تبلیغات
منتظران حضرت - مطالب مرداد 1390

منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

شیعه در اسرائیل

شیعه در اسرائیل


اشاره: آن چه در پی می‌خوانید خلاصه مقاله یک نویسنده عرب است که به نظر می‌رسد لااقل در بعضی از قسمت‌ها با اهدافی خاص نوشته شده است تا ترس از هلال شیعی را گسترش دهد. انتشار این مقاله به معنی تایید محتوای آن نیست ولی برای اهل دقت و تفکر توجه به مطالب آن و بررسی رویکرد بسیاری از ساکنان فلسطین اشغالی به شیعه و گسترش شیعه در قلب رژیم صهیونیستی حائز اهمیت و قابل تامل می‌باشد. از سوی دیگر ترس از ایران در میان رهبران اسرائیل به وضوح در گزارش‌های ارائه شده این مقاله به چشم می‌خورد. مانند ادعای اینکه ایران هزینه‌های بسیار زیادی در گسترش فضای چت و سایبر برای ارتباط با شیعیان ساکن در سرزمین‌های اشغالی صرف می‌کند. 
***************** 
شیعیان از دیرباز در سرزمین تاریخی فلسطین و پاره‌ای از مناطق شمالی در مرزهای کنونی لبنان و سوریه زندگی می‌کردند. و شماری از این مناطق شاهد اتفاقات دینی و تاریخی متعلق به شیعیان بوده است، که کفرمندا و کفرکنا یا حتی شفاعمرو و مجدالکرم که در حال حاضر در فلسطین اشغالی قرار دارند از آن جمله‌اند. شیعیان پیش از برپایی اسرائیل در این منطقه می‌زیستند. تعدادی از این شیعیان مجبور به خروج از فلسطین اشغالی شدند، که بخش بزرگی از آن‌ها به عراق رفتند و بقیه به سوریه و برخی به کشورهای خلیج و مصر پناه بردند. 
مرکز کل آمار در قدس اشغالی در گزارش سالانه‌ی خود، «شیعیان رسمی» در اسرائیل را نزدیک به 600 نفر اعلام کرد، اما این عدد را قابل اطمینان ندانست. غیر دقیق بودن این آمار از این روست که شیعیانی در اسرائیل وجود دارند که به این مذهب گرویده‌اند و به صورت «سری» مراسم دینی خود را برگزار و به گونه‌ای عمل می‌کنند که کار شناسایی آنان برای اسرائیلی‌ها مشکل باشد؛ زیرا در صورت شناسایی شدن توسط اسرائیلی‌ها، کار برای آنان مشکل خواهد شد، لذا تعداد شیعیان در سرزمین‌های اشغالی بسیار بیش از این عدد است. 
سایت کانال هفت یمن در صفحه‌ای که توسط عرب‌های ساکن اسرائیل اداره می‌شود، با استناد به منابع امنیتی مطلع، شمار شیعیان اسرائیل را ده برابر تعداد اعلام شده توسط مرکز آمار اسرائیلی؛ یعنی نزدیک به 6000 نفر اعلام نمود، که این رقم با گرایش صدها نفر از عرب‌های اسرائیل به تشیع به 10 هزار نفر هم می‌رسد. این افراد به دلیل ناامیدی از اصلاح اوضاع موجود و نیز «بحران‌های سیاسی و اجتماعی» که عرب‌ها با آن روبرو هستند، «راه حل شیعی» را راهی برای گریز از این بحران می‌بینند. 
جالب این‌جاست که این آمار موجب نگرانی اسرائیلی‌ها شده است؛ زیرا وجود این مذهب در اسرائیل و نفوذ آن، خود به تنهایی بحران و مشکل بسیار بزرگی به شمار می‌اید و به معنای پیروزی چند تئوری ضد‌اسرائیلی است. یکی از این نظریه‌ها، تئوری صدور انقلاب شیعی ایران به خارج از مرزهای خود است، که یکی از اصول انقلاب اسلامی در تهران است و تهران موفق شده است که در قلبِ کشور دشمنش (اسرائیل) به این مهم دست یابد. هم چنین باید پیروزی فکری و استراتژیک حزب‌الله بر اسرائیل و موفقیت این حزب در جذب افراد جدید به این مذهب را نیز به شمار آورد که به یمن پیروزی نظامی اخیرش به دست آمد. 
در این گزارش هم‌چنین آمده است، که عرب‌های اسرائیلی که به این مذهب گرایش دارند از زمان برپایی این رژیم در سال 1948، فعالیت‌های دینی خاصی را با هدف جذب افراد بیشتری به این مذهب دنبال می‌کنند. این مسئله باعث نگرانی‌های ویژه‌ای شده است. شماری از پیروان جنبش اسلامی در اسرائیل به رهبری شیخ رائد صلاح در شمال و شیخ ابراهیم مرمور در جنوب به مذهب تشیع گرویده‌اند و در مناطق عربی؛ نظیر کفرکنا، الناصره، شفاعمرو، الجلیل، المثلث، یافا، مجدالکرم و النقیب منتشر شده‌اند و گردهمایی‌های «سری» شیعیان را به صورت دوره‌ای برگزار می‌کنند. 
البته گروه‌های دیگری، مانند «شیعه‌ی ابرار» و «فرزندان حسین» و «شیعه در دل‌ها» در اسرائیل فعال هستند که تمام این گروه‌ها به شکلی سری و از طریق ارسال نامه‌های الکترونیکی برای کاربران اسرائیلی به فعالیت می‌پردازند. 



ادامه مطلب



طبقه بندی: شیعه،
[ دوشنبه 31 مرداد 1390 ] [ 11:07 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

فرق بین شیعه و غیر شیعه از نظر بخشش گناهان

فرق بین شیعه و غیر شیعه از نظر بخشش گناهان


فرق بین شیعه و غیر شیعه، وقتی آشکار می‏گردد که شیعه به برنامه‏ای که رهبرانش به او داده‏اند عمل بکند و غیر شیعه هم به برنامه دینی خودش عمل کند، آنوقت تقدم شیعه بر غیر شیعه، هم در دنیا و هم در آخرت روشن می‏گردد. فرق را در جانب مثبت باید جستجو کرد نه در جانب منفی. نباید گفت اگر شیعه و غیر شیعه برنامه‏های‏ مذهبی خود را زیر پا بگذارند باید تفاوت داشته باشند، و اگر تفاوتی‏ نباشد پس چه فرقی میان شیعه و غیر شیعه هست؟ این درست مثل آن است که دو بیمار به طبیب مراجعه کنند، یکی به‏ طبیب حاذق مراجعه کند و دومی به طبیب غیر حاذق، ولی وقتی که نسخه را از طبیب دریافت داشتند هیچکدام عمل نکنند، آنگاه بیمار اول گلایه کند که فرق بین من و بیماری که به طبیب غیر حاذق مراجعه کرده چیست؟ چرا باید من مریض بمانم همان طوری که او مریض مانده است در حالی که من به‏ طبیب حاذق مراجعه کرده‏ام و او به طبیب غیر حاذق. 
همچنین صحیح نیست که ما فرق علی (ع) را با دیگران به این بگذاریم که‏ اگر ما به دستورهای آن حضرت عمل نکنیم ضرر نبینیم ولی آنها چه به حرف‏ پیشوای خویش عمل کنند و چه عمل نکنند زیان ببینند. یک تن از اصحاب حضرت صادق (ع) خدمت حضرت عرضه داشت که برخی از شیعیان شما منحرف شده‏اند و حرامها را حلال شمرده می‏گویند دین تنها معرفت‏ امام است و بس، پس چون امام را شناختی هر کاری که می‏خواهی بکن. حضرت صادق (ع) فرمود: «انا لله و انا الیه راجعون، ما از خداییم و به سوی او باز می گردیم» ( بقره / 156 ). این کافران آنچه را که‏ نمی‏دانند به اندیشه خویشتن تأویل کرده‏اند. سخن این است که معرفت پیدا کن و هر چه می‏خواهی از طاعات عمل کن که‏ از تو پذیرفته خواهد شد، زیرا خدا قبول نمی‏فرماید عمل بدون معرفت را. 




طبقه بندی: شیعه،
[ یکشنبه 30 مرداد 1390 ] [ 11:07 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

خصوصیات شیعه مهدوی

خصوصیات شیعه مهدوی

در روایات شیعه ذکر شده است که خداوند دوست دارد نعمت خود را بر تن بنده اش ببیند. معنای این روایات این است که خداوند دوست دارد انسان منبع جمال نعمات الهی باشد و شیعیان که آراسته به نعمت ولایت هستند، از وجودشان برکات ولایت متشعشع شود. در حقیقت شیعه باید مجسمه اسلام ناب محمدی صلی الله علیه وآله و امام زمان علیه السلام باشد. امام صادق علیه السلام فرمودند: «کونوا لنا زینتا و لاتکونوا علینا شنیا». شما شیعیان زینت ما اهل بیت باشید، مایه ننگ و عار ما نباشید. 
نمایندگان قیصر روم محضر رسول الله صلی الله علیه وآله وارد شدند، درحالیکه دارای سبیلهای بلند بوده و ریش راهم تراشیده بودند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آنان را به حضور نپذیرفته و فرمودند: سبیل هاشان را بتراشید و محاسنشان دیده شود بعد وارد شوند. مفهوم این روایت این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله انتظار دارد مسلمان مجسمه اسلام باشد و هرکس مسلمانی را دید بیاد رسول الله صلی الله علیه وآله بیفتد. 

و اما زینت:

شیعه مهدوی از نظر ظاهری، باطنی، رفتار، اخلاق، گفتار، تفکر و... باید زینت امام عصر علیه السلام باشد. 

الف- از نظر ظاهری

قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام تذکراتی درباره ظاهر انسان مؤمن داده اند که بدان اشاره می گردد: 

1- راه رفتن متواضعانه

خداوند متعال درباره ویژگیهای مؤمنان و بندگان خاص الهی، اولین ویژگی را راه رفتن متواضعانه ذکر نموده است. «عبادالرحمن الذین یمشون علی الارض هونا». بندگان خاص خدا کسانی هستند که با تواضع راه می روند. در جایی دیگر خدای متعال می فرماید: «لاتمش فی الارض مرحا» در روی زمین با حالت مستی راه نرو. 

2- لبخند

قرآن کریم سفارش به چهره گشاده و خوش برخوردی نموده و از ابرو درهم کشیدن نهی می کند. « ولا تصعر خدک للناس» چهره ات را برای مردم درهم نکش. 

3- صحبت کردن نرم و آهسته

برخوردهای لفظی مناسب و تعاملات با دیگران از توصیه های الهی است. «إن أنکرالاصوات لصوت الحمیر» بدترین صداها صدای خران است. در روایات تفسیر به قهقهه شده است که آنهم از مصادیق برخوردهای لفظی نامناسب است. 

4- ظاهر آراسته

در روایات و سیره معصومین علیهم السلام توصیه زیادی به آراستگی ظاهر شده است. روزی مردی حضور رسول الله شرفیاب شد و دارای موهای ژولیده بود. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله او را توصیه به اصلاح سروصورت و مو نمودند. پیامبر صلی الله علیه وآله برای مرتب کردن مو و صورت به آب می نگریستند. استفاده از عطر، شانه زدن موها، مسواک کردن، استحمام، لباس تمیز و... در سیره پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهم السلام مبین این خواهد بود. 

ب- روابط اجتماعی

انسان موجودی مدنی است. و ناگزیر از زندگی اجتماعی همراه با تعاملات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... می باشد. در روابط اجتماعی قرآن و روایات بهترین مدل را رسم نموده اند. روابط اجتماعی مبتنی بر لطف و صفا و رحمت. که خداوند می فرماید: مؤمنان باهم برادرند «إنما المؤمنون إخوه». فرهنگ اصیل قرآنی در روایات اجتماعی را برادری مطرح می نماید. یعنی تمام تعاملات انسان بر مبنای روابط برادرانه باشد. 

از سویی در روابط مسائلی را نهی می کند که به بعضی اشاره می نمائیم:

1- عدم استهزاء و تمسخر 
2- عدم غیبت 
3- عدم سوءظن 
4- عدم سب و فحش و لقب بد دادن 
مسائل عبادی 
اهمیت ویژه و شدید قرآن کریم به مسائل معنوی و عبادی و سیره اهل بیت علیهم السلام در این مقوله و تأکیدات اهل بیت علیهم السلام در این زمینه بیانگر این بعد است. 
1- تأکید بر تلاوت قرآن حداقل در هر روز 50 آیه و نماز اول وقت. امام صادق علیه السلام فرمودند: شیعیان ما را با نماز اول وقت امتحان کنید. 
2- نماز شب 
3- مناجات با خدا و... 
در آیات و روایات چهره عبادی شیعه مهدوی را طراحی می نماید. 

منبع:http://www.yoosof.com





طبقه بندی: شیعه، مهدویت،
[ چهارشنبه 26 مرداد 1390 ] [ 11:06 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

تبلور اسلام شیعی

تبلور اسلام شیعی


برخی ژنرال‌های آمریكا هلال دموكراسی در كشور شیعه نشین ایران، عراق، سوریه، لبنان و مناطق فلسطین و منطقه شیعه نشین عربستان سعودی را نوعی ریسك بزرگ با پیامدهای ناشناخته ارزیابی می‌كنند و معتقدند ایجاد دموكراسی به بازتر شدن نقش شیعیان منجر شود، كما اینكه این اتفاق در انتخابات شورای شهر عربستان و بحرین به وقوع پیوست. 
از نظر حزب محافظه‌كاران جدید آمریكا، نقش شیعیان در میان جنبش‌های بنیادگرا حائز اهمیت است. جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب به دلیل پتانسیل‌های شیعی انقلاب و مواضع آن در قبال مسائل بین‌المللی مورد توجه بوده است. 
دوره صفویه (1501 تا 1736) اولین دوره حاكمیت شیعیان در ایران شناخته می‌شود. حاكمیت شیعه صفوی در ایران از لبنان تا جنوب عراق را پوشش می‌داد. هم زمان با اوج‌گیری قدرت مسلمانان در حالی كه امپراطوری عثمانی قلمرو اروپا را به سرعت فتح می‌كرد، بهره‌برداری از اختلافات میان تشیع در ایران با تسنن در امپراتوری عثمانی به منزله یكی از مهمترین رویكردهای بریتانیای كبیر برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان مورد استفاده قرار گرفت و این ایجاد تفرقه ادامه یافت تا این كه امروز دامن زدن به تهدیدات ناشی از شكل گیری هلال شیعه در منطقه خاورمیانه، در مقابل بیداری ملل اسلامی نسبت به همكاری اسرائیل و آمریكا صورت می‌گیرد. 
شیعیان ایران، عراق و لبنان در دو سده اخیر در معادلات شیعی دنیای اسلام جایگاه ویژه ای را داشته اند. تشیع ویژگی‌های ایدئولوژی انقلابی را داشته و توسط ایدئولوگ انقلاب اسلامی می‌توانست هم نظم موجود را زیر سؤال ببرد و هم نظام مطلوب را جایگزین آن كند. 
پتانسیل درونی اسلام شیعی و عناصری چون عدالت اجتماعی و امامت انسان‌های صالح و مفاهیمی مانند : تقیه، شهادت، غیبت، انتظار، اعتقاد به غاصبانه بودن حاكمیت غیر معصوم و نقش انقلابی دین در سیاست، زمینه‌های هژمونیك شدن اسلام سیاسی شیعی را فراهم كرد. 
البته باید متذكر شد سنی‌ها و شیعیان، اشتراكات فكری و اعتقادی بسیاری دارند و همین امر به لحاظ تاریخی، موجب پذیرش دولت‌های چند مذهبی در كشورهایی مانند عراق و لبنان و هم زیستی شیعه و سنی گردید، ولی سناریوهای تفرقه افكنانه غرب در راستای ثبات هژمونی این جریان اسلامی را دچار چالش نموده است. 
سیاست‌های هژمونی محافظه كاران جدید آمریكا كه نفت و امنیت اسرائیل را مبنا و شالودة اساسی تصمیم گیری‌های ائتلاف استراتژیك آمریكا، اسرائیل و انگلستان در طرح خاورمیانه بزرگ قرار داده، موجب بیداری اسلامی تشیع و تسنن نسبت به نقشه‌های استعمارگران علیه جهان اسلام گردیده است. 
از نظر سران كاخ سفید و اسرائیل، وجود كشور مسلمان و نیرومندی مثل ایران كه میان دو منبع مهم انرژی (خزر و خلیج فارس) ـ كه 68 درصد منابع انرژی جهان را به خود اختصاص داده ـ قرار گرفته است، در سدة 21 برای استراتژی اهداف و منافع ملی غرب خطرناك می‌باشد.1 
یكی از مهم‌ترین عوامل نگرانی ایالات متحده، پیوندهای میان جمهوری اسلامی ایران و ملت شیعه خاورمیانه است. فروپاشی نظام بعث عراق و به وجود آمدن فرصت تاریخی برای شیعیان این كشور به منظور مشاركت در قدرت سیاسی، پیروزی حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه ـ علیرغم تلاش‌های غرب در ایجاد شكاف و اختلاف در زدودن فرهنگ مقاومت در لبنان ـ بر میزان نگرانی‌های آمریكا و اسرائیل افزوده است. 
تحلیل‌گران سیاسی غرب از سیاسی شدن شیعیان واهمه دارند. این امر تا حد زیادی بر پایه نتایج انقلاب ایران و این عقیده استوار است كه سیاسی شدن شیعه همواره با رهبری روحانیون صورت می‌گیرد و از این رو به صورت خودكار ضد آمریكایی است. شیعه ساختاری ایدئولوژیك با ماهیتی فرا كشوری دارد و از همین رو است كه جمهوری اسلامی بر احزاب سیاسی شیعه شدیداً تأثیر گذار است. 
در این راستا «ریچارد‌هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریكا در گفتگویی با بخش انگلیسی زبان مجله اشپیگل درباره آینده خاورمیانه می‌گوید: «ایران یك كشور قدرتمند در منطقه و یك قدرت امپراطوری كلاسیك خواهد شد و اسلام خلاء سیاسی و فكری را پر خواهد كرد».2 در همین راستا یكی از هواداران جمهوری خواهان در شورای روابط خارجی آمریكا نیز اذعان می‌دارد : «زمان آن فرا رسیده كه آمریكا خط مشی خود را در قبال ایران تغییر دهد».3 
مقامات آمریكا اظهار می‌كنند هیچ تضمینی برای جلوگیری از صدور انقلاب اسلامی ایران وجود ندارد و رهبران ایران از حزب الله در لبنان تا شیعیان منطقه علیه اسرائیل حمایت می‌كنند و مسئلة هسته‌ای ایران نگرانی‌ها را در مقابل این كشور بیشتر كرده است و از نظر تصمیم‌گیران كاخ سفید جمعیت شیعی ایران كه ارتباط نزدیكی با جمعیت شیعیان عراق دارند، در حاكمیت عراق نفوذ و اعتبار زیادی به دست خواهد آورد و اعتقادات ایدئولوژیك و فرهنگ مشترك آنها به تقویت سایر گروه‌ها و جمعیت شیعه در خلیج فارس به ویژه در كویت، بحرین و كشور نفت خیز عربستان منجر خواهد شد.4 
قدرت گرفتن شیعیان در خاورمیانه از دیدگاه وهابی‌ها نیز به یك كابوس تبدیل شده است در حقیقت مذهب شیعه به مثابه مذهبی انقلابی، موجب نگرانی اسلام غالب سنتی را فراهم آورده است.5 
برخی ژنرال‌های آمریكا هلال دموكراسی در كشور شیعه نشین ایران، عراق، سوریه، لبنان و مناطق فلسطین و منطقه شیعه نشین عربستان سعودی را نوعی ریسك بزرگ با پیامدهای ناشناخته ارزیابی می‌كنند و معتقدند ایجاد دموكراسی به بازتر شدن نقش شیعیان منجر شود، كما اینكه این اتفاق در انتخابات شورای شهر عربستان و بحرین به وقوع پیوست. 
علاوه بر پتانسیل‌های عقیدتی، ایدئولوژیكی و انقلابی اسلام سیاسی شیعی، سكونت بیشتر شیعیان در مناطق حساس ژئوپلتیكی، منافع غرب را در منطقه به خطر می‌اندازد. شیعه به دلیل قدرت تأثیر گذاری بر تحولات و سیاست‌های منطقه ای و بین المللی برای غرب از اهمیت ژئوپلتیكی خاصی برخوردار است.6 

پی نوشت‌ها:

1. خان اوغلی خدایی، پیشین، ص 395 
2. http:/ www. Rissuna.Ir. 
3. http:/ www. IRDC.Ir. 
4. http:/ www. Rissuna.Ir. 
5. http:/ www. Shianews.com 
6. فرانسوا توال، ترجمه علیرضا قاسم آقا، ژئوپلتیك شیعه، تهران، آمن، 1379، ص 6

ماهنامه موعود شماره 105 
عنایت الله یزدانی





طبقه بندی: شیعه،
[ دوشنبه 24 مرداد 1390 ] [ 11:05 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

احیاگری شیعی و چالشهای فراروی غرب
احیاگری شیعی و چالشهای فراروی غرب

شناسایی اسلام و شرق اسلامی در غرب از جنگهای صلیبی آغاز شد. آن زمان كه شوالیههای سرگردان و مزاحم اربابان کلیسا و میلیونها گرسنه فرمان حمله به شرق را كه از سوی پاپ و جماعتی از كشیشان صلیبی دریافت كردند. آن جماعت انبوه به هوای دستیابی به ثروت شرق بزرگترین اردوكشی را در پوشش رفع موانع زیارت بیت المقدس و آزادسازی قدس از دست مسلمانان آغاز كردند. 
غفلت مسلمین و پراكندگی حكام ولایات جاده دسترسی به شرق را چنان هموار نمود كه صلیبیون تا قلب کشورهای اسلامی تصرف كامل بیتالمقدّس پیش آمدند. 
اگرچه هشتاد و اندی سال بعد صلاحالدین ایوبی و سپاهیانش، اورشلیم را آزاد و به دامان جغرافیای شرق اسلامی بازگرداندند امّا، این هجمة صلیبی تا دویست سال بحران و كشمكش را در پی داشت. و از همین جا، وجوه بسیاری از اسلام و شرق اسلامی برای غرب صلیبی معلوم و شناخته شد. 
در نقاط عطف بعدی و به ویژه در قرون جدید، آنگاه كه غرب با تجربة نظام سرمایهداری و انقلاب صنعتی پوست تركاند و در هوای جلب و جذب بازار، سلطه بر منابع زیرزمینی و روزمینی و اعمال قدرت استعمارگری را پیشه ساخت، میسیونرهای مذهبی مسیحی و مستشرقین به عنوان پیشقراول و جاده صافكنان غرب استعماری اقصا نقاط این جغرافیای وسیع را زیر پای گذاشتند. 
آنها از راه دریا آمدند و تمامی خشكیها را در نوردیدند. شهری و روستایی را آلوده به آموزهای خویش ساختند و به بهانة سواد آموزی و درمانگری در جای جای این سرزمین مدرسه ساختند و بیمارستان تا شاید مسلمانان را به مسیحیت فرا بخوانند. 
این حضور خود امكان وسیعی و گرانقدری را برای جاسوسی، نفوذ در دربارها، سرقت منابع مكتوب، فراگیری زبانهای شرقی و تهیه نقشه از همة مناطق و منابع و ثروتها در اختیار این پیش قراولان استعمار گذاشت. 
از عصر زندیه تا به قاجار، رد و نقش این جریان مسیونری را در همة نقاط شرق اسلامی میتوان جستوجو كرد. 
شروع نهضتهای ضد استعماری، به همراه رنجها و مرارتها كشورهایی چون: الجزایر، عراق، پاكستان، هند و سایر بلاد اسلامی را از چنگ استعمارگران خارج كرد. این همه در حالی بود كه آنان، علی رغم همة فشارها غربیان هیچگاه نتوانستند از ایران اسلامی كشوری مستعمره و زیر نگین تام و تمام دول غربی بسازند. 
غرب با شرق اسلامی آشنا شد. چونان همیشه با حرص و حسد بجان شرق افتاد و چون زالو همة توش و توان شرق را مكید و چتر سلطة بلامنازع فرهنگی و تمدنی خود را بر همة ظرفیتهای فرهنگی و مادی شرق بزرگ گسترد. در این عصر شرق شناسان همة منابع شرق را به یغما بردند و كتابخانهها و موزهها را از آثار شرقی انباشتند. در نقطة عطف بعدی، آن هنگام كه نسیم آزادی از قید استعمار وزیدن گرفته بود و غرب چارهای جز عقبنشینی نداشت. 
حكومتهای دستنشانده، تحصیل كردههای از فرنگ برگشته و فراماسونرهای جانشین نیروهای نظامی استعمار شدند. 
اعضاء لژهای مخفی ماسونی، پنهانی، بر سه جریان اصلی فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شرق حاكم شدند. بر مسند مدیریت مدارس جدید، دانشگاهها، رسانههای جمعی، (مطبوعات)، و مدیریت دستگاههای فرهنگی و علمی همه تلاش خود را مصرف سكولاریز كردن فرهنگ شرق كردند و با رواج غرب زدگی و روشنفكری عقیم، در میان تودههای مردمی، زمینهساز حضور غربیان در میان مناسبات و معاملات مهم و تعیینكنندة جلوگیری از شكلگیری جریانهای ضد غربی و ضد یهودی، تضعیف اسلام و مرجعیّت اسلامی علما را باعث شدند و به عنوان خدمتگزار غرب به جاسوسی نیز مشغول آمدند. 
بیدلیل نیست كه از عصر قاجار تا آغاز انقلاب اسلامی در سال 1357 عموم نخستوزیران، وزیران، و رؤسای دانشگاهها، مدیران مراكز مهم فرهنگی، مدیران رسانههای مهم عمومی از میان لژهای فراماسونری بیرون آمده بودند. 
انباشته شدن كتابخانهها و موزههای غربی از منابع، متون و آثار فاخر فرهنگی و تمدنی شرق تنها بخش كوچكی از حادثة حضور استعمار و غرب در این بخش از زمین بوده است. 


ادامه مطلب



طبقه بندی: شیعه،
[ پنجشنبه 20 مرداد 1390 ] [ 11:03 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

مختصری از زندگینامه حضرت خدیجه همسر گرامى پیامبر.ص

زندگینامه خدیجه دختر خویلد همسر گرامى پیامبر اسلام (ص)


حضرت خدیجه دختر خویلد , زنى پاكدامن و عفیف بود و از بازرگانان قریش به حساب مى آمد.
وى به دنبال مرد امینى مى گشت كه زمام تجارت او را بر عهده بگیرد.
امانت دارى محمدبن عبداللّه(ص) در میان مردم شهرت داشت .
از ایـن رو, خدیجه به دنبال پیامبر(ص ) فرستاد و گفت : چیزى كه مرا شیفته تو كرده راستگویى , امانتدارى و اخلاق پسندیده تو است و من حاضرم دو برابر آنچه به دیگران مى دادم به تو بدهم و دو غلام خود را نیز همراه تو بفرستم كه در تمام مراحل فرمانبردار تو باشند.
نبى گرامى اسلام (ص ) نیز دعوت خدیجه را پذیرفتند و كاروان قریش به حركت درآمد.
سفر بازرگانى پرسودى بود.
پس از تجارت , كاروان به مكه بازگشت و پیامبر گزارش سفر را براى خدیجه تشریح كرد.
چـیـزى نـگذشت كه میسره غلام خدیجه نیز واردشد و آنچه را در این سفر دیده بود موبه مو براى مولایش تعریف كرد و گفت : امین در بصرى , به منظور استراحت , زیر سایه درختى نشست .
در آن هـنـگـام , چشم راهبى به امین افتاد و از من نام او را پرسید و سپس چنین گفت : این مرد, همان پیامبرى است كه در تورات و انجیل , درباره اوبشارت هاى فراوانى خوانده ام !.
حـضرت خدیجه  پس از این سخنان , علاقه مفرطى به حضرت محمد (ص), كه سرچشمه آن از معنویت وى سرچشمه مى گرفت , در خود احساس مى كند.
و پس از آن در عالم رویا مى بیند كه خورشید, بالاى مكه چرخ خورد و كم كم پایین آمد و در خانه او فرود آمد.
دخـتـر خـویلد, خوابش را براى عموزاده خود ورقه بن نوفل كه از دانایان عرب بود, نقل مى كند و عموزاده اش مى گوید: تو با مرد بزرگى ازدواج خواهى كرد كه شهرت او عالم گیر خواهدشد.
خـدیـجـه به این ازدواج تمایل پیدا مى كند, لذا نفیسه , دختر علیه را كه از زنان قریش و دوستان نزدیكش بود, مامور ابلاغ این پیام به محمدبن عبداللّه (ص) مى كند.
فرستاده خدیجه به پیامبر(ص ) مى گوید: محمد!.
چرا شبستان زندگى خود را با چراغ همسر روشن نمى كنى ؟.
هرگاه من تو را به زیبایى و ثروت , شرافت و عزت دعوت كنم مى پذیرى ؟.
پیغمبر فرمودند: منظورت كیست ؟.
نفیسه , خدیجه را معرفى مى كند.
پـیـغـمـبـر مى فرمایند: آیا خدیجه به این كار راضى مى شود, با این كه وضع زندگى من با او فرق زیادى دارد؟.
نفیسه مى گوید: اختیار او به دست من است و من او را حاضر مى كنم .
پس از آن , پیامبر اكرم (ص ) با عموهاى بزرگوار خود, جریان را در میان نهادند.
مجلس باشكوهى تشكیل و عقد نكاح پیغمبر و خدیجه جارى شد.
بـعـد از ازدواج آن دو, الفت , محبت و معنویتى میانشان پدیدآمد كه خدیجه تمام ثروت خود را در اختیار  حضرت محمد (ص) گذاشت .
آن گاه كه پیامبر به رسالت مبعوث شد, اولین زنى كه به محمد (ص) ایمان آورد, خدیجه بود.
خـدیـجـه بـه هـمـراه هـمـسـرش و على بن ابیطالب (ع ) به مسجدالحرام مى رفت و در آن جا به پیغمبراكرم (ص ) اقتدا مى كرد و با ایشان نمازمى خواند.
این حركت , نشانه شجاعت , راست قامتى و ایمان خدیجه است .
در چنان شرایطى كه تمام دشمنان اسلام علیه پیغمبر(ص ) قد برافراشته اند, او با یك دنیا تعبّد, به كنار كعبه مى آید و به نماز مى ایستد و عملاً با تمام بت ها و طاغوت ها مبارزه مى كند.
در زمـانـى كـه مـشـركین و كفار, با سخت ترین شكنجه ها تلاش مى كردند تا راه نفوذ اسلام را در سـطـح عربستان سد كنند و بارها در مسیرمسجدالحرام تا خانه , به پیامبر (ص) سنگ مى زدند,خدیجه گاه سپرى بود كه سنگ ها را بر جان مى خرید تا كمتر به دست و پاى پیغمبر آسیبى برسد.
حـضـرت خـدیـجه , علاوه بر همسرى رسول خدار, لیاقت مادرى فاطمه (س ) را دارد كه با عنوان ام الائمه , ارزش هاى شكل گرفته در زمان پیامبرى محمدبن عبداللّه (ص ) را تا انتهاى دنیا, حفظ و پاسدارى مى كند.
ارزش هـایـى كـه بـدون حـمـایـت خـدیـجه پدیدار نمى شد و آن بانوى گرامى , با دلدارى دادن هـمـسـرش , بذل تمامى ثروتش و با شجاعت و شهامتش , به پیامبر قدرتى مى داد كه با دلگرمى به ترویج اسلام بپردازد و از آزار دشمنان نهراسد.
ایـن واقـعـیت در سال دهم بعثت , عیان تر شد و آن زمانى بود كه خدیجه , پیامبر را تنها گذاشت , كوله بار سفر را بست و به سوى معشوق شتافت .
پـیـامبر گرامى اسلام (ص ) بعد از این واقعه , جنازه حضرت خدیجه را در مكانى به نام حجون , در مكه دفن كردند.
قـبـل از دفـن , خود به میان قبر رفتند و جنازه را در آن نهادند و با دست مبارك خود بر آن خاك ریختند.



[ چهارشنبه 19 مرداد 1390 ] [ 12:53 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بر کرانه فضائل خدیجه علیها السلام

بر کرانه فضائل خدیجه علیها السلام

در سال دهم بعثت بانوی بزرگ اسلام بعد از 25 سال همراهی و فداكاری در راه پیامبر صلی الله علیه و آله با كوله باری از رنجها، فداكاریها، گذشت و ایثارها، در سن 65 سالگی، چشم از جهان فرو بست و همسرش محمد صلی الله علیه و آله را در میان دشمنان در فراق جانسوزی تنها گذاشت.

این حادثه دردناك درست بعد از سه روز از وفات ابوطالب، حامی دلسوز و فداكار پیامبر صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد و آنچنان حضرت ختمی مرتبت را متأثر و محزون ساخت كه آن سال (دهم بعثت) را «عام الحزن » و سال غصه و غم نامگذاری نمود و در میان اندوه فراوان و اشكی چون باران، خدیجه را در محلی به نام «حجون » به خاك سپرد.

آنچه در پیش رو دارید نگاهی است گذرا، به فضائل خدیجه كبری، بانوی فداكار و صبور اسلام.

فضائل خدیجه علیها السلام

1.بصیرت ژرف

حضرت خدیجه

از بالاترین فضائل خدیجه كبری این است كه از اندیشه بلند و فكر عمیق و بصیرت ژرف برخوردار بود؛ مخصوصاً عقل عملی او در اوج خود قرار داشت. این امر را می توان از انتخاب پیامبر اكرم به عنوان شوهر آینده و شایسته خود از بین آن همه خواستگاران پولدار و تاجر فهمید.

او در چهره و رفتار محمد صلی الله علیه و آله آینده درخشان و ممتاز او را می دید، به همین جهت راز پیشنهاد ازدواج با محمد صلی الله علیه و آله را (قبل از بعثت) چنین بیان می كند: «یَابْنَ عَمّ! اِنّی قَدْ رَغِبْتُ فِیكَ لِقِرابَتِكَ مِنّی وَ شَرَفِكَ فی قَوْمِكَ وَ اَمانَتِكَ عِنْدَهُمْ وَ حُسْنِ خُلْقِكَ وَ صِدْقِ حَدِیثِكَ؛(1) ای پسر عمو! من به خاطر خویشاوندی ات با من، و شرف و امانتداری ات در میان قوم خود، و به جهت اخلاق نیك و راستگویی ات، به تو تمایل پیدا كردم. »

جملات فوق به خوبی نشان می دهد كه محبت و ارادت این بانو به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله براساس عشق مجازی و محبت شهوانی نبوده، بلكه بر اثر معرفت و شناخت عمیقی بوده است كه از شخصیت محمد صلی الله علیه و آله داشت. اما افرادی كه چنین بصیرتی نداشتند، از جمله گروهی از زنان قریش سخت خدیجه را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند، تا آنجا كه گفتند: «او با این همه حشمت و شوكت با یتیم ابو طالب كه جوانی فقیر است تن به ازدواج داد. چه ننگ بزرگی. »



ادامه مطلب

[ چهارشنبه 19 مرداد 1390 ] [ 12:02 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بر کرانه فضائل خدیجه علیها السلام

بر کرانه فضائل خدیجه علیها السلام

در سال دهم بعثت بانوی بزرگ اسلام بعد از 25 سال همراهی و فداكاری در راه پیامبر صلی الله علیه و آله با كوله باری از رنجها، فداكاریها، گذشت و ایثارها، در سن 65 سالگی، چشم از جهان فرو بست و همسرش محمد صلی الله علیه و آله را در میان دشمنان در فراق جانسوزی تنها گذاشت.

این حادثه دردناك درست بعد از سه روز از وفات ابوطالب، حامی دلسوز و فداكار پیامبر صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد و آنچنان حضرت ختمی مرتبت را متأثر و محزون ساخت كه آن سال (دهم بعثت) را «عام الحزن » و سال غصه و غم نامگذاری نمود و در میان اندوه فراوان و اشكی چون باران، خدیجه را در محلی به نام «حجون » به خاك سپرد.

آنچه در پیش رو دارید نگاهی است گذرا، به فضائل خدیجه كبری، بانوی فداكار و صبور اسلام.

فضائل خدیجه علیها السلام

1.بصیرت ژرف

حضرت خدیجه

از بالاترین فضائل خدیجه كبری این است كه از اندیشه بلند و فكر عمیق و بصیرت ژرف برخوردار بود؛ مخصوصاً عقل عملی او در اوج خود قرار داشت. این امر را می توان از انتخاب پیامبر اكرم به عنوان شوهر آینده و شایسته خود از بین آن همه خواستگاران پولدار و تاجر فهمید.

او در چهره و رفتار محمد صلی الله علیه و آله آینده درخشان و ممتاز او را می دید، به همین جهت راز پیشنهاد ازدواج با محمد صلی الله علیه و آله را (قبل از بعثت) چنین بیان می كند: «یَابْنَ عَمّ! اِنّی قَدْ رَغِبْتُ فِیكَ لِقِرابَتِكَ مِنّی وَ شَرَفِكَ فی قَوْمِكَ وَ اَمانَتِكَ عِنْدَهُمْ وَ حُسْنِ خُلْقِكَ وَ صِدْقِ حَدِیثِكَ؛(1) ای پسر عمو! من به خاطر خویشاوندی ات با من، و شرف و امانتداری ات در میان قوم خود، و به جهت اخلاق نیك و راستگویی ات، به تو تمایل پیدا كردم. »

جملات فوق به خوبی نشان می دهد كه محبت و ارادت این بانو به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله براساس عشق مجازی و محبت شهوانی نبوده، بلكه بر اثر معرفت و شناخت عمیقی بوده است كه از شخصیت محمد صلی الله علیه و آله داشت. اما افرادی كه چنین بصیرتی نداشتند، از جمله گروهی از زنان قریش سخت خدیجه را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند، تا آنجا كه گفتند: «او با این همه حشمت و شوكت با یتیم ابو طالب كه جوانی فقیر است تن به ازدواج داد. چه ننگ بزرگی. »



ادامه مطلب

[ چهارشنبه 19 مرداد 1390 ] [ 12:02 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بر کرانه فضائل خدیجه علیها السلام

بر کرانه فضائل خدیجه علیها السلام

در سال دهم بعثت بانوی بزرگ اسلام بعد از 25 سال همراهی و فداكاری در راه پیامبر صلی الله علیه و آله با كوله باری از رنجها، فداكاریها، گذشت و ایثارها، در سن 65 سالگی، چشم از جهان فرو بست و همسرش محمد صلی الله علیه و آله را در میان دشمنان در فراق جانسوزی تنها گذاشت.

این حادثه دردناك درست بعد از سه روز از وفات ابوطالب، حامی دلسوز و فداكار پیامبر صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد و آنچنان حضرت ختمی مرتبت را متأثر و محزون ساخت كه آن سال (دهم بعثت) را «عام الحزن » و سال غصه و غم نامگذاری نمود و در میان اندوه فراوان و اشكی چون باران، خدیجه را در محلی به نام «حجون » به خاك سپرد.

آنچه در پیش رو دارید نگاهی است گذرا، به فضائل خدیجه كبری، بانوی فداكار و صبور اسلام.

فضائل خدیجه علیها السلام

1.بصیرت ژرف

حضرت خدیجه

از بالاترین فضائل خدیجه كبری این است كه از اندیشه بلند و فكر عمیق و بصیرت ژرف برخوردار بود؛ مخصوصاً عقل عملی او در اوج خود قرار داشت. این امر را می توان از انتخاب پیامبر اكرم به عنوان شوهر آینده و شایسته خود از بین آن همه خواستگاران پولدار و تاجر فهمید.

او در چهره و رفتار محمد صلی الله علیه و آله آینده درخشان و ممتاز او را می دید، به همین جهت راز پیشنهاد ازدواج با محمد صلی الله علیه و آله را (قبل از بعثت) چنین بیان می كند: «یَابْنَ عَمّ! اِنّی قَدْ رَغِبْتُ فِیكَ لِقِرابَتِكَ مِنّی وَ شَرَفِكَ فی قَوْمِكَ وَ اَمانَتِكَ عِنْدَهُمْ وَ حُسْنِ خُلْقِكَ وَ صِدْقِ حَدِیثِكَ؛(1) ای پسر عمو! من به خاطر خویشاوندی ات با من، و شرف و امانتداری ات در میان قوم خود، و به جهت اخلاق نیك و راستگویی ات، به تو تمایل پیدا كردم. »

جملات فوق به خوبی نشان می دهد كه محبت و ارادت این بانو به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله براساس عشق مجازی و محبت شهوانی نبوده، بلكه بر اثر معرفت و شناخت عمیقی بوده است كه از شخصیت محمد صلی الله علیه و آله داشت. اما افرادی كه چنین بصیرتی نداشتند، از جمله گروهی از زنان قریش سخت خدیجه را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند، تا آنجا كه گفتند: «او با این همه حشمت و شوكت با یتیم ابو طالب كه جوانی فقیر است تن به ازدواج داد. چه ننگ بزرگی. »



ادامه مطلب

[ چهارشنبه 19 مرداد 1390 ] [ 12:02 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بر کرانه فضائل خدیجه علیها السلام

بر کرانه فضائل خدیجه علیها السلام

در سال دهم بعثت بانوی بزرگ اسلام بعد از 25 سال همراهی و فداكاری در راه پیامبر صلی الله علیه و آله با كوله باری از رنجها، فداكاریها، گذشت و ایثارها، در سن 65 سالگی، چشم از جهان فرو بست و همسرش محمد صلی الله علیه و آله را در میان دشمنان در فراق جانسوزی تنها گذاشت.

این حادثه دردناك درست بعد از سه روز از وفات ابوطالب، حامی دلسوز و فداكار پیامبر صلی الله علیه و آله اتفاق افتاد و آنچنان حضرت ختمی مرتبت را متأثر و محزون ساخت كه آن سال (دهم بعثت) را «عام الحزن » و سال غصه و غم نامگذاری نمود و در میان اندوه فراوان و اشكی چون باران، خدیجه را در محلی به نام «حجون » به خاك سپرد.

آنچه در پیش رو دارید نگاهی است گذرا، به فضائل خدیجه كبری، بانوی فداكار و صبور اسلام.

فضائل خدیجه علیها السلام

1.بصیرت ژرف

حضرت خدیجه

از بالاترین فضائل خدیجه كبری این است كه از اندیشه بلند و فكر عمیق و بصیرت ژرف برخوردار بود؛ مخصوصاً عقل عملی او در اوج خود قرار داشت. این امر را می توان از انتخاب پیامبر اكرم به عنوان شوهر آینده و شایسته خود از بین آن همه خواستگاران پولدار و تاجر فهمید.

او در چهره و رفتار محمد صلی الله علیه و آله آینده درخشان و ممتاز او را می دید، به همین جهت راز پیشنهاد ازدواج با محمد صلی الله علیه و آله را (قبل از بعثت) چنین بیان می كند: «یَابْنَ عَمّ! اِنّی قَدْ رَغِبْتُ فِیكَ لِقِرابَتِكَ مِنّی وَ شَرَفِكَ فی قَوْمِكَ وَ اَمانَتِكَ عِنْدَهُمْ وَ حُسْنِ خُلْقِكَ وَ صِدْقِ حَدِیثِكَ؛(1) ای پسر عمو! من به خاطر خویشاوندی ات با من، و شرف و امانتداری ات در میان قوم خود، و به جهت اخلاق نیك و راستگویی ات، به تو تمایل پیدا كردم. »

جملات فوق به خوبی نشان می دهد كه محبت و ارادت این بانو به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله براساس عشق مجازی و محبت شهوانی نبوده، بلكه بر اثر معرفت و شناخت عمیقی بوده است كه از شخصیت محمد صلی الله علیه و آله داشت. اما افرادی كه چنین بصیرتی نداشتند، از جمله گروهی از زنان قریش سخت خدیجه را مورد ملامت و سرزنش قرار دادند، تا آنجا كه گفتند: «او با این همه حشمت و شوكت با یتیم ابو طالب كه جوانی فقیر است تن به ازدواج داد. چه ننگ بزرگی. »



ادامه مطلب

[ چهارشنبه 19 مرداد 1390 ] [ 12:02 ب.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 7 :. [ 1 ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ] [ 6 ] [ 7 ]