منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

خلاصه زندگی نامه امام حسین علیه السلام


 

امام حسین علیه السلام در سوم شعبان  سال چهارم هجری در مدینه به دنیا آمد . رسول خدا صلی الله علیه و آله نام این فرزند زهرا سلام الله را حسین نهاد . وی مورد علاقه شدید پیامبر صلی الله علیه و آله بود و آن حضرت درباره او فرمود : " حسینُ مِنی و اَنا من حسین ... " و در آغوش پیامبر صلی الله علیه و آله بزرگ شد . هنگام رحلت رول خدا صلی الله علیه و آله تنها شش سال داشت . در دوران پدرش علی بن ابی طالب علیه السلام  نیز از موقعیت والایی برخوردار بود ، علم ، بخشش ، بزرگواری ، فصاحت ، شجاعت ، تواضع ، دستگیری از بینوایان ، عفو ، حلم و ... از صفات برجسته این حجت الهی بود . در دوران خلافت پدرش ، در کنار آن حضرت بود و در سه جنگ جمل ، صفین و نهروان شرکت داشت .

پس از شهادت پدرش که امامت به حسن بن علی علیه السلام رسید ، همچون سربازی مطیع رهبر و مولای خویش و همراه برادر بود . پس از انعقاد پیمان صلح ، با برادر و بقیه اهل بیت علیهم السلام به مدینه آمد . با شهادت امام مجتبی علیه السلام در سال 49 یا 50 هجری ، بار امامت بر دوش سیدالشهدا علیه السلام قرار گرفت . در دوران 10 سال که معاویه بر حکومت مسلط بود ، امام حسین علیه السلام همراه یکی از معترضین سرسخت نسبت به سیاست های معاویه و دستگیری ها و قتل های او بود و نامه های متعددی در انتقاد از رویه معاویه در کشتن حجر بن عدی و یارانش و عمرو بن حمق خزاعی که از وفاداران به علی علیه السلام بود و اعمال ناپسند دیگر بود نوشت . در عین حال ، حسین علیه السلام یکی از محورهای وحدت شیعه و از چهره های برجسته و شاخص بود که مورد توجه قرار داشت و همواره سلطه اموی از نفوذ شخصیت او بیم داشت . با مرگ معاویه در سال 60 هجری ، یزید به والی مدینه نوشت که از امام حسین علیه السلامبه نفع او بیعت بگیرد . اما حضرت که فساد یزید و بی لیاقتی او را می دانست ، از بیعت امتناع کرد و برای نجات اسلام از بلیه سلطه یزید که به زوال و محو دین می انجامید  ، راه مبارزه را پیش گرفت . از مدینه به مکه هجرت کرد و در پی نامه گذاری های کوفیان و شیعیان عراق با آن حضرت و دعوت برای آمدن به کوفه ، آن امام ابتدا مسلم بن عقیل را فرستاد و نامه هایی برای شیعیان کوفه و بصره نوشت و با دریافت پاسخ کوفیان در بیعتشان با مسلم بن عقیل ، در روز 8 ذیحجه سال 60 هجری از مکه به سوی عراق ، حرکت کرد .

پیمان شکنی کوفیان و شهادت مسلم بن عقیل ، اوضاع عراق را نامطلوب ساخت و سیدالشهدا علیه السلام که همراه خانواده ، فرزندان و یاران به سوی کوفه می رفت ، پیش از رسیدن به کوفه در سرزمین " کربلا " در محاصره سپاه کوفه قرار گرفت . تسلیم نیروی یزیدی نشد و سرانجام در روز عاشورا در آن سرزمین ، مظلومانه و تشنه کام ، همراه اصحابش به شهادت رسید ، از آن پس ، کربلا کانون الهام و عاشورا سرچشمه قیام  و آزادگی شد و کشته شدن وی ، سبب زنده شدن اسلام و بیدار شدن وجدانهای خفته گردید .

فضایل این امام شهید علیه السلام ، بیش از آن است که در این مختصر بگنجد ، چرا که او آویزه عرش الهی و پرورده دامن رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد . پیامبر  صلی الله علیه و آله درباره او چنین فرومدند : قسم به آنکه مرا به حق به پیامبری فرستاد ، حسین بن علی در آسمان بزرگتر از زمین است و بر سمت راست عرش الهی نوشته شده است " مِصباحُ الهُدیً و سفینةُ النِجاة .

در پایان ذکر یک نکته را لازم میدانم که یادآور شوم و آن این که : ای مردم ، حسین علیه السلام به دنیا نیامد تا در کربلا به دست خونخواران به ظاهر مسلمان کشته شود و ما برای او گریه کنیم و ثوابی از این کار ببریم ، البته گریه بر مصیبت حسین علیه السلام از فرموده های ائمه علیهم السلام است که ثواب زیادی دارد ، او خود را قربانی کرد تا اسلام زنده بماند ، تا امر به معروف و نهی از منکر احیا شود ، تا نماز را  به عنوان وسیله ای برای تعالی انسان زنده کند چیزی که امروزه ، مردمانی با نام اسلام ، گروه های  نادان مردم را به دور خود جمع می کنند و ادعای سلوک عرفانی می کنند و می گویند وقتی به عارفی تبدیل شدی دیگر نیاز به واجبات نداری و تو خودت دیگر حجت خدایی و نماز و روزه بر تو واجب نسیت اما در روز عاشورا ، امام حسین علیه السلام - که عارف به تمام معنا هست – نماز ظهر را سر وقت اقامه می کند و ثابت می کند که هر فردی تا آخر عمرش به واجبات دین نیاز دارد .

آیا تا به حال ذره ای به اهداف امام حسین علیه السلام ، عمل کرده ایم ؟

منبع : 14montakhab





طبقه بندی: امام حسین(ع)،
[ چهارشنبه 22 خرداد 1392 ] [ 06:00 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

میلاد با سعادت امام حسین (ع) بر همگان مبارک

گر چه از عشق فقط لطمه زدن را بلدیم
گر چه چندی است که بی روح تر از هر جسدیم
گر چه در خوب ترین حالت مان نیز بدیم
جز در خانه ی ارباب , دری را نزدیم . . .

میلاد با سعادت امام حسین (ع) بر همگان مبارک

پ,ن: درو دیوار شهر را که نگاه میکنی انگار همه یادشان رفته امشب چه شبی است؟ آنقدر غرق انتخابات شده ایم که مولایمان را ازیاد برده ایم. راستی خوش به حال فطرس ملک.





طبقه بندی: امام حسین(ع)،
[ چهارشنبه 22 خرداد 1392 ] [ 10:52 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

شعبان و روزه داری

طولانیه ولی معرکه است


ابن عباس روایت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در حالى كه یارانش از فضیلت ماه شعبان سخن مى‏ گفتند فرمود: شعبن ماه شریفى است، و آن ماه من است، و فرشتگانى كه حامل عرشند آن را بزرگ مى‏دارند و حقّش را مى‏شناسند، و آن ماهى است كه در آن روزیهاى مؤمنان به خاطر ماه رمضان افزون مى‏شوند، و بهشت، زینت و آراسته مى‏گردد، و به این جهت نامش را شعبان گذاشتند كه روزی‏هاى مؤمنان در آن تقسیم مى‏شود، و آن، ماه عمل است، و در آن هر حسنه‏اى هفتاد برابر مى‏شود، و سیئه (از نامه اعمال) پاك و گناهان آمرزیده مى‏گردد، و عمل نیك، مورد قبول قرار مى‏گیرد. پروردگار با عظمت در آن ماه به بندگانش مباهات مى‏كند و از عرش خویش به روزه‏داران و عبادت‏كنندگان خود نظر مى‏افكند، و در برابر حاملان عرش خود به آنها مباهات مى ‏كند.


...

در این هنگام، حضرت علىّ بن ابى طالب علیه السّلام از جا برخاست و عرض كرد: پدر و مادرم به فدایت اى رسول خدا! فضایل این ماه را بیشتر بیان كنید، تا میل به روزه گرفتن و عبادت كردن در این ماه، در ما افزون شود، و به تهجّد و شب‏زنده‏دارى بپردازیم.

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: هر كس روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد خداوند براى او هفتاد حسنه مى‏نویسد، و هر حسنه‏اى برابر با (ثواب) یك سال عبادت است.

و هر كس دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، گناهانى كه باعث نابودى اویند، آمرزیده مى‏شوند.

و هر كس سه روز در ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد درجه در بهشت از درّ و یاقوت براى او بالا برده خواهد شد.

و هر كس چهار روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، در روزى او گشایش حاصل مى‏شود.

و هر كس پنج روز از ماه شعبان را روزه بدارد، خداوند محبّت او را در دلهاى مردم قرار مى‏دهد.

و هر كس شش روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى‏سازد.

و هر كس هفت روز از ماه شعبان را روزه بدارد، از ابلیس و دستیارانش و وسوسه‏ها و اشارات وسوسه انگیز وى در امان مى‏ماند.

و هر كس هشت روز از ماه شعبان را روزه بگیرد از دنیا رحلت نمى‏كند مگر آنكه از آب چشمه حوضهاى قدس سیراب شود.( ... حَتَّى یُسْقَى مِنْ حِیَاضِ الْقُدْسِ)

و هر كس نه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد منكر و نكیر به هنگام سؤال، با وى مهربان و با عطوفت خواهند بود.

و هر كس ده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند قبر او را هفتاد ذراع در هفتاد ذراع وسعت مى‏دهد.

و هر كس یازده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، یازده مناره از نور بر فراز قبرش نصب مى‏شود.

و هر كس دوازده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار فرشته هر روز او را در قبرش زیارت مى‏كنند تا زمانى كه در صور بدمند.

و هر كس سیزده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، فرشتگان هفت آسمان براى او طلب آمرزش مى‏كنند.

و هر كس چهارده روز از ماه شعبان را روزه بدارد به چهار پایان و درندگان حتّى ماهیان دریاها الهام مى‏شود كه براى او طلب آمرزش كنند.

و هر كس پانزده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، پروردگار عزیز و مقتدر او را مورد خطاب قرار مى‏دهد كه: به عزّتم قسم كه تو را در آتش نمى‏سوزانم.

و هر كس شانزده روز از ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد دریاى آتش براى او خاموش مى‏شود.

و هر كس هفده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، تمام درهاى آتش به روى او بسته خواهد شد.

و هر كس هجده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، تمام درهاى بهشت به روى او باز مى‏گردد.

و هر كس نوزده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار قصر از درّ و یاقوت در بهشت به وى عطا مى‏شود.

و هر كس بیست روز از ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد هزار از حوریان بهشتى را به‏ همسرى او درآورند.

و هر كس بیست و یك روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، فرشتگان به وى خوش آمد مى‏گویند و بالهاى خویش را بر بدن او مى‏سایند.

و هر كس بیست و دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار جامه از سندس و استبرق بر او مى‏پوشانند.

و هر كس بیست و سه روز از ماه شعبان را روزه بدارد، به هنگام بیرون آمدن از قبر، مركبى از نور براى او آماده مى‏كنند، و او بر آن مركب نور سوار مى‏شود و به سوى بهشت به پرواز در مى‏آید.

و هر كس بیست و چهار روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، اختیار شفاعت هفتاد هزار نفر از اهل توحید به او كرامت مى‏شود.

و هر كس بیست و پنج روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، امان بیزارى از نفاق به او داده مى‏شود.

و هر كس بیست و شش روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند جواز عبور از صراط را به او عنایت مى‏فرماید.

و هر كس بیست و هفت روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند برات رهایى او را از آتش جهنّم صادر مى‏كند.

و هر كس بیست و هشت روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، چهره‏اى نورانى و شاد پیدا مى‏كند.

و هر كس بیست و نه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، (مقام و منزلت ناشى از) خشنودى پروردگار بزرگ را كه بزرگترین پاداشهاست به دست مى‏آورد.

و هر كس سى روز از ماه شعبان را روزه بدارد، جبرئیل او را از پیشگاه عرش مورد خطاب قرار مى‏دهد كه: اى مرد! عمل خود را از سر گیر، و از نو شروع به كار كن، زیرا گناهان گذشته تو همه آمرزیده شد(البته به جز حق الناس)، و این گفته پروردگار عالمیان است كه: اگر گناهان تو به شماره ستارگان آسمان و قطره‏هاى باران و برگهاى درختان و به تعداد شنهاى بیابان و به شماره روزهاى دنیا باشد، من همه آنها را آمرزیدم، و انجام این كار در ازاى روزه‏دارى تو در ماه شعبان از براى خداوند گران نیست.

ابن عبّاس مى‏گوید كه: این ثواب روزه‏دارى در ماه شعبان است.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 62





طبقه بندی: ماه شعبان،
[ یکشنبه 19 خرداد 1392 ] [ 03:28 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

شعبان و روزه داری

طولانیه ولی معرکه است


ابن عباس روایت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در حالى كه یارانش از فضیلت ماه شعبان سخن مى‏ گفتند فرمود: شعبن ماه شریفى است، و آن ماه من است، و فرشتگانى كه حامل عرشند آن را بزرگ مى‏دارند و حقّش را مى‏شناسند، و آن ماهى است كه در آن روزیهاى مؤمنان به خاطر ماه رمضان افزون مى‏شوند، و بهشت، زینت و آراسته مى‏گردد، و به این جهت نامش را شعبان گذاشتند كه روزی‏هاى مؤمنان در آن تقسیم مى‏شود، و آن، ماه عمل است، و در آن هر حسنه‏اى هفتاد برابر مى‏شود، و سیئه (از نامه اعمال) پاك و گناهان آمرزیده مى‏گردد، و عمل نیك، مورد قبول قرار مى‏گیرد. پروردگار با عظمت در آن ماه به بندگانش مباهات مى‏كند و از عرش خویش به روزه‏داران و عبادت‏كنندگان خود نظر مى‏افكند، و در برابر حاملان عرش خود به آنها مباهات مى ‏كند.


...

در این هنگام، حضرت علىّ بن ابى طالب علیه السّلام از جا برخاست و عرض كرد: پدر و مادرم به فدایت اى رسول خدا! فضایل این ماه را بیشتر بیان كنید، تا میل به روزه گرفتن و عبادت كردن در این ماه، در ما افزون شود، و به تهجّد و شب‏زنده‏دارى بپردازیم.

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود: هر كس روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد خداوند براى او هفتاد حسنه مى‏نویسد، و هر حسنه‏اى برابر با (ثواب) یك سال عبادت است.

و هر كس دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، گناهانى كه باعث نابودى اویند، آمرزیده مى‏شوند.

و هر كس سه روز در ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد درجه در بهشت از درّ و یاقوت براى او بالا برده خواهد شد.

و هر كس چهار روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، در روزى او گشایش حاصل مى‏شود.

و هر كس پنج روز از ماه شعبان را روزه بدارد، خداوند محبّت او را در دلهاى مردم قرار مى‏دهد.

و هر كس شش روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور مى‏سازد.

و هر كس هفت روز از ماه شعبان را روزه بدارد، از ابلیس و دستیارانش و وسوسه‏ها و اشارات وسوسه انگیز وى در امان مى‏ماند.

و هر كس هشت روز از ماه شعبان را روزه بگیرد از دنیا رحلت نمى‏كند مگر آنكه از آب چشمه حوضهاى قدس سیراب شود.( ... حَتَّى یُسْقَى مِنْ حِیَاضِ الْقُدْسِ)

و هر كس نه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد منكر و نكیر به هنگام سؤال، با وى مهربان و با عطوفت خواهند بود.

و هر كس ده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند قبر او را هفتاد ذراع در هفتاد ذراع وسعت مى‏دهد.

و هر كس یازده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، یازده مناره از نور بر فراز قبرش نصب مى‏شود.

و هر كس دوازده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار فرشته هر روز او را در قبرش زیارت مى‏كنند تا زمانى كه در صور بدمند.

و هر كس سیزده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، فرشتگان هفت آسمان براى او طلب آمرزش مى‏كنند.

و هر كس چهارده روز از ماه شعبان را روزه بدارد به چهار پایان و درندگان حتّى ماهیان دریاها الهام مى‏شود كه براى او طلب آمرزش كنند.

و هر كس پانزده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، پروردگار عزیز و مقتدر او را مورد خطاب قرار مى‏دهد كه: به عزّتم قسم كه تو را در آتش نمى‏سوزانم.

و هر كس شانزده روز از ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد دریاى آتش براى او خاموش مى‏شود.

و هر كس هفده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، تمام درهاى آتش به روى او بسته خواهد شد.

و هر كس هجده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، تمام درهاى بهشت به روى او باز مى‏گردد.

و هر كس نوزده روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار قصر از درّ و یاقوت در بهشت به وى عطا مى‏شود.

و هر كس بیست روز از ماه شعبان را روزه بدارد، هفتاد هزار از حوریان بهشتى را به‏ همسرى او درآورند.

و هر كس بیست و یك روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، فرشتگان به وى خوش آمد مى‏گویند و بالهاى خویش را بر بدن او مى‏سایند.

و هر كس بیست و دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، هفتاد هزار جامه از سندس و استبرق بر او مى‏پوشانند.

و هر كس بیست و سه روز از ماه شعبان را روزه بدارد، به هنگام بیرون آمدن از قبر، مركبى از نور براى او آماده مى‏كنند، و او بر آن مركب نور سوار مى‏شود و به سوى بهشت به پرواز در مى‏آید.

و هر كس بیست و چهار روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، اختیار شفاعت هفتاد هزار نفر از اهل توحید به او كرامت مى‏شود.

و هر كس بیست و پنج روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، امان بیزارى از نفاق به او داده مى‏شود.

و هر كس بیست و شش روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند جواز عبور از صراط را به او عنایت مى‏فرماید.

و هر كس بیست و هفت روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند برات رهایى او را از آتش جهنّم صادر مى‏كند.

و هر كس بیست و هشت روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، چهره‏اى نورانى و شاد پیدا مى‏كند.

و هر كس بیست و نه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، (مقام و منزلت ناشى از) خشنودى پروردگار بزرگ را كه بزرگترین پاداشهاست به دست مى‏آورد.

و هر كس سى روز از ماه شعبان را روزه بدارد، جبرئیل او را از پیشگاه عرش مورد خطاب قرار مى‏دهد كه: اى مرد! عمل خود را از سر گیر، و از نو شروع به كار كن، زیرا گناهان گذشته تو همه آمرزیده شد(البته به جز حق الناس)، و این گفته پروردگار عالمیان است كه: اگر گناهان تو به شماره ستارگان آسمان و قطره‏هاى باران و برگهاى درختان و به تعداد شنهاى بیابان و به شماره روزهاى دنیا باشد، من همه آنها را آمرزیدم، و انجام این كار در ازاى روزه‏دارى تو در ماه شعبان از براى خداوند گران نیست.

ابن عبّاس مى‏گوید كه: این ثواب روزه‏دارى در ماه شعبان است.

ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 62





طبقه بندی: ماه شعبان،
[ یکشنبه 19 خرداد 1392 ] [ 03:27 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

پیامک‌های مبعث

مبعث

پیمبران همه از جای خود قیام کنید

ز نـام نامــیِ پیغمبــر احتـرام کنید

سپس به غار حرا رفته، ازدحام کنید

ز جان و دل به رسول خدا سلام کنید

 

سلام بر مبعث، نوید وحدت حق ‏طلبان جهان از خاستگاه وحی!

سلام بر مبعث، فصل شکفتن گل سرسبد بوستان رسالت!

سلام بر مبعث، پیام خیزش انسان، از خاک تا افلاک!

 

به جسم مرده هستی دمیده جان امروز                   مكان شده یم انوار لامكان امروز

      طلوع كرده ز غار حرا مگر خورشید                      و یا زمین شده مسجود آسمان امروز

 

***

خجسته عیـد بشـر بــر بشـر مبارک باد

تمام شـد شـب هجـران سحر مبارک باد

خجستـه بــعثت پیغامبــر مبــارک باد

به جن و انس و ملک، این خبر مبارک باد

 

***

پیامبر أعظم صلی الله علیه و آله :

حق را بگو و در راه خدا از ملامت هیچ ملامت گرى نهراس .

(كنزالعمّال: ح 43555 )

 

***

محمّد ای به تو از ذات پـاک حیِّ ودود

همـاره بــاد سـلام و همـاره بـاد درود

خدای بود و تو بودی، جهان نبـود نبود

عدم به میمنت خلقت تـو یـافت وجود

 

درود بر رحمت جهانی پیامبر مهربانی که وجب به وجب زمین، متبرک از نام اوست.

چه شور پرحلاوتی است در نام محمد! سرشار است عالم هستی تا ابد از مستی نافه بگشوده نام محمد.

 

بخــوان محمّـد! آوای تــو صــدای خداست                   بخوان بخوان که از اوّل بشر تو را می‌خواست

قیـام کـن کـه قیــامت قیــامتِ کبــراست                    قیام کــن کــه کنـد عدل با تو قامت راست

***

خبر دهید که عید اخوّت آمده است

خزان گذشت، بهار نبوّت آمده است

 

***

 


ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)،
[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:52 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

تصاویر ویژه مبعث
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 
 تصاویر ویژه مبعث سال 92 





طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)،
[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:51 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

ویژه نامه عید مبعث
[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:50 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

ویژه نامه عید مبعث

 

محمود کریمی

 

 

دلت اگه ماته شب برکاته

 

 

دل شوریده ام دارد هوای کوی لیلا را

استاد کریمخانی

 

 

آمدم ای شاه پناهم بده

 

 

ای صفای جان محمد معنی قرآن محمد

 

 

مكه امشب غرق نوری دیگر است

سایر کلیپ ها

 

 

نور حق امشب از حرا خیزد

 

 

از سمت عرش، رسیده پیغام قرآنی

نماهنگ ها

 

 

گل محمدی

 

 

مولا یا رسول الله

 

 

محمد یا محمد یا محمد

 

 

صل علی سیدنا المصطفی

 

 

عطر نام پیغمبر

 

 

پیامبر روشنایی

 

 

 ::: صفحه اصلی:::

 

 

 

 

 





طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)،
[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:49 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

کدام مکارم اخلاق ؟!

مبعث

یكی از مسائل كه باید توجه داشت این است كه نسبت به مسائل دینی دقت زیادی باید كرد به این معنی كه هنگام نقل آنها كم و زیادی رخ ندهد چه در مسائل اعتقادی وچه در زمینه احكام و چه در زمینه اخلاق و بلكه سائر موارد فلذا ما در مسائل فقهی به متخصص رجوع می نماییم و به اصطلاح تقلیید می كنیم ، نداشتن دقت كافی در هنگام یادگیری و در هنگام آموزش و بیان ما را دچار اشتباهات فراوانی می كند كه در بعضی از موارد جبران ناپذیر خواهد بود.

 مسأله وقتی جدی تر می شود كه ما قرار است مطلبی را به معصوم نسبت دهیم و به همین خاطر است كه در ماه رمضان بسیار باید مواظب باشیم تا نسبت ناروا به معصومین علیهم السلام ندهیم و هر وقت حدیثی را می خواهیم برای دیگران نقل نماییم احتیاط نموده و بگوییم : « بنابر نقلی كه شده» یا «علی ما نقل»  و یا «بر حسب روایتی كه در فلان كتاب موجود است» و غیره؛ و از اتكا بر حافظه در این زمینه باید به طور جدی پرهیز نمود !!

 

یک حدیث با چندین صورت

یكی از كم توجهی ها در این زمینه این است كه در این ایام مبارك كه مرتبط با بعثت نبی مكرم اسلام صلی الله علیه وآله می باشد حدیثی به طور فراوان نقل می شود و به پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله نسبت داده می شود با این عبارت :

« إنما بعثت لأتمم مكارم الأخلاق » و گویندگان این جمله را این طور معنی می نمایند كه : همانا من مبعوث شدم فقط برای این كه مكارم اخلاقی را كامل نمایم !!

با قطع نظر از برداشتهای متفاوتی كه از این جمله می توان داشت نگارنده قصد دارد توجه مخاطب را به یك نكته جلب نماید و آن این كه این حدیث دقیقا با عبارتی كه در بالا ذكر شد در كتب حدیث شیعه موجود نمی باشد فقط در تفسیر مجمع البیان به شكل مرسل و بدون سند ذكر شده (1) كه ظاهرا ایشان از كتب اهل تسنن آن هم با كمی تفاوت نقل نموده اند. به طور مثال آنچه در كتب اهل تسنن موجود می باشد این است:

« بعثت لأتمم حسن الخلاق » (2)

« بعثت لأتمم صالح الأخلاق » (3)

« إنما بعثت لأتمم صالح الأخلاق » (4)

اما آنچه از طریق شیعه نقل شده است این عبارات است:

« بعثت بمكارم الأخلاق و محاسنها » (5)

در واقع در نقل های غیر معتبر كه از طریق اهل تسنن است ، تكمیل مكارم اخلاقی یا حسن خلق یا خلق صالح به عنوان علت غایی بعثت بیان شده آن هم تنها علت اما طبق نقل شیعی حرفی از علت غایی بعثت به میان نیامده و آنچه مطرح است این است كه پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله با چه ویژگی و به همراه چه خلق و خویی به سراغ انسانها آمده است



ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)،
[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:46 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

راز خاتمیت یک پیامبر

مبعث

ظهور دین اسلام، با اعلام جاودانگی آن و پایان یافتن دفتر نبوت توام‏ بوده است. قرآن كریم با صراحت، پایان یافتن‏ نبوت را اعلام و پیغمبر بارها آن را تكرار كرده است. در میان مسلمین‏ اندیشه ظهور پیغمبر دیگر، مانند انكار یگانگی خدا یا انكار قیامت، با ایمان به اسلام همواره ناسازگار شناخته شده است. از این رو، تلاشی كه در میان دانشمندان اسلامی پیرامون این موضوع به عمل آمده‏ است، از یک سوی، در این جهت بوده كه می ‏خواسته ‏اند به عمق این اندیشه پی ببرند و راز ختم نبوت را كشف كنند. و از سوی دیگر، پاسخ به پرسش هایی بوده كه امروزه در قالب‌های نوینی شكل گرفته و در آینده نیز دگر باره در قالب‌های مدرن ‌تری به بازار عرضه خواهد شد. پرسش هایی از قبیل اینکه: آیا ختم نبوت و عدم ظهور نبی دیگر بعد از خاتم النبیین به معنی كاهش استعدادهای معنوی و تنزل بشریت در جنبه های روحانی است؟ چگونه ‏می ‏توان فرض كرد كه با اعلام ختم نبوت پلی‏ كه جهان انسان را به جهان غیبت متصل می‏كند یكسره خراب گردد و دیگر پیامی به بشر نرسد و بشریت بلاتكلیف گذاشته شود؟ چرا آن همه پیامبر بعد از هر شریعتی ظهور كردند و آنها را تبلیغ‏ و ترویج و نگهبانی كردند، اما بعد از اسلام حتی یك پیامبر اینچنین نیز ظهور نكرد؟ آیا قوانین عصر نبوت می‌توانند در این روزگار جوابگو باشند؟ و... .

اسلام كه خود عرضه كننده اندیشه ختم نبوت است پاسخ این پرسشها را نیز داده است‏. اسلام اندیشه ختم نبوت را آنچنان طرح و ترسیم كرده است كه نه تنها ابهام و تردیدی باقی نمی‏گذارد، بلكه آن را به صورت یك فلسفه بزرگ درمی‏آورد. از نظر اسلام، اندیشه ختم نبوت نه نشانه تنزل بشریت و كاهش استعداد بشری و نازا شدن مادر روزگار است و نه دلیل بی‏نیازی بشر از پیام‏ الهی است و نه با پاسخگویی به نیازمندیهای متغیر بشر در دوره‏ها و زمانهای مختلف ناسازگار است، بلكه علت و فلسفه دیگری دارد.

 

منتها درجه‌ی کمال

فرض این است كه بهترین میوه جهان طبیعت به عنوان پیامبر خاتم عرضه گشته، و ابر و باد و مه و خورشید و فلك افتخار دارند كه بهترین خلق اولین و آخرین را در دامن خود پروریده و جهان بشریت را از چنین نعمتی بهره‌مند ساخته‌اند. وقتی قرآن می‌فرماید: «و ان الی ربك المنتهی» (نجم: 42) پایان كار به سوی پروردگار تو است، بدین معنا است كه شخص پیامبر صلی الله علیه وآله تحت تربیت و ربوبیت حقتعالی به آخرین درجات كمال بار یافته و به منتها درجه رسیدن او از آیه «فكان قاب قوسین او ادنی» نیز فهمیده می‌شود، بنابراین «انا لله و انا الیه راجعون» بر قلب پیامبر نازل گشته و مصداق بارز آیه است، پس بالاتر از آن مقامی فرض ندارد و همتایی بر او فرض ندارد، در نتیجه دلیلی بر آمدن پیامبر بعد و سخن جدید نیست.

حقیقت دین كه بیان كننده خواستهای فطرت و راهنمای بشر به راه راست است یكی بیش نیست. بنابراین با بسته شدن دفتر نبوت، ارتباط انسان با جهان غیب در سایه ولایت، عقل، فطرت و شهود تام، قطع و برچیده نیست و در صورت عمل به دستاوردهای وحیانی از یك رهبر آسمانی سعادت بشر تامین می‌گردد



ادامه مطلب



طبقه بندی: پیامبر اکرم(ص)،
[ پنجشنبه 16 خرداد 1392 ] [ 10:45 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 8 :. [ ... ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ] [ 8 ]

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic