بنابراین اهل سنت که جزء اضافی (یعنی آمین گفتن پس از حمد) را مستحب می‌شمرند، باید دلیلی برای آن اقامه کنند نه شیعیان که به سنت پیامبر عمل می‌کنند.

نظر اهل بیت علیهم السلام درباره آمین گفتن بعد از حمد

اهل بیت علیهم السلام که نزدیک‌ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) هستند، به چنین سنتی فرمان نداده بلکه آن را نفی کرده‌اند. جمیل بن دراج از امام صادق (ع) نقل می‌کند: هرگاه پشت سر امام جماعت مشغول نماز بودی هنگامی که امام از خواندن حمد فارغ شد بگو: الحمدلله رب العالمین و آمین مگو. ۴

در روایت دیگری از محمد حلبی نقل شده که از امام صادق (ع) پرسیدم: هنگامی که از فاتحة الکتاب فارغ شوم آمین بگویم؟ حضرت فرمود: نه ۵.

امام باقر (ع) نیز به گونه‌ای دیگر به ترک این سنت ناپسند فرمان می‌دهد. زراره از امام باقر (ع) نقل می‌کند که فرمود: هرگز هنگامی که از خواندن فارغ شدی آمین مگو و اگر خواستی بگو: الحمدلله رب العالمین. ۶

براساس نظر اهل بیت (ع) آمین گفتن پس از خواندن سوره حمد موجب بطلان نماز می‌شود؛ زیرا آمین گفتن کلام آدمی است و دلیلی بر استحباب آن در نماز وجود ندارد. به همین جهت فقهای شیعه دربارهٔ آن چنین گفته‌اند:

شیخ مفید: پس از خواندن حمد نباید آمین گفت. ۷

شیخ طوسی: گفتن آمین موجب بطلان نماز می‌شود چه پنهانی و چه آشکار. چه قبل از پایان حمد و چه بعد از آن برای ماموم و امام در هر حال. ۸

علامه حلی هم می‌گوید: آمین در آخر حمد نزد امامیه حرام است و با گفتن آن نماز باطل می‌شود. ۹

ادامه مطلب



طبقه بندی: اعتقادات شیعه، نماز،
[ پنجشنبه 31 مرداد 1392 ] [ 11:04 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

سه راه ورود به بهشت از دیدگاه پیامبر
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به سه راهی که رسول گرامی اسلام برای بهشتی شدن به ابوذر نشان داد گفت: آرزوی طولانی نداشتن در دنیا نخستین راهی است که مورد تاکید رسول خدا قرار داشت.
به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی چهارشنبه شب در جمع زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه (س) در سخنانی با اشاره به اینکه روز پنجشنبه مصادف با سالروز شهادت حضرت حمزه عموی بزرگوار پیامبر گرامی اسلام است بیان کرد: باید در این روز نسبت به برگزاری مراسم‌ در مساجد اهتمام داشت.

وی بیان کرد: پس از شهادت حضرت حمزه پیامبر گرامی اسلام و حضرت زهرا(س) بر مزار این شهید حاضر می‌شدند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به حال و روز اهل ایمان و اهل گناه در روز قیامت افزود: در روز قیامت مومنان به دلیل اینکه ثمره کارهای نیکوی خود در دنیا را می‌بینند شادمان هستند و در مقابل اهل گناه به دلیل اینکه کارهای دنیوی آنها بدون نتیجه بوده خستگی بر تن ایشان باقی مانده است.

وی با اشاره به نعمت‌های بهشتی و ضرورت عملکرد صحیح انسان در دنیا برای دستیابی به این نعمت‌ها اظهار داشت: انسان عاقل در دنیا با پیروی از دستورات الهی مسیر ورود به بهشت را برای خود مهیا می‌کند.

رفیعی با اشاره به سه راهی که رسول گرامی اسلام برای بهشتی شدن به ابوذر نشان داد گفت: آرزوی طولانی نداشتن در دنیا نخستین راهی است که مورد تاکید رسول خدا قرار داشت.

وی به یاد مرگ بودن را دیگر راه و شرط بهشتی شدن دانست و تاکید کرد: انسان اگر زیاد به یاد مرگ باشد با شهدا محشور می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه داشتن حیا از خداوند را دیگر راه بهشتی شدن دانست و یادآور شد: انسانی که از خدا شرم و حیا داشته باشد در خلوت نیز مرتکب گناه نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سه بلایی که فرد مسلمان در اثر فحاشی کردن به برادر مسلمان خود گرفتار آن می‌شود تاکید کرد: کم شدن رزق و روزی، واگذار شدن انسان به خودش از سوی خداوند و کم شدن خوشی‌های انسان در زندگی سه اثر سوء فحاشی کردن است.

رفیعی با تاکید بر اینکه فردی که فحاشی کند در قبر عذاب می‌بیند یادآور شد:‌ از نکاتی که امام صادق(ع) به شیعیان تذکر می‌دادند پرهیز از فحاشی کردن است.




طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)،
[ پنجشنبه 31 مرداد 1392 ] [ 11:02 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

علامه ای كه با دعاى پدراورا به درجات عالیه رساند
30مرداد روز بزرگداشت علامه مجلسی

علامه ای كه با دعاى پدراورا به درجات عالیه رساند

علامه ‌مجلسی از مشهورترین عالمان شیعی عصر صفوی است كه نهاد روحانیت شیعه را به اقتدار كامل رساند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، در تقویم كشورمان 30 مرداد ماه مصادف با روز بزگداشت علامه مجلسی(ره) از مشهورترین وبرجسته ترین عالمان و بزرگان مكتب تشیع است به این مناسبت به بخشی از زندگانی و زحمات این عالم ارزشمند و برجسته می پردازیم.

طلوع ستاره ای در آسمان تشیع:

علّامه محمد باقر مجلسى به سال 1037 هجرى چشم به جهان گشود. پدرش ملا محمد تقى مجلسى از شاگردان بزرگ شیخ بهایى و در علوم اسلامى از سرآمدان روزگار خود به شمار می‌رفت. وى داراى تألیفات بسیارى از جمله «احیاء الاحادیث فى شرح تهذیب الحدیث» است. «مادرش دختر صدرالدین محمد عاشوری» است كه خود از پرورش یافتگان خاندان علم و فضیلت بود.


نگاهی به زندگی‌نامه علامه مجلسی:

محل سكونت علامه مجلسی به طور قطع و یقین معلوم نیست اما بر حسب قرائن محل آن در كوچه امام جمعه در جنب مسجد جامع اصفهان قرار داشته است.

علامه‌مجلسى در خانه‏اى رشد‌و‌نمو كرد كه از نیمه قرن پنجم‌هجرى به تشیع در میان مردم مشهور بودند و بسیارى از افراد این خانواده در قرن دهم و یازدهم از دانشمندان معروف زمان به شمار مى‏رفتند. او درس و بحث را در چهارسالگى نزد پدر آغاز كرد. نبوغ سرشار او به حدى بود كه در چهارده‌سالگى از فیلسوف بزرگ اسلام «ملاصدرا» اجازه روایت گرفت و سپس در حضور استادانى چون علامه «حسن على شوشترى»، «امیر‌محمد مؤمن استر‌آبادى»، «میرزاى جزایرى»، «شیخ حر‌عاملى»، «ملامحسن استرآبادى»، «ملامحسن فیض‌كاشانى»، «ملاصالح مازندرانى» زانوى ادب زد و از خرمن علم و معرفت هر یك خوشه‏ها چید و در این كوشش خستگى‌ناپذیر پاى درس بیش از بیست و یك استاد نشست و از افكار و عقاید و اندیشه‏هاى مختلف آنان بهره جست.

وى در اندك زمانى بر دانش‏هاى صرف و نحو، معانى و بیان، ریاضى، تاریخ، فلسفه حدیث، رجال، درایه، اصول، فقه و كلام احاطه كامل پیدا كرد. علامه مجلسى كه در مدرسه «ملاعبدالله» به اقامه نماز و تدریس اشتغال داشت ‏بعد از رحلت پدر بزرگوارش در مسجد جامع‌اصفهان نیز به این مهم دست ‏یافت. در پاى درس او بیش از هزار طلبه مى‏نشستند و از نور علم و معرفت او، دل‌هاى خود را جلا مى‏دادند.



ادامه مطلب

[ چهارشنبه 30 مرداد 1392 ] [ 03:03 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

محمد، دومین اسم پرطرفدار در میان انگلیسی‌ها

محمد، دومین اسم پرطرفدار در میان انگلیسی‌ها


مركز سرشماری انگلیس اعلام كرد كه از مجموعه اسم‌های پرطرفدار میان مردم این كشور، نام «محمد» دومین جایگاه را از آن خود كرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، مركز سرشماری انگلیس پس از سرشماری اخیر خود اعلام كرد: محمد اسم برگزیده سال گذشته در لندن بوده است، تا جایی كه بالاترین میزان نامگذاری فرزندان پسر را به خود اختصاص داده است و بعد از اسم «هری» دومین جایگاه را كسب كرده است.

مركز مذكور تاكید كرد: والدین ۷۱۳۹ نوزاد متولد شده در سال گذشته نام «محمد» را برای فرزند خود انتخاب كرده‌اند.

مركز سرشماری انگلیس اعلام كرد: در بررسی‌های انجام شده به این مساله پی بردیم كه گسترش دین اسلام در سراسر انگلیس موجب استقبال مردم انگلیس بویژه ساكنان لندن از اسم «محمد» شده است.


[ چهارشنبه 30 مرداد 1392 ] [ 03:01 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

جایگاه وهابیت در عربستان چیست؟

جایگاه وهابیت در عربستان چیست؟

وهابیت در عربستان را باید با لقب مشهور آلِ شیخ كه بعد از آلِ سعود شناخته ترین قوم هستند شناخت در حقیقت آلِ شیخ از نسل محمد بن عبدالوهاب بنیان گذار وهابیت هستند كه از آغاز پیدایش شان با آلِ سعود پیمان همكاری بستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، این خاندان، از نسل محمد بن عبدالوهاب، پایه‌گذار فرقه وهابیت و از خاندان‌های بزرگ و بانفوذ در عربستان سعودی به شمار می‌روند كه كارهای مذهبی این كشور را بر عهده دارند. پیروان محمد بن عبدالوهاب، خود، از نام «وهابی» پرهیز دارند و مذهبشان را «محمدیه» می‌نامند. تعالیم این مذهب بر گفته‌های ابن تیمیه، از فقیهان حنبلی سده ششم ق. با گرایش سلفی، استوار است كه با نگاه سختگیرانه به توحید، بسیاری از اعمال دیگر مسلمانان همچون توسل، شفاعت‌طلبی، زیارت قبور و ندا‌كردن پیامبر (صلی الله علیه و اله) و اولیا را باطل و نشانه شرك می‌شمرد. دیگر مذاهب اسلامی از جمله حنبلیان همواره با عقاید وهابیت مخالفت ورزیده‌اند.

از آغاز دعوت شیخ وهابی، كتاب‌ها و رساله‌های بسیار از مذاهب مختلف در رد بدعت‌های وهابیان نوشته شد كه نخستین آن‌ها كتاب فصل الخطاب فی الرد علی محمد بن عبدالوهاب و الصواعق الالهیة فی الرد علی الوهابیه تألیف برادر پیشوای وهابیان، سلیمان بن عبدالوهاب، است.

جد بزرگ آل سعود محمد بن سعود، زمانی كه عبدالوهاب در درعیه حضور داشت به او گروید و طی گفت‌وگوهایی در سال 1158ق. درباره جنگ با مخالفان نگرش سلفی و غلبه بر دیگر قبایل نجد، به توافق رسیدند. بر پایه این توافق، حكومت سیاسی و رهبری دینی در دو خاندان «آل سعود» و«آل شیخ» موروثی شد. بدین ترتیب، جد بزرگ آل شیخ در سایه قدرت سیاسی آل سعود روز به روز بر قدرت و نفوذ خود افزود و در حكومت آل سعود، نه تنها مرجعی دینی بلكه مشاوری بلند پایه در كارهای سیاسی شد. آل سعود نیز با یاری نیروی مذهبی محمد بن عبدالوهاب، زمینه شكل‌گیری حكومت عربستان سعودی را فراهم آورد. محمد بن عبدالوهاب پس از پایه‌گذاری فرقه وهابیت و نشر آن در میان برخی قبایل نجد، در زمان سلطان عبدالعزیز سعودی به سال 1206ق. در درعیه درگذشت. پس از مرگ وی، عنوان «آل شیخ» بر فرزندان و نسل او اطلاق شد و آنان راهش را ادامه دادند.

پیمان دو خاندان با تشكیل مجدد حكومت سعودی دنبال شد و آل شیخ در كنار آل ‌سعود، مروجان و مبلغان دعوت وهابی شدند و وهابیت همچنان دین رسمی كشور سعودی بر جای ماند. رهبران دعوت سلفی كه مفتیان درجه یك حكومت سعودی هستند، جز عبدالعزیز بن باز همگی از آل شیخ بوده‌اند: عبدالله بن محمد (1165-1233ق.)، عبدالله بن حسن بن حسین بن علی بن حسین بن محمد (1287-1378ق.) و از سال 1339 محمد بن ابراهیم بن عبداللطیف بن عبدالرحمن بن حسن بن محمد (1311-1386ق.).




طبقه بندی: فرقه ها و ادیان،
[ چهارشنبه 30 مرداد 1392 ] [ 02:56 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

پست ثابت
http://s2.picofile.com/file/7261984729/bca13117532621.gif
[تصویر: 04.gif]


"بسمه تعالی"

 سلام

  به پایگاه ایـنترنتـی  "منتظران حضرت
 " خوش آمدید


  از دوستان عزیزی که قدم به این وبلاگ میگذارند،خواهشمندیم نظرات خود را در آخرین پستی که آپ میشود قراردهید و بانظرات خود ما را دربهترشدن کیفیت مطالب وبلاگ یاری رسانید.

 

  لطفا جهت حمایت از ما لینک و لوگو  این وبلاگ را در وبلاگ خود قرار دهید.


  جهت مشاهده مطالب بیشتر، میتوانید از قسمت موضوعات وبلاگ نیز استفاده کنید.


   کپیاز مطالب وبلاگ با ذکرصلوات به نیت سلامتی آقا امام زمان(عج)بلامانع است.




 اُذكُرُوا اللّه ذِكراخالِصاتَحیَوابِهِ أَفضَلَ الحَیاةِ وَتَسلُكوابِهِ طُرُقَ النَّجاةِ؛


خدا را خالصانه یاد کنید تا بهترین زندگی را داشته باشید

وبا آن راه نجات ورستگارشدن را به پیمایید .


       
[تصویر: www_mahdijonam_blogfa_9_.gif]



 


[تصویر: 112.gif]


[ چهارشنبه 30 مرداد 1392 ] [ 12:17 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

سرنوشت غم‌انگیز مسجد حضرت زهرا(س) در مدینه+تصاویر
در اثنای جنگ خندق، حضرت فاطمه(س) برای پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) غذا تهیه می‌کردند؛ بعدها در آن محل مسجدی به نام حضرت بنا شد که البته ‌این روزها سرنوشت غم‌انگیزی دارد.
خبرگزاری فارس: سرنوشت غم‌انگیز مسجد حضرت زهرا(س) در مدینه+تصاویر

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از مکان‌هایی که در زیارت دوره توسط زائران مدینه منوره مورد بازدید و زیارت قرار می‌گیرد، مساجد سبعه است که تاریخچه این مساجد به صدر اسلام و ماجرای جنگ خندق در سال پنجم هجری باز می‌گردد.

مساجد سبعه که در شمال غربی شهر مدینه در رشته کوهی به نام «سلع» قرار دارد، یادآور پیشنهاد مدبرانه سلمان فارسی است که با پیشنهاد او خندقی با طول تقریبی 10 کیلومتر و عرضی نزدیک به پنج متر ایجاد شد تا زمینه شکست سپاه کفر را فراهم آورد.

به مناسبت گرامیداشت این واقعه بزرگ تاریخ اسلام که روزگاری محل استقرار سپاه اسلام بود، مساجدی با نام‌های مسجد فتح، مسجد سلمان، مسجد علی(ع)، مسجد فاطمه(س)، مسجد ابوبکر و مسجد عمر ساخته شد که همراه با مسجد ذو قبلتین به نام مساجد سبعه مشهور هستند.

بر اساس این گزارش، هم اکنون برخی از مساجد سبعه در آستانه تخریب هستند و برخی دیگر مدت‌های مدیدی است که در‌های آن بر روی زائران بسته شده، یکی از مساجد مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) است که در مغرب مسجد علی(ع) قرار دارد.

مسجد حضرت زهرا(س) که مسجدی کوچک و بدون سقف بوده است، حضرت فاطمه(س) هنگام جنگ خندق در این مکان برای پدر و همسرش امام علی(ع) غذا و نان تهیه می‌کرد، این مسجد پایین‌ترین مساجد این منطقه و کنار خیابان اصلی قرار دارد و متأسفانه چند سالی است که در آن را با بلوک‌های سیمانی مسدود کرده‌اند.

دردناک‌تر اینکه هنگامی که جمعیت زائران شیعه پشت این مسجد زیاد می‌شود، حتی اجازه نماز خواندن هم به آن‌ها داده نمی‌شود.

در ادامه تصاویری از این مسجد مقدس را مشاهده می‌کنید:

 

 

 

 

 

انتهای پیام/ک





طبقه بندی: حضرت فاطمه(س)، اماکن مذهبی،
[ چهارشنبه 30 مرداد 1392 ] [ 11:01 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بدون حفظ ستون دین نمی‌توانیم منتظر واقعی امام عصر(عج) باشیم
پیام آیت‌الله جوادی آملی به یازدهمین اجلاس روز جهانی مسجد:
آیت‌الله جوادی آملی در پیامی به یازدهمین اجلاس روز جهانی مسجد گفت: مردم ستون دین هستند و این مسجد و حسینیه است که مردم را نگه‌ می‌دارد. کشور ما حوادث فراوانی دیده و هر جا مسجد در آن حادثه وارد نشده است، دچار آسیب شده‌ایم.
خبرگزاری فارس: بدون حفظ ستون دین نمی‌توانیم منتظر واقعی امام عصر(عج) باشیم

 

به گزارش خبرنگار آئین و اندیشه خبرگزاری فارس، در سالروز آتش‌زدن مسجد‌القصی به دست صهیونیسم‌های غاصب، یازدهمین اجلاس «روز جهانی مساجد» با حضور آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرنگار رهبری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و جمع کثیری از ائمه جماعات و فعالان عرصه مساجد در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی آغاز شد.

در ابتدای همایش پیام ویدئویی آیت‌الله جوادی آملی پخش شد. این استاد حوزه علمیه در بخشی از پیام خود گفت: همه ما مخصوصاً ائمه جماعات مأموریم که این ستون را حفظ کنیم. خدای سبحان در شریعت دین نماز را ستون معرفی کرده و سخنانش باید بر محور کتاب حکیمانه باشد. اگر دین، نماز را ستون دانسته نباید بگوید نماز بخوانید، چون ستون خواندنی نیست. بلکه این کتاب حکیم هرجا سخن از نماز آورده صحبت از اقامه آن است پس ائمه جماعت باید بار سنگین نماز را به دوش بکشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امام علی(ع) هم در عهد‌نامه خود به مالک اشتر فرمود؛ اصل شریعت نماز ستون دین است ولی سیاست ما به شریعت ما متصل است. ستون دین تأمین رفاه مردم شغل و کار آنها است و مردم ستون دین هستند و این مسجد و حسینیه است که مردم را نگه‌ می‌دارد. این کشور حوادث فراوانی دیده و هر جا مسجد در آن حادثه وارد نشده است، دچار آسیب شده‌ایم..

آیت‌الله جوادی‌آملی در بخش دیگری از سخنانش مطرح کرد: زمانی که امام و روحانیت و مسجد وارد صحنه شدند انقلاب اسلامی به ثمر رسید پس هم باید نماز را حفظ کنیم و هم اقامه آن را و هم برای توده مردم بحث‌هایی داشته باشیم.

وی در سخنانش خطاب به ائمه جماعات گفت: در روایات داریم که آغاز جهالت افراد وقتی است که بگوید من فارغ‌التحصیل شدم. ما تا نفس می‌کشیم باید درس و بحث داشته باشیم. پس شما که عهده‌دار مساجد کشور هستید باید کاری کنید که این ستون به برکات کار شما قائم شود و در این حال ما می‌توانیم به امام عصر (عج) بگوییم ما منتظریم. بنابر این بدون حفظ ستون دین نمی‌توانیم منتظر باشیم.





طبقه بندی: اماکن مذهبی، مراجع معظم تقلید و علما،
[ چهارشنبه 30 مرداد 1392 ] [ 11:00 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

نخستین مسجد ایران را چه کسی ساخت/ ۶۳۰۰۰ مسجد در کشور فعال است
گزارش فارس به مناسبت «روز جهانی مساجد»
مساجد هسته‌های فرهنگی و سیاسی جهان اسلام هستند و بازگشت به دوره اوج آنها و دستیابی به «مسجد تراز اسلامی» نیازمند شبکه‌سازی است. چهار تن از کارشناسان علوم دینی راهبردهای طراحی این شبکه‌ها را بیان کرده‌اند.
خبرگزاری فارس: نخستین مسجد ایران را چه کسی ساخت/ ۶۳۰۰۰ مسجد در کشور فعال است

خبرگزاری فارس : مساجد مراکزی هستند که علاوه بر فعالیت عبادی در اسلام نقش‌ها و کارکردهای دیگری نیز پذیرفته‌اند. خانه خدا نخستین پایگاهی است که برای پرستش و پیرایش انسان در زمین در نظر گرفته که توسط حضرت ابراهیم بنا نهاده شده است. رسول اکرم (ص) پس از هجرت به بنا نهادن مسجد قبا در نزدیکی مدینه و سپس مسجدالنبی(ص) همت گماشت و این مکان‌ها در تمام دوران ایشان و پس از آن محل گردهمایی، فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... مسلمانان بوده است.

واژه مسجد 28 بار در قرآن کریم ذکر شده که 22 مرتبه به صورت مفرد و شش مرتبه به صورت جمع آمده است، در آیات به اهمیت و ضرورت توجه به مساجد در اسلام پرداخته و احکام و ضروریات توجه به برخی از مساجد اشاره شده است.

بر اساس تاریخچه مساجد در ایران نیز با ورود لشگر اسلام در دوره ساسانی به کشور مساجد شکل گرفته است. بر اساس شواهد تاریخی نخستین مسجد ایران توسط «سعد بن ابی‌وقاص» در تیسفون بنا نهاده شد. از قدیمی‌ترین مساجد ایران می‌توان مسجد جامع اسیر، بخارا، مسجد آدینه، فهرج، تاریخانه دامغان، مسجد یزد خواست، مسجد جامع اصفهان، دره شهر ایلام و ... را اشاره کرد.

یکی از مواردی که برای نخستین بار توسط مقام معظم رهبری در پیامی به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز (18 مهرماه 89) مورد تأکید قرار گرفته است مسجد به عنوان تراز اسلام است که برخی از کلید واژه‌های آن شامل مسجد خانه و مردم، خلوت انس با خداوند، کانون ذکر و معراج معنوی انسان‌های با ایمان، عرصه علم و جهاد و تدبیر دنیوی جامعه، جایگاه عبادت و پایگاه سیاست، مسجد شور و بهجت عبادت خالص و مظهر آمیختگی دنیا و آخرت است که براساس فرمایشات ایشان در بین اقشار مختلف باید مسجد به عنوان تراز اسلامی در نظر گرفته شود مخصوصا با شرایطی که این روزها در جوامع اسلامی ایجاد شده و اتفاقات و هتک حرمتهایی که به ساحت مقدس مساجد و پرستشگاه‌های مسلمانان صورت گرفته است، اما اینکه چگونه می‌توان ویژگی‌های لازم برای احیای سنت مساجد و در نظر گرفتن آنها به عنوان تراز اسلامی مدنظر قرار داد در این گزارش که به مناسبت روز جهانی مسجد (30 مرداد) براساس نظرات اساتید و صاحب نظران این حوزه تهیه شده، مورد بررسی قرار داد.


ادامه مطلب

[ چهارشنبه 30 مرداد 1392 ] [ 10:58 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 16 :. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ ... ]