منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

ای ماه مهربان خدا …

(بسم الله الرحمن الرحیم)

ای ماه مهربان خدا …

ای ماه مهربان خدا ، دوباره آمدی و او نیامد…

آخرین روزهای شعبان را به نیت ظهورش روزه گرفتیم…

روز سوم هم گذشت توآمدی با یک هلال سپیدی، با یک مجیر عشق ، با افطار های آسمانی و با سحر های ملکوتی اما اونیامد.

ای ماه خوب خدا! هنوز در کوچه های شبت به انتظار محبت علی (ع) نشسته ای…

می دانم آن قدر بر کوچه های مدینه گذر کردی، آن قدر بر کنار درهای کوچک و چوبی اش منتظر مانده ای که سحر شدی. ای کاش مولایمان علی(ع) می آمد و تکه نانی می داد! ای کاش به مولا علی (ع) می گفتی این مرغکان سیه پوش آمده اند تا بگویند ای علی (ع) مرو از کنارمان ……

که بی تو دوباره کوچه های دلمان به عزا می نشیند.

ای ماه خوب خدا! چگونه توانستیم غم رفتن علی(ع) را در غروب یاسی مدینه تحمل کنی.

با من بگو که بر تو چه گذشت. در آن شب سیاه رفتنش. چگونه به شب هایت گفتی بی علی (ع) سحر شوند؟ چگونه سحرهایت را بی دعای علی (ع) به سپیده رساندی؟ به چاه چه گفتی که دیگر شب های بی علی (ع) افتتاح نخواند؟ اما می دانم به علی (ع) چه گفتند و با علی (ع) چه کردند که رفت….

ای ما خوب خدا! کمی درنگ کن بر این دلهای گرفته ما.

بر این دلها بمان چرا که تنها تویی که بوی مظلومیت علی (ع) می دهی.

و تنها کًرًم توست که از کریم بقیع شامل حال خراب ما گردیده است.

کاش ای ماه خدا یک سال می ماندی. یک سال با تو سحر می کردیم.

با تو در رفتن علی (ع) اشک می ریختیم. با تو شب ها به در خانه یتیمان می رفتیم.

ای ماه خدا ! چقدر زود دوباره می روی و ما را در حسرت شب هایت می گذاری.

در حسرت سحرهای جمعه…. در حسرت جمعه های رمضان…

در حسرت ماهی که در آخرین روزهایش بی مولا شد…

ماهی که رفت تا شیعه بیش از این در سحرهای بی علی (ع) نسوزد…

اللهم عجل لولیک الفرج
منبعhttp://mahdaviat14.blogfa.com/




طبقه بندی: ماه رمضان، امام زمان(عج)، امام علی(ع)،
[ دوشنبه 17 تیر 1392 ] [ 11:00 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

آخر شعبان را چگونه سپری کنیم!؟
                                                          (بسم الله الرحمن الرحیم)
شعبان ماهی است که همگی ما به تقرب جستن به خدا و جلب محبت اهل بیت علیهم السلام سفارش شده ایم. ماهی است که منسوب به حضرت سید انبیاء (صلى الله علیه وآله) است.

آخر شعبان را چگونه سپری کنیم!؟

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرمود: شعبان ماه من است؛ هر که یک روز از ماه مرا روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود. اما اکنون ماه شعبان در حال سپری شدن است و رو به اتمام دارد. چه کنیم که از فیوضات این ماه بزرگ بی نصیب نمانیم. امام رضا (ع) ما را در این مورد راهنمایی کرده است.

امام رضا (ع) در سفارشی حکیمانه همگی را سفارش کرده اند که در این ماه بسیار بخوانیم: "اللهم اِن لم یکُن غفرت لنا فی ما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه"زیرا خدای تعالی در این ماه به احترام ماه رمضان بسیاری را از آتش جهنم آزاد می سازد.(1).

امام رضا (ع) به نقل از رسول اکرم (ص) می فرمایند: رَجَبٌ شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَبُّ وَ شَهْرُ شَعْبَانَ تَتَشَعَّبُ فِیهِ الْخَیْرَاتُ وَ فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ تُغَلُّ الْمَرَدَةُ مِنَ الشَّیَاطِینِ وَ یُغْفَرُ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ لِسَبْعِینَ أَلْفاً.؛ ماه رجب ماه خداوند است که رحمت الهی در آن ریزش می‌کند و ماه شعبان ماهی است که در آن خیرات منشعب و پراکنده می‌شود و گسترش می‌یابد؛ و در روز اوّل ماه رمضان شیاطین در غل و زنجیر کشیده می‌شوند و در هر شب ماه مبارک رمضان هفتاد هزار نفر از بندگان گناهکار خدا آمرزیده می‌شوند. (2)

اما توصیه ویژه امام رضا علیه السلام در باره برخورداری از نعمات و فیوضات روزهای آخر ماه شعبان به اباصلت هروی است وقتی که در آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت حضرت امام رضا(علیه السلام) می‌رود. حضرت ابتدا به او می‌فرمایند: اى اباصلت ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه از اعمال خیر که در این ماه در انجام آن کوتاهى کرده‏اى در این چند روزى که باقى مانده است تدارک کن، و بر تو باد به انجام آنچه به حال تو مفید است و ترک آنچه براى تو فایده‏اى ندارد و دعا و استغفار و تلاوت قرآن را افزون کن و از گناهان و نافرمانی‌هایت به‏سوى خدا بازگرد و توبه کن، تا این ماه خدا به تو رو کرده باشد در حالى که تو با خدایت- عزّوجلّ- اخلاص ورزیده باشى و امانتى بر گردن خود باقى مگذار مگر آنکه آن را ادا کنى و نیز در دلت کینه هیچ مؤمنى نباشد مگر این که آن را از دل بیرون کنى و هیچ گناهى را که مرتکب بوده‏اى وامگذار مگر آنکه آن را رها کرده و از آن دورى گزینى و از خداوند پروا داشته باش و در امور نهان و آشکارت بر او توکّل و اعتماد کن و هر کس بر خدا توکّل کند همانا خداوند او را کافى است، زیرا خداوند کار خود را به انجام می¬ رساند و براى هر چیز اندازه‏اى قرار داده است، و در باقی‏مانده این ماه زیاد این ذکر را بگو: «اللّهم إن لم تکن قد غفرت لنا فی ما مضى من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه». (یعنى: پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیده‏اى، پس از تو می‌خواهیم که در باقی مانده این ماه ما را ببخشى و بیامرزى). زیرا خداوند تبارک و تعالى در این ماه مردم بسیارى را از آتش آزاد مى‏کند.(3)

-----------------------------------------------

  • پانوشتها:
  • 1. عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه 51
  • 2. وسائل الشیعة،جلد10، صفحه 315
3. عیون اخبار الرضا، جلد2، صفحه 5

4. http://mahdaviat14.blogfa.com/




طبقه بندی: ماه شعبان،
[ دوشنبه 17 تیر 1392 ] [ 10:50 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

این ایام گذشت و اینک رمضان...



رجب

 ماه خدا (جل و اعلی) به سر رسید!



شعبان

 ماه رسولخدا (صلی الله علیه و آله و سلم) جاری است


رمضان

 ماه بندگان خدا در راه است...          


عرفه و نیمه شعبان گذشت
بکوشیم تا قدر را از کف ندهیم!





درنگ مکنیم این نیز خیلی زود می گذرد!




و فردا حسرت سزاوار ما خواهد بود!؟




طبقه بندی: ماه رجب، ماه شعبان، ماه رمضان،
[ دوشنبه 17 تیر 1392 ] [ 10:36 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

تأکید بر بهره وری از برکات ماه رمضان
تأکید بر
 
بهره وری از برکات ماه رمضان
 

رسول الله (ص) : 

« إنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ . »


« بدبخت ، كسى است كه در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهى محروم بماند . » (1) 



-------------------------------------- 


رسول الله (ص) : 

« إنَّ الشَّقِیَّ حَقَّ الشَّقِیِّ مَن خَرَجَ عَنهُ هذَا الشَّهرُ ولَم یُغفَر ذُنوبُهُ ، فَحینَئِذٍ یَخسَرُ حینَ یَفوزُ المُحسِنونَ بِجَوائِزِ الرَّبِّ الكَریمِ . »


« بدبخت واقعى ، كسى است كه این ماه از او بگذرد؛ ولى گناهانش آمرزیده نشوند . 

پس آن گاه كه نیكوكاران به جوایز پروردگار كریمشان دست مى یابند ، او زیانكار (بازنده) مى گردد . » 
(2) 




-------------------------------------- 


رسول الله (ص) : 

« قَد جاءَكُم شَهرُ رَمَضانَ ؛ شَهرٌ مُبارَكٌ ... فیهِ لَیلَةُ القَدرِ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ ، مَن حُرِمَها فَقَد حُرِمَ . »


« ماه رمضان ، شما را فرا رسید ، ماهى مبارك ... . در آن ، شب قدر است كه بهتر از هزار ماه است . محروم ، كسى است كه از آن بى بهره بماند . » (3) 



-------------------------------------- 


الامام صادق (ع) : 

« مَن لَم یُغفَر لَهُ فی شَهرِ رَمَضانَ لَم یُغفَر لَهُ إلى قابِلٍ ، إلاّ أن یَشهَدَ عَرَفَةَ . »


« هر كس در ماه رمضان آمرزیده نشود ، تا سال آینده آمرزیده نمى شود ، مگر آن كه روز عرفه را درك كند . » (4) 


-----------------------------------------------------------------

1-  فضایل الاشهر الثلاثة : ص 77، ح 61. بحارالانوار : ج 96، ص 356، ح 25 .
2-  فضایل الاشهر الثلاثة : ص 73، ح 53. بحارالانوار : ج 96، ص 362، ح 30. 
3- تهذیب الاحکام : ج 4 ، ص 152 ، ح 422 . سنن النسائی : ج 4 ، ص 129 .
4- الکافی : ج 4 ، ص 66 ، ح 3 . بحارالانوار : ج 96، ص 342ح 6. 




طبقه بندی: ماه رمضان،
[ یکشنبه 16 تیر 1392 ] [ 03:23 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

آیت‌الله قرهی مطرح کرد
نکاتی برای ورود به ماه رمضان/ نماز خواندن بهلول در حال سخنرانی

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) گفت: در حالی که نشسته بودیم و حرف می‌زدیم، یک‌ دفعه بهلول گفت: «سبحان ربی العظِیم و بحمده». گفتیم: ذکر است که دارد می‌گوید! اما بعد از مدتی گفت: «السلام علیکم و رحمة الله و برکاته».

خبرگزاری فارس: نکاتی برای ورود به ماه رمضان/ نماز خواندن بهلول در حال سخنرانی

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی(عج) حکیمیه تهران در تازه‌ترین جلسه اخلاق خود به موضوع «عشق عبادت» پرداخت که مشروح آن در ادامه می‌آید:

*رمز عبودیّت

موقعی که پروردگار عالم، بندگان خودش را در خضوع و خشوع، عندالله تبارک و تعالی می‌بیند که بنده‌اش برای خدا خضوع و خشوع کرده است؛ آن لحظه، لحظه‌ای است که پروردگار عالم می‌فرماید: آنچه که می‌خواستم، همین است.

اولیاء خدا، حسب روایات شریفه، در ذیل «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ» بیان کرده‌اند: منظور پروردگار عالم از این عبادت، خضوع و خشوع و رسیدن به آن مقامی است که انسان بداند جز خدا، کسی را ندارد و از طریق عبادت به پروردگار عالم متّصل شود.

اگر حال، این حال شد؛ دیگر بنده، بنده خدا می‌شود و آن که بنده خدا شد، خلیفه‌الله می‌شود. رمز عبودیّت، این است که انسان بفهمد جز او، کسی نیست.

*عشق عبادت!

یک تعبیری را در روایات شریفه، راجع به عبادت و فلسفه و حکمت عبادت بیان می‌کنند که تعبیر عجیبی است. اوّلاً پروردگار عالم، اگر کسی دوستش داشته باشد، به او بهترین عبادت‌ها را الهام می‌کند. مولی‌الموالی(ع) می‌فرمایند: «إِذَا أَحَبَّ اللَّهُ عَبْداً أَلْهَمَهُ حُسْنَ الْعِبَادَةِ»؛ اگر پروردگار عالم، انسانی را دوست بدارد، به بنده‌ای عشق بورزد و به بنده‌اش علاقه داشته باشد؛ به او نیکویی عبادت را الهام می-کند که چقدر عبادت زیباست و حُسن دارد.

لذا پیامبر عظیم‌الشّأن(ص) فرمودند: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا»؛ برترین مردم و افضل انسان‌ها، کسی است که عاشق عبادت بشود.

چون تا حبّ و عشق به عبادت، در وجود انسان به وجود نیاید، انسان گردن به عبادت نمی‌دهد. چیست که اهل قیام را در دل شب، به قیام وادار می‌کند؟! چه عملی و چه چیزی باعث می‌شود که آن موقع که یک عدّه در خواب هستند، او بیدار است؟! چه چیز باعث می‌شود که در سرمای به ظاهر کشنده، در بیابان یا کوه‌ها و مناطق سردسیر، حتّی یخ را بشکند و در دل شب، عاشقانه وضو بگیرد و با حال زار عبادت کند؟! این‌ها ناشی از چیست؟ عشق به عبادت! تا انسان، عاشق نشود، آن عمل را انجام نمی‌دهد.

چه عاملی باعث می‌شود که انسان، در گرمای بالای چهل یا پنجاه درجه، در بیابان، در حال شخم زدن و بیل زدن، در حال کار سنگین، روزه بگیرد؟! در حالی که به ظاهر، عطش هم بر او غالب می‌شود، لب‌ها خشکیده، امّا کانّ روزه نیست و به هیچ عنوان ترک صیام نمی‌کند.

لذا اولیاء الهی حتّی برای زیارت هم صیام خود را ترک نمی‌کنند و از خدا می‌خواهند که کار واجبی در ماه مبارک برایشان پیش نیاید که یک موقع نیاز به سفر داشته باشند.

آن‌ها که بندگان خاص خدا و عاشق عبادت بودند، تجارت‌خانه‌‌هایشان را طوری تنظیم می‌کردند که در این یک ماه، به هیچ عنوان از بلد و شهر خودشان، تکان نخورند. می‌گفتند: یک روز ماه مبارک رمضان، به همه عمر و همه این تجارت و مسائل ما می‌ارزد. لذا به هیچ عنوان شهر خود را ترک نمی‌کردند. چه چیزی عامل این مطالب می‌شود؟ عشق به عبادت!

«أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا»، آن‌ وقت دیگر کسی که عشق به عبادت پیدا کرد، طبعاً آن را به گردن می‌گیرد، می‌پذیرد و به جان و دل می‌خرد. «وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ» عاشق است و با قلبش اعلام می‌کند که محبّت این عبادت، در قلبش افتاده است.

*دلم برای نماز در آن دنیا تنگ می‌شود! 

بیهوده نیست که کسی مثل عارف بزرگوار، آیت‌الله سیّدعلی آقای قاضی گله داشتند از این که در فردای قیامت دیگر عبادت نیست. عمل در این دنیاست، در آن‌جا دیگر عبادتی نیست. لذا ایشان آن ‌قدر عشق به عبادت داشتند که می‌فرمودند: دلم برای نماز تنگ می‌شود! نمی‌گویند که مثلاً آن‌ باغ من چیست؟ جنّت من چیست؟ خانه بهشتی من چقدر است؟ و ...، می‌گویند: دلم برای نماز و عبادت تنگ می‌شود - نه تنها ایشان، بلکه بزرگان دیگری مثل مرحم نائینی هم همین‌طور بودند -

*آمیختن اعضاء و جوارح بدن با عبادت!

«وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ» و از صمیم دل دوستش بدارد و با اجسد و پیکر خودش در آن، درآمیزد. گویی این عبادت در او آمیزش دارد و پیکرش با عبادت در آمیخته است؛ یعنی اگر این بدن را از عبادت دور کنی، گویی می‌میرد! این ‌قدر عادت و علقه دارد!

همه عادت‌ها، بد نیست، گاهی یک عادت‌هایی، حسن و نیکوست. اولیاء خدا می‌گویند: مثلشان مثل جسم است که اگر نتواند تنفّس بکند، می‌میرد. اگر بندگان خدا هم یک زمانی نتوانند عبادت کنند، می‌میرند!

یکی از بندگان خدا که جزء اولیا هم نبود، امّا آن ‌قدر علاقه به عبادت داشت که وصف‌ناپذیر بود. او پیرمرد بود و نشسته نماز می‌خواند. یک موقعی من او را دیده بودم. نامش حاج اسماعیلی بود. خدا رحمتش کند. عادت داشت بلافاصله بعد از نماز، زیارت وارث را بلند می‌خواند.

این پیرمرد قریب به 90 ساله، دیگر نمی‌توانست ایستاده نماز بخواند. یک موقعی که او را از اصفهان به سمت تهران می‌بردند، وقتی در راه برای نماز ایستاده بودند، خودش نقل می‌کند که در آن زمان به خدا گفتم: خدایا! این ‌طور دلم نمی‌آید، همان نماز ایستاده‌ را می‌خواهم که در در مقابل تو بایستم، کمر خم کنم و به رکوع بروم، بلند شوم، به خاک بیفتم و به سجده بروم.

وضو می‌گیرد، او را می‌آورند و می‌نشانند، امّا همین که اطرافیان می‌روند تا وضو بگیرند، او آرام آرام بلند می‌شود، دستش را به عصا می‌گیرد و می‌گوید: نهایتش این است که می‌افتم. الله اکبر را می‌گوید و به نماز می‌ایستد.

اطرافین او وضو می‌گیرند و می‌آیند، امّا همه تعجّب می‌کنند و همین ‌طور مات و مبهوت می‌مانند و به تعبیر عامیانه خشکشان می‌زند که چه شد؟! چطور ایستاده نماز می‌خواند؟!

عشق به عبادت، این است، این عبادت در بدنشان عجین شده و نمی‌توانند از آن دل بکنند و علاقه دارند.

چه بود که امام، آن امام‌العارفین، هر چه آسیّد احمد آقا و دیگران صدایشان زدند، جواب ندادند، امّا تا سیّد احمد آقا بیان می‌کنند: آقا! وقت نماز است؛ امام چشم را باز می‌کنند و می‌بندند، چشم را باز می‌کنند و می‌بندند!

علاقه به عبادت، این است. این بدن، عادت کرده. چشم، خدابین شده، آن هم چشمی که دل شب، گریان و نالان است. لذا طبیعی است که آن دست، پا، قلب و دیگر اعضاء و جوارحی که در عبادت خرج شده، از صمیم دل و از صمیم قلب به عبادت عشق می‌ورزند و عبادت با این دست و چشم خودش، آمیخته شده است.

*اولیاء خدا در مقابل کمک به خلق، از خدا چه می‌خواهند؟

«وَ تَفَرَّغَ لَهَا» خودش را وقفش می‌کند و دیگر از غیر عبادت جدا می‌شود. حتّی کسانی که به دیگران کمک می‌کنند - که بعد از واجبات الهی، هیچ عملی مانند کمک کردن به انسان‌ها نیست - ، آن هم به خاطر دوست داشتن عبادت است که این کار را می‌کنند.

بگذارید از یکی از نکات اولیاء خدا پرده‌برداری کنم. اولیاء خدا حتّی در کمک به انسان‌ها، این گونه نذر نمی‌کنند که کمک می‌کنم تا خدا، در عوض، ده برابر و چند برابر بدهد. هر چند پروردگار عالم عنایت دارد و خودش هم در آیات الهی، «عَشْرُ أَمْثالِها»  و امثالهم بیان فرموده. ولی آن‌ها از آنچه که در کمک به خلق خدا نذر می-کنند، مدّنظرشان این است که خدا در عوض این مطلب، بدنم را سالم نگاه دارد تا بتوانم عبادتش را بکنم یا اینکه حبّ به عبادت، عشق به نماز، عشق به صیام و ... را در قلبم زیاد کند.

لذا وقتی به خلق خدا کمک هم می‌کنند، عوضی هم که از این کمکشان می‌خواهند، این است: خدایا! عشق به تو و عشق به عبادتت در من روزافزون شود.

*عبادت؛ همّ و غمّ اولیاء خدا!

«وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا یُبَالِی عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْیَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى یُسْرٍ» خویشتن را وقف آن گرداند؛ پس چنین شخصى را باکى نباشد که دنیایش به سختى گذرد یا به آسانى.

این اعضا و جوارح آن‌قدر عجین با عبادت می‌شود که این شخص دیگر باکی ندارد که دنیایش به سختی بگذرد یا آسانی. همّ و غم او، عبادت و بندگی خداست، همّ و غمّ او دیگر نمی‌تواند دنیا باشد.

کسی که همّ و غمّش، دنیا و مسائل دنیاست، معلوم است از عبادت لذت نمی‌برد، امّا آن کسی که همّ و غمّش، عبادت شد، می‌گوید: خدا! نمی‌خواهم نمازم را نشسته بخوانم و از آن به بعد، دیگر تا آخر عمرش، نمازش را ایستاده می‌خواند. با اینکه چند ماهی زمین‌گیر شده و پاهایش خشک شده بود. صورت ظاهر باید با دستگاه ماساژ بدهند تا راه بیافتد امّا فایده نداشته و می‌گوید: همه آن دستگاه‌ها جواب ندادند، امّا عشق به عبادت، کاری کرد که دیگر توانست بایستد. گفت: خدایا! اگر شده حداقل دو رکعت نماز ایستاده بخوانم، نماز نشسته به من نمی‌چسبد. چنین کسی «وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ» شده، لذا چون عشق دارد، دور از چشم آن کسانی که او را می‌برند و می-آورند می‌ایستد و نماز می‌خواند. آن‌ها که وضو می‌گیرند و می‌آیند، می‌بینند ایستاده، متحیّر و متعجّب می‌شوند. امّا از آن به بعد، دیگر تا آخر عمر هم همین حال را داشت. این چیست؟ عشق به عبادت! عشق به بندگی خدا!

*عبادت و فراموش نکردن یاد خدا

برای همین است فرمودند: اصلاً علّت عبادت چیست؟ چرا این‌ها این‌ طور عشق می‌ورزند، «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا»؟!

حضرت ثامن‌الحجج، آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) می‌فرمایند: «لِئَلَّا یَکُونُوا نَاسِینَ لِذِکْرِهِ»، تا اینکه مردم ذکر خدا را فراموش نکنند. البته اولیاء خدا دائم در عبادتند.

خوشا آنان که الله یارشان بی/به حمد و قل هوالله کارشان بی

خوشا آنان که دائم در نمازند /بهشت جــــاودان بازارشان بی

لذا این‌ها دائم در نمازند، امّا برای امثال ما، عبادت برای این است که ذکر خدا را فراموش نکنیم، امّا این‌ها  به جایی می‌رسند که دیگر جدّی از همه دنیا می‌برند.



ادامه مطلب



طبقه بندی: ماه رمضان،
[ شنبه 15 تیر 1392 ] [ 07:05 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی:
هلال ماه رمضان سه‌شنبه قابل رؤیت است

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی گفت: بر اساس محاسبات انجام شده امکان مشاهده هلال ماه رمضان در روز سه شنبه وجود دارد.

خبرگزاری فارس: هلال ماه رمضان سه‌شنبه قابل رؤیت است

محمدصالح نجف امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به احتمال رؤیت هلال ماه رمضان اظهار کرد: بر اساس محاسباتی که توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی انجام شده هلال ماه رمضان روز سه‌شنبه قابل رؤیت بوده ولی هلال روشن و بزرگ نیست.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس محاسبات انجام شده هلال ماه رمضان با چشم غیرمسلح برای روز دوشنبه در هیچ نقطه‌ای قابل رؤیت نیست.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی و نجومی عنوان داشت: برخی افراد این ادعا را کرده‌اند که احتمال رؤیت ماه با تجهیزات دقیق تلسکوپ در جنوب قاره آمریکای جنوبی وجود دارد ولی این احتمال با توجه به وضعیت جوی تقریبا ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: هلال ماه رمضان در روز سه شنبه ارتفاع زیادی ندارد و مکث آن پایین است ولی اختلاف سمت و نور خوبی دارد و احتمال اینکه هلال با چشم غیر مسلح رؤیت شود برای روز سه شنبه آسان نیست.

نجف عنوان داشت: گروه‌های رصدی روزهای دوشنبه و سه شنبه در نقاط مختلف مستقر می‌شوند و گزارش‌های آنها به دفاتر مراجع منعکس می‌شود.

وی یادآور شد: روز سه شنبه بر اساس محاسبات انجام شده اگر هوا صاف باشد و مشکلی در وضعیت افق پیش نیاید احتمال رؤیت ماه با چشم غیر مسلح وجود دارد.

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی خاطرنشان کرد: گروه‌های عمومی استهلال ماه رمضان مرکز در ارتفاعات بوستان علوی مستقر می‌شوند و کسانی که مایل هستند می‌توانند به این مکان مراجعه کنند و چند گروه دیگر به صورت تخصصی به سه نقطه دیگر اعزام می‌شوند و کار رصد هلال را انجام می‌دهند.

به تلاش برای رؤیت هلال ماه استهلال می‌گویند. این عمل دارای ارزش نجومی است، زیرا ماه قمری ممکن است 29 یا 30 روز باشد و مشاهده ماه نو گاه کاری دشوار و نیازمند محاسبات نجومی است. از نظر اسلام نیز این کار مهم و مستحب محسوب می‌شود زیرا مناسبت‌های دین اسلام بر مبنای گاه‌شمار قمری تنظیم شده است.





طبقه بندی: ماه رمضان،
[ شنبه 15 تیر 1392 ] [ 07:04 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۳

پیروزی شیرین ایران در سرزمین شکر/ طلسم شکست

تیم ملی والیبال ایران در هفته ششم لیگ جهانی توانست از سد میزبان قدرتمند خود عبور کند.

خبرگزاری فارس: پیروزی شیرین ایران در سرزمین شکر/ طلسم شکست

به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین دیدار تیم‌های ملی والیبال ایران و کوبا در هفته ششم لیگ جهانی والیبال از ساعت 5:10 امروز در سالن سیدواد دپورتیوا شهر هاوانا برگزار شد که در پایان این مسابقه شاگردان خولیو ولاسکو با نتیجه 3 بر 2 و با نتایج (26 - 24، 25 - 19، 19 - 25، 22 - 25 و 14 - 16) از سد میزبان قدرتمند خود گذشتند و جمع امتیازهای خود را به 9 رساندند.

این مسابقه در حالی در سالن 15 هزار نفری شهر هاوانا به انجام رسید که ایرانی‌های زیادی از کشورهای کانادا و امریکا خود را به محل برگزاری مسابقه رسانده بودند و از تیم ایران حمایت می‌کردند.

کوبایی‌ها در هفته اول در کشور خود که به سرزمین شکر معروف است میزبان صربستان بودند و حالا هم از ایران میزبانی می‌کردند. آنها هفته گذشته روسیه، قهرمان المپیک را مغلوب کرده بودند و امید زیادی به پیروزی در بازی‌های خانگی مقابل ایران داشتند.

آرش کمالوند، دریافت کننده تیم ملی پس از عمل لیزر میخچه پایش در هفته گذشته همچنان از درد پا ابراز ناراحتی می‌کرد. وی به همین دلیل حضور پررنگی در تمرینات تیم ملی در کوبا نداشت؛ در نهایت هم کادر فنی ناچار شد تا بدون در اختیار داشتن او تیم را برای بازی با کوبا ارنج کند.



ادامه مطلب



طبقه بندی: ورزش،
[ شنبه 15 تیر 1392 ] [ 07:03 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

ویـژگـی هـای مـاه خــدا


 ویـژگـی هـای مـاه خــدا 




رسول الله (ص) : « شَعبانُ شَهری ، وشَهرُ رَمَضانَ شَهرُ اللّه ِ . » (1) 

« شعبان ، ماه من است و ماه رمضان ، ماه خداست .»
 

رسول الله (ص) ـ فی وصفِ شَهرِ رَمَضانَ ـ : 

« هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلى ضِیافَةِ اللّه ِ ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ كَرامَةِ اللّه ِ .» (2) 

« ماه رمضان  ماهى است كه در آن به میهمانى خدا دعوت شده اید و در آن ، از اهل كرامت خدا قرار داده شده اید .» 





الامام باقر (ع) : 

«  شَهرُ رَمَضانَ شَهرُ رَمَضانَ ، وَالصّائِمونَ فیهِ أضیافُ اللّه ِ وأهلُ كَرامَتِهِ ، 

مَن دَخَلَ عَلَیهِ شَهرُ رَمَضانَ فَصامَ نَهارَهُ وقامَ وِردا مِن لَیلِهِ وَاجتَنَبَ ما حَرَّمَ اللّه ُ عَلَیهِ ، دَخَلَ الجَنَّةَ بِغَیرِ حِسابٍ .» 
(3)
 

« ماه رمضان ، ماه رمضان! روزه داران در آن ، میهمانان خدا و اهل كرامت الهى اند . هر كس ماه رمضان بر او وارد شود 

و او روزش را روزه بگیرد و بخشى از شبش را به عبادت و نماز بایستد و از آنچه خداوند بر او حرام كرده ،پرهیز كند ، بدون حساب وارد بهشت مى شود . »
 







رسول الله (ص) : « لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فی رَمَضانَ لَتَمَنَّت أن یَكونَ رَمَضانُ سَنَةً . » (4) 

« اگر بندگان مى دانستند كه در رمضان چه [بركاتى] هست ، آرزو مى كردند كه رمضان ، یك سال باشد .» 





الامام علی (ع) : « إنَّ أوَّلَ كُلِّ سَنَةٍ أوَّلُ یَومٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ . » (5) 

«  آغاز هر سال ، نخستین روز از ماه رمضان است . » 





الامام الصادق (ع) : « إذا سَلِمَ شَهرُ رَمَضانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ . [ وقالَ :] رَأسُ السَّنَةِ شَهرُ رَمَضانَ . » (6) 

« هر گاه ماه رمضانْ سالم باشد ، [همه] سالْ سالم است» . [و فرمود :] سَرِ سال ، ماه رمضان است . »




------------------- پی نوشت --------------------

1- فضایل الاشهر الثلاثة : ص 44 ، ح 20 . بحارالانوار : ج 97 ، ص 68 ، ح 4 .
2- فضایل الاشهر الثلاثة : ص 77 ، ح 61 . بحارالانوار : ج 96 ، ص 356، ح 25.
3- فضایل الاشهر الثلاثة : ص 123، ح 130 .
4- فضایل الاشهر الثلاثة : ص 140، ح 150 . صحیح ابن خزیمة : ج 3 ، ص 189 ، ح 1885 .
5- الإقبال : ج 1 ، ص 193 . بحارالانوار : ج 97 ، ص 350 .
6- تهذیب الاحکام ج 4 ، ص 333 ، ح 1046 . الإقبال : ج 1 ، ص 31 و 32 نحوه . 






طبقه بندی: ماه رمضان،
[ شنبه 15 تیر 1392 ] [ 09:19 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

خطبه پیامبر اكرم، در آخرین روز شعبان
بسم الله الرحمن الرحیم


خطبه پیامبر اكرم، در آخرین روز شعبان


دعائم الإسلام: عَن رَسولِ الله صلى‏ الله علیه‏ و‏آله أنَّهُ خَطَبَ النّاسَ آخِرَ یَومٍ مِن شَعبانَ، فَقالَ:  
  «أیُّهَا النّاسُ، إنَّهُ قَد أظَلَّكُم شَهرٌ عَظیمٌ، شَهرٌ مُبارَكٌ، شَهرٌ فیهِ لَیلَةٌ العَمَلُ فیها خَیرٌ مِنَ العَمَلِ فی ألفِ شَهرٍ . مَن تَقَرَّبَ فیهِ بِخَصلَةٍ مِن خِصالِ الخَیرِ كانَ كَمَن أدّى فَریضَةً فیما سِواهُ، و مَن أدّى فیهِ فَریضَةً كانَ كَمَن أدّى سَبعینَ فَریضَةً فیما سِواهُ. و هُوَ شَهرُ الصَّبرِ؛ وَالصَّبرُ ثَوابُهُ الجَنَّةُ، و شَهرُ المُواساةِ، شَهرٌ یُزادُ فیهِ فی رِزقِ المُؤمِنِ؛ مَن فَطَّرَ فیهِ صائِما كانَ لَهُ مَغفِرَةٌ لِذُنوبِهِ و عِتقُ رَقَبَتِهِ مِنَ النّارِ، و كانَ لَهُ مِثلُ أجرِهِ مِن غَیرِ أن یَنقُصَ مِن أجرِهِ شَیءٌ.»     

فَقالَ بَعضُ القَومِ: یا رَسولَ اللهِ، لَیسَ كُلُّنا یَجِدُ ما یُفَطِّرُ الصّائِمَ! ...(1)    


صاحب دعائم الإسلام نقل می‌كند: در آخرین روز شعبان، پیامبر خدا براى مردم خطبه خواند و فرمود:     

«اى مردم! 
ماهى بزرگ بر شما سایه افكنده است، ماهى مبارك، ماهى كه در آن، شبى است كه عمل در آن، بهتر از عمل در هزار ماه است. هر كس با كار نیكى از نیكی ها در آن به خداوند تقرّب جوید، گویا واجبى را در ماه‏هاى دیگر ادا كرده است، و هر كس واجبى را در آن انجام دهد، همچون كسى است كه هفتاد واجب را در ماه‏هاى دیگر انجام داده است .    

و آن، ماه صبر است و پاداش صبر، بهشت است. ماه مواسات(همدردى) است و ماهى است كه روزىِ مؤمن در آن افزوده مى‏شود. هر كس روزه ‏دارى را در آن افطار دهد، پاداشش آمرزش گناهانش و آزادی ‏اش از آتش است و براى او به اندازه آن [روزه ‏دار]، پاداش است، بى آن كه از اجر او چیزى كاسته شود.»  


برخى گفتند: اى پیامبر خدا! همه ما آن اندازه چیزى نداریم كه روزه‏دارى را افطار دهیم.     

فرمود: «خداوند، این پاداش را به كسى مى‏دهد كه روزه ‏دارى را به اندازه جرعه‏اى شیر یا دانه ه‏اى خرما و یا جرعه‏اى آب، افطار دهد. و هر كس روزه ‏دارى را سیر كند، خداوند، او را از حوض من چنان سیراب مى‏كند كه پس از آن هرگز تشنه نمی گردد .    

هر كس با كار نیكى از نیكی ها در آن به خداوند تقرّب جوید، گویا واجبى را در ماه‏هاى دیگر ادا كرده است، و هر كس واجبى را در آن انجام دهد، همچون كسى است كه هفتاد واجب را در ماه‏هاى دیگر انجام داده است 
این، ماهى است كه آغازش رحمت، میانش آمرزش و پایانش آزادى از آتش است. هر كس در این ماه بر برده خود آسان بگیرد، خداوند، او را مى‏آمرزد و از آتش، آزادش مى‏كند. در این ماه، چهار كار را زیاد انجام دهید، كه با دو كار، پروردگارتان را راضى مى‏كنید و از دو كار هم بى‏نیاز نیستید. امّا دو كارى كه پروردگارتان را با آنها راضى مى‏كنید، شهادت به یكتایى خداوند و آمرزش‏ خواهى از اوست. و امّا آن دو كه از آنها بی ‏نیاز نیستید، از خداوند، بهشت بخواهید و از آتش به او پناه ببرید.»    
 



پی‌نوشت:
1- دعائم الإسلام: 1/268، فضائل الأشهر الثلاثة: 129/134 عن سلمان، 
بحار الأنوار: 96/342/ 6 و ص 350/18؛ صحیح ابن خزیمة: 3/191/1887.
منبع:كتاب ماه خدا، محمدی ری شهری، ج 1، ص 168. 
منبع از سایت عمره دانش آموزیhttp://student-omreh.blogfa.com/





طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)، ماه شعبان،
[ جمعه 14 تیر 1392 ] [ 03:29 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

« برکات ماه رمضان »
« برکات ماه رمضان »



رسول الله (ص) :
  « إنَّما سُمِّیَ رَمَضانُ ؛ لِأَ نَّهُ یُرمِضُ الذُّنوبَ .  » 

  « رمضان را به این خاطر رمضان نامیده اند كه گناهان را مى سوزاند . » (1)

---------------------------------- 

رسول الله (ص) : 


«  مَن صامَ رَمَضانَ ؛ وعَرَفَ حُدودَهُ ؛ وتَحَفَّظَ مِمّا كانَ یَنبَغی لَهُ أن یَتَحَفَّظَ فیهِ ، كَفَّرَ ما قَبلَهُ . » 

« هر كس رمضان را روزه بدارد و حدود آن را بشناسد و خود را از آنچه سزاوار خویشتندارى در این ماه است ، نگه بدارد ، گناهان پیشین را پاك كرده است . » (2)



------------------------------- 

رسول الله (ص) : 

«  إنَّ مَن تَمَسَّكَ فی شَهرِ رَمَضانَ بِسِتِّ خِصالٍ غَفَرَ اللّه ُ لَهُ ذُنوبَهُ : 

أن یَحفَظَ دینَهُ ، ویَصونَ نَفسَهُ ، ویَصِلَ رَحِمَهُ ، ولا یُؤذِیَ جارَهُ ،

ویَرعى إخوانَهُ ، ویَخزُنَ لِسانَهُ . أمَّا الصِّیامُ فَلا یَعلَمُ ثَوابَ عامِلِهِ إلاَّ اللّه ُ . » 


« همانا هر كس در ماه رمضان ، شش كار را با قوّت انجام دهد ، خداوندْ گناهانش را مى آمرزد : 

دین خود را حفظ كند ، خویشتن را نگه دارد ، به خویشاوندانش نیكى كند ، همسایه اش را نیازارد ، 

حال برادرانش را مراعات كند و زبان خویش را در كام نگه دارد . امّا روزه ! پس پاداش روزه دار را جز خداوند نمى داند . » (3) 

------------------------------ 

رسول الله (ص) _ فی فضل شهر رمضان _ : 


« هُوَ شَهرٌ أوَّلُهُ رَحمَةٌ ، وأوسَطُهُ مَغفِرَةٌ ، وآخِرُهُ الإِجابَةُ وَالعِتقُ مِنَ النّارِ . » 

«  ماهى است كه آغاز آن رحمت ، میانه آن آمرزش و پایان آن اجابت [دعا] و آزادى از آتش است . » (4)

------------------------------ 

رسول الله (ص) : 


« مَن صامَ شَهرَ رَمَضانَ فَحَفِظَ فَرجَهُ ولِسانَهُ وكَفَّ أذاهُ عَنِ النّاسِ ،

غَفَرَ اللّه ُ لَهُ ذُنوبَهُ ما تَقَدَّمَ مِنها وما تَأَخَّرَ ، وأعتَقَهُ مِنَ النّارِ ، وأحَلَّهُ دارَ القَرارِ ، 

وقَبِلَ شَفاعَتَهُ فی عَدَدِ رَملِ عالِجٍ مِن مُذنِبی أهلِ التَّوحیدِ . » 


« هر كس ماه رمضان را روزه بدارد و پاك دامنى ورزد و زبانش را حفظ كند و آزارش را به مردم نرساند ، 

خداوند ، گناهان گذشته و آینده او را مى آمرزد و از آتش آزادش مى كند و در سراى ابدى جایش مى دهد 

و شفاعت او را درباره موحّدان گنهكار به تعداد كوه هاى به هم پیوسته ، مى پذیرد . »(5)



------------------- پی نوشت -------------------

1. الفردوس : ج2 ، ص 60 ، ک 2339 . کنزالعمال : ج 8 ، ص 466 ، ح 23688 .
2. مسند ابن حنبل : ج 4 ، ص 110 ، ح 11524 . فضایل الاشهر الثلاثة : ص 131 ، ح 138 .
3. مستردک الوسایل : ج 7 ، ص 370 ، 8443  نقلاً عن القطب الراوندی فی لبّ اللباب .
4. الکافی : ج 4 ، ص 67 ، ح 4 .صحیح ابن خزیمة : ج 3 ، ص 192 ، ح 1887 .
5. الامالی للصدوق : ص 71 ، ح 38 . بحارالانوار : ج 96 ، ص 356 ، ح 24 .





طبقه بندی: ماه رمضان،
[ جمعه 14 تیر 1392 ] [ 03:22 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 12 :. [ ... ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ] [ 9 ] [ 10 ] [ ... ]

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic