تبلیغات
منتظران حضرت - مطالب مرداد 1391

منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

بخوان دعای فرج را، دعا اثر دارد!
بخوان دعای فرج را، دعا اثر دارد! ..... دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد

بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب ..... که روزگار بسی فتنه زیر سر دارد

بخوان دعای فرج را و ناامید مباش ..... بهشت پاک اجابت هزار در دارد

بخوان دعای فرج را که صبح نزدیک است ..... خدای را، شب یلدای غم سحر دارد

بخوان دعای فرج را به شوق روز وصال ..... مسافر دل ما، نیت سفر دارد

بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا ..... ز پشت پرده ی غیبت به ما نظر دارد

بخوان دعای فرج را که دست مهر خدا ..... حجاب غیبت از آن روی ماه بر دارد

 

 

پ ن: امام زمان(روحی و ارواحنا له الفداء) به یکی از دوستان خود که از آن حضرت پرسیده بود، آقاجان! قربانتان بشوم، چرا با اینکه ما این همه دعای فرج را می خوانیم شما نمی آیید؟ فرمودند: شما که دعای فرج را نمی خوانید! شما دعای سلامتی من را می خوانید(اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن...) شما باید دعای الهی عظم البلاء... را زیاد بخوانید..

دعای فرج، دعایی است که در نهایت درماندگی و گرفتاری شخص منتظر بیان شده و حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آن را به محمدبن ابی لیث که از ترس کشته شدن به حرم امام موسی بن جعفر(علیه السلام) پناه برده بود، آموخته اند..



[ شنبه 14 مرداد 1391 ] [ 07:11 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

کلام حضرت امیرالمومنین علی (ع)
بسم الله الرحمن الرحیم

فرازهایی گهربار از وصیت‌نامه امام علی علیه السلام

متن زیر وصیت امام علی علیه السلام به فرزندش امام حسن علیه السلام است كه پس از بازگشت از صفین در قریه «حاضرین» نوشت. وصیت و سفارشی كه به همه‌ی فرزندان اسلام و عموم مؤمنان است.

فرزندم این نامه از پدری است كه گرمی آفتاب زندگیش به سردی و غروب می‌نشیند. معترف به مصائب توان سوز روزگار است و سال و ماه و ساعات از او روی بر تافته‌اند و هر دم به مرگ نزدیك می‌شود. پدری كه به پیشامدهای این جهان ناپایدار و بی‌مقدار، سر فرود آورده و در خانه‌ی مردگان سكنی خواهد گزید و فردا به عزم سفری جاودانه از این گیتی كوچ خواهد كرد. چنین پدری به فرزند جوانش ـ كه آرزومند چیزی است كه آنرا نمی‌یابد ـ سخنی می‌گوید، فرزندی كه ـ به هر حال مانند تمام موجودات ـ هلاك خواهد شد و آماج تیرهای بلا و هدف دردها و رنج‌ها و گروگان مصائب سخت روزگار غدّار است، موجودی كه خدنگ‌های زهر‌آگین و تلخ را نشانه است و به اضطرار اسیر چنین ناگواری‌های ناپایدار است. سوداگر سوای فریب و فساد و وامدار مرگ‌ها و نابودی‌ها هم‌پیمان و آمیخته با غم‌ها و قرین و جلیس با محنت‌ها، نشانه‌ی هدف آفت‌ها و شهید هوی و هوس دیگران و سرانجام جانشین مردگان است.

مابقی را درادامه مطالب با کلیک بر روی ادامه مطلب بخوانید


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام علی(ع)،
[ شنبه 14 مرداد 1391 ] [ 06:54 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

زندگینامه حضرت خدیجه ( س)

حضرت خدیجه اولین همسر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اولین زنی که اسلام آورد و

مادر فاطمه زهرا که از زنان مشهور تاجر عرب و حجاز به شمار می رفت. پدرش خویلد بن اسد و

مادرش فاطمه (دختر زائدة بن اصم بن….) که سلسله آنها از "لوی" با پیغمبر اکرم و سایر

هاشمیان، مشترک می شود. خدیجه از طرف پدر با رسول خدا، عموزاده و نسب هر دو به "قصی

بن کلاب" می رسد. او از خانواده های اصیل و اشراف مکه است. تولد او نیز در مکه و چندین سال

قبل از «عام الفیل» بوده است. حضرت خدیجه قبل از ازدواج با رسول خدا، ۲ بار شوهر کرده بود که

هر دو از دنیا رفته بودند او از شوهر دوم خود ("ابوهالة بن ….تمیمی" ) فرزندی داشت که نامش

"هند" بود که از همین جهت به او لقب "ام هند" دادند. عده ای از علمای بزرگ معتقدند که خدیجه

قبلا ازدواجی نکرده بود و فرزندان منتسب به او، مربوط به خواهرش است.


ادامه مطلب

[ دوشنبه 9 مرداد 1391 ] [ 02:13 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

رمضان مبارک
 

پیامبر می فرماید: «ماه رمضان برترین ماه سال قمری است.»

هم چنین در جایی دیگر ایشان فرموده : «مهدی(عج) سید و آقاست.»

اگر امروز امام مهدی(عج) برترین و کامل ترین انسان روی زمین است و ماه رمضان هم بهترین ماه خداست، پس باید بین این دو پیوندی عمیق باشد. اگر ماه رمضان، ماه ویژه سیر و سلوک است، پس باید با امام زمان(عج) که برترین سالک و رهروی خداست، پیوندی خاص وجود داشته و بین سلوک معنوی ما در این ماه با امام زمان(عج) هم رابطه ویژه ای باشد.

 - در ماه رمضان سه نوع رابطه است:

• پیوند امام مهدی(عج) و ماه رمضان،

• پیوند سلوک عبادی و معنوی ما در ماه رمضان با امام مهدی(عج)،

• رابطه سه گانه، یعنی رابطه ویژه امام مهدی(عج) با ما در ماه رمضان.

خدایا ، این ماه را برما مبارک گردان و ظهورش را در این ماه محقق فرما -  الهی آمین



[ یکشنبه 8 مرداد 1391 ] [ 02:22 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چرا ماه رمضان مبارک است ؟
چرا ماه رمضان مبارک است ؟

مبارک یا نامبارک بودن ، سودمندی یا ضرر داشتن هر چیز به انسان منسوب می شود، با حیات انسان و ابعاد وجودی او ارتباط تنگاتنگ داشته و با مصالح و مفاسد انسان ، ارتباط کامل دارد.

برای پی بردن به مبارک بودن ماه رمضان و برکت زایی آن برای انسان توجه به نکاتی ضروری به نظر می رسد. اما پیش از آن درباره واژه برکت و مبارک توضیح مختصری لازم است.علماى لغت، واژه «برکت» را به فزونى و رشد همراه با ثبات و دوام معنى کرده اند.راغب اصفهانى ،آن را به معناى ثبوت و استقرار خیر الهى در چیزى مى داند. چنانچه برکه به جایى گویند که آب در آن جمع می شود .واژه مبارک، به آنچه که در آن خیر فراوان وجود دارد و از او بروز و صدور مى یابد اطلاق مى شود.راغب مى نویسد: « به آنچه که خیر و فایده الهى در آن ثبوت و استقرار داشته باشد مبارک گفته مى شود»
 
واژه برکت و مبارک در قرآن
عنوان «برکت» و «مبارک» در آیات قرآن کریم در این موارد بکار رفته است:
الف) خداوند متعال ، خیر و برکت محض
 - تبارک الله رب العالمین
 - فتبارک الله أحسن الخالقین
ب) قرآن کریم
- وهذا کتاب انزلنا مبارک فاتبعوه»
- کتاب انزلناه الیه مبارک لیدبروا آیاته…»
ج) خانه خدا (کعبه)
 - ان اول بیت وضع للناس للذى ببکة مبارکا وهدى للعالمین
د) مسجد الاقصى
- … الى المسجد الاقصى الذى بارکنا حوله…
ه) شب قدر
- انا انزلناه فى لیله مبارکه…
و) پیامبران الهى
- وجعلنى مبارکاً أین ما کنت…
- وبارکنا علیه وعلى اسحاق…
ز) باران
- ونزلنا من السماء ماءً مبارکا…
راز مبارک بودن ماه رمضان
۱ـ حقیقت حیات و وجود انسان
زندگی انسان، علاوه بر جنبه هاى مادى و حیوانى از جنبه هاى معنوى نیز برخوردار است. این جنبه معنوى و انسانى در پرتو اعطاى وجودى برتر به او بخشیده شده است.
«ثم انشاناه خلقا آخر فتبارک الله احسن الخالقین»
«فاذا سویته ونفخت فیه من روحى فقعوا له ساجدین»
این وجود برتر و حقیقت فراتر که اساس هستى و گوهر حیات انسان را تشکیل مى دهد، همان روح و جان انسانى است که دیگر موجودات از آن بهره اى ندارند.
۲ـ نیازمندی های حیات انسانى
همان طور که براى جنبه مادى انسان ، نیازمندى هایی متناسب با آن وجود دارد و در صورت تأمین نشدن و پاسخ ندادن به آنها ، حفظ و بقاى او ممکن نیست، براى حیات معنوى نیز نیازها و تمایلاتى وجود دارد که حفظ و بقاى آن تنها در پرتو برآورده کردن آنها امکان پذیر خواهد بود.بدیهی است نیازمندى ها و خواسته هاى این دو بعد حیات ، با هم متفاوت است ، تغذیه، رشد و نشاط بعد حیوانى ، به امور مادى و تأمین خواسته هاى حیوانى وابسته و از امور مورد نیاز بعد انسانى بیگانه است. بنابراین برای پرورش بعد معنوى انسان موجبات و نیازمندى هاى دیگرى وجود دارد.
۳ـ هدف و اهمیت ماه رمضان
برای پرورش جان و تأمین خواسته های آن باید به سراغ اموری غیر از عوامل تأمین کننده نیازهای تن برویم.مهم ترین وظیفه مسلمان در ماه مبارک رمضان روزه است و هدف اساسی و دستاورد اصلی روزه ، تقواست.«یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون؛ اى کسانى که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده؛ آن گونه که بر آنها که پیش از شما بودند نوشته شد. تا پرهیزکار باشید.»
تقوا یعنی نگهدارى. کنترل و مهار تمایلات حیوانى و خواسته هاى نفسانى . یک امر واقعى و عینى که در سایه روزه و روزه دارى در وجود انسان محقق مى شود.ماه رمضان ،در صدد کنترل و مهار تمایلات جسم و ایجاد و تقویت روحیه مقاومت در برابر جاذبه هاى نفسانى است تا بتواند بعد حقیقى و گوهر اصلى وجود انسان را سرزنده و بالنده نماید.
 ۴ـ ارتباط ماه رمضان با حیات حقیقى انسان
انسان ها براى تقویت حیات معنوى و پرورش روح خویش به این ماه الهى نیازمندند. گرچه این فریضه الهى مانند دیگر فرایض و تکالیف اسلامى تنها با یک بعد وجود انسان سروکار ندارد و فواید و آثار آن به جز تأمین نیازهاى روحى و آثارمعنوى ، برکات مادى و دنیایى هم براى انسان و جامعه به همراه دارد و روزه ، هرگز به معناى محرومیت و از دست دادن توانایى ها و گرفتار ضعف و ناتوانى شدن نیست ، بلکه برای برخورداری جان انسان از گوهرها و کمالات انسانى بسیار لازم و ضرورى است.
ماه رمضان ، ماه خیر و برکت
با به خاطر سپردن نکاتی که ذکر شد ، مى توان سیماى پر خیر و برکت ماه رمضان را مشاهده کرد .البته این خیر و برکت زمانی قابل مشاهده و درک است که خواهش هاى نفسانى، مانع رویت ارتباط میان نیازهاى جان و روح نباشد.محمد بن مسلم از امام باقر(علیه السلام) نقل کرده که حضرت فرمود: «ان الله تعالى ملائکه موکلین بالصائمین یستغفرون لهم فى کل یوم من شهر رمضان الى آخره وینادون الصائمین کل لیله عند افطارهم: ابشروا عباد الله فقد جعتم قلیلا وستشبعون کثیرا بورکتم و بوره فیکم…؛ خداوند داراى ملائکه اى است که وظیفه آنان استغفار نمودن براى روزه داران در هر روز از ماه رمضان تا پایان این ماه است و در هر شب هنگام افطار به روزه داران بشارت مى دهند: اى بندگان خداوند اندکى گرسنگى را چشیدید و بزودى سیر مى گردید. شما و آنچه که در شماست مبارک گردید.» بنابراین اگر روح انسان را شناخته ، نیازهاى حقیقى او را بدانیم و رابطه بنده با خدا و راز نیازمندى بشر به ارتباط با عالم ملکوت را به درستى دریابیم ، نه تنها ماه رمضان راموجب محرومیت و محدودیت نمى دانیم، بلکه آن را موجب پیشرفت و تکامل انسان خواهیم دانست.در روایت نبوى آمده است:«من عرف الله وعظمه، منع فاه من الکلام و بطنه من الطعام وعنى نفسه بالصیام والقیام…؛ کسى که خدا را به درستى شناخته و به عظمت او پى برده باشد، دهان خود را از سخن و شکمش را از غذا بازداشته و رنج روزه و عبادت (نماز و شب زنده دارى) را بر خود هموار مى کند.»با این نگاه و معرفت، انسان مؤمن هرگز به از دست دادن ماه رمضان راضى نمى شود و با اتمام این ماه ، بسیار آزرده خاطر مى شود.
آن گونه که در زمزمه هاى عارفانه امام سجاد (ع) در واپسین ساعات ماه مبارک رمضان مى خوانیم:
«فنحن مودعوه وداع من عز فراقه علینا وغمنا و اوحشنا انصرافه عنا…؛ ما با این ماه خدا حافظى مى کنیم. خدا حافظى کسى که جدایى اش براى ما سخت است و این جدایى ما را اندوهگین مى کند و با رفتنش تنها مى شویم.»


[ یکشنبه 8 مرداد 1391 ] [ 01:58 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

شعر زیبای حضرت امام خامنه ای برای امام زمان (عج)

دل را ز بی خودی سر از خود رمیدن است
جان را هوای از قفس تن پریدن است

از بیم مرگ نیست که سرداده ام فغان
بانگ جرس زشوق به منزل رسیدن است

دستم نمی رسد که دل از سینه برکنم
باری علاج شکر گریبان دریدن است

شامم سیه تر است ز گیسوی سرکشت
خورشید من برآی که وقت دمیدن است

سوی تو ای خلاصه گلزار زندگی
مرغ نگه در آرزوی پرکشیدن است

بگرفته آب و رنگ زفیض حضور تو
هرگل دراین چمن که سزاوار دیدن است

با اهل درد شرح غم خود نمی کنم
تقدیر قصه دل من ناشنیدن است

آن را که لب به جام هوس گشت آشنا
روزی (امین) سزا لب حسرت گزیدن است


شعر زیبای حضرت امام خامنه ای برای امام زمان (عج)





طبقه بندی: امام خامنه ای،
[ یکشنبه 8 مرداد 1391 ] [ 01:56 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بیانات حضرت امام خامنه ای پیرامون ماه مبارک رمضان

فرصت روزه و امساک و فضای عبادت و معنویت را قدر بدانیم و قدری خودمان را به خدا نزدیک کنیم. از گناهان دوری کردن، به قربات و اعمال عبادی هر چه نزدیک تر شدن، اخلاق و رفتار و صفات وخصال انسانی را هر چه در خود زنده تر وفعال کردن، اموری است که در این ماه میتواند حقیقتا برای هر کسی و برای هر مجموعه ای، مایه برکت باشد، از قرآن درس بگیریم، از دعا ها درس و حکمت بیاموزیم.

قدری در هدف از خلقت خود ،در آفرینش خود، در نعمت های بزرگ خدای خود و در وظایف عظیمی که بر دوش ماست، تامل و تدبر کنیم. در مرگ و حساب الهی و ارزش عبادات و اعمال (آنگاه که همراه با اخلاص باشد) تامل کنیم. آنوقت ماه رمضان حقیقتا ماه مبارکی خواهد شد. 

ماه مبارک رمضان از جمله ایامی است که با ورود به آن، حالتی روحانی و معنوی بر جامعه حکمفرما می شود. این معنویت به اندازه ای است که مقام معظم رهبری از آن به عنوان «قطعه ای از بهشت» یاد می کند.

ایشان در دیدار روحانیان و مبلغان اعزامی به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان سال 1372 فرمودند: ماه رمضان در هر سال، قطعه ای از بهشت است که خدا در جهنم سوزان دنیای مادی ما، آن را وارد می کند و به ما فرصت می دهد که خودمان را بر سر این سفره الهی در این ماه، وارد بهشت کنیم.

بعضی همان سی روز را وارد بهشت می شوند. بعضی به برکت آن سی روز، همه سال را و بعضی همه عمر را. بعضی هم از کنار آن، غافل عبور می کنند که مایه تأسف و خسران است. حالا برای خودشان که هیچ، هر کس که ببیند این موجود انسانی، با این همه استعداد و توانایی عروج و تکامل، از چنین سفره با عظمتی استفاده نکند، حق دارد که متأسف شود. این ماه رمضان است. ماه ضیافت الله است. ماه لیلة القدر است.

* ماه رمضان تالار ضیافت الهی است

رهبر معظم انقلاب در سخنان دیگری در جمع کارکنان وزارت اطلاعات در سال 1383، ضمن بزرگداشت ماه شعبان المعظم، این ماه را دالان و دهلیز ماه رمضان عنوان کردند و فرمودند: ماه رمضان تالار ضیافت الهی است؛ یک تالار عظیم که اگر کسی وارد آن تالار شد و به خود فرصت داد و همت کرد که از آنچه در آن جا خدای متعال آماده کرده، به خودش بهره ای برساند، بهره ی فراوانی خواهد برد که آن بهره در ماه شوال و ماه های دیگرِ سال نیست؛ فقط مخصوص ماه رمضان است.


برای این که انسان بتواند وقتی وارد این تالار شد، چشمش باز باشد، غافل نشود، دچار گیجی و گولی نشود که سرش را بیندازد پایین و از این در وارد شود و از آن در بیرون برود؛ نگاهی به دوروبر کند و استفاده یی ببرد و برای این که این آمادگی در من و شما پیدا شود، این ماه رجب و شعبان را قرار داده اند.



* ریاضت شرعی روزه، تمرین کسب تقواست

رهبر فرزانه انقلاب در سخنانی دیگری که در خطبه های نماز جمعه تهران در روز هجدهم رمضان 1429 بیان کردند، فرمودند: جوان های ما، ریاضت شرعی روزه را در دوران جوانی تجربه می کنند؛ این گرسنگی کشیدن، چشم بستن از لذائذ و کم رغبتی به محرّمات در فرصت یک ماهه خیلی چیز ارزشمندی برای مردم، به خصوص برای جوان هاست؛ و این تمرین کسب تقواست از دوران نوجوانی، که از آغاز بلوغ در دختر یا پسر به وجود می آید. به همه ی جوان ها، به خصوص به این سال اولی ها تبریک عرض می کنیم.

بحمدالله فضای جامعه ما فضای معنوی است و این فضای معنوی در ماه رمضان در جهت معنویت اشتداد پیدا می کند؛ عادات خوب به تدریج در بین مردم رواج پیدا می کند؛ این کمک هایی که به مستمندان می شود هفته احسان و نیکوکاری یا این افطاری هایی که در شهرهای مختلف انسان می شنود که افراد خیّر در مساجد، در معابر عمومی جمع می شوند، افطاری فراهم می کنند، مردم افطار می کنند، کارهای بسیار خوبی است؛ مایه صفا و صمیمیت و نزدیکی و در واقع حق ماه رمضان را ادا کردن است، که یکی از حقوق ماه رمضان، همین نیکی به برادران، همراهی با نزدیکان، با برادران مسلمان و کمک به یکدیگر است. اینها چیزهای بسیار خوبی است، از سابق هم معمول و مرسوم بود، امروز بیشتر است؛ مجالس موعظه، مجالس دعا، مجالس قرآن، عادات خوبی است؛ روز به روز بایستی اینها را ترویج کرد و عمق داد؛ مغز داد. صورتِ جلسه کافی نیست، بایستی از جلسه ی دعا، از جلسه ی موعظه، از جلسه ی قرآن بهره برداری کرد؛ هر کدام از ما سعی کنیم سهمی بگیریم.

* دیدار با دانشجویان در ماه رمضان، تکریم دانشگاه و دانشجوست

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار دانشجویان در رمضان المعظم 1426 که بنا به سنت هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شود، فرمودند: جلسه ماه رمضان عمدتاً برای این است که از شما بشنوم. غرض ما هم از این جلسه دو سه چیز است.



اول؛ تکریم دانشگاه و دانشجوست. این کار، نمادین است. ما می خواهیم به این وسیله، ارزش معنوی و کرامت دانشگاه و دانشجو با زبان رسایی بیان شود؛ این یکی از رساترین زبان هاست. ما این جا تقریباً دو ساعت وقت می گذاریم برای این که با شما بنشینیم صحبت کنیم.

دوم؛ این است که مجموعه های دانشجویی کنار هم قرار بگیرند.

سوم؛ این که برای من این فرصت بسیار مغتنمی است تا از شما مطالبی را بشنوم؛ چون شما چه از تشکل ها، چه از نخبگان حرف هایی دارید که برای من شنیدنی است.

* در ماه رمضان، هم باید به خودمان برسیم، هم باید به مردم برسیم

رهبر معظم انقلاب در سخنان دیگری در دیدار ائمّه جماعات و روحانیون و مبلّغان، در آستانه ماه مبارک رمضان سال 1371 فرمودند: در ماه رمضان، هم باید به خودمان برسیم، هم باید به مردم برسیم. ضمناً بدانیم که اگر به خودمان نرسیم، به مردم هم نمی شود رسید. این دعاهای ماه رمضان، این روزه ماه رمضان، این مناجات ها، این تضرّع ها، این اذکار، این نوافل در ماه رمضان، همه برای این است که ما خودمان را اوّل کمی نورانی کنیم. اگر نورانی شدیم، آن وقت می توانیم به دیگران هم برسیم. والّا اگر نورانی نشدیم که نمی توانیم دیگران را نورانی کنیم. هرچه هم بگوییم، زیادی خواهد بود، مضر خواهد بود و مفید واقع نخواهد شد.

* هدف از روزه، تقوای الهی است

رهبر فرزانه انقلاب در خطبه های اولین جمعه ماه مبارک رمضان سال 1376 فرمودند: هدف از روزه، تقوای الهی است و یکی از بزرگترین دستاوردهای ماه مبارک رمضان است. امیدوارم من و شما بتوانیم به برکت این ماه، در رفتار خود، در گفتار خود، در احساسات و اندیشه های خود، تقوای الهی و آن مراقبت عظیم را حاکم کنیم و خود را یک قدم به کمال انسانی نزدیک سازیم. بعد هم صحبت کوتاهی درباره روزه است که وظیفه عمده در این ماه مبارک به حساب می آید.

خدای متعال بشر را طوری آفریده است که به تربیت احتیاج دارد. هم از بیرون باید او را تربیت کنند، هم از درون خودش باید خودش را تربیت کند. در مقوله مسائل معنوی، این تربیت، یکی تربیت فکر و قوای عقلانی اوست که محلّ این تربیت، تعلیم است و یکی تربیت نفس و قوای روحی و قوه غضبیّه و شهویّه اوست که نام این تربیت، تزکیه است.

* ماه رمضان فرصت خوبی برای خودسازی است

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنانی به مناسبت روز اول ماه مبارک رمضان سال 1371 فرمودند: ماه رمضان فرصت خوبی برای خودسازی است. ما همان ماده خام هستیم که اگر روی خودمان کار کردیم و توانستیم این ماده خام را به شکل های برتر تبدیل کنیم، آن کار لازم در زندگی را انجام داده ایم. هدفِ حیات همین است. وای به حال کسانی که روی خودشان از لحاظ علم و عمل کاری نکنند و همان طور که وارد دنیا شدند، به اضافه پوسیدگیها و ضایعات و خرابیها و فسادها که در طول زندگی برای انسان پیش می آید، از این دنیا بروند.

ماه رمضان زمینه بسیار خوبی است و خدای متعال این فرصت را به من و شما داده که در این ماه، چنین امکانی را برای خودسازی پیدا کنیم. علاوه براین که ساعات این ماه بسیار با برکت است و خدای متعال، از لحاظ طبیعی این لحظات و ساعات را این گونه قرار داده است، ساعات بسیار مغتنمی هم هست.

* تبلیغ دین به ماه رمضان محدود نشود

رهبر معظم انقلاب در سخنان دیگری در دیدار جمع زیادی از روحانیون، فضلا و مبلّغان اسلامی در آستانه ماه مبارک رمضان سال 1374 فرمودند: تبلیغ دین مخصوص ماه رمضان نیست؛ لیکن ماه رمضان، ماه برکت و رحمت است و تبلیغ هم یکی از برکات الهی است و اگر کسانی بتوانند در این ماه، دین خدا و راه زندگی مردم را به شکل صحیحی تبلیغ کنند، یقیناً از برکات الهی محسوب خواهد شد. به همین خاطر، جای آن است که مسؤولان و دست اندرکاران امر تبلیغ در همه جا به خصوص در حوزه های علمیّه به این سنّت پایدار جامعه شیعی، توجه ویژه ای کنند.

مبلّغ دین، عالِم انتخاب شده است و تبلیغ دین جزو وظایف علمای دین است. آیا می شد بگوییم که افراد غیر عالِم، تبلیغ دین را انجام دهند؟ نه. تبلیغ دین وظیفه عالِم است. کسانی که می خواهند تبلیغ دین کنند، باید از علمِ دین در حدّی که مورد نیاز آنهاست برخوردار باشند.

* علی(ع) امام المتّقین و امیرالمؤمنین است

رهبر فرزانه انقلاب در سخنانی دیگری که در خطبه های نماز جمعه تهران در روز بیست ویکم رمضان سال 1380 بیان کردند، فرمودند: امیرالمؤمنین(ع) جزو چهره های جذّاب تاریخ است.

انسان شاید کمتر شخصیت تاریخی را بتواند پیدا کند که به قدر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) در میان همه آحاد بشر نه فقط ملت اسلام دلباخته داشته باشد. چه بسیار غیر مسلمانانی که اسلام و حتّی پیامبر اسلام را قبول ندارند؛ اما به علی(ع) عشق می ورزند؛ به او احترام می کنند و او را ستایش می کنند.

حکومت امیرالمؤمنین در زمینه اقامه عدل، حمایت از مظلوم، مواجهه با ظالم و طرفداری از حق در همه شرایط، الگویی است که باید از آن تبعیّت شود. این کهنگی بردار هم نیست و در همه شرایط گوناگون علمی و اجتماعی دنیا، می تواند برای خوشبختی و سعادت انسان ها الگو باشد.


بیانات حضرت امام خامنه ای پیرامون ماه مبارک رمضان


[ یکشنبه 8 مرداد 1391 ] [ 01:51 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]