منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

در انتظار بعثت پیامبر آخرالزمان

مبعث

هنگامی که چهل سال از سنّ پیامبر عظیم الشأن اسلام صلی الله علیه وآله گذشت، حقّ تعالى دل او را بهترین دلها و خاشع‏تر و مطیع‏تر و بزرگ‏تر از همه دلها یافت، پس دیده آن حضرت را نور دیگر داد و امر فرمود كه درهاى آسمان را گشودند و فوج فوج از ملائكه به زمین مى‏آمدند و آن حضرت نظر مى‏كرد و ایشان را مى‏دید و رحمت خود را از ساق عرش تا سر آن حضرت متّصل گردانید. پس جبرئیل فرود آمد و اطراف آسمان و زمین را فرو گرفت و بازوى آن حضرت را حركت داد و گفت: یا محمّد! بخوان، فرمود: چه چیز بخوانم؟ گفت: اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ. پس وحى‏هاى خدا را به او رسانید.[1]

قبل از اینکه رسول خدا صلی الله علیه وآله به پیامبری مبعوث شود علمای بزرگ یهود و راهبان مسیحی از آمدن ایشان مطلع بودند. و به تعبیر قرآن کریم همانند فرزندانشان او را می شناختند. «یعرفونه کما یعرفون ابنائهم».(انعام/29- بقره/ 146) از همین رو خبر مبعوث شدن حضرت را به دیگران بشارت می دادند. نمونه های تاریخی این بشارت ها در ذیل آمده است.

 

تنها یک محمّد                                                                                             

1.سراقة بن جعشم مى‏گوید: براى تجارت به شام مى‏رفتیم كه نزدیك دیر عابدى فرود آمدیم. راهب از دیر، پایین آمد و به ما گفت: شما كیستید؟ گفتیم: قومى از قریش. گفت: آگاه باشید! به زودى در میان شما پیامبرى مبعوث خواهد شد كه اسمش «محمّد» است. وقتى به مكه برگشتیم، پسرانى متولد شدند ولى فقط اسم پیامبر صلی الله علیه وآله را «محمّد» گذاشتند.

 

فرزند اسماعیل

2.تبع بن حسان‏ به یثرب حمله برد و 350 نفر از یهودیان را كشت و خواست كه آنجا را خراب كند و از بین ببرد. پیرمردى از یهود كه 250 سال داشت، برخاست و به او گفت: پادشاها! مثل تو سخن باطل را قبول نمى‏كند و مردم را از سر خشم نمى‏كشد. و تو نمى‏توانى اینجا را خراب كنى. پرسید: چرا؟

گفت: آیا فرزند عموى او ابو طالب كه به او علىّ گفته مى‏شود متولّد شده است؟ گفتیم: خیر، گفت: یا متولّد شده و یا در همین سال به دنیا خواهد آمد، او اوّلین كسى است كه بدو ایمان مى‏آورد، ما او را مى‏شناسیم و مى‏دانیم كه او وصىّ است همچنان كه مى‏دانیم محمّد نبىّ است

گفت: چون پیامبرى از فرزندان اسماعیل از اینجا ظهور مى‏كند. در این هنگام تبع از آنها دست كشید و با یهودیان به مكّه رفت و خانه كعبه را با پرده پوشانید و به مردم احسان داد.[2]


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)،
[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:44 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

دانشی که دردسر می‌شود

مبعث

دانش، نور و روشنایی است، اما آنگاه كه همراه با تقوا و خدابینی باشد. وگرنه، دانش بدون دین، و علم بدون عمل، جز وبال بر گردن دانشمند، چیزی نیست.  علم، باید نافع باشد وگرنه آفت خواهد بود. در این رابطه روایتى را كه محور بحث قرار داده ‌ایم، از جمله مواعظ بسیار سودمند پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله به یكى از صحابه والا مقام خود، به نام ابوذر، است.

 

پست‌ترین شخص

در بخشی از این روایت نورانی که با كمى تفاوت، در كتابهاى گران‌سنگ «مكارم الاخلاق»، «امالى شیخ طوسى»، «مجموعه ورّام» و در «بحارالانوار» جلد 74 (چاپ بیروت و جلد 77 چاپ ایران) ذكر شده است، خطاب پیامبر صلى الله علیه وآله به دانشمندان است. حضرت علما را تشویق مى‌كنند كه به علم خود عمل كنند و آثار عمل نكردن به علم را یادآور مى‌شوند. حضرت به ابوذر می فرمایند:

«یا اَباذَرٍّ؛ اِنَّ شَرَّ النّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللّهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ عالِمٌ لایَنْتَفِعُ بِعِلْمِهِ وَ مَنْ طَلَبَ عِلْماً لِیَصْرِفَ بِهِ وُجُوهَ النّاسِ اِلَیْهِ لَمْ یَجِدْ ریحَ الْجَنَّةِ ».

عالمى كه به علمش عمل نكند، در روز قیامت منزلت و مقام او از همه پست‌تر است و بوى بهشت به مشام او نمى‌رسد.

تفاوت اساسى عالم و جاهل در این است كه حجت الهى بر عالم تمام شده است و در مقابل ترك وظیفه، هیچ عذرى از او پذیرفته نخواهد شد و نسبت به آن سخت‌گیرى مى‌شود. در این باره خداوند در حدیث قدسى خطاب به حضرت داوود مى‌فرماید:

كمترین عقوبتى كه عالم بى‌عمل را به آن مبتلا مى‌كنم، از هفتاد عقوبت و عذاب سخت‌تر است و آن اینكه شیرینى مناجاتم را از دلش خارج مى‌كنم (و پس از آن از یاد من لذّت نمى‌برد).( بحارالانوار، ج 2، ص 32)

همچنین در تقسیم‌بندى و دسته‌بندى علما و دانشمندان، امیرالمۆمنین علیه السلام مى‌فرماید:

دانشمندان دو دسته‌اند: دسته اوّل دانشمندى كه به علم خویش عمل مى‌كند و رستگار مى‌گردد.

دسته دوّم دانشمندى كه به علم خود عمل نمى‌كند و هلاك مى‌گردد و بى‌تردید جهنّمیان از بوى بد عالم بى عمل، اذیّت مى‌شوند. همانا پشیمان‌ترین و حسرت زده‌ترین اهل جهّنم، كسى است كه دیگرى را به سوى خدا دعوت كند و دیگرى از او بپذیرد و خدا را اطاعت كند و سپس خدا او را به بهشت داخل سازد، اما دعوت كننده را، به جهت عمل نكردن به علم خویش، وارد جهنّم مى‌نماید. (بحارالانوار، ج 2، ص 34)

برخى از هنگام اشتغال به تحصیل علم، انگیزه و نیت الهى و خدایى ندارند. نه تنها در تحصیل اخلاص ندارند، بلكه نیّت‌هاى بدى در سر دارند، مثل اینكه براى جلب توجه مردم و محبوبیّت مردمى و كسب شهرت و مقام، به دنبال تحصیل مى‌روند. طبیعى است كه چنین فردى از ابتدا رو به انحراف و سقوط مى‌رود و در نتیجه به منجلاب خوارى و ذلّت و بدبختى گرفتار مى‌آید و در قیامت بوى بهشت را نخواهد چشید



ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)،
[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:43 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

جهان در عصر بعثت

بعثت

بعثت رسول بزرگوار اسلام صلی الله علیه و آله در جهانی سراسر ستم و جهالت صورت پذیرفت. دو امپراطوری بزرگ و به اصطلاح متمدن آن روزگار سالیان درازی بود که درگیر جنگ با یکدیگر و حتی نزاع های درونی بر سر پادشاهی بودند. احوال اهالی شبه جزیره عربستان از این دو امپراطوری نیز فجیع تر و اسف‌بار تر بود. و خدای متعال رسول خود را در بین این بیچاره ترین مردم (عرب های جاهلی) فرستاد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نیز آنان را چنان سریع زیرورو کرد که گویا کوزه گری، گِلی را شکل می دهد نه اینکه مردمانی با عاداتی حیرت انگیز تغییر فرهنگ می دهند.(1)

 

انحطاط دو امپراطوری

در احوال دو دولت ایران و روم بسیار گفته شده است و البته در بین انبوه مدح ها و ستایش ها، اشاره به ضعف ها و کاستی های این دو قدرتِ آن روز جهان اندک است. اما هیچ یک از تاریخ‌نگاران نتوانسته است به جنگ های طولانی ایران و روم با سایر همسایگان شان و یا با یکدیگر اشاره نکند؛ بلکه بسیاری به تفصیل وقایع آنها را شرح داده اند.(2)

ویل دورانت در کتاب خود در توصیف انحطاط امپراطوری ایران جمله ای قابل تامل دارد:

«شاهنشاهان کار جنگ را کنار گذاشته، در شهوات غوطه ور شده بودند و ملت به سراشیب فساد و بی‌علاقگی به کشور افتاده بود. انقراض شاهنشاهی پارس در واقع نمونه ای بود که بعدها سقوط امپراطوری روم مطابق آن صورت گرفت. در هر دو مورد انحطاط و تدنّیِ [پَستی] ملت با قساوت شاهنشاهان و امپراطوران و غفلت ایشان از احوال مردم توأم بود».(3)

 همو در جایی دیگر در علت سقوط روم چنین می نویسد:

«یک تمدن بزرگ تا از درون منهدم نشده باشد از بیرون مغلوب نمی شود. علل اصلی انحطاط امپراطوری روم در وجود مردم آن، در اخلاقیاتشان، در مبارزه طبقاتی، ... در مالیات گزاف و نرمش‌ناپذیر و در جنگهای توان‌فرسایش بود».(4)

مراجعه ای کوتاه به صفحات 53 و 54 کتاب «رویدادنگاری تاریخ جهان»، نمایی کلی از اوضاع جنگ های جهان در عصر ظهور اسلام را، نشان می دهد. یک مورد از این جنگ ها سلسله جنگ های 25 ساله بین روم و ایران است که از سال 603 میلادی(5) شروع می شود.(6)

جنگ های طولانی به بهانه های واهی، جایگاه بسیار نامناسب زن در بین اهل جاهلیت، وضع تغذیه رقت بار و فقدان ابتدایی ترین مسکن ها و لباس ها، همه نشانگر سطح فوق العاده پایین عرب های عصر بعثت بود. رسول خدا صلی الله علیه و آله در پیمان الهی خویش با خداوند متعال پذیرفته بود تا در میان چنین مردم مبعوث شود. بار سنگین مبازره با جهالت ها را با برادر، همسر، دختر و فرزندان خود تقسیم کند و همگی در چنین محیط سخت و تاریکی مشغول به مبارزه شوند

کالین مک ایودی در این کتاب بعد از طرح احتمال حمله رسول خدا صلی الله علیه وآله به روم در صورت ادامه حیات ایشان، چنین می نویسد:

«این امپراطوری های کهن شاید هماوردان پر زوری برای نیروی تازه و نسبتا ناآزموده ای مانند اسلام پنداشته می شدند؛ ولی هر دو خسته از جنگ دراز مدتی بودند که در آن یکدیگر را بارها بر زمین کوفته بودند. مهمتر اینکه آسانیِ دست به دست شدن ایالات در میان دو امپراطوری در خلال جنگ، نشان می داد که رعایاشان پایبندی چندانی به هیچ یک از دو امپراطوری ندارند و به راستی چنین بود».(7)


ادامه مطلب

[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:32 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

عرض تسلیت

http://www2.irna.ir/occasion/zainab84/003.jpg

صبر را معنا و مفهومی به نام زینب است / احترام عشق هم از احترام زینب است
داوری بنگر که در بیدادگاه شهر شام / با حسین همدست گشتن اتهام زینب است
مشت را کرده گره با هیبت و احساس گفت / این حسین فرمانده عالم، امام زینب است
گرچه بین بانوان زهرا مقام اول است / بعد زهرا رتبه ی برتر مقام زینب است . . .

 به درگاه حضرت صاحب الامر آقا امام زمان(عج) و تمام مومنین تسلیت می گویم.





طبقه بندی: حضرت زینب(س)،
[ یکشنبه 5 خرداد 1392 ] [ 01:02 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

90 اثر خواندن دعای فرج

-فرمایش حضرت ولی عصر(عج) بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است
2- این دعا سبب زیاد شدن نعمت هاست
3-اظهار محبت قلبی است
4- نشانه ی انتظار است
5- زنده کردن امر ائمه اطهار(ع) است
6- مایه ناراحتی شیطان لعین است
7-نجات یافتن از فتنه های آخرالزمان است

بصیرت
بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام زمان(عج)، مهدویت،
دنبالک ها:بصیرت124،
[ یکشنبه 5 خرداد 1392 ] [ 12:43 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بر ساحل اقیانوس بی‌کرانه نهج‌البلاغه
امام علی

مولی الموحدین و امیرالمومنین علی بن ابی‏طالب علیه ‏السلام نمونه‏ عالی اسلام و جلوه پرفروغ ایمان و تقوی و قرآن ناطق است. رهبریست كه رفتار و سخنانش، روشنگری است كه پرده از روی این حقایق عالم برمی ‏دارد و خطوط و نقشهای آن را روشن می ‏سازد.

" نهج البلاغه " مجموعه ای نفیس و زیبا از کلام مولاست که روزگار از كهنه كردن آن ناتوان است و گذشت زمان و ظهور افكار واندیشه‏ های نوتر و روشن‏تر مرتبا بر ارزش آن افزوده است، گفتار علی علیه ‏السلام چون از حقیقت و دانشی بیكران سرچشمه می‏گرفت و پس از قرآن، كلام خدا و سخن پیامبر صلی الله علیه وآله، برترین سخن بود، عالیترین و بهترین اثر را در جانها می ‏گذاشته و مانند قرآن مورد توجه همگان قرار می ‏گرفته است و با حفظ و ضبط و آموزش و اقتباس در میان مسلمانان راه جاودانگی را می ‏پیموده است.

 

از نگاه خاکی معترفان

بلندی و اوج سخن امام علی علیه ‏السلام نه تنها دوستان و شیعیان را به تحسین واداشته است بلكه دشمنان را هم مجذوب خود ساخته تا آنجا كه معاویه بن ابی سفیان كه سرسخت ترین دشمنان وی بود به زیبایی و فصاحت‏ خارق العاده سخن او معترف بود .محقن بن ابی محقن برای این كه دل معاویه را كه از كینه امیرالمومنین علی علیه ‏السلام می ‏جوشد خرسند سازد گفت:

از نزد بی زبانترین مردم به نزد تو آمدم .(منظور او امام علی علیه ‏السلام بود)

اما آنچنان این چاپلوسی مشمئزكننده بود كه خود معاویه او را ادب كرد و گفت: وای بر تو ! علی بی زبانترین افراد است؟! قریش پیش از علی از فصاحت آگاهی نداشت، علی به قریش درس فصاحت آموخت ...


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام علی(ع)،
[ پنجشنبه 2 خرداد 1392 ] [ 10:21 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

عرض تبریک

میلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت، اسد الله الغالب، امام علی بن ابیطالب علیه السلام مبارک.

 

امشب به کعبه اُنس بگیرید با علی

ریزید بر زمین و بگویید یا علی

***

امام علی




طبقه بندی: امام علی(ع)،
[ پنجشنبه 2 خرداد 1392 ] [ 10:17 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

پیامک های شادباش علوی
امام علی

امشب سرود وحی به تفصیل بشنوید                                  از جوف کعبه نغمه ی تهلیل بشنوید

تنزیل و قدر و نور به ترتیل بشنوید                                        بانگ اذان به کعبه ز جبریل بشنوید

       بانگ علی علی همه در کعبه سر دهید

میلاد نور را به پیمبر خبر دهید

 

میلاد خجسته فخر کائنات، مولی الموحدین، امیرالمومنین، امام علی علیه السلام مبارک باد.

 

امشب صدای دلکش زمزم علی علی است                           امشب سرود عالم و آدم علی علی است

امشب دعای عیسی مریم علی علی است                          باور کنید ذکر خدا هم علی علی است

آید صدای زمزمه ی مسجد الحرام

با چار رکن خود به علی می دهد سلام

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله:

علی همانند خانه خداست که او را زیارت می کنند و او به زیارت کسی نمی رود، و مثل ماه است که چون طلوع می کند تاریکی ها را می بَرد و مثل خورشید است زمانی که طلوع کند عالم را نورانی می گرداند.

(بحار الانوار، 39/84)

 


ادامه مطلب



طبقه بندی: ماه رجب، امام علی(ع)،
[ پنجشنبه 2 خرداد 1392 ] [ 10:16 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

منشور مدیریت کارآمد علوی
امام علی

بحث رهبری و مدیریت، از مباحث راهبردی و مهمی است كه نقش بنیادین آن، در پیشرفت یا انحطاط جامعه ها و تمدن ها، قابل انكار نیست. نقش مدیران و رهبران اجتماعی در اصلاح و افساد جامعه به حدی بالاست كه پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:

دو گروه از امت من اگر فاسد شوند امت من نیز فاسد می گردد و اگر به اصلاح گرایش یابند، امت نیز صالح خواهد شد، دانشمندان و مدیران. (1)

در این میان، با توجه به این كه امام علی علیه السلام حدود پنج سال حاكمیت و مدیریت جامعه اسلامی را بر عهده داشته و در منابع اسلامی بیش ترین مطلب در مورد مدیریت از آن امام همام نقل شده است نیم نگاهی بر سیره و دیدگاه های آن حضرت در مورد مسایل مدیریتی می اندازیم.

 

برنامه ریزی

برنامه ریزی از اركان مدیریت است، و نقشی اساسی در موفقیت و پیشرفت دارد. در برخی روایات نقل شده از امام علی علیه السلام به بعضی از آثار مثبت برنامه ریزی اشاره شده است . مانند: جلوگیری از اشتباه ، افزایش بهره وری ، مقابله با تهدیدات، كمك به تصمیم گیری اثربخش ، ایجاد آرامش درونی، و مصونیت از پشیمانی.

البته باید توجه داشت كه برنامه ریزی غیراصولی و نا متناسب، نه تنها كمكی به پیشرفت مجموعه نمی كند، چه بسا باعث شكست، ناكامی و حتی فروپاشی آن شود. امیرمومنان علی علیه السلام می فرماید:

سوی التدبیر، سبب التدمیر؛ (2) برنامه ریزی بد، موجب هلاك و فرو پاشی است .

 

بررسی جوانب کار

امام علی علیه السلام توجه خاصی به شناخت دقیق مسایل و جمع آوری اطلاعات مربوطه داشت، و هر کاری را به دقت سنجیده و جوانب مختلف و زوایای گوناگون و عواقب و پیامدهای احتمالی آن را مورد بررسی قرار می داد؛ و هنگامی كه مسأله به خوبی برای آن حضرت تبیین می شد، تصمیم لازم و مناسب را در مورد آن اتخاذ می كرد. آن حضرت در یكی از خطبه های خود، نحوه تصمیم گیری در مورد یك مسأله را این گونه بیان می كند:

این مسأله (جنگ با معاویه) را زیر و رو كردم، و همه جهاتش را سنجیدم، تا جایی كه خواب را از چشمانم ربود؛ دیدم چاره ای نیست جز این كه یا با آنان به مبارزه برخیزم؛ و یا آنچه را محمد - كه درود و سلام خدا بر او باد - آورده است، انكار كنم ... .(3)

برنامه ریزی از اركان مدیریت است، و نقشی اساسی در موفقیت و پیشرفت دارد. در برخی روایات نقل شده از امام علی علیه السلام به بعضی از آثار مثبت برنامه ریزی اشاره شده است. مانند: جلوگیری از اشتباه ، افزایش بهره وری ، مقابله با تهدیدات، كمك به تصمیم گیری اثربخش ، ایجاد آرامش درونی، و مصونیت از پشیمانی

 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام علی(ع)،
[ پنجشنبه 2 خرداد 1392 ] [ 10:09 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

گنجینه ی گوهر بار
[ پنجشنبه 2 خرداد 1392 ] [ 09:56 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 8 :. [ ... ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ]

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic