منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

لبیک یا حیدر




طبقه بندی: امام علی(ع)،
[ سه شنبه 22 بهمن 1392 ] [ 05:14 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

تاکید مراجع عظام بر حضور گسترده ایرانیان در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن/ ملت وحدت و اقتدار ملی را به رخ جهانیان می‌کشد

مراجع عظام تقلید با اشاره به ضرورت حضور گسترده مردم در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن تاکید کردند: ملت ایران یک بار دیگر در 22 بهمن امسال اقتدار خود را به رخ جهانیان خواهد کشید و پاسخ قاطعی به اهانت‌های مقامات آمریکایی می‌دهد.

خبرگزاری فارس: تاکید مراجع عظام بر حضور گسترده ایرانیان در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن/ ملت وحدت و اقتدار ملی را به رخ جهانیان می‌کشد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراجع و علما از آغاز نهضت امام خمینی همواره پیشگام و پیشقدم در مقابله با رژیم منحوس پهلوی حضور داشتند و مردم نیز با دعوت به ندای بزرگان دین همواره در صحنه حاضر شدند.

جایگاه ویژه مراجع و علما در اعتقادات مردم باعث شده است هر گاه که مراجع معظم تقلید دعوت برای حضور در راهپیمایی‌ها، انتخابات‌ها و... داشته باشند مردم با شور و شعوری مضاعف این دعوت را لبیک گفته و در صحنه حاضر شوند.

این موضوع را بارها و بارها از ابتدای انقلاب تا کنون نیز دیده‌ایم که نشانگر پایبندی ملت انقلابی ایران به ارزش‌های اسلامی و پایبندی به اسلام ناب محمدی است که همواره گوش به فرمان ولی‌فقیه و چشم بر مراجع معظم تقلید به عنوان هادیان خود دارند تا خدشه‌ای به آرمان های انقلاب وارد نشود.

در همین راستا مراجع معظم تقلید امسال نیز همانند سال‌های گذشته با توجه به حساسیت زمانی و یاوه‌گویی های دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ضرورت‌های حضور در راهپیمایی 22 بهمن را برای مردم  بازگو کرده و از اقشار مختلف مردم برای حضور در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن امسال تاکید کردند.

  


ادامه مطلب



طبقه بندی: مراجع معظم تقلید و علما،
[ دوشنبه 21 بهمن 1392 ] [ 09:01 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

نزدیک شدن به خدا با استفاده از "الاغ" !

در اعتقادات این یهودیان مراسمی وجود دارد که آن مراسم را "رهایی الاغ اول" می نامند. آنها به اصطلاح در مراسم خود این "الاغ" را رها می کنند تا رهایی یابد.
به گزارش شیعه آنلاین، گروهی از یهودیان تندرو وجود دارند که "بینسک کارلین" نامیده می شوند.

در اعتقادات این یهودیان مراسمی وجود دارد که آن مراسم را "رهایی الاغ اول" می نامند. آنها به اصطلاح در مراسم خود این "الاغ" را رها می کنند تا رهایی یابد.

بدین ترتیب آنان با کمک الاغی که باید کم سن و سال باشد یا به اصطلاح "کره الاغ" باشد، تلاش می کنند به خداوند نزدیک تر شوند!

این تصویر مربوط به مراسمی است که چند روز پیش در منطقه "میئاه شعاریم" در شهر بیت المقدس اشغالی برگزار شد.

گفتنی است، این مراسم یکی از 613 قانونی است که در تورات آمده است. هر ساله هزاران یهودی در این مراسم شرکت می کنند.




طبقه بندی: فرقه ها و ادیان،
[ دوشنبه 21 بهمن 1392 ] [ 08:52 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

حکایت راهزنی که با شنیدن نوای آیات قرآن توبه کرد!
فضیل پس از شنیدن نوای قرآن عرض کرد: خدای من! چرا، وقت آن رسیده است برگشت و توبه کرد و یکی از بزرگان عرفان و یکی از مشایخ اهل معرفت شد.
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز»، یکی از احکام روح، حیات روح است. یعنی جان انسان، یا از حیات و شکوفایی برخوردار است و یا از حیات محروم است. مولا امیرالمومنین (علیه السلام) در نامه ای به فرزندش امام مجتبی (علیه السلام) می فرماید: "جان خود را با موعظه، زنده و شاداب نگهدار". متن زیر گزیده ای از کتاب "خودشناسی در تربیت اسلامی" است.

عوامل حیات روح 

اصولاً کسانی به مقامات نائل می شوند که گوش باشند نه زبان و کسانی که در مقابل انبیا و ائمه و اولیا گوش بوده‌اند، به مقام رسیدند و آنانی که فضولی و زبان درازی کرده اند از بسیاری از نعمتها محروم شدند.

مواعظ زیاد است، ولی مهم این است که انسان از مواعظ استفاده بکند زمانی انسان می تواند از مواعظ بهره ببرد که، آن لیاقت و شانیت و قابلیت را در خودش ایجاد کرده باشد.

بر سیه دل چه سود خواندن وعظ
نرود میخ آهنی بر سنگ



ادامه مطلب



طبقه بندی: قرآن کریم،
[ دوشنبه 21 بهمن 1392 ] [ 08:50 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

تخریب کامل پوشش طلایی گنبد حضرت سکینه(سلام الله علیها) توسط تروریستهای وهابی
اما عناصر تکفیری پس از این شکست و بیرون رانندشان از حرم مطهر، راحت ننشستند و در اقدامی که گواه بر حقد و کینه دیرینه آنهاست با موشک های گراد و به صورت مکرر حرم را هدف قرار دادند تا اینکه امروز اعلام شد روکش طلایی گنبد حضرت سکینه سلام الله علیها در اثر اصابت موشک ها به صورت کامل از بین رفت.
SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز:

به گزارش «شیعه نیوز» حرم حضرت سکینه (سلام الله علیها) در منطقه داریا ، روز پنج‌شنبه نوزدهم دیماه، پس از اینکه ماهها در دست نیروهای تکفیری بود توسط ارتش سوریه آزاد شد؛ البته به بخش های بسیاری از حرم از جمله گنبد آن آسیب هایی وارد شده بود و مشخص شد تروریست ها از آن به عنوان سنگر و پایگاه خود استفاده می کرده اند به نحوی که بخش زیرزمین حرم کاملا تخریب شده بود.

اما عناصر تکفیری پس از این شکست و بیرون رانندشان از حرم مطهر، راحت ننشستند و در اقدامی که گواه بر حقد و کینه دیرینه آنهاست  با موشک های گراد و به صورت مکرر حرم را هدف قرار دادند تا اینکه امروز اعلام شد روکش طلایی گنبد حضرت سکینه سلام الله علیها در اثر اصابت موشک ها به صورت کامل از بین رفت.




طبقه بندی: امام حسین(ع)، شیعه،
[ دوشنبه 21 بهمن 1392 ] [ 08:50 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چند روایت از احترام علما به حضرت فاطمه معصومه(س)
به بهانه سالروز وفات کریمه اهل‌ بیت

مرحوم علامه سیدمحمدحسین طباطبایی غروب‌های ماه رمضان با وجود کهولت سن با پای پیاده به حرم حضرت فاطمه معصومه(س) می‌آمدند و با بوسه بر ضریح آن حضرت روزه خود را افطار می‌‌کردند.

خبرگزاری فارس: چند روایت از احترام علما به حضرت فاطمه معصومه(س)

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، از نیمه قرن سوم هجری که بر فراز مزار حضرت معصومه علیهاالسلام، قبه و بارگاه ساخته شد، این حرم مطهر به عنوان مرکزی برای تجمع شیعیان در آمد.

در قرن اخیر، علما و فضلای حوزه علمیه نیز از این حیث مستثنی نبوده و همواره به کریمه اهل‌بیت(ع) متوسل می‌شوند چرا که به فرموده امام صادق (ع) بانویی از فرزندان من در قم از دنیا مى‌‌رود که اسمش فاطمه دختر موسى است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت مى‌‌شوند.

به مناسبت سالروز وفات این بانوی بزرگوار، نظر برخی علما را درباره ایشان بازخوانی می‌شود.

ـرهبر معظم انقلاب در سوم مهرماه 1372 در سفری که به شهر مقدس قم داشتند، در دفتر یادبود حرم مطهر چنین نگاشتند: «بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم السّلام/ علیکم یا أهلَ بَیتِ النّبوة و مَوضِعِ الرّسالَة، السّلام عَلَیکِ یا قُرّةَ عَین آلِ الرّسُولِ (صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)/ افتخار خدمت در این آستان بلند‌پایه‌ ملک‌پاسبان بر شما آقایان و عزیزان مبارک و گرامی باد. حق بزرگ این سرچشمه‌ نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزه‌ علمیه‌ عظیم‌الشأن در سایه این بقعه‌ مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلم چون من حقیر و ناتوانی را رسایی بیان آن نیست.



ادامه مطلب



طبقه بندی: حضرت معصومه(س)،
[ دوشنبه 21 بهمن 1392 ] [ 02:16 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

مزار همسر امام حسن عسکری(ع) کجاست+عکس
به مناسبت سالروز میلاد یازدهمین نور امامت

مزار امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون در کنار بزرگان دیگری همچون امام هادی(ع) و همسر ایشان قرار دارد. به همین دلیل است که ضریح متبرک سامرا به صورت هشت‌ضلعی ساخته می‌شود.

خبرگزاری فارس: مزار همسر امام حسن عسکری(ع) کجاست+عکس

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، هشتم ربیع‌الثانی سالروز میلاد امام حسن عسکری(ع) است. این امام همام با زنی پاکدامن به نام نرجس خاتون ازدواج کرد که ثمره این پیوند مبارک حضرت مهدی(عج) است.

 

 

در تصویر زیر قبری که به صورت انفرادی قرار دارد، مزار حکیمه خاتون و سه قبر دیگر به ترتیب از چپ به راست یا پایین به بالا متعلق به امام علی النقی (ع)، امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون (مادر امام زمان) است. به همین دلیل ضریح به صورت چهارضلعی ساخته نمی‌شود و هشت وجه دارد.

در حقیقت جهت قبله از راست به چپ بوده و مرقد مطهر امام بزرگ‌تر رو به قبله و در ابتدا قرار گرفته، پشت سر ایشان مزار امام بعدی (امام حسن عسکری) است. پایین پای ایشان حکیمه خاتون دختر امام جواد(ع)، خواهر امام هادی(ع) و عمه امام حسن عسکری(ع) و بعد از قبر امام دهم، مزار همسر گرامی امام حسن عسکری نرجس خاتون قرار دارد.

 





طبقه بندی: امام زمان(عج)، امام حسن عسکری(ع)،
[ شنبه 19 بهمن 1392 ] [ 04:24 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

احادیثی از امام حسن عسکری(ع)/ چه کسانی با تاجی از نور وارد محشر می‌شوند
به مناسبت سالروز میلاد یازدهمین نور امامت

امام عسکری(ع) می‌فرمایند: آن دسته از علما و دانشمندان شیعیان ما که در رفع مشکلات دوستان و علاقه‌مندان ما تلاش کرده‌اند، در حالتی وارد صحرای محشر می‌شوند که تاج کرامت بر سر نهاده و تمام اهل محشر از آن نور بهره‌مند خواهند شد.

خبرگزاری فارس: احادیثی از امام حسن عسکری(ع)/ چه کسانی با تاجی از نور وارد محشر می‌شوند

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در سالروز ولادت با سعادت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان، امام حسن عسکری علیه‌السلام، گلچینی از احادیث و سخنان این امام همام را تقدیم عاشقان و پیروان حقیقی ایشان می‌کنیم:

* إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِکُلِّ شَیء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَمَعْرِفَةَ الاْنْسابِ وَالاْجالِ وَالْحَوادِثِ، وَلَوْلا ذلِکَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَ الْحُجَّةِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.

امام حسن عسکری(ع) فرمود: همانا خداوند متعال، حجت و خلیفه خود را برای بندگانش الگو و دلیلی روشن قرار داد، همچنین خداوند حجت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغت‌ها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را می‌شناسد و از نهایت عمر انسان‌ها و موجودات و نیز جریان‌ها و حوداث، آگاهی کامل دارد و چنانچه این امتیاز وجود نمی‌داشت، بین حجت خدا و دیگران فرقی نبود./ (الکافی، جلد 1، صفحه 519)



ادامه مطلب



طبقه بندی: احادیث و روایات، امام حسن عسکری(ع)،
[ شنبه 19 بهمن 1392 ] [ 04:23 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بانویی که شهادتین گفت و همسر امام حسن عسکری(ع) شد
سالروز ولادت یازدهمین نور امامت

حضرت زهرا(س) در پاسخ به گلایه نرجس خاتون مبنی بر اینکه چرا امام عسکری(ع) به دیدنش نیامده بود، فرمود: او به دیدن تو نمی‌آید چون تو پیرو مذهب نصاری هستی و به خدا شرک می‌ورزی؛ خواهرم مریم از دین تو به خدا پناه می‌برد.

خبرگزاری فارس: بانویی که شهادتین گفت و همسر امام حسن عسکری(ع) شد

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همزمان با فرارسیدن ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه‌السلام، نحوه ازدواج این امام همام با نرجس خاتون را با استناد به کتاب «در انتظار خورشید ولایت» نوشته عبدالرحمن انصاری مرور می‌کنیم:

مادر امام زمان (عج) از طرف پدر، دختر یشوعا فرزند امپراطور رم شرقی و از طرف مادر نوه شمعون از یاران مخصوص حضرت عیسی که وصی او نیز به شمار می‌رفت، بود. نرجس که از زیبایی و جمال ظاهری برخوردار بود، از کودکی تحت تعلیم جدش قرار گرفت و با بهره گیری از از اساتید زبر دست آن روزگار، علوم و کمالات فراوان کسب کرد و زبان‌های مختلف از جمله زبان عربی را آموخت. ماجرای ازدواج این بانوی بزرگ اسلام بسی جالب و شگفت انگیز است.

به حکم قیصر پادشاه روم مقرر شده بود که نرجس خاتون به عقد پسر عموی پدرش درآید اما از آنجا که اراده خدا بر این قرار گرفته بود که ایشان همسر امام حسن عسکری(ع) و مادر حضرت امام مهدی (عج) باشد این دستور عملی نشد و مراسم عقد این بانوی گرامی قبل از هر گونه اقدامی دگرگون شد؛ صلیب‌ها شکست و پسر عمویش از تخت به زمین افتاد.

به دستور پادشاه مجلس عقد، دوباره تشکیل و آراسته شد اما این بار نیز همان وقایع تکرار شد تا سه مرتبه.

جزئیات ازدواج آن بانوی گرامی در روایات اسلامی به این صورت بیان شده است:

«بشر بن سلیمان» برده فروش، از فرزندان ابو ایوب انصاری  و از شیعیان و همسایگان امام هادی(ع) می‌گوید: روزی امام توسط غلام خود مرا احضار کرد و فرمود: می‌خواهم تو را به فضیلتی بزرگ که مایه برتری تو بر شیعیان می‌شود، برسانم. سپس با خط مبارک خود نامه‌ای به خط رومی نوشته و آن را مهر کرد و به همراه دویست و بیست اشرفی به من تحویل داد و فرمود: به بغداد برو و از میان اسیران رومی که با کشتی به آنجا آورده شده‌اند کنیزی را به این خصوصیات از عمربن زید خریداری کن، پیش از تو کسی می‌خواهد آن کنیز را به سیصد دینار بخرد اما آن کنیز به زبان عربی می‌گوید اگر تو حضرت سلیمان و دارای حشمت او باشی من به تو رغبتی ندارم، بیهوده مال خود را از بین مبر!

بشر بن سلیمان به منظور اجرای دستور امام علی‌النقی (ع) روانه بغداد شد. حوادث همانگونه که آن حضرت فرموده بود، یک به یک اتفاق افتاد.

بشربن سلیمان وقتی فروشنده را دید نامه امام را به وی داد و گفت این نامه را به کنیز بده در صورتی که خواست آن را به من بفروش.

نامه به نرجس خاتون رسید او پس از باز کردن و خواندن مطالب نامه به شدت گریست و به برده فروش خطاب کرد که من را به صاحب این نامه بفروش، اگر از این کار امتناع  کنی خود را هلاک می‌کنم. حضرت نرجس خاتون نامه را می بوسید و می گریست.

بشر بن سلیمان بعد از توافق با برده فروش خطاب به حضرت نرجس خاتون ‌‌گفت: آیا نامه‌ای را می‌بوسی که نویسنده آن را نمی‌شناسی؟

نرجس گفت: معرفت و شناخت تو اندک است اگر پیامبر و جانشینان آنان را می‌شناختی چنین نمی‌گفتی، گوش کن تا ماجرای خود را برایت بگویم.

من نوه قیصر پادشاه روم هستم در آن شب بعد از به هم خوردن مراسم عقد خواب دیدم که حضرت عیسی و گروهی از حواریون در قصر جدم اجتماع کرده‌اند همان جایی که تخت پسر عموی پدرم مستقر بود میزی که نور از آن می درخشید، قرار داشت طولی نکشید که حضرت محمد (ص) و داماد و جانشینش و جمعی از فرزندان وی وارد قصر شدند، حضرت عیسی از آنان استقبال کرد پیامبر اکرم (ص) در حالی که به امام حسن عسکری (ع) اشاره می‌کرد فرمود: ای روح‌الله من به خواستگاری دختر وصی شما شمعون، برای فرزندم آمده‌ام.

در این حال، حضرت عیسی نگاهی به شمعون کرد و فرمود: چه شرافتی نصیب تو شده است با این پیوند مبارک موافقت کن شمعون نیز گفت: موافقم. سپس رسول خدا (ص) بالای منبر قرار گرفت و خطبه‌ای ایراد کرد و ضمن آن خطبه، مرا به عقد فرزندش در آورد و حاضرین را بر این موضوع گواه گرفت.

صبح که بیدار شدم، خواب خود را از ترس جانم به کسی تعریف نکردم از آن به بعد عشق امام حسن عسکری (ع) تمام وجودم را تسخیر کرد. از شدت عشق آن حضرت چند روز از خوردن و آشامیدن باز ماندم؛ کم کم لاغر و رنجور شدم، طولی نکشید که سخت بیمار شدم به طوری که تمام پزشکان حاذق از علاجم ناامید شدند. در این هنگام جدم روبه من کرد و گفت هر آرزویی داری بگو تا برآورده کنم، من هم اسیران مسلمان را به آزاد کردن سفارش کردم. با آزاد کردن آنها اظهار بهبودی کردم او هم از این واقعه خشنود شد و نسبت به اسیران مسلمان ادای احترام کرد.

چهارده شب بعد از این ماجرا حضرت فاطمه (س) و حضرت مریم و حوریان بهشتی را در خواب دیدم حضرت مریم به من فرمود: ایشان (حضرت زهرا) بانوی بانوان جهان و مادر شوهر توست، من دامن مبارک حضرت فاطمه (س) را گرفته و گریه می کردم از اینکه امام حسن عسکری (ع) به دیدنم نیامده بود به وی شکایت کردم. ایشان فرمودند:

او به دیدن تو نمی‌آید چون تو پیرو مذهب نصاری هستی و به خدا شرک می‌ورزی، خواهرم مریم از دین تو به خدا پناه می‌برد. اگر می‌خواهی خدا و حضرت عیسی و حضرت مریم از تو خشنود باشد به یگانگی خدا و خاتمیت پدرم حضرت محمد (ص) گواهی ده!

پرسیدم: آئین مسیحیت را ترک گویم؟

حضرت فاطمه (س) پاسخ داد: آئین تو همان آئینی نیست که عیسی (ع) به آن ایمان آورد اگر امروز عیسی (ع) اینجا می‌بود خودش هم از پدرم محمد (ص) پیروی می‌کرد.

از این رو من هم به تعلیم فاطمه زهرا (س) شهادتین را گفتم و مسلمان شدم، بعد از اسلام آوردن هر شب امام را در خواب می‌دیدم.

بشر بن سلیمان گوید: از نرجس پرسیدم چه شد که در جمع اسیران مسلمان در آمدی؟

حضرت نرجس پاسخ داد: شبی حضرت امام حسن عسکری (ع) را در خواب دیدم ایشان فرمودند: فلان روز جدت قیصر لشکری به جنگ مسلمانان می‌فرستد در آ ن روز تو به طور ناشناس و در لباس خدمتکاران به همراه عده‌ای از کنیزان از فلان راه به آنها ملحق شو، من هم دستور آن حضرت را اجرا کرده و در لباس خدمتکاران به لشکر روم پیوستم، دیده‌بانان سپاه اسلام ما را دیدند و اسیر کردند من تا کنون به کسی نگفته‌ام که نوه پادشاه روم هستم.

بشربن سلیمان نرجس خاتون را نزد امام هادی علیه‌السلام برد و آن حضرت نیز او را برای فرا گیری واجبات دینی و اعمال مستحبی به پیش حکیمه خاتون برد و به او خطاب کرد که او همسر فرزندم حسن و مادر قائم آل محمد است.





طبقه بندی: امام حسن عسکری(ع)، امام زمان(عج)،
[ شنبه 19 بهمن 1392 ] [ 04:22 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

جلوه‌هایی از شخصیت و کرم امام حسن عسکری(ع)
به مناسبت سالروز میلاد یازدهمین نور امامت

زمانی که امام حسن عسکری(ع) وارد زندان شدند و مسئول زندان، بزرگی و اخلاق والای ایشان را دید به کلی تغییر عقیده داد به طوری وقتی که حضرت عسکری(ع) از زندان بیرون آمدند، یکی از کسانی بود که بیشترین بصیرت را نسبت به مقام والای آن حضرت داشت.

خبرگزاری فارس: جلوه‌هایی از شخصیت و کرم امام حسن عسکری(ع)

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حضرت امام ابومحمد حسن عسکری(ع) به دلیل دارا بودن صفات اخلاقی والا یکی از جلو‌ه‌های زیبای رسالت اسلام بود؛ برخورد آن حضرت با دوست و دشمن، همواره با مکارم اخلاقی و صفات والا بوده‌ است. این پدیده یکی از بارز‌ترین ساختارهای شخصیتی آن بزرگوار بود که آن را از پدران و جد گرامی خود حضرت رسول(ص) به میراث برده بود؛ پیامبری که مکارم اخلاقی‌اش همه مردم را در بر گرفته بود.

اخلاق بزرگوارانه امام حسن عسکری(ع)‌ نیز حتی بر افرادی که با آن حضرت به دشمنی می‌پرداختند تأثیر مثبت داشته و آنها را از دشمنی به دوستی و محبت به آن حضرت برمی‌گردانده است. تاریخ‌نویسان نقل کرده‌اند که متوکل شدت دشمنی او با اهل بیت(ع)‌ در نزد خاص و عام شناخته شده بود و میزان کینه وی نسبت به حضرت علی(ع) ‌بارز است، دستور داد تا امام عسکری را به زندان انداخته و بر ایشان سختگیری کنند.

اما زمانی که آن حضرت وارد زندان شد و مسئول زندان، بزرگی و اخلاقی والا و هدایت و صلاح آن حضرت را دید به کلی تغییر عقیده داد تا جایی که برای بزرگداشت و تعظیم آن حضرت هیچ گاه خیره خیره به صورت آن حضرت نگاه نمی‌کرد و هنگامی که حضرت عسکری(ع) از زندان بیرون آمد همین مسئول زندان یکی از کسانی بود که بیشترین بصیرت را نسبت به مقام والای آن حضرت داشت و در میان مردم، نیکوترین سخنان را درباره آن حضرت بیان می‌داشت.

* بزرگواری و کرم امام عسکری(ع)

نمونه‌هایی از روش کریمانه امام عسکری(ع) که در روایت اسلامی به آنها اشاره شده است، به شرح ذیل است:

شیخ مفید از محمدبن علی‌بن ابراهیم‌بن موسی‌بن جعفر(ع) روایت کرده است که گفت: روزگاری شد که امر معیشت بر ما بسیار سخت شد، پدرم به من گفت بیا تا به سمت این مرد یعنی حضرت عسکری(ع)‌ برویم چرا که درباره جود و بخشش او توصیف‌هایی را شنیده است. به او گفتم آیا با او آشنایی دارید، پاسخ داد: نه، با او آشنا نیستم و تاکنون نیز او را ندیده‌ام.

وی می‌گوید ما به نزد آن حضرت رفتیم و پدرم در راه به من گفت چقدر خوب می‌شد تا او دستور دهد به ما پانصد درهم بدهند تا دویست درهم آن را برای لباس، دویست درهم آن را برای آرد و صد درهم آن را برای سایر مخارج به مصرف برسانیم. من نیز در دل می‌گفتم تا سیصد درهم به من بدهند تا با صد درهم آن چارپایی خریده و صد درهم آن را به سایر مخارج اختصاص داده و صد درهم دیگر را به لباس اختصاص دهم. و به این ترتیب به منطقه «جبل» مسافرت کنم.

محمدبن علی گوید، هنگامی که به خانه آن حضرت رسیدیم، غلام ایشان خارج شد و گفت: علی‌بن ابراهیم و پسرش محمد داخل شود. هنگامی که ما بر آن حضرت داخل شده و سلام کردیم، آن حضرت به پدرم فرمودند: ای علی چه چیز باعث شده که تاکنون به دیدار ما نیایی؟! پدرم عرضه داشت:‌ ای سرور و مولای من، من شرم داشتم از اینکه شما را به این حال ببینم.

هنگامی که از نزد او خارج شدیم غلام آن حضرت به سوی ما آمد و کیسه‌ای پول به پدرم داد و گفت: این پانصد درهم است، دویست درهم برای لباس، دویست درهم برای آرد و صد درهم هم برای سایر مخارج همچنین کیسه‌ای هم به من داد و گفت: این سیصد درهم است، صد درهم را برای خرید چارپا و صد درهم هم برای لباس اختصاص داده و صد درهم دیگر را برای سایر مخارج مصرف کن.

اما به سمت منطقه جبل مسافرت نکن، ‌بلکه به منطقه «سوار» مسافرت کن.

شیخ مفید(ره) گوید:‌ محمد بن علی به منطقه «سوار» رفت و با زنی از آن منطقه ازدواج کرد و کار او آنقدر بالا گرفت که درآمد روزانه او هزار دینار شد. اما با همه این تفاصیل باز معتقد به وقف در امامت بوده و به امامت حضرت امام حسن عسکری(ع) معتقد نشد.

2. اسحاق بن محمد نخعی روایت می‌کند که: ابوهاشم جعفری گفت: به حضرت امام ابومحمد حسن عسکری(ع) نامه‌ای نوشته و در آن از تنگنای زندان و شدت غل و زنجیر شکایت نمودم. آن حضرت در پاسخ من نامه‌ای نوشته و در آن مرقوم فرمودند: تو امروز ظهر در منزل خود نماز می‌خوانی. من در همان روز و در وقت ظهر از زندان آزاد شدم و نماز را در خانه خود خواندم. من از نظر مالی نیز در تنگنا قرار داشتم و می‌خواستم از آن حضرت در همان نامه که برایش نوشته بودم کمک بخواهم، اما شرم کردم. هنگامی که به منزل خود رسیدم دیدم آن حضرت مبلغ صد دینار برای من فرستاده و به همراه آن نامه‌ای نوشتند که در آن آمده بود: «هر وقت حاجتی داشتی شرم نکن و از من رودربایستی نداشته باش و حاجت خود را از من بخواه که انشاءالله به آنچه دوست داری خواهی رسید.»

3. از اسماعیل بن محمد علی بن اسماعیل بن علی بن عبدالله بن عباس روایت شده است که گفت: بر سر راه حضرت امام حسن عسکری(ع) در پشت جاده نشستم. هنگامی که آن حضرت از جلوی من عبور کرد به نزد آن حضرت رفته، از فقر و نداری شکایت کرده و قسم یاد کردم که من حتی یک درهم نیز نداشته، حتی برای خوردن شام هیچ غذایی ندارم.

اسماعیل بن محمد گوید: امام حسن عسکری(ع) به من فرمود: «تو به خداوند قسم دروغ یاد می‌کنی؛ چرا که دویست دینار در مکانی دفن کرده‌ای، اما این سخن برای این نیست که چیزی به تو عطا نکنم. ای غلام آن چه داری به او بده» غلام آن حضرت صد دینار به من داد. سپس آن حضرت رو به من کرده فرمودند: «در وقتی که به شدت به آن دویست دینار که دفن کرده‌ای احتیاج پیدا کردی از دستیابی به آن محروم خواهی شد» اسماعیل گوید: به راستی که کلام آن حضرت به حقیقت پیوست؛ بدین گونه که من صد دیناری را که آن حضرت به من داده بود به مصرف رسانده، دوباره شدیداً به پول نیازمند شدم و درهای روزی نیز بر من بسته شد. در این وقت بود که به سراغ محل دفن دینارها رفته، آنجا را نبش نمودم، اما دینارها را در آنجا نیافتم. بعدا متوجه شدم که پسرم جای دینارها را فهمیده و آن‌ها را گرفته و فرار کرده است، من نتوانستم به چیزی از آن دینارها دست پیدا کنم.





طبقه بندی: شیعه، امام حسن عسکری(ع)، امام زمان(عج)،
[ شنبه 19 بهمن 1392 ] [ 04:20 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 7 :. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ]

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو