منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

نماز در نظر على (ع )


به طورى كه دیدیم على علیه السلام نخستین پیشواى معصوم و امام بر حق ما و نماینده خدا و جانشین بلا فصل حضرت ختمى مرتبت (ص) اولین نمازگزار اسلام است، آنهم شش سال قبل از بلوغ از این رو مى باید چنین انسان بى نظیرى، رابطه خاصى با نماز بزرگترین فریضه الهى، داشته باشد. على كه در قبله مسلمین متولد شده، و در نه سالگى و به عنوان اولین پیرو اسلام و براى نخستین بار در پشت سر پیغمبر خاتم نماز گزارده، به طور قطع بیش از هر مسلمان دیگرى، قدر نماز، نخستین فریضه الهى، را مى داند و به آن اهمیت مى دهد. 
به طورى كه نوشته اند، حال على علیه السلام به هنگام نماز چنان بود كه در یكى از جنگهاى تیرى به پاى آن حضرت اصابت كرد و هر چه كردند نتوانستند آن را در آورند. چون خبر به پیغمبر دادند فرمود بگذارید على مشغول نماز شود سپس تیر را از پاى او در آورید زیرا على (ع) در آن هنگام، چنان محو تماشاى جمال حق است كه كاملا از خود بى خود مى شود. چنین كردند و تیر را از پاى على (ع) در آوردند و او متوجه نشد، و زمانى به خود آمد كه از نماز فراغت یافته بود، و آن گاه در خود احساس درد كرد: 
هر كه محرابش تو باشى سر ز عشقت برندارد         جان و دل بروى گمارد سر ز عشقت برندارد
سعدى 
همچنین در یكى از شبهاى مخوف جنگ صفین «لیلة الهریز» كه آتش جنگ برافروخته شده بود و از هر سو مانند باران تیر مى بارید، دیدند كه على علیه السلام رو به قبله ایستاد و مشغول نماز شد. پس از نماز، پرسیدند یا امیر المؤمنین این چه وقت نماز خواندن بود و على (ع) فرمود: اصلا این جنگ براى چیست جز این است كه مى خواهیم ظلم و فساد را ریشه كن كنیم تا نماز و احكام الهى چنانكه باید، اقامه گردد. 
خوشا نماز و نیاز كسى كه از سردرد                آب دیده و خون جگر طهارت كرد 
حافظ 




طبقه بندی: امام علی(ع)، نماز،
دنبالک ها:در محضر دوست،
[ دوشنبه 30 دی 1392 ] [ 01:00 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چرا نماز مسافر شكسته است و روزه نمى تواند بگیرد؟

علت شكسته خواندن نماز و واجب نبودن روزه در حال مسافرت تصریح آیات قرآن است:
(وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى الاَْرْضِ فَلَیْسَ عَلَیْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُواْ مِنَ الصَّلَوةِ...)[1]; و هنگامى كه سفر كنید، گناهى بر شما نیست كه نماز را كوتاه كنید.
در ادامه آیه آمده است: اگر از فتنه و خطر كافران بترسید، لیكن با توجه به روایات، فقها حكم عموم برداشت كرده اند.[2]
كسى كه مسافر است باید نماز ظهر و عصر و عشا را با هشت شرط شكسته بخواند.[3] پس بر مسافرى كه هشت شرط ذكر شده در توضیح المسائل را داشته باشد واجب است نماز را شكسته بخواند.
و درباره عدم وجوب روزه در سفر، قرآن كریم در سوره بقره آیه 185 مى فرماید: (وَمَن كَانَ مَرِیضًا أَوْ عَلَى سَفَر فَعِدَّةٌ مِّنْ أَیَّام أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِكُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِكُمُ الْعُسْرَ...); و آن كس كه بیمار یا در سفر است، روزهاى دیگرى را به جاى آن، روزه بگیرد، خداوند را حتى شما را مى خواهد نه زحمت شما را.[4]
امام صادق(علیه السلام) از رسول اكرم(صلى الله علیه وآله) نقل مى كند: افطار در سفر و نماز شكسته از هدایاى الهى است. كسى كه توجه به آن نكند هدیه الهى را رد كرده است.
    مرحوم علامه طباطبائى روایتى نقل مى كند كه خلاصه و مضمون آن این است: حكم شكسته خواندن نماز، تصدق و ارفاقى از سوى خداوند متعال به مسلمانان است و امّا این كه واجب است نماز به صورت شكسته خوانده شود، براى این است كه قبول تصدق خداوند منان واجب است.[52] طبق بیان فوق، شاید یكى از فلسفه هاى عدم وجوب روزه در سفر و شكسته بودن نماز همان مسئله تخفیف در تكلیف باشد.
[1]. نساء، آیه101.
[2]. براى مطالعه بیشتر ر.ك: تفسیر المیزان; مجمع البیان و تفسیر نمونه در ذیل آیه.
[3]. توضیح المسائل مراجع، ج1، ص708.
[4]. همان، وسائل الشیعه، ج5، ص540.
[5]. المیزان، ج5، ص68.





طبقه بندی: نماز،
برچسب ها:نماز، نماز مسافر، نماز شکسته،
[ دوشنبه 30 دی 1392 ] [ 11:47 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بر پایه آیات 101 تا 104 نساء خداوند در هنگام خطر و بیم از دشمن، شكسته خواندن نماز را سفارش فرموده، چرا ما براى مسافرت هایى كه هیچ گونه خوف و خطرى ندارد و مسافت آن بسیار كم است (4 فرسخ) نماز را كوتاه مى خوانیم در صورتى كه وقت كامل خواندن هم داریم؟

از مجموع آیات یاد شده استفاده مى شود كه شكسته خواندن نماز در سفر مبتنى و معلق بر خوف از دشمن نیست، زیرا اولاً: ابتداى آیه دارد كه: (وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى الاَْرْضِ...). این قسمت آیه صورت مسافرت هاى عادى و معمولى را در نظر دارد نه فقط صورت خوف را. بعلاوه نماز خوف در دو آیه بعد به طور جداگانه و با احكام خاص خودش بیان شده است. نماز خوف با نماز قصر در سفر متفاوت است. روایات متعددى كه اهل سنّت و شیعه در نماز قصر نقل كرده اند نیز این عمومیّت را تأیید مى كند و ممكن است مقید ساختن حكم قصر به مسئله خوف از این جهت باشد كه این قید ناظر به وضع مسلمانان در آغاز اسلام است و به اصطلاح این قید غالبى است و در جاى خودش (علم اصول) این مطلب اثبات شده كه چنین قیودى مفهوم ]موافق یا مخالف [ندارد و این گونه نیست كه اگر این قید نباشد حكم هم نباشد و یا از این جهت باشد كه بعضى از مفسران معتقدند كه مسئله نماز قصر نخست به هنگام خوف تشریع شده، سپس این حكم توسعه پیدا كرده و یا این تعلق حكم قصر به خوف به سبب تأكید باشد، یعنى نماز قصر براى مسافر همه جا لازم است، ولى به هنگام خوف تأكید بیشترى دارد.
    در هر حال شكى نیست كه با توجه به تفسیر آیه در روایات فراوانى آمده كه نماز مسافر اختصاص به صورت خوف ندارد; از آن جمله: 1. در تهذیب باسناد خود از زراره روایت مى كند كه گفت: از حضرت باقر(علیه السلام)سؤال كردم درباره نماز خوف و نماز مسافر كه هر دو شكسته هستند؟ فرمود: آرى نماز خوف براى قصر سزاوارتراست از نماز مسافر كه بدون خوف است. 2. در تفسیر الدّر المنثور است كه ابن شیبه، عبد بن حمید، احمد، مسلم، ابوداود، ترمذى، نسائى، ابن ماجه و... در ناسخ و ابن جبان از یعلى بن امیه روایت كرده اند كه گفت از عمر بن الخطاب سؤال كردم خدا مى فرماید: لیس علیكم ... ان خفتم ... یعنى اگر از فتنه انگیزى كافران مى ترسید عیبى ندارد كه قصر بخوانید، در حالى كه مردم در امن به سر مى برند (باز هم قصر بخوانند) عمر به من گفت: من از همین مطلبى كه تو تعجب كرده اى تعجب كردم و از رسول الله(صلى الله علیه وآله)سؤال كردم حضرت فرمود: صدقه اى است كه خدا به شما داده، شما هم صدقه خدا را قبول كنید و یا این كه از ابن عباس روایت كرده اند (در همان تفسیر) كه مى گوید: بین مكه و مدینه در حالى كه ایمن بودیم... با پیغمبر(صلى الله علیه وآله)نماز را دو ركعتى خواندیم.[1]
امام باقر(علیه السلام) مى فرماید: شكسته خواندن نماز در سفر واجب است; همان گونه كه تمام خواندن آن در وطن واجب است.[2]
[1]. ر.ك: المیزان، ج5، ص63; تفسیر نمونه، ج4، ص94 ـ 96; طبرى، احكام القرآن، ج1ـ2، ص487 و حسینى جرجانى، آیات الاحكام، ج1، ص240 ـ 247.
[2]. شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص434.





طبقه بندی: نماز،
[ دوشنبه 30 دی 1392 ] [ 11:21 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

آیا هنگام انجام فریضه نماز، مى توان به جاى ذكر سجده از ذكر سجده واجب قرآن نیز استفاده نمود؟


به عنوان ذكرى كه در خصوص سجده وارد شده نمى توان استفاده كرد، اما به عنوان مطلق ذكر مانعى ندارد.[1]
[1]. این مسئله از دفتر حضرت آیات عظام بهجت و فاضل استفتاء شد و شفاهاً چنین فرمودند.




طبقه بندی: قرآن کریم، نماز،
[ دوشنبه 30 دی 1392 ] [ 10:55 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چرا در نماز، قنوت مستحب است؟ آیا این حكم مستند قرآنى دارد؟
چنان كه پیش از این نیز گذشت مستند و دلیل وجوب یا استحباب احكام شرعى، فقط قرآن نیست بلكه روایات اهل بیت و... نیز مستند احكام شرعى هستند. قنوت در لغت به معنى دعا و عبادات با خضوع و خشوع است. خداوند در قرآن مى فرماید: «حـفِظوا عَلَى الصَّلَوتِ والصَّلوةِ الوُسطى وقوموا لِلّهِ قـنِتین»(بقره،238) در انجام همه نمازها، به خصوص نماز وُسطى كوشا باشید و با حالت قنوت (خضوع و خشوع) براى خدا قیام كنید. برخى قنوت در این آیه را به معنى همان قنوت در نماز مى دانند ولى غالب مفسران و فقیهان معتقدند، قنوت در این آیه به همان معنى لغوى (خضوع و خشوع) مى باشد.[1] در هر صورت حتى اگر به این آیه یا آیه 43 سوره آل عمران بر استحباب قنوت استدلال نشود تردیدى نیست كه قنوت یكى از اجزاى مستحب نماز است كه رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) و امامان معصوم(علیهم السلام) بسیار به آن توجه داشتند. در بعضى روایت ها اشاره شده كه چون در محضر خدا براى نماز مى ایستیم، دعا مى كنیم. جا داشت كه در پایان ركعت دوّم نیز كه ایستادن در محضر خدا تمام مى شود و به ركوع مى رویم خدا را ستایش كنیم و او را بخوانیم.[2]
[1]. ر.ك: بحارالانوار، علامه طباطبایى، ج 82، ص 195ـ194.
[2]. ر.ك: شیخ صدوق، علل الشرایع، ج1، ص260.





طبقه بندی: قرآن کریم، نماز،
دنبالک ها:پایگاه صلات،
[ دوشنبه 30 دی 1392 ] [ 10:53 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

دعاهایى را كه مى توان براى ذكر قنوت در نماز از آنان استفاده نمود
دعاها و نیایش هاى به زبان قرآن بسیار است كه نمونه هایى از ابتداى آنها با آدرس آیه هاى آن چنین است:
(ربّنا ءاتنا فى الدنیا حسنة و...)[1]، (ربّنا أَفرغ علینا صبراً و...)[2]، (ربّنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هدیتنا...)[3]، (ربّنا اغفر لنا ذنوبنا وإسرافنا فى أمرنا...)[4]، (ربّنا ظلمنا أنفسنا و إن لم تغفر لنا و...)[5]، (رَبَّنا اغْفر لى ولو لدىّ و...)[6]، (ربّنا اغفر لنا ولإخوننا الذین سبقونا بالایمن و...)[7]، (ربّ زدنى علماً)[8] در آیه 286 بقره مى خوانیم:
    پروردگارا! اگر ما فراموش یا خطا كردیم، ما را مؤاخذه مكن. پروردگارا! تكلیف سنگینى بر ما قرار مده; آن چنان كه ]به خاطر گناه و طغیان[ بر كسانى كه پیش از ما بودند، قرار دادى. پروردگارا! آنچه طاقت تحمّل آن را نداریم بر ما مقرّر مدار و آثار گناه را از ما بشوى. ما را ببخش و در رحمت خود قرار ده. تو مولا و سرپرست مایى. پس ما را بر جمعیّت كافران پیروز گردان.[9]
[1]. بقره، آیه201.
[2]. همان، آیه250.
[3]. آل عمران، آیه8.
[4]. همان، آیه 147.
[5]. اعراف، آیه23.
[6]. ابراهیم، آیه41.
[7]. حشر، آیه10.
[8]. طه، آیه114 و ر.ك: طه، آیه25 ـ 28; مؤمنون، آیه97 ـ 98; نمل، آیه9 و 63; آل عمران، آیه38 و فرقان، آیه74.
[9]. جهت اطلاع بیشتر ر.ك: حسین واثقى، دعاهاى قرآن.




طبقه بندی: قرآن کریم، نماز،
دنبالک ها:پایگاه صلات،
[ دوشنبه 30 دی 1392 ] [ 10:51 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

دستگیری یك فرد مدعی نبوت در مسجدالنبی
ماموران مسجد النبی یك نفر كه ادعای نبوت كرد را بازداشت كردند.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج، پایگاه خبری «شرق» عربستان گزارش داد كه ماموران امنیتی در مسجد نبوی شریف یك جوان كه در محل مخصوص زنان در این مسجد رخنه كرده بود وادعای نبوت كرده است را بازداشت كردند.

این پایگاه افزو: فرد بازداشتی بیست سال دارد و با استفاده از الفاظ غیر عادی با صدای بلند اعلام می‌كرد من فرستاده خداوند هستم.

پایگاه شرق افزود: این فرد بلافاصله توسط ماموران مسجد النبی برای انجام تحقیقاتی در این خصوص تحویل مقامات قضایی شد.

بر اساس قوانین عربستان كسانیكه در انظارعمومی ادعای نبوت می‌كنند باید قانون حد وقصاص برای انان اجرا شود.




طبقه بندی: اماکن مذهبی، انبیاء،
[ جمعه 27 دی 1392 ] [ 06:23 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

ایجاد اختلاف بین مسلمانان همانند شرک به خداست
پیام آیت‌الله مکارم شیرازی به بیست و هفتمین کنفرانس‌ وحدت اسلامی:

در بخشی از پیام این مرجع تقلید آمده است: علمایی که از مذاهب اسلامی برای از بین بردن توطئه دشمنان احساس خطر و مسئولیت می‌کنند، بر تلاش خود بیافزایند و از طرق فرهنگی مسلمانان را متوجه مسئولیت خود کنند.

خبرگزاری فارس: ایجاد اختلاف بین مسلمانان همانند شرک به خداست

به گزارش خبرنگار آیین واندیشه خبرگزاری فارس، بیست و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «قرآن کریم و نقش آن در وحدت امت اسلامی» با حضور آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شیخ حمده بن عمر سعید مفتی اعظم تونس، شیخ احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه، شیخ نفیع الله عشیروف مفتی روسیه آغاز می‌شود.

در این مراسم چند پیام از مراجع بزرگ عالم اسلام از جمله آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی قرائت شد.

در بخشی از پیامی که آیت‌الله مکارم شیرازی به این کنفرانس ابلاغ کرده، آمده است: هنگامی از این دوره از اسلام فاصله بگیریم، به توطئه دشمنان تن می‌دهیم و نتیجه‌ای جز این وضعیت کنونی نخواهد بود، قرآن کریم هشدار داده که درباره اختلاف مسلمین مراقب باشند که در دین خدا از هم جدا نشوند.

وی در بخش دیگری از این پیام با ارائه چند آیه از قرآن کریم و توجه به تفرقه و اهمیت وحدت امت اسلامی می‌افزاید: از مشرکان نباشید که آن‌ها در دین خود جدایی افکندند، اختلاف بین مسلمین همانند شرک به خداست، هنگامی که به علل این اختلاف دقت می‌کنیم، جز دو امر بیشتر نیست نخست جریانات تکفیری و دوم توطئه دشمنان قسم خورده اسلام.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگر از پیامش عنوان کرد: متأسفانه برخی سران کشورهای عربی در این دام توطئه افتاده‌اند و از عوامل اصلی این اختلاف هستند، اگر ما مسلمانان هشیار باشیم و گروه اقلیت را منزوی کنیم، می‌توانیم صلح و صفا را تمام جهان اسلام فراگیر کنیم.

وی در بخش پایانی پیامش بیان کرد: علمایی که از مذاهب اسلامی احساس مسئولیت کردند و در این اجلاس پرشکوه شرکت کردند، بر تلاش خود بیافزایند، از طرق فرهنگی مسلمانان را متوجه مسئولیت خود کنند، نقش شما علما در این راه مؤثر است، چنانچه دست به دست هم دهید، توطئه‌های بیگانه را از بین ببرید، ما هم برنامه وسیعی برای کنگره مهمی با عنوان خطر جریانات تکفیری برای اسلام و مسلمین برای سال آینده تدارک دیدیم که از وجود شما علما در این برنامه بهره‌مند خواهیم شد.

بر اساس این گزارش، در ادامه مراسم نیز پیام نماینده آیت‌الله شبیر نجفی قرائت شد.





طبقه بندی: شیعه، پیامبر اکرم(ص)، مراجع معظم تقلید و علما،
[ جمعه 27 دی 1392 ] [ 03:32 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

تسبیحات اربعه یا حمد؟

در میان پرسش هایی که محمد بن عبدالله حمیری از حضرت صاحب الزمان(عج) نموده است، در سوالی آمده است که:

«در مورد دو رکعت آخر نماز، روایات بسیاری رسیده که قرائت سورۀ حمد به تنهایی بهتر و افضل است ولی در برخی روایات آمده که تسبیح افضل است، فضیلت برتری با کدام است تا بدان عمل کنیم؟»

حضرت در جواب  فرمودند:

قرائت«امّ الکتاب»،سورۀ حمد، تسبیح را نسخ کرده است یعنی(حمد افضل است) و دلیل این نسخ، فرمایش امام(ع) است که هر نمازی که در آن قرائت نباشد ناقص است، مگر برای بیمار یا کسی که دچار سهو و نسیان می شود و می ترسد که نمازش باطل شود.(همان،ص135)

برگرفته شده از کتاب پرسش های شما پاسخ های امام زمان(عج)،ص55





طبقه بندی: امام زمان(عج)، نماز،
[ پنجشنبه 26 دی 1392 ] [ 09:28 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

برای توفیق نماز شب چه کنیم؟

با قرائت آیه آخر سوره کهف و اهتمام به این امر و اگر علاج نشد،تقدیم بر نصف می شود.(به نیت بیدار شدن ساعتی خاص مداومت به قرائت آخر سوره کهف نماید و اگر نتیجه نداد، نماز را قبل از نیمه شب به جا آورد.همان،ص77).


برگرفته شده از کتاب پرسش های شما پاسخ های آیت الله بهجت(ره) ص21






طبقه بندی: نماز،
[ پنجشنبه 26 دی 1392 ] [ 08:26 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 5 :. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ]

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic