منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

بررسی نشانه‌های ظهور قیامت در قرآن و كتب عهدین
 حیات فكری و معنوی جامعه در گروِ پویایی و بالندگی فرهنگ آن است و این زائیده عمق و وسعت فرهنگ‌ها و شناخت افكار متفكّرانی است كه در خارج از مرزهای جغرافیایی ما زندگی می‌كنند، به ویژه آنان كه به هستی به گونه‌ای دیگر می‌نگرند، می‌تواند نقش مهمّی در تعمیق و توسعه بینش و دانش سازندگان فرهنگ و گسترش اخلاق و معنویّت جامعه ایفا كند. طیّ سال‌های اخیر، مجموعه‌ای از عوامل و شرایط در میان مناسبات فكری و اجتماعی مردم، موجی از گفت‌وگو درباره آخرالزّمان و نشانه‌های ظهور قیامت را به راه انداخته است. موجی كه هزاران سؤال درباره آینده و سرانجام زمین و عاقبت انسان را متبادر به ذهن ساخته و جمیع بی‌شماری را برای دریافت پاسخ، راهی مجالس گوناگون كرده است. همه ادیان در موضوع تاریخ و پایان جهان سخن گفته‌اند.


مسئله بشارت‌ها و نشانه‌های ظهور هم سنّتی است كه در زمان همه پیامبران1 و در میان تمامی امّت‌ها رایج بوده و پیش از ظهور او تمامی پیامبران، نشانه‌هایی در مورد ظهور یا نزدیكی ظهور ایشان را به مردم بشارت داده‌اند، این نشانه‌ها و بشارت‌ها در حقیقت، پرتوهایی هستند كه حق‌جویان را راهنمایی می‌كنند و نوید فرج را به آنها می‌دهند و هر چه درد و رنج و مصیبت افزون‌تر می‌شده، در مقابل این نشانه‌ها و بشارت‌ها نیز بیشتر و پیوسته‌تر می‌شده و اشكال و صورت‌های گوناگون به خود می‌گرفته است. از مهم‌ترین فایده‌های وجود این نشانه‌ها، جلوگیری از رخنه حتّی نومیدی در دل منتظران و همچنین جلوگیری از پیمودن راه باطل است.


ادامه مطلب



طبقه بندی: مهدویت،
[ پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 ] [ 07:11 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

اهداف قرآن
اهداف قرآن (و شروط و موانع بهره ‏مندی از آن)

مقدمه

قرآن مجید برای نزول خود اهدافی را ذكر كرده است. این اهداف در سه مجموعه قرار می‏گیرند: بخشی ناظر به بعد بینش و فكر انسان است، بخشی‏دیگر به‏گرایش‏های انسان توجه دارد و بخش سوم، رفتار انسان را مد نظر قرار داده است. گزارشی از این سه بخش در پی می‏آید:
الف) اهداف قرآن در بعد بینش
1- رهایی از غفلت
قرآن مجید یكی از اهداف خود را نجات انسان از غفلت معرفی می‏كند: «تنزیل العزیز الرحیم لتنذر قوما ما انذر آباؤهم فهم غافلون‏» (یس:6); قرآن فرستاده خدای شكست‏ناپذیر و مهربان است تا كسانی را كه پدرانشان بیم داده نشده‏اند بیم دهی; زیرا ایشان غافل‏اند. در این آیه، نجات مردم از غفلت، هدف قرآن تلقی شده است و برای تحقق چنین هدفی می‏فرماید: باید مردم بیم داده شوند تا به هوش آیند و از غفلت رهایی یابند.



ادامه مطلب



طبقه بندی: قرآن کریم،
[ پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 ] [ 06:59 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

اهداء ثواب نماز و قرائت قرآن به امام زمان (ع)

ائمه معصومین، علیهم السلام از این هدیه ها بی نیازند، همانگونه که دریا از آنچه ابرها بر آن می بارند بی نیاز است . ولی ما بی نیاز نیستیم از اینکه به ایشان هدیه ای تقدیم نماییم .
یکی  از آداب و وظایف مؤمنان منتظر در عصر غیبت، هدیه کردن ثواب نماز یا قرائت قرآن به امام زمان علیه السلام، است . همانطور که هر یک از ما برای نشان دادن علاقه و محبت خود به دیگران، کلمات محبت آمیز بر زبان می آوریم، به دیدارشان می رویم یا به آنان هدیه می دهیم تا از دوستی و محبت متقابل آنها برخوردار شویم، با بر زبان آوردن آیات زیبای قرآن یا عبارات و آیات نماز، عشق و علاقه قلبی خویش را به مولایمان حضرت صاحب الزمان (ع) هدیه می کنیم تا از محبت و دوستی آن امام بزرگوار بیشتر بهره مند گردیم .
 
چنانکه نقل است در زمان امام حسن مجتبی (ع) دخترک خدمتکاری با دسته گلی خوشبو نزد امام آمد و شاخه گلی را به آن حضرت هدیه نمود . امام در مقابل این کار پاداش بزرگی به وی بخشید . سپس در مقابل نگاه متعجب اطرافیان خود فرمود: خداوند به ما دستور داده و فرموده است:هر گاه کسی شما را ستایش کند شما باید در مقابل به ستایشی بهتر از آن یا مانند آن پاسخ دهید . (1)در واقع ائمه معصومین، علیهم السلام ما از این هدیه ها بی نیازند، همانگونه که دریا از آنچه ابرها بر آن می بارند بی نیاز است . ولی ما بی نیاز نیستیم از اینکه به ایشان هدیه ای تقدیم نماییم .
 
البته در اینکه نماز مخصوصی به عنوان هدیه به حضرت مهدی یا به یکی از ائمه اطهار، علیهم السلام، به جای آوریم یا سوره ای را به عشق آنان ختم کنیم، هیچ حد و وقت و شماره ای نیست و هر کس به مقدار محبت و توانایی اش به محبوبش هدیه تقدیم می کند و بر حسب طاقتش او را خدمت می نماید . بدون شک نماز و قرآنی که با این نیت آغاز می شود علاوه بر ثواب و پاداشی که برای صاحب آن به همراه دارد، پیوند و ارتباط انسان مومن را با امام غائبش محکم تر می کند که به وسیله آن می تواند به محبوب خویش نزدیک تر شود .
 
چنانکه امام موسی کاظم (ع) در فضیلت آنان که ثواب قرائت و ختم قرآن رابه پیامبر و ائمه اطهار، علیهم السلام، هدیه می کنند، فرموده اند:پاداش آنان این است که در روز قیامت با ما اهل بیت خواهند بود .همچنین یکی از معصومین، علیهم السلام، روایت است که فرموده اند:هر کس ثواب نماز خود (چه واجب و چه مستجب) را برای رسول خدا و امیر المؤمنین و امامان بعد از آن حضرت، علیهم السلام، قرار دهد خداوند ثواب نمازش را آنقدر افزایش می دهد که از شمارش آن نفس قطع می گردد و پیش از آنکه روحش از بدنش برآید به او گفته می شود: هدیه تو به ما رسید پس امروز، روز پاداش و تلافی کردن (نیکیهای) توست . دلت خوش و چشمت روشن باد به آنچه خداوند برایت مهیا فرموده و گوارایت باد آنچه که به آن رسیده ای .
 
پی نوشت:
1 - سوره نساء ، آیه 86
منبع :‌موعود جوان شماره 19
ائت قرآن به امام زمان (ع)
منبع از وبلاگ ظهور فردا




طبقه بندی: قرآن کریم، امام زمان(عج)، نماز،
[ پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391 ] [ 06:54 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

چرا غیبت صغرى امتداد نیافت؟

بعضى مى‏پرسند به جه علت دوران غیبت صغرى پایان یافت؟ و اگر برنامه غیبت صغرى ادامه پیدا مى‏كرد و امام در تمام اعصار غیبت نایب خاصى داشت كه راتق و فاتق امور و راهنماى عموم باشد چه اشكالى داشت.
پاسخ این پرسش این است كه: برنامه روش و كار امام را خداوند متعال تعیین فرموده است و امام باید همان برنامه را اجرا نماید و بعد از آنكه اصل امامت ثابت شد، نسبت به برنامه كار امام پرسش از علت به عنوان ایراد و اشكال، بیحا و بى مورد است و حتى خود امام نیز جز تسلیم و تمكین و اجراى برنامه وظیفه و تكلیفى ندارد و پرسش از علت و سبب آن خلاف روش بندگى و مقام عبودیت خالص است و چنانچه در ضمن مقالات گذشته معلوم شد، تمام پرسش‏ها و اشكالاتى كه راجع به غیبت شده در یك ردیف و از یك قماش است و هیج یك ایراد اصولى و پرسشى نیست كه اگر بى جواب بماند جائى را خراب كند.

 


ادامه مطلب



طبقه بندی: مهدویت،
[ چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 ] [ 08:31 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

حکومت مهدوی و گسترش رحمت محمدی
 

در آن هنگام که خداوند رحیم، بهترین انسان تمام تاریخ را به رسالت مبعوث نمود، فلسفه رسالتش را اینگونه تبیین فرمود که: «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ؛1 ما تو را به رسالت برنگزیدیم مگر برای رحمت بر جهانیان». حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) ، نیز تمام مأموریتش را بر پایه رحمت فراگیر بر تمام عالمیان قرار داد و مهر و قهر او در تمام مدت پیامبریش، جلوه‌هایی از نگاه رحیمانه او بر انسان بود.
آن وجود آسمانی و مقدس، تمام تلاش خویش را برای گسترش رحمت و مهربانی در سراسر دنیا، به کار برد؛ و اگرچه دشمنی و کینه توزی‌های دشمنان و جهل مردمان، مانع از تحقق جهانی آن شد، ولی این مأموریت بر زمین نماند. ائمه معصوم(علیها السلام) ، نیز یکی پس از دیگری، در این جهت سعی و کوشش بی‌نظیری نمودند و البته اشاعه کامل آن توسط فرزند امام حسن عسکری (علیه السلام) ، حضرت مهدی (عجل الله تعالی الفرجه الشریف) بشارت داده شده است: «اُکمِل ذلک بِابْنِه محمد رحمةً لِلعالمَین».2

 


ادامه مطلب



طبقه بندی: مهدویت،
[ چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 ] [ 08:29 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

علل نیابت خاص امام زمان(علیه السلام)
 

از آن‌جایی که حضرت مهدی علیه السلام به ناچار مدت درازی از زندگی خود را در پرده غیبت گذرانده است، برای هدایت جامعه ناگزیر از برگزیدن افرادی به عنوان نایب بوده است. ونیز از آن جایی که آن حضرت دارای دو نوع غیبت بوده و ماهیت هر یک با دیگری متفاوت بود، این نیابت نیز در هر مرحله با مرحله دیگر متفاوت است. در اصطلاح نیابت در دوران غیبت صغرا را «نیابت خاص» و نیابت در غیبت کبرا را «نیابت عام» می‌نامند.
نیابت خاص، آن است كه امام در شرایط ویژه, شخص معیّن و مشخصی را نایب خود قرار دهد و به اسم و رسم، او را معرفی كند. البته از آن جایی که آغاز نیابت خاص با آغاز غیبت آن حضرت هم زمان بود نصب نخستین نایب حضرت مهدی علیه السلام پیش از آن به دست پدر بزرگوار آن حضرت، امام عسکری علیه السلام صورت گرفته بود.


ادامه مطلب



طبقه بندی: مهدویت،
[ چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 ] [ 08:27 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

معلمی در کلام امام خمینی (ره):

 نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست؛ انبیا هم معلم بشر هستند. تمام ملت باید معلم باشند؛ فرزندان اسلام تمام افرادش معلم باید باشند و تمام افرادش متعلم. 

 معلم در سخنان مقام معظم رهبری:

 دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می کند. اگر می بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می فرماید: �من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛   هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است.� این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدر

 خود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است. 

                                        





طبقه بندی: معلم، امام خمینی(ره)،
[ سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 ] [ 10:16 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

مفهوم علم

ـ امروزه در زبان پارسی و عربی كلمه �علم� به دو معنای متفاوت بكار برده می شود.

1- معنای اصلی و نخستین علم، دانستن در برابر ندانستن است. قرآن كریم به این معنا اشاره دارد كه   هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون� �آیا یكسانند آنان كه می دانند و آنان كه نمی دانند. (زمر/ 9)از این منظر به همه دانستنیها صرف نظر از نوع آنها علم گفته می شود مطابق این معنا، اخلاق، ریاضات، فقه، ‌دستور زبان، مذهب، زیست شناسی و نجوم همه علم اند... كلمه   Knowledge در

 انگلیسی وConnaissance   در فرانسه معادل این معنا علم اند.

  2-كلمه علم در معنای دوم منحصراً به دانستنی هایی اطلاق می شود كه بر تجربه مستقیم حسی مبتنی باشند... علم در این جا در برابر همه دانستنیهایی قرار می گیرد كه آزمون پذیر نیستند. اخلاق (دانش خوبی ها و بدیها) متافیزیك (دانش احكام و عوارض مطلق هستی) عرفان (تجارب درونی و شخصی) منطق (ابزار هدایت فكر) فقه، اصول، بلاغت، و ... همه بیرون از علم به معنای دوم آن قرارمیگیرندوهمه به این معنا غیر علمی اند كلمه SCIENCE در انگلیسی و فرانسه معادل این معنا علم اند.

 دیده می شود كه علم در این معنا بخشی ازعلم به معنای اول را تشكیل  می دهد و به سخن دیگر علم تجربی نوعی از انواع دانستنیهای بسیاری است كه در اختیار بشر می تواند قرار گیرد. رشد علم به معنای دوم عمدتا از آغاز دوره رنسانس به بعد است در حالیكه علم به معنای مطلق آگاهی (معنای اول) تولدش با تولد بشریت هم آغاز است. آیه قرآنی �خلق الانسان علمه البیان (خداوند رحمن انسان را آفرید و بیان را به وی تعلیم داد/ رحمن/4و3) بهترین موید این معناست.





طبقه بندی: معلم،
[ سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 ] [ 09:41 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

شرح مختصر زندگانی مولف شهید استاد مرتضی مطهری

 

استاد شهید آیت الله مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود. در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه : الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد. در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می رود به تهران مهاجرت می کند. در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانیهای تحقیقی می پردازد. در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می گردد.

 


ادامه مطلب



طبقه بندی: معلم،
[ سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 ] [ 09:19 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

معنای عالم باتوجه به دو تعریف از علم

 ـ در نگاه اول به علم كه نگاه تركیبی به معرفت است خداوند معلم اول و پیامبر معلم ثانی است چرا كه پس از تعلیم آدم توسط خداوند دستور �قال یا آدم اننبئهم باسمائهم� (ای آدم ملائكه را به این اسماء آگاه ساز/ بقره 33) آدم علیه السلام داده شده این بدان جهت است كه اساساً هدف آفرینش انسان با علم و معرفت پیوند ناگستنی دارد در بیان رسا و جامع سید شهیدان امام حسین (ع) این معنا به خوبی  روشن  است  كه:

                                                        

 

 

ما خلق العباد الا لیعرفوه،‌ فاذا عرفوه عبدوه� (بندگان را نیافرید مگر برای آن كه او را بشناسند پس چون او را شناختن عبادتش خواهند كرد. ـ در این معنا هدف از ارسال معلم ثانی ارائه معرفتی است كه انسان بواسطه آن به عبادت  می رسد �هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم تیلوا علیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب  و الحكمه و ان كانوا من قبل لفی ضلال مبین� (اوست خدایی كه پیامبر بزرگوار از میان شان  برانگیخت تا بر آنان آیات وحی را تلاوت كند و آنان را پاك سازد و شریعت كتاب و حكمت الهی را بیاموزد كه پیش از این همه در ورطة جهالت و گمراهی بودند(جمعه/2) در این آیه همه علوم از جمله بیان، اخلاق،‌ تعلیم كتاب و حكمت، برای رهایی از گمراهی  و یافتن راه هدایت (عبادت) توسط

 پیامبر(ص) معرفی شده است. ـ در نگاه دوم كه نگاه تفكیكی به شاخه ای معرفت است. معلم اول ارسطو است  چرا  كه �وی نخستین واضع علم منطق بود ... و راه دلیل و برهان منطقی را باز نمود  و معلم ثانی نیز ابونصر فارابی است  بخاطر آنكه او اول بار كتب  حكمت یونانی را  كه  ارسطو و غیره  تحریر كرده اند از یونانی به عربی ترجمه كرد و تعلیم داد....





طبقه بندی: معلم،
[ سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 ] [ 08:40 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 7 :. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ]

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو