تبلیغات
منتظران حضرت - مطالب تیر 1392

منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

چشم براه مولام...

ای گل نرگس ...

ترا به نام گل نرگس می شناسند در زمین ...
اما من ترا به نامِ آقای زمین می خوانم ..
آقای مهربانی که هر روزِ زمین به امورات هستی رسیدگی
می کنی ، بی آن که لحظه های شکایتی کنی از این زمانه ..
می دانم دلت دلگیر است و دلتنگی ...
می دانم دلت برای آمدن بیقراری می کند اما اجازه ی
ظهورت دستِ من نیست عزیز..
اگر بود تا به امروز می آمدی ..
اذنِ ظهورت با خداست : کاش آبرویی بود برایم تا به درگاه خداوندی می رفتم : و نام ت را می خواندم :
و اجازه ات را از خدا می گرفتم ..
اما من روسیاه تر از آنم که آبرویی مانده باشد برایم :
اعتبار من و این عاشقانه ها فقط به نام توست در زمین ..
مرا در زمین به نام و نشان تو می شناسند :
مرا حلال کن اگر جایی : بی نام تو نوشتم و بی یاد تو خواندم ...
آقای زمین : رمضان است و من در حسرت افطاری عاشقانه
برای تو مانده ام در زمین ..
کاش لااقل : می آمدی : خرمایی نانی : باور کن :
نان خانه ام از عشق است : عشق به تو و به حضور تو ..
آقای زمین : آسمان میخواهم : مرا هم با خودت ببر ..
از زمین دلگیرم .. :
زمینی ام اما زمین بی تو مرا بار گرانی ست هنوز ...




طبقه بندی: امام زمان(عج)،
دنبالک ها:آخرالزمان انتظار مهدویت،
[ دوشنبه 31 تیر 1392 ] [ 03:53 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چرا شیعیان نماز تراویح نمی‌خوانند؟
نگارش یافته توسط تحریریه پایگاه خبری بقیع   
در حقیقت در این زمینه نه تنها دلیلی وجود ندارد بلكه به جماعت خواندن نماز تراویح از دیدگاه پیامبر اكرم (ص) و اهل بیت (ع) پذیرفته نیست. برای نمونه: امام صادق (ع) می‌فرماید: به پا داشتن تراویح به جماعت جایز نیست.
 یكی از ایرادهایی كه به خصوص در ماه مبارك رمضان از شیعیان می‌گیرند، مربوط به نماز تراویح است. سایر مذاهب اسلامی كه توجه ویژه ای به این نماز در ماه مبارك رمضان دارند، به پیروان مكتب اهل بیت علیهم السلام خرده می‌گیرند كه چرا شیعیان به این سنت (!) عمل نكرده و این نماز را نمی‌خوانند؟

* نماز تراویح چگونه است؟

در حقیقت «تراویح» جمع «ترویحه» و در اصل اسم است برای مطلق نشستن كه در اصطلاح به معنای نشستن برای استراحت پس از خواندن چهار ركعت از نمازهای مستحبی در شب‌های ماه رمضان است.

(۱) اهل سنت نماز تراویح را با آنكه مستحب است به جماعت بجا می‌آورند اصل نوافل شبهای ماه رمضان علاوه بر نوافل نماز شب ۲۰ركعت (در بیست شب اول) یا ۳۰ ركعت (درده شب دیگر) است كه آن را همه قبول دارند ولی به جماعت خواندن آن محل اختلاف است.

شیعه امامیه، این شكل نماز خواندن را جزء شریعت نمی‌داند. بلكه از بدعت‌های برخی صحابه می‌شمارد زیرا مسلم این است كه پیامبر اكرم (ص) از به جای آوردن نماز مستحبی در مسجد دوری می‌كرد. عبدالله بن سعد از پیامبر اعظم (ص) پرسید: نماز مستحبی را در خانه به جای آوردن بهتر است یا در مسجد؟ حضرت فرمود: آیا نمی‌بینی كه خانۀ من چه قدر به مسجد نزدیك است؟ با این وصف من دوست دارم كه نمازهایم را در خانه ام به جای آورم مگر این كه نمازهای واجب باشد. (۲)

همچنین آن بزرگوار فرمود: بر شما باد به نماز در خانه هایتان؛ زیرا بهترین نماز انسان نمازی است كه در خانه خوانده شود مگر نمازهای واجب. (۳)

* نماز تراویح جزو سنت پیامبر نیست

از جانب دیگر پیامبر (ص) این نوع از نماز‌های مستحبی را به جماعت بجا نیاورده است. وحتی در زمان ابی بكر هم سابقه نداشته است. روایتی از كتاب «بخاری» (از منابع اصلی حدیثی نزد اهل سنت) به صراحت بیان می‌كند كه اقامه آن به جماعت از بدعت‌های خلیفه دوم بوده است. وی از ابن شهاب واو از عبد الرحمن بن عبد القاری نقل می‌كند كه: «در یكی از شب‌های رمضان با عمر به مسجد رفتیم. دیدم مردم دسته دسته پراكنده هستند و هر كسی برای خود یا با گروه خود نماز می‌خواند. عمر گفت: به نظر من اگر اینان به یك امام اقتدا كنند بهتر است پس دستور داد ابی بن كعب پیش نماز همه باشد. شبی دیگر با وی به مسجد رفتیم و دیدیم مردم نمازهای مستحبی شب‌های رمضان را به جماعت می‌خوانند. آن گاه عمر گفت: این بدعت خوبی است» (۴)

از این رو مسلمانان همواره این نماز را فرادا بجای می‌آوردند تا اینكه عمر جماعت را بدعت نهاد اما این سخن كه گفته شود بدعت نیكو و حسنی است با ادله شرعی كه تمام بدعت‌ها را نكوهش می‌كند ناسازگار است. رسول خدا (ص) فرموده: هر بدعتی گمراهی است

(۵) با این حال اهل سنت به این بدعت گذاری تصریح نیز می‌كنند چنان كه قلقشندی می‌گوید: عمر اولین كسی است كه جماعت رمضان را تشریع كرد و آن در سال چهارده هجری بود.

(۶) ابن عبدالبر درالاستیعاب می‌گوید: اوست كه ماه رمضان را با نماز مستحبی دسته جمعی نورانی كرد! (۷)

آراء علمای اهل سنت درباره اقدام عمر به گونه ای است كه گویی خدا و رسولش از حكمت جماعت در نوافل غافل بوده اند و شخصی دیگر توانسته آن را احیا كند؟ ! ا

* نظر اهل بیت درباره نماز تراویح

در حقیقت در این زمینه نه تنها دلیلی وجود ندارد بلكه به جماعت خواندن نماز تراویح از دیدگاه پیامبر اكرم (ص) و اهل بیت (ع) پذیرفته نیست. برای نمونه:
امام صادق (ع) می‌فرماید: به پا داشتن تراویح به جماعت جایز نیست. (۸)

در روایتی دیگر آمده است: زمانی كه امیرمؤمنان علی (ع) در كوفه بود مردم كوفه به خدمت حضرت آمدند و امام جماعت برای نماز تراویح در خواست كردند. حضرت جواب منفی داد و آنان را از اقامه نوافل شب‌های ماه رمضان به جماعت نهی كرد. (۹)

سلیم بن قیس هم از امیر المؤمین (ع) نقل می‌كند كه فرمود: به خدا سوگند! دستور دادم كه مردم در ماه رمضان جز بر نمازهای واجب جماعتی را بر پا نسازند و به ایشان گفتم كه ادای نافله‌ها به جماعت بدعت است. برخی از لشكریانم فریاد برآوردند كه ای اهل اسلام! سنت عمر تغییر كرد. او ما را از نمازهای نافلۀ ماه رمضان باز می‌دارد. تا آن جا كه ترسیدم در لشكرگاه سر به شورش نهند. (۱۰)

۱. فتح الباری، ج۴ص۲۱۷
۲ –. مسند احمد، ج۴، ص۳۴۲.
۳. همان، ج ۵، ص ۱۸۴
۴- صحیح بخاری، ج۲ص۳۰۸كتاب صلاه التراویح ح۲۰۱۰.
۵- صحیح مسلم، كتاب الجمعه، باب تخفیف الصلاه والخطبه، ص۳۹۳ح۱۸۸۹.
۶- - ماثر الانافة فی معالم الخلافه، ج ۲، ص ۳۳۷. بیروت، عالم الكتب.
۷- ابن عبدالبر، الاستیعاب ج۳ص۱۱۴۵.
۸ -بحار الانوار ج۱۰ص۳۶۳.
۹- وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۴۷ح۱۰۰۶۶.
۱۰-. همان، ص ۴۶ ح ۱۰۰۶۵.




طبقه بندی: ماه رمضان،
دنبالک ها:پایگاه خبری و تحلیلی بقیع،
[ دوشنبه 31 تیر 1392 ] [ 03:39 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

میلاد امام حسن مجتبی (ع)
[ دوشنبه 31 تیر 1392 ] [ 01:56 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

26 میلیارد دلار صرف خرید املاك توسعه مسجدالحرام

دولت عربستان بیش از بیست و شش میلیارد دلار برای خرید املاكی در مكه كه در طرح توسعه مسجدالحرام قرار می‌گیرند هزینه می‌كند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، دولت عربستان پیش بینی كرد: یكصد میلیارد ریال (۲۶ میلیارد دلار و ششصد میلیون دلار) به عنوان غرامت به صاحبان املاكی كه به منظور اجرای طرح توسعه مسجدالحرام تصرف شده است، پرداخت شود.

رسانه‌های عربستان اعلام كردند: این هزینه را باید به هزینه احداث ساختمان‌ها و تاسیساتی كه قرار است در چهار مرحله در اطراف كعبه احداث شوند افزود.

مقامات عربستان سه هزار و نهصد و پنجاه ملك را به منظور توسعه مسجدالحرام تصرف كرده اند.

وزارت حج عربستان نیز به علت در دست اجرا بودن طرح توسعه مسجدالحرام، شمار كسانی را كه به حج عمره می‌روند امسال به حدود نصف كاهش داد.

پیش بینی می‌شود طرح توسعه مسجدالحرام سه سال طول بكشد.




طبقه بندی: اماکن مذهبی،
[ دوشنبه 31 تیر 1392 ] [ 01:52 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

معماری حرمین شریفین توسط یك معمار ایرانی


ابوسعد ورامینی از معماران شیعه ایرانی و اهل ورامین معمار ایرانی حرمین شریفین است.



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، رضی الدین ابوسعد / بوسعد ورامینی در اواخر سده پنجم و نیمه نخست سده ششم ق. در ورامین می‌زیسته؛ اما از زمان تولد و مرگ او اطلاعی دقیق در دست نیست و منابع كمتر به او پرداخته‌اند.

ورامین از سده چهارم در زمره شهرهای شیعه‌نشین بوده و خاندان‌های مشهور، از جمله خاندان ابوسعد ورامینی، از آن برخاسته‌اند.

او از نام‌آوران شیعه ورامین بوده و به اعتقاد عبدالجلیل قزوینی، از همین رو، مورخان اهل سنت كمتر بدو پرداخته‌اند.

او و خاندانش برای رونق و آبادانی شهر خود بسیار كوشیده‌اند. بنای مسجد جامع، مدرسه رضویه و فتحیه در ورامین را می‌توان از كارهای آنان به شمار آورد. شهرت او و فرزندش حسین در جهان اسلام از این روست كه در تعمیر و مرمت حرمین شریفین و احسان و بخشش به حاجیان و زائران فعال بوده‌اند.

سمعانی (م. ۵۶۲ق.) ذیل عنوان «ورامینی» ابوسعد را از معاصران خود دانسته و او را به بزرگی ستوده و یاد كرده كه وی ثروتش را در راه آبادانی حرمین شریفین به كار گرفته است. سمعانی از فرزند ابوسعد، حسین، نیز یاد كرده و به كثرت حج‌گزاری وی و رغبتش به خیرات و صدقات اشاره كرده است.

عبدالجلیل قزوینی در گزارشی، ابوسعد را در رتبه خواجگان و بزرگان و رؤسای با اعتبار یاد كرده و از او در شمار معماران بیت الله الحرام و مسجدالنبی نام برده است.

ابن جبیر در گزارشی، مردی بزرگ و ثروتمند را از سرزمین پارسیان یاد می‌كند كه ثروتش را در راه توسعه و آبادانی مسجدالحرام هزینه می‌كرد و بازسازی تنوره چاه زمزم و قبه آن را به او نسبت می‌دهد.

بر پایه برخی قراین، مقصود ابن جبیر در این گزارش، ابوسعد است كه این كارها را در زمان جد امیر مكثر، امیر مكه در سال‌های پس از ۵۱۸ق. هنگام حضورش در مراسم حج انجام داده است.

از كسانی كه ابوسعد و فرزندش حسین را با شكوه فراوان یاد كرده، رازی، شاعر شیعه با تخلص «قوامی» است كه ترجیع‌بندی مشتمل بر ۱۱۶ بیت در مدح او سروده است.

نیز در ترجیع‌بندی دیگر با ۴۴ بیت كه گویا هنگام حضور حسین فرزند ابوسعد در سفر حج سروده شده، وی را به سبب اهتمامش به كعبه ستوده و به بخشندگی و كرم وصف كرده است.




طبقه بندی: اماکن مذهبی،
[ دوشنبه 31 تیر 1392 ] [ 01:48 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

آرزوی دكتر احمدی نژاد در مسجد سهله و حرم امام حسین(ع)

رییس جمهوری گفت: دعای ویژه من هنگام ورود به حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نیز دعا برای سلامتی و موفقیت روز افزون ملت ایران، پدر و مادرم و خانواده ام و تمامی دوستان و آشنایانم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از ایرنا،‌دكتر احمدی نژاد در حاشیه دیدار از مسجد سهله در نجف اشرف، در پاسخ به سوالی در خصوص آرزو و دعای خود هنگام ورود به حرم مطهر حضرت علی ابن ابیطالب (ع)، گفت: آرزوی من این است كه جهان علوی شود و علوی اداره شود.

وی ابراز امیدواری كرد كه با ظهور حضرت مهدی (عج) تمامی مشكلات جامعه بشری حل شود و آن امام همام همه مسایل و مشكلات را از دوش انسان ها بردارد.

رییس جمهوری افزود: آرزوی من همواره این بوده و هست و در زیارت عتبات عالیات نیز از خداوند خواستم تا با ظهور حضرت مهدی (عج) غم ها و غصه های بشریت از بین برود.

احمدی نژاد ابراز امیدواری كرد كه خداوند هرچه سریعتر حضرت قائم آل محمد(عج) كه همه زیبایی هستی است را به بشریت هدیه كند و عدالت و محبت در سایه توحید استقرار یابد.

رییس جمهوری اظهارداشت: دعای ویژه من هنگام ورود به حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نیز دعا برای سلامتی و موفقیت روز افزون ملت ایران، پدر و مادرم و خانواده ام و تمامی دوستان و آشنایانم بود.

احمدی نژاد درباره حضور خود در عتبات عالیات و زیارت حرم مطهر ائمه شریفین در شهرهای مقدس كربلا، كاظمین و نجف اشرف گفت: وقتی به این وادی مقدس پا می گذارم، احساس عشق به امام زمان (عج) به من دست می دهد.

حاشیه های سفر احمدی نژاد به عتبات

رئیس‌جمهوری اسلامی كشورمان، دومین سفر خود به عتبات عالیات در زمان ریاست جمهوری تجربه كرد.

احمدی‌نژاد رأس ساعت 9:20 روز جمعه پس از ورود به فرودگاه نجف به زیارت حرم حضرت امیرالمومنین علی (ع) رفت.

وی پس از زیارت حرم امیرالمومنین علی (ع) رأس ساعت 15:30 همان روز به زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) رفت.

رئیس‌جمهوری پس از زیارت این اماكن متبركه، رأس ساعت 19 پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در ضیافت افطار حضور یافت و رأس ساعت 21:30 به سمت مساجد كوفه و سهله برای انجام اعمال حركت كرد.

احمدی‌نژاد پس از زیارت در مساجد كوفه و سهله برای بازگشت به تهران، راهی فرودگاه نجف شد.

رئیس‌جمهور در سفر دو روزه خود به كربلا و عتبات عالیات، دو نفر از باغبانان كهنسال نهاد ریاست جمهوری را كه آرزوی سفر به كربلا داشتند با خود به این سفر برد.




طبقه بندی: اماکن مذهبی، دکتر محمود احمدی نژاد،
[ دوشنبه 31 تیر 1392 ] [ 01:46 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

۱۲ ماه رمضان سالروز نزول زبور

چگونه «زبور» بر حضرت داوود (ع) نازل شد


زبور" نام كتاب آسمان حضرت داوود (ع) است كه نام آن در آیة ۱۶۳ سورة نسأ و ۱۰۶ انبیا و ۵۵ بنی‌اسرائیل آمده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، بنا به نقل ابن كثیر، كتاب شریف «زبور» در دوازدهم ماه مبارك رمضان بر حضرت «داوود نبی (ع) » نازل گردید.

حضرت داوود (ع) از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل است و در نبرد میان طالوت و جالوت، با این كه خردسالی بیش نبود، به میدان رفت و جالوت ستمگر را به هلاكت رسانید و سال‌های بعد به پیامبری و پادشاهی بنی اسرائیل نایل شد.

ابن كثیر نقل كرده كه كتاب شریف «زبور»، پس از چهار صد و هشتاد و دو سال از نزول كتاب شریف «تورات» بر حضرت موسی (ع)، بر حضرت داوود نبی (ع) نازل گردید.

شایان ذكر است برای زبور چند معنا بیان كرده‌اند كه از آن جمله است: الف. هر كتابی كه دارای نوشته‌ای محكم باشد؛ ب. هر كتاب آسمانی كه وقوف و احاطه بر آن دشوار باشد؛ ج. نام كتابی است كه فقط دارای احكام عقلی باشد و از احكام شرعی سخن نگوید.

از آن جا كه در حال حاضر، اثری از «زبور» حضرت داوود (ع) در میان نیست البته به جز كتابی كه هم اكنون در انجیل وجود دارد به نام «زبور» یا «مزامیر» خوانده می‌شود و به داوود (ع) نسبت داده شده است كه بر اثر تحریف انجیل نمی‌توان زبور موجود در آن را به پیامبر الهی نسبت داد به همین جهت نمی‌توان دربارة علت نام‌گذاری آن نظر قطعی داد.

البته با توجه به معنای لغوی كه اهل لغت برای زبور ذكر كرده‌اند، ممكن است چنین نتیجه گرفت از آن جا كه كتاب حضرت داوود (ع) دارای متنی مستحكم و دشوار بوده و دارای احكام شرعی هم نبوده است و در آن به احكام و مسائلی عقلی پرداخته شده بود، «زبور» نامیده شده است.

منبع:
۱-مفردات الفاظ قرآن، راغب اصفهانی، ص ۳۷۷، نشر دارالقلم، دمشق
۲-قصص قرآن، صدرالدین بلاغی، ص ۳۷۴ و ۳۷۵، نشر امیركبیر
۳-سیمای الگویی پیامبران در قرآن كریم، عین الله ارشادی




طبقه بندی: انبیاء،
[ دوشنبه 31 تیر 1392 ] [ 01:43 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

راز‌ضریح شش گوشه ی امام‌حسین(ع)
از‌صریح شش گوشهٔ امام‌حسین (ع) به روایات مختلف آورده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج، چرا برخلاف ضریح و مرقد امامان دیگر، ضریح مرقد مطهر سیدالشهدا (ع) شش گوشه ساخته شده است.

در این باره روایت‌های‌گوناگونی وجود دارد اما مجموع این روایت‌ها و آنچه نزدیكتر به منطق به نظر می‌رسد، آن چیزی است كه شیخ‌مفید (ره) در كتاب «الاشارات» آورده است.

او در بخشی از این كتاب نام ۱۷ نفر از شهدای بنی‌هاشم در روزعاشورا را ذكر كرده و نوشته است آنان پایین‌پای آن حضرت در یك قبر‌گود دفن شدند و هیچ اثری از قبر آنان نیست و فقط زائران با اشاره به زمین در طرف پای امام (ع) آنان را زیارت می‌كنند و علی‌بن‌الحسین (ع) «علی اكبر» از جمله آنان است، برخی گفته‌اند محل دفن «علی‌اكبر» نسبت به قبر امام حسین (ع) نزدیك‌ترین محل است.

در بعضی از روایات‌دیگر از جمله كتاب «كامل الزیارات» جعفربن‌محمدقمی هم آمده است، امام سجاد (ع) با قدرت (امامت و ولایت) به كربلا آمد و بنی‌اسد را سرگردان یافت، چون كه میان سرها و بدنها جدا افتاده بود و آنها راهی برای شناخت نداشتند، امام زین‌العابدین (ع) از تصمیم خود برای دفن شهیدان خبر داد، آنگاه جانب جسم پدر رفت، با وی معانقه كرد و با صدای‌بلند گریست، سپس به سویش رفت و با كنار زدن مقدار كمی خاك قبری روی آن نوشت (هذا قبرالحسین‌بن‌علی‌ابن‌ابی‌طالب الذی قتلوه عطشانأ غریبأ) این قبر حسین‌ابن‌علی‌ابن‌ابی‌طالب است.

آن حسینی كه او را لب تشنه و غریبانه كشتند، پس از فراغت از دفن پدر به سراغ عمویش عباس (ع) رفت و آن بزرگوار را نیز به تنهایی به خاك سپرد.

سپس بنی‌اسد دستور داد تا دو حفره آماده كنند، در یكی از آنها بنی‌هاشم و در دیگری سایر شهیدان را به خاك سپردند، نزدیك‌ترین شهیدان به امام‌حسین (ع) فرزندش علی‌اكبر (ع) است.

امام‌صادق (ع) در این باره به عبدالله‌بن‌حماد‌بصری فرموده است امام‌حسین (ع) را غریبانه كشتند، بر او می‌گرید كسی كه او را زیارت كند غمگین می‌شود و كسی كه نمی‌تواند او را زیارت كند دلش می‌سوزد برای كسی كه قبر پسرش را در پایین پایش مشاهده كند.

بنابراین به نظر می‌رسد گوشه‌های‌اضافی ضریح امام‌حسین (ع) محل دفن پسر‌بزرگ ایشان حضرت علی‌اكبر (ع) است و محل دفن نوزاد شش ماهه اباعبدالله‌الحسین (ع) یعنی علی‌اصغر نیز روی سینه پیكرمطهر امام‌حسین (ع) است.





طبقه بندی: امام حسین(ع)، اماکن مذهبی،
[ دوشنبه 31 تیر 1392 ] [ 01:39 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

سفر مجازی به سرزمین وحی
           
   سفر مجازی به سرزمین وحی

سفر مجازی به خانه خدا
کعبه را ابتدا حضرت آدم ساخت و سپس ابراهیم(ع) به کمک پسرش اسماعیل(ع) آن را بازسازی کرد. کعبه در زمان رسول خدا(ص) و قبل از بعثت، به دست قریش و با همکاری رسول خدا، دوباره بازسازی شد. علی(ع) در کعبه به دنیا آمد و امروز مثل گذشته، کعبه مظهر بندگی انسان به خداست . بیایید با هم به خانه خدا سفر کنیم . تصاویر سه بعدی و پانورامای 180 × 360 درجه ما را بصورت مجازی به آنجا خواهد برد.
با دریافت این تصاویر می توانید خود را به طور كاملا واقعی در آن محیط احساس كنید.

0kabe.jpg

و اما خانه خدا یا بیت الله الحرام كجاست ؟

به کعبه، خانه خدا، بیت الله الحرام، بیت العتیق ، بیت الحرم و مسجدالحرام نیز می‌گویند. دلیل نامگذاری کعبه به بیت الحرام این است که خداوند ورود مشرکان را به این مکان مقدس حرام و ممنوع فرموده است. 
بیت الله الحرام در شهر مکه قرار دارد و در تاریخ، مورد احترام همگان بوده است. بنا بر آیاتی از قرآن و روایات معصومان علیهم السلام خانه کعبه نخستین و مقدس‌ترین بنا و اولین مسجدی است که بر روی زمین ساخته شده است. 
در احادیث آمده است که در آغاز آفرینش سراسر زمین را آب فرا گرفته بود و نخستین خشکی که آفریده شد زمین زیر کعبه بود که خشکی‌های دیگر از آن گسترده گشت. بر اساس روایات اسلامی، کعبه را ابتدا حضرت آدم ساخت و سپس حضرت ابراهیم علیه السلام به کمک پسرش اسماعیل علیه السلام تعمیر و بازسازی کرد. کعبه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم و قبل از بعثت، به دست قریش و با همکاری رسول خدا، بر اساس بنای اولیه ابراهیم علیه السلام، دوباره بازسازی شد.  
خداوند کعبه و اطراف آن را «حرم» قرار داده است؛ یعنی مقدس شمرده و ارتکاب گناه و قتل و شکار و تجاوز به جان و مال مردم و جنگ و دزدی و راهزنی و ... را در آن جایز ندانسته است. وقتی مجرمی به آنجا پناه ببرد کسی حق مواخذه او را ندارد. 
واقعه مهمی که در دوران عبدالمطلب، سرپرست و تولیت کعبه، رخ داد، نجات معجزه آسای آن از ویرانی به دست سپاه ابرهه و اصحاب فیل بود. 
دومین حادثه مهم، تولد امیر مؤمنان علی علیه السلام در آن بود. مقارن با ظهور اسلام، صدها بت فلزی و چوبی و سفالی در شکل‌های گوناگون در داخل و بیرون و بر روی دیوارها و سقف کعبه بود، اما در روز فتح مکه که در رمضان سال هشتم هجری رخ داد، رسول خدا وارد کعبه شد و همه بت‌ها را از بین برد. 
ساختمان کعبه به شکل مربع مستطیل و دارای چهار ضلع است که هر ضلع آن را رُکن می‌نامند. به مجموع چهار ضلع ارکان کعبه می‌گویند که سه رکن آن چنین نام دارند: رکن یمانی، رکن شامی و رکن عراقی. 
ساختمان کعبه 85 / 14 متر ارتفاع دارد، طولش 58 / 11 و عرضش 22 / 10 متر است. بنای کعبه از سنگ‌های سیاه و سختی ساخته شده است که پرده سیاهی بر روی آن قرار دارد. 
می گویند نخستین بار حضرت اسماعیل علیه السلام پرده ای بر کعبه کشید و بعدها قریش نیز چنین کردند و پرده‌داری، منصبی ویژه برای آنان محسوب می‌شد. اکنون نیز آن پرده به صورتی خاص بافته و بر روی کعبه نهاده می‌شود.
این بنای شریف بخش‌های دیگری هم دارد؛ همچون حجر الاسود، ملتزم، مستجار، حطیم و حجر اسماعیل. در نزدیکی آن نیز مقام ابراهیم و چاه زمزم واقع است.


جهت دریافت تصاویر و انجام سفر مجازی از طریق زیر اقدام نمایید :

5makke-rooz.jpg

5makke-shab.jpg

http://student-omreh.blogfa.com/



طبقه بندی: اماکن مذهبی،
دنبالک ها:ستاد عمره دانش آموزی،
[ شنبه 29 تیر 1392 ] [ 04:24 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

سفر مجازی به مسجد جن
این بار به محلی سفر می کنیم که آیاتی از سوره جن بر پیامبر نازل گشت و برای اولین بار گروهی از طایفه جنیان به دین اسلام گرویدند . تصاویر سه بعدی و پانورامای 180 × 360 درجه ما را بصورت مجازی به آنجا خواهد برد.
با دریافت این تصاویر می توانید خود را به طور كاملا واقعی در آن محیط احساس كنید.

مسجد جن كجاست ؟
مسجد جن یکى از مساجد مهم و تاریخى مکه است که برخلاف بسیارى از آثار تاریخى همچنان باقی مانده؛ سوره جن در این مکان بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است. 
حضرت محمد (ص) در حال بازگشت از طائف، پس از طى مسیرى طولانى با قلبى شکسته و ناامید در مکان این مسجد که به نخله معروف بود، کنار نخل خرمایى نشست و نیمه شب به عبادت و تلاوت قرآن پرداخت. در این حال 7 نفر از جنیان با شنیدن صداى قرآن متوقف شده و آیات آن را به گوش ‍ سایر جنیان رساندند.
پیامبر بعدها نیز چندین بار همراه عبدالله بن مسعود به این مکان آمد و آیات قرآن را بر جنیان خواند. در شبى سوره جن بر پیامبر نازل شد و خداوند آن حضرت را از اسلام آوردن جنبان با خبر کرد. آیات اول سوره جن به این موضوع یعنی ایمان آوردن جنیان اشاره شده است. 
«قل اوحى الى انه استمع نفر من الجن فقالوا انا سمعنا قرانا عجبا یهدى الى الرشد فامنا نشرک بربنا احدا» (سوره جن-1و2)
«(اى رسول ما) بگو به من وحى رسیده است که گروهى از جنیان آیات قرآن را شنیده و گفتند که ما از قرآن آیات عجیبى مى شنویم، این قرآن خلق را به راه و صلاح هدایت مى کند بدین سبب ما به آن ایمان آورده و هرگز به خداى خود شرک نخواهیم ورزید.»
این مکان در حجون و دامنه شعب ابى دب قرار داشت. بعدها به یاد آن حادثه بزرگ، مسجدى ساخته و آن را «مسجد جن» نامیدند. نام دیگر این مسجد حرس است به این دلیل که در گذشته پاسداران مناطق مختلف مکه هنگام گشت شبانه در نزدیکى مسجد جن با یکدیگر ملاقات و پس از تبادل اطلاعات به محل مأموریت خود باز مى گشتند. همچنین به آن مسجد بیعتنیز می گویند ، به این علت که بیعت طایفه جن با رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) در این نقطه بوده است .
این مسجد در شهر مکه در 200 متری قبرستان ابوطالب به سمت حرم قرار دارد و حدود 50 متر بعد از پل حجون در داخل خیابان است. مساحت این مسجد 600 متر مربع و در آن همیشه باز است و کسی که از قبرستان ابوطالب به سمت مسجدالحرام حرکت می ‌کند، پس از گذشتن از پل، مسجد در سمت راست او قرار دارد.
خیابان کوچکی در کنار مسجد با نام ‏"شارع مسجد الجن‏" است که هنوز تابلوى قدیمى آن بر دیوار وجود دارد، مسجد نیز با شماره ‌ای مشخص شده است. در شرق مسجد، خیابان مسجد الحرام و در غرب آن، خیابان جن قرار دارد و مسجد تقریبا در محل تلاقى این دو خیابان قرار گرفته است. بناى مسجد محکم و مناره‏ اى در رکن شمال شرقى آن قرار دارد.
از تاریخ بناى این مسجد، اطلاعى در دست نیست، اما مسجد در قرن دوم و پس از آن، به همین نام بوده و مورخان در طول قرون مختلف از آن یاد کرده ‏اند. 
گفته می شود که در گذشته نام مسجد جن بر آن دیده مى شده ولى حکومت آل سعود به دلیل عدم توجه به اماکن تاریخی و اسلامی، نام این مسجد و سایر مساجد تاریخى را برداشته و آنها را شماره گذاری کرده است.

جهت دریافت تصویر و انجام سفر مجازی از طریق زیر اقدام نمایید :




طبقه بندی: اماکن مذهبی،
[ شنبه 29 تیر 1392 ] [ 04:23 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 12 :. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ ... ]