تبلیغات
منتظران حضرت - مطالب شهریور 1390

منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

دانستنی ها
خصوصیات عالم برزخ

۱-محدود بودن عالم برزخ                ۲-امکان افزایش نعمت یا عذاب برزخی

۳-وجود صبح و شب در برزخ            ۴-مرگ در برزخ

۵-ارتقای درجه در برزخ                    ۶-بدن برزخی

۷-حیات برزخی                             ۸-امکان ملاقات برزخیان با یکدیگر

۹-تفاوت طول عالم برزخ برای افراد    ۱۰-امکان دیدن مجردات

 

تفاوت برزخ با قیامت چیست؟

۱-روح انسان در برزخ به جسم برزخی و قالب مثالی داخل میشود اما در قیامت روح به همان بدن دنیوی

 انسان تعلق میگیرد.

۲-انسان ها به طور متناوب و تدریجی به برزخ وارد میشوند و در واقع عالم برزخ دالانی و به عبارت دیگر به

 منزله اطاق انتظاری است که قرار است همه در آن حضور یابند تا مقدمات قیامت و بر انگیخته شدن افراد

 فراهم شود اما در قیامت اولا انسانها از دل زمین متولد میشوند ثانیا به طور ناگهانی و جمعی مشحور

 میگردند.

۳-ورود به برزخ نیازی به مقدمات ندارد بلکه با قبض روح آدمی به دست فرستندگان الهی شروع میشودبدون

 این که به علامت هایی نیاز داشته باشد اما قیامت علامت هایی دارد که پس از وقوع پیوستن آخرین آنها

 تحقق پیدا میکند.

۴-عذاب برزخی سبک تر از عذاب قیامت است
بهشت برزخی باغی از باغ های بهشت و عذاب برزخی نیز گودالی از گودال های اتش است نه این که همان بهشت یا عذاب در قیامت باشد.

۵-محدود بودن برزخ است که فقط تا قیامت برای انسان ادامه دارد.
پس از تحقق قیامت مومنان برای همیشه در بهشت و کافران تا ابد در جهنم خواهند بود.

۶-مساله شفاعت در قیامت است البته شفاعت شافعان شامل کسانی میشود که شایستگی آن را

 دارندشفاعت در برزخ به سادگی شفاعت در قیامت نیست بلکه محدود است.





طبقه بندی: قیامت،
[ چهارشنبه 30 شهریور 1390 ] [ 11:35 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

حکایت
حضور یکی از اولیای خدا موجب تخفیف عذاب برزخی






یکی از نزدیکان بها الدینی میگوید: روزی به اتفاق آقا وارد قبرستانی شدیم.
روش همیشه ایشان این بود که در ابتدای قبرستان می ایستند و سوره فاتحه ای برای صاحبان قبور قرائت میفرمودند.
اما آن روز دیدم چند قدمی طی کردند و در آن طرف گورستان بر سر قبری ایستادند. چند لحظه مکث کرده. فرمودند:
همین جا مینشینیم.
چندین دقیقه بر سر قبر نشستند. سپس با هم حرکت کردیم. از قبرستان خارج شدیم. پس از مدتی سوال کردم که آیا علت خاصی داشت که بر سر آن قبر نشستیم ؟ فرمودند:
صاحب قبر در عذاب سختی بود گفتم شاید تخفیفی برای او حاصل شود که البته بی تاثیر نبود




طبقه بندی: قیامت،
[ دوشنبه 28 شهریور 1390 ] [ 11:33 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

اسامی 124000 پیامبر

در بحار الانوار روایاتی نقل شده است كه تعداد پیامبران را 124 هزار نفر ذكر كرده است . شماری از این روایات عبارت است از: 
1 . حضرت رسول می‏فرماید: «خداوند 124 هزار پیامبر آفریده و من گرامی‏ترین آنان نزد خداوند هستم . . . و 124 هزار وصی آفریده كه علی (علیه السلام) گرامی‏ترین آن‏ها نزد خداوند و بهترین ایشان است .» (27) 
2 . امام زین العابدین (علیه السلام) فرمود: «هر كس دوست دارد 124 هزار پیامبر با او مصافحه كنند، امام حسین (علیه السلام) رادر نیمه شعبان زیارت كند; چرا كه ارواح پیامبران از خداوند برای زیارت حضرتش اذن می‏گیرند و به آنان اجازه داده می‏شود و پنج نفر از ایشان اولوالعزم هستند» . (28) 
3 . ابوذر (ره) از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال كرد: پیامبران چند نفرند؟ حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «124 هزار پیامبر . . . .» (29) 
4 . شیخ صدوق (ره) در كتاب اعتقادات می‏فرماید: «عقیده ما (شیعه امامیه) در تعداد انبیا این است كه آنان 124 هزار نفرند و هر كدامشان وصی‏ای دارند .» (30) 
مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر «المیزان‏» ، بعد از ذكر روایت ابوذر (ره) در تعداد انبیا، می‏فرماید: «قسمت اول این حدیث كه مشتمل بر تعداد پیامبران است، از مشهورات است كه شیعه و سنی در كتبشان نقل كرده‏اند . صدوق در «خصال‏» و «امالی‏» از حضرت رضا (علیه السلام) از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و از زید بن علی از اجدادش از امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ابن قولویه در «كامل الزیارة‏» و سید در «اقبال‏» از امام سجاد (علیه السلام) و در «بصایر الدرجات‏» از امام‏باقر (علیه السلام) روایت كرده‏اند . (31) 
از سوی دیگر انس بن مالك از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین روایت كرده است كه: «من به دنبال هشتاد هزار پیامبر مبعوث شده‏ام كه چهار هزار نفر آنان از بنی اسرائیل بودند» . برخی این روایت را چنان توجیه كرده‏اند كه روایت در صدد حصر تعداد پیامبران نیست و تنها بزرگان انبیا را ذكر فرموده است . 
بنابراین، منشا شهرت چنین تعدادی روایات یاد شده است . در منابع موجود نام تعداد بسیار اندكی از پیامبران به چشم می‏خورد . شماری از علل این مساله عبارت است از: 
1 . اكثر انبیا شریعت مستقل نداشتند و به شریعت پیامبر دیگر دعوت می‏كردند; مثل حضرت لوط در زمان حضرت ابراهیم . این پیامبران خودشان به طور مستقیم از خداوند وحی دریافت می‏كردند; ولی از سوی وی مامور به شریعت پیامبر دیگری بودند . 
2 . بسیاری از انبیا معروف نبودند و براساس روایات، بر یك شهر یا روستا و یا یك خانواده مبعوث شدند . 
اسامی پیامبرانی كه در قرآن آمده است، عبارتند از: آدم، نوح، ادریس، هود، صالح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، یسع، ذوالكفل، الیاس، یونس، اسحاق، یعقوب، یوسف، شعیب، موسی، هارون، داوود، سلیمان، ایوب، زكریا، یحیی، اسماعیل صادق‏الوعد، عیسی و محمد (صلی الله علیه و آله و سلم). افزون بر این، در قرآن گاه به نام‏هایی برمی‏خوریم كه پیامبریشان محل بحث است; مانند ذی‏القرنین، عمران پدر مریم و عزیر . 
برخی آیات نیز اوصاف پیامبری را ذكر كرده و نامش را نیاورده‏اند; مثل آیات 243 و 246 بقره كه به ترتیب در مورد حزقیل و اشموئیل است‏یا آیه 259 بقره كه در مورد ارمیا یا عزیر می‏باشد . همچنین آیه 65 كه در مورد خضر است; اگر چه پیامبری جناب خضر محل بحث است . (32) 
در روایات نیز نام برخی انبیا آمده است: همچون اشعیا; حیقوق یا حبقوق، دانیال، جرجیس و حنظله و خالد . (33) 
حكمت اعطای معجزه اقتضا می‏كند كه به همه پیامبران معجزه اعطا شود .

پی نوشت

27 . بحارالانوار، مجلسی، ج‏11، ص‏30 . 
28 . همان، ص‏58 . 
29 . همان، ص‏32 . 
30 . همان، ص‏28 . 
31 . المیزان، ج‏2، ص‏144 .
32 . المیزان، ج 2، ص 140 . 
33 . بحارالانوار، ج‏12و14 .

 

 در بحار الانوار روایاتی نقل شده است كه تعداد پیامبران را 124 هزار نفر ذكر كرده است . شماری از این روایات عبارت است از: 
1 . حضرت رسول می‏فرماید: «خداوند 124 هزار پیامبر آفریده و من گرامی‏ترین آنان نزد خداوند هستم ... و 124 هزار وصی آفریده كه علی (علیه السلام) گرامی‏ترین آن‏ها نزد خداوند و بهترین ایشان است .» 2 . ابوذر (ره) از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) سؤال كرد: پیامبران چند نفرند؟ حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «124 هزار پیامبر . . . .» (همان، ص‏32) 
3 . شیخ صدوق (ره) در كتاب اعتقادات می‏فرماید: «عقیده ما (شیعه امامیه) در تعداد انبیا این است كه آنان 124 هزار نفرند و هر كدامشان وصیی دارند .» (همان، ص‏28) 
بنابراین، منشا شهرت چنین تعدادی، روایات یاد شده است.
ج: در منابع موجود نام تعداد بسیار اندكی از پیامبران به چشم می‏خورد . شماری از علل این مساله عبارت است از: 
1 . اكثر انبیا شریعت مستقل نداشتند و به شریعت پیامبر دیگر دعوت می‏كردند; مثل حضرت لوط در زمان حضرت ابراهیم . این پیامبران خودشان به طور مستقیم از خداوند وحی دریافت می‏كردند; ولی از سوی وی مامور به شریعت پیامبر دیگری بودند . 
2 . بسیاری از انبیا معروف نبوده‌اند و براساس روایات، بر یك شهر یا روستا و یا یك خانواده مبعوث شده‌اند . 
اسامی پیامبرانی كه در قرآن آمده است، عبارتند از: آدم، نوح، ادریس، هود، صالح، ابراهیم، لوط، اسماعیل، یسع، ذوالكفل، الیاس، یونس، اسحاق، یعقوب، یوسف، شعیب، موسی، هارون، داوود، سلیمان، ایوب، زكریا، یحیی، اسماعیل صادق‏الوعد، عیسی و محمد (صلی الله علیه و آله و سلم). افزون بر این، در قرآن گاه به نام‏هایی برمی‏خوریم كه پیامبری‌شان محل بحث است; مانند ذی‏القرنین، عمران پدر مریم و عُزَیْر . 
برخی آیات نیز اوصاف پیامبری را ذكر كرده و نامش را نیاورده‏اند; مثل آیات 243 و 246 بقره كه به ترتیب در مورد حِزْقیل و اشموئیل است‏یا آیه 259 بقره كه در مورد اِرْمیا یا عزیر می‏باشد . همچنین آیه 65 كه در مورد خضر است; اگر چه پیامبری جناب خضر محل بحث است . (المیزان، ج 2، ص 140) 


ادامه مطلب

[ شنبه 26 شهریور 1390 ] [ 12:22 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

حکایت

سزای خیانت

بیهقی از عبدالحمیدبن محمود نقل میکند که نزد ابن عباس بودیم که مردی آمد و گفت:

به حج می آمدیم که در محلی به نام صفاح یکی از همراهان ما از دنیا رفت برایش قبری کندیم که دفنش کنیم دیدیم ماری سیاهی لحد را پر کرد قبر دیگری کندیم که باز دیدیم مار آن قبر را هم پر کرده قبر سوم کندیم باز مار در آن نمایان شد جنازه را بی دفن گذاشته پیش تو برای چاره جویی آمدیدیم.

ابن عباس گفت:

آن مار عمل اوست بروید او را در یک طرف قبر بگذارید اگر تمام زمین را بکنید مار در آن خواهد بود برگشته و او را در یکی از قبر ها گذاشتیم چون از سفر برگشتیم پیش همسرش رفته و خبر مرگ اورا داده و از کار های شخص مرده سوال کردیم

زن میگفت:

او آرد فروش بود.غذای خانواده خود را از خالص آن بر میداشت سپس به مقداری که برمیداشت کاه و نی خرد کرده قاطی نموده و میفروخت.






طبقه بندی: قیامت، آیا میدانید،
[ شنبه 26 شهریور 1390 ] [ 11:32 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

دانستنی
ندای هر روز قبر







رسول خدا فرمود:

همانا قبر هر روز 5 کلمه را ندا میدهد:

1-من خانه تهی دستم به سوی من گنج بیاورید

2-من خانه تاریکی هستم به سوی من چراغ بیاورید

3-من خانه ترسم به سوی من انیس بیاورید

4-من خانه خاکم و سنگم به سوی من فرش بیاورید

5-من خانه عقرب و مار هستم به سوی من پاد زهر بیاورید
از رسول خدا سوال شد:

پادزهر چیست؟

فرمود:

پادزهر صدقه است فرش در قبر عمل صالح است انیس قبر تلاوت قران است چراغ قبر نماز وحشت و گنج در
 قبر کلمه لا اله الا الله و علی ولی الله میباشد.




طبقه بندی: قیامت، آیا میدانید،
[ یکشنبه 20 شهریور 1390 ] [ 11:31 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

قیامت
1- روایت شده است كه هر كه سوره یوسف (ع) را در هر روز یا در هر شب بخواند، روز قیامت كه مبعوث مى شود جمالش مانند جمال یوسف باشد، و به او فزع و ترسى از روز قیامت نرسد.
و از حضرت امام محمد باقر (ع) مرویست كه هر كه سوره دخان را در نمازهاى فریضه و نافله ، بخواند حق تعالى او را در جمله آنهائى كه امین و بى ترسند مبعوث فرماید.
و از حضرت امام جعفر صادق (ع) مروى است كه هر كه سوره احقاف را در هر شب یا در هر جمعه بخواند، به او ترسى در دنیا نرسد و حق تعالى او را از ترس روز قیامت ایمن گرداند.
و نیز از آن حضرت منقولست كه هر كه سوره والعصر را در نمازهاى نافله خود بخواند روز قیامت با صورت سفید و روشن مبعوث مى شود، و دهانش به خنده گشوده باشد و چشمش روشن باشد تا داخل بهشت شود.
2- شیخ كلینى از حضرت امام جعفر صادق (ع) نقل كرده كه حضرت رسول صلى الله علیه و آله فرمود: هر كه احترام و تعظیم كند كسى را كه در اسلام موى خود را سپید كرده حق تعالى او را از فزع و ترس روز قیامت ایمن گرداند.
3- و نیز از آن حضرت روایت كرده كه فرمود: هر كه بمیرد در راه مكه ، خواه در وقت رفتن باشد یا در وقت برگشتن ، از ترس بزرگ روز قیامت ایمن باشد. و شیخ صدوق از آن حضرت روایت كرده كه فرمود هر كه در یكى از دو حرم ، یعنى حرم مكه و حرم مدینه بمیرد خداوند او را از جمله آنهائیكه امین و بى ترسند قرار مى دهد.
4- شیخ كلینى از حضرت صادق (ع) روایت كرده كه فرمود: هر كه در حرم مكه معظمه دفن شود از فزع اكبر ایمن گردد.
5- شیخ صدوق از حضرت رسول صلى الله علیه و آله نقل كرده كه هر كس ‍ از زنا و یا زشتى دیگر به خاطر خداوند بپرهیزد خداوند آتش جهنم را بر او حرام گرداند و او را از ترس بزرگ روز قیامت ایمن گرداند.


ادامه مطلب



طبقه بندی: قیامت،
[ پنجشنبه 17 شهریور 1390 ] [ 11:27 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

دانستنی

قیافه های بازرسان قبر

از امام صادق پرسیده شد:

آیا بازرسان قبر با با یک قیافه بر مومن و کافر وارد میشوند؟

فرمودند:نه

بازرسان قبر با سیمای وحشتناک و هراسنده فقط سراغ بدکاران می آیند و این دیدار نا میمون سزای کمی از گناهان بزرگ آنهاست.



وجه تسمیه بازرسان قبر_(نکیر و منکر)

نکیر و منکر را بدین سبب نام نهاده اند که:

1-از منکران خدا  پیامر  امام  و ... سوال کنند.

2-از انجام دهندگان منکرات و زشتیها سوال میکنند.

بشیر و مبشر را از این رو که بشارت دهنده و مژده آور برای اهل ایمان و نیکوکاران هستند بدین

 اسم نهادند.

لازم به یادآوری است که گاهی از فرشتگان بشارت نیز تعبیر به نکیر و منکر میشود.






طبقه بندی: قیامت، آیا میدانید، امام جعفر صادق(ع)،
[ سه شنبه 15 شهریور 1390 ] [ 11:25 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

هفت مرحله ی قیامت که بعد از مرگ با آن روبرو هستیم

پس از زنده شدن مردگان و ورود آنها به عرصه قیامت، قبل ازورود به بهشت و دوزخ امورى چند تحقق خواهد یافت که قرآن و احادیث از آنها خبر داده است:

*نحوه حسابرسی

به حساب اعمال افراد، با شیوه اى خاص رسیدگى مى شود، که یکى از راههاى آن همان دادن نامه اعمال هرکس به دست او است. (اسراء/13ـ14).

*شاهدان قیامت

گذشته  از اینکه در نامه اعمال هرکس، ریز و درشت کارهاى وى مذکور و منعکس است،  گواهانى نیز از خارج و داخل وجود آدمى، در روز رستاخیز بر اعمال دنیوى او  شهادت مى دهند و آیات قرآن به این شاهدان اشاره شده است.

گواهان خارجى عبارتند از:  خدا  (آل عمران/98)، پیامبر هر امت (نحل/89)، پیامبر اسلام (نساء/41)، نخبگانى  از امت اسلامى (بقره/143)، فرشتگان الهى (ق/18)، و زمین (زلزله/4ـ5).

منبع:http://amiremomenin.persianblog.ir/post/653/

گواهان داخلى نیز عبارتند از:  اعضا و جوارح انسان (نور /24، فصلت/20ـ21)، وتجسم خود اعمال (توبه/34ـ35).

*ترازوهای متفاوت

براى  رسیدگى به حساب اعمال انسانها، افزون بر آنچه گفتیم، میزانهاى عدل برپا مى  شود و هرکس دقیقاً به آنچه که استحقاق دارد مى رسد، چنانکه مى فرماید: (وَ  نَضَعُ الْمَوازِینَ القِسْطَ لِیومِ القِیامَةِ فَلا تُظْلَمُ نَفسٌ  شَیئاً وَ إِنْ کانَ مِثقالَ حَبَّة مِنْ خَرْدَل أَتَینا بِها و کَفى بِنا  حاسِبینَ)(انبیاء/47): روز قیامت ترازوهاى عدل را برپا مى داریم و به هیچ  وجه به کسى ستم نمى شود. اگر عمل حتى به وزن خردلى نیز باشد، آن را به حساب  مى آوریم، و حساب رسى ما کفایت مى کند.

*عبور از پل صراط

از روایات اسلامى استفاده  مى  شود که در روز رستاخیز گذرگاهى عمومى وجود دارد که همگان باید از آن عبور  کنند.به این گذرگاه، در لسان روایات، صراط گفته شده است، که مفسران آیه  71ـ72 سوره مریم( (وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّوارِدُها کانَ عَلى رَبِّکَ  حَتْماً مَقْضیّاً * ثُمَّ نُنَجّی الَّذینَ اتَّقَوا وَ نَذَرُ  الظّالِمینَ فِیها جِثیّاً) (مریم/71ـ72): هیچیک از شماها نیست مگر اینکه  وارد آن (دوزخ) مى شود، واین مطلب حکم قطعى خداوند است. سپس پرهیزگاران را  نجات مى دهیم، وستمگران را که به زانو در آن درافتاده اند، رها مى کنیم..)  را نیز ناظر بر آن دانسته اند.

*حجاب دوزخ و بهشت

میان بهشتیان و دوزخیان حائلى وجود دارد که قرآن از آن به «حجاب» تعبیر مى کند.نیز در روز رستاخیز انسانهاى والایى  بر نقطه اى مرتفع  قرار  دارند، که بهشتیان و دوزخیان را از سیماى هر یک مى شناسند، چنانکه مى  فرماید: (وَ بَیْنَهما حِجابٌ وَ عَلى الأَعرافِ رِجالٌ یَعْرِفُونَ کُلاًّ  بِسیماهُمْ)(اعراف/46): میان آن دو حجاب وحائلى است و در نقاط بلند عرصه  محشر مردانى قرار دارند که هر شخصى را از سیمایش مى شناسند. این انسانهاى  والا، به حکم روایات ما، پیامبران و اوصیاى شریف آنان مى باشند.

*پرچم پیامبر

زمانى  که حسابرسى به پایان رسیده و سرنوشت افراد روشن مى شود، آفریدگار جهان  پرچمى را که به آن «لواء الحمد»مى گویند به دست پیامبر گرامى (صلى الله  علیه وآله وسلم) مى دهد، و آن حضرت پیشاپیش بهشتیان به سوى بهشت حرکت مى  کند.( بحار الأنوار، ج8، باب 18، احادیث 1تا12)

*حوض کوثر

در  روایات متعدد، از وجود حوض بزرگى در صحراى محشر خبر داده شده که به «حوض  کوثر» معروف است; پیامبر اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم)قبل از همگان کنار  حوض مزبور مى آید، و رستگاران امّت، به وسیله پیامبر و اهل بیت مکرّم ـ  سلام اللّه علیهم اجمعین ـ از آن آب مى نوشند





طبقه بندی: قیامت،
[ پنجشنبه 10 شهریور 1390 ] [ 11:22 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

پاسخ‌های جوانان شیعی به پرسش‌های وهابیان

پاسخ‌های جوانان شیعی به پرسش‌های وهابیان


اخیراً و در پی تشدید فعالیت فرقه‌های انحرافی، وهابیت در اقدامی در داخل میهن اسلامی و نیز در مراسم جهانی حج، دست به انتشار آثاری زده و در آن عقاید شیعی را به چالش كشانده است. این مسئله، موجب بود تا دراین مقاله به پاسخ‌های جوانان شیعی به این پرسش‌ها اختصاص بپردازیم. 
شما می‌گویید علّت پنهان شدن امام دوازدهم در غار، ترس از ستمگران است. این مسئله اكنون با برپایی دولت ایران حل شده است، چرا ظهور نمی‌كند؟
نخست از شما می‌پرسیم كه در كدام كتاب و سخنرانیِ شیعه دیده‌اید كه گفته باشند حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در غاری پنهان شده؟ آیا این راه برخورد علمی است كه نسبت‌های ناروایی را به جمع عظیمی از امّت اسلام بدهید و بعد پاسخ بخواهید؟!
اگر مرادتان سرداب منسوب به حضرت است، آنجا معبد و عبادتگاه حضرت بوده و از همان‌جا خداوند وی را از چشم‌ها پنهان داشت؛ چنانكه حضرت مسیح را در همان نقطه‌ای كه بود از دیده‌ها پنهان ساخت و 
هم اكنون زنده است.
و اینكه گفته‌اید چرا ظهور نمی‌كند، در حالی كه نظامی مانند جمهوری اسلامی پشتیبان اوست، این سخن حاكی از آن است كه گوینده از فلسفة غیبت آن حضرت آگاه نیست؛ فلسفة غیبت تنها ترس از ترور نیست بلكه شرایطی دارد كه تا آن شرایط فراهم نشود، ظهور آن حضرت رخ نمی‌نماید. آن شرایط به صورت اجمال عبارتند از:
1. آمادگی روانی در ملّت‌ها: مردم جهان باید برای اجرای اصول اخلاقی و دینی، تشنه و آماده گردند و تا زمانی كه در مردم جهان چنین تشنگی‌ای ایجاد نشود، عرضة هر نوع برنامة مادّی و معنوی مؤثر نخواهد بود.
امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: «روزی كه قائم آل محمّد(صلی الله علیه وآله) قیام كند، خداوند دست خود را بر سر بندگان می‌گذارد و در پرتو آن خِرَدها را كامل می‌كند و شعور آنان به بالاترین حدّ خود می‌رسد».1
2. تكامل علوم و فرهنگ‌های انسانی؛ برای برقرار ساختن یك حكومت جهانیِ الهی، بر اساس عدل و داد، نیاز به پیشرفت علوم و دانش‌های مادی و فرهنگ اجتماعی است.


ادامه مطلب



طبقه بندی: شیعه، فرقه ها و ادیان، فرقه وهابیت،
[ سه شنبه 8 شهریور 1390 ] [ 11:11 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

وهابیان به شیعه چگونه می نگرند

وهابیان به   شیعه چگونه می نگرند


اگر چه انشقاق شیعه و سنی به تاریخ صدر اسلام و مسئله جانشینی پیامبر (ص) باز می گردد، ولی ابن تیمیه نیز در این جریان نقش مهمی ایفا كرد (1328 و 1263. ت). وی پیشگام جدلیون سنی بود و اعتقادات شیعی را به شیوه ای نظام مند و با شدت تمام مورد انتقاد قرار داد. 
علمای وهابی با الهام از آثار ابن تیمیه شیوه وی را در اهانت و توهین به شیعیان در پیش گرفتند. 
بواسطه تبعیت وهابیون از شیوه جدلی ابن تیمیه، انشقاق و اختلاف مردم عربستان و بطور كلی مسلمین جهان عمیق تر شد. در دهه 1950 و 1960 با تلاش علمای برجسته اهل تسنن و شیعه اختلاف شیعه و سنی كمرنگ تر شد و در این رابطه مجموعه نشست هایی در قاهره برگزار شد، در حالی كه علمای وهابی موضع گیری اهل سنت و شیعیان برای مصالحه و سازش را بشدت موردحمله قرار دادند. برخی از علما وهابیت را به عنوان عامل اصلی انشقاق واختلاف در جامعه اسلامی برمی شمارند. 
برخی دیگر این فرقه راتهدیدی برای اتحاد ملی عربستان و مسلمین سراسر جهان می دانند.دكتر (محمد الباهی) اندیشمند برجسته سنی معتقد است وهابیت شكاف بین شیعه و سنی را عمیق نموده كه این امر تأثیر منفی موضع گیری وهابیون را برمی تاباند. (یان ریچارد) وهابیت را مانع ورادع اصلی همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی برشمرده، حمیدعنایت نیز وهابیت را بزرگ ترین چالش شیعیان از زمان صدر اسلام دانسته است. 
موضع سیاسی و دیدگاه وهابیون نسبت به شیعیان در آثار آنان منعكس شده و بواسطه آثار مذكور اختلافات مردم عربستان تشدید شده است. كتاب (تبدید الظلام و تنبیه النیام الی خطر الشیعه و التشیع علی المسلمین و الاسلام ( نوشته یكی از جدلیون برجسته وهابی بنام (ابراهیم الجبهان) كه با هزینه نهادهای دینی وهابی منتشر شد،نمونه ای از این آثار تحریك آمیز است. این كتاب در اواسط دهه 1970منتشر شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 درسطح گسترده در داخل و خارج از عربستان توزیع شد. 
تحصیلات نویسنده این كتاب در سطح بسیار پائینی است، وی از یك دانشگاه دینی فارغ التحصیل نشده و هیچ اثر دیگری نیز تالیف نكرده است. با وجود این كتاب وی مورد استقبال جامعه وهابیون قرار گرفت و در خلال سالهای 1988 1976 نه بار تجدید چاپ شد. هدف اصلی نویسنده نفی و تقبیح شیعیان است. وی در اثر خود ادعا كرده یهودیان درراستای اهداف خود، تشیع را بنیان نهاده اند. (الجبهان) برخلاف مفهوم متعارف رافضی، آنرا به معنای (كسانی كه اسلام را بطور كلی نفی می كنند) تعبیر نموده است. وی تشیع را به عنوان یك نظام عقیدتی مبهم مبتنی بر احادیث فاسد و بی اعتبار و مجموعه ای از اندیشه های باطل و پوچ معرفی كرده است. 


ادامه مطلب



طبقه بندی: شیعه، فرقه وهابیت، فرقه ها و ادیان،
[ جمعه 4 شهریور 1390 ] [ 11:09 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 2 :. [ 1 ] [ 2 ]