منتظران حضرت

اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر اعوانه و انصاره و المستشهدین بین یدیه

19 حدیث درباره ی حیا

 

 

 

حدیث (1) امام على علیه السلام :

اَلحَیاءُ مِفتاحُ كُلِّ الخَیرِ؛
حیا كلید همه خوبى هاست.

غررالحكم، ج1، ص93، ح340

حدیث (2) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

اَلحَیاءُ زینَةُ السلامِ؛
حیا زینت اسلام است.

مستدرك الوسایل، ج1، ص488، ح1244

حدیث (3) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

إنَّ اللّه  یُحِبُّ الحَیِىَّ الحَلیمَ العَفیفَ المُتَعفِّفَ؛
خداوند انسان با حیاىِ بردبارِ پاك دامنى را كه پاكدامنى مى ورزد، دوست دارد.

كافى، ج2، ص112، ح8

 

ادامه مطلب

[ سه شنبه 17 خرداد 1390 ] [ 11:41 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

مصداق‌ سازی چهره ‌های آخرالزمانی

مصداق‌ سازی چهره ‌های آخرالزمانی

آخر الزمان

اشاره:

آنچه می خوانید نوشته ایست به خامه مهدویت پژوه فرزانه اسماعیل شفیعی سروستانی با عنوان "اندر حكایت شعیب بن صالح!" که تحلیلی محققانه از رویکرد تازه ای است که بر نوشته های  پاره ای از بلاگرها و فعالان فضای مجازی با هدف مصداق سازی چهره های آخرالزمانی و و بالمآل اثبات قریب الوقوع بودن امر ظهور، سایه افکنده است.

 

طی روزهای اخیر، برخی از وبگاه‌نویسان وطنی، دست از احتیاط كشیده و با ذوق‌زدگی ضمن انتظار، با نگارش مقالاتی متعدد از كشف مصادیق اشخاصی سخن می‌گویند كه به استناد روایات آخر‌الزمان در سال‌های قبل از ظهور كبرای حضرت صاحب‌الزمان (ع) خروج می‌كنند.

این مردان، صاحبان پرچم‌هایی هستند كه با خروج خود، زمینه‌هیا ظهور امام را فراهم می‌سازند و در وقت قیام نیز به عنوان یاران و همراهان، حضرت را در تحقق دولت كریمه‌اش یاری می‌دهند. در همین عصر از اشخاصی نیز سخن به میان آمده، همچون سفیانی كه روایات حضرات معصومان (ع) از او به نام عثمان بن عنبسه یاد می‌كنند. شخصی منفی و خونخوار از نوادگان ابوسفیان و معاویه كه پس از خروج از «شام» دست به كشتاری بزرگ می‌زند و بسیاری از شیعیان آل محمد (ص) را از دم تیغ می‌گذراند. از خروج سفیانی به عنوان اولین نشانه حتمی ظهور امام (ع) نام برده شده است.

اگر چه طی سال‌های اخیر گفت و گو از نشانه‌هیا ظهور، بحران‌های آخرالزمانی و پرچم‌های زمینه‌ساز بال گرفت، لیكن كمتر كسی جرأت می‌كرد انگشت اشاره به سوی مردانی دراز كرده و آنها را به عنوان مصداق حی و حاضر یمانی، خراسانی، سفیانی یا شعیب بن صالح معرفی كند.

بارها گفته و نوشته‌ام كه اساساً مهدویت در زمره امنیتی‌ترین مباحث و مسائل مسلمانان پیرو اهل بیت (ع) است. از همین جاست كه ورود با امنیتی‌ترین بخش از حیات مستضعفان و آنچه كه خداوند آن را چون سری مكتوم و سر به مهر نگه داشته و بیان حتی حدس و گمان در این باره حكایت از منتهای خامی و ناپرهیزی دارد

 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام زمان(عج)،
[ سه شنبه 17 خرداد 1390 ] [ 11:31 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

مصداق‌ سازی چهره ‌های آخرالزمانی

مصداق‌ سازی چهره ‌های آخرالزمانی

آخر الزمان

اشاره:

آنچه می خوانید نوشته ایست به خامه مهدویت پژوه فرزانه اسماعیل شفیعی سروستانی با عنوان "اندر حكایت شعیب بن صالح!" که تحلیلی محققانه از رویکرد تازه ای است که بر نوشته های  پاره ای از بلاگرها و فعالان فضای مجازی با هدف مصداق سازی چهره های آخرالزمانی و و بالمآل اثبات قریب الوقوع بودن امر ظهور، سایه افکنده است.

 

طی روزهای اخیر، برخی از وبگاه‌نویسان وطنی، دست از احتیاط كشیده و با ذوق‌زدگی ضمن انتظار، با نگارش مقالاتی متعدد از كشف مصادیق اشخاصی سخن می‌گویند كه به استناد روایات آخر‌الزمان در سال‌های قبل از ظهور كبرای حضرت صاحب‌الزمان (ع) خروج می‌كنند.

این مردان، صاحبان پرچم‌هایی هستند كه با خروج خود، زمینه‌هیا ظهور امام را فراهم می‌سازند و در وقت قیام نیز به عنوان یاران و همراهان، حضرت را در تحقق دولت كریمه‌اش یاری می‌دهند. در همین عصر از اشخاصی نیز سخن به میان آمده، همچون سفیانی كه روایات حضرات معصومان (ع) از او به نام عثمان بن عنبسه یاد می‌كنند. شخصی منفی و خونخوار از نوادگان ابوسفیان و معاویه كه پس از خروج از «شام» دست به كشتاری بزرگ می‌زند و بسیاری از شیعیان آل محمد (ص) را از دم تیغ می‌گذراند. از خروج سفیانی به عنوان اولین نشانه حتمی ظهور امام (ع) نام برده شده است.

اگر چه طی سال‌های اخیر گفت و گو از نشانه‌هیا ظهور، بحران‌های آخرالزمانی و پرچم‌های زمینه‌ساز بال گرفت، لیكن كمتر كسی جرأت می‌كرد انگشت اشاره به سوی مردانی دراز كرده و آنها را به عنوان مصداق حی و حاضر یمانی، خراسانی، سفیانی یا شعیب بن صالح معرفی كند.

بارها گفته و نوشته‌ام كه اساساً مهدویت در زمره امنیتی‌ترین مباحث و مسائل مسلمانان پیرو اهل بیت (ع) است. از همین جاست كه ورود با امنیتی‌ترین بخش از حیات مستضعفان و آنچه كه خداوند آن را چون سری مكتوم و سر به مهر نگه داشته و بیان حتی حدس و گمان در این باره حكایت از منتهای خامی و ناپرهیزی دارد

 


ادامه مطلب



طبقه بندی: امام زمان(عج)،
[ سه شنبه 17 خرداد 1390 ] [ 11:31 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

ماه رجب ، طلیعه انس

 


ماه رجب ، طلیعه انس
رجب، ماهی است که در آنْ بندگان و مؤمنان و ره‏پویان، خود را برای شرکت در مهمانی بزرگ خداوند آماده می‏کنند. ماهِ زدودن غبار تیرگی از روح و جان، ماهِ تمرین حضور و توجه به بیشتر به معنویات، و ماه بندگی و فرمان‏بری و در نهایتْ سرآغاز اُنس و الفتی جانانه به پروردگار هستی‏بخش است.


مقدمه
رجب، هفتمین ماه سال قمری است که در اسلام به آن اهمیت ویژه‏ای داده شده و در شمار ماه‏های پرفضیلتْ و یکی از چهارماه برخوردار از حرمت و قداست ویژه است. رجب، ماهی است که در آنْ بندگان و مؤمنان و ره‏پویان، خود را برای شرکت در مهمانی بزرگ خداوند آماده می‏کنند. ماهِ زدودن غبار تیرگی از روح و جان، ماهِ تمرین حضور و توجه به بیشتر به معنویات، و ماه بندگی و فرمان‏بری و در نهایتْ سرآغاز اُنس و الفتی جانانه به پروردگار هستی‏بخش است.


ادامه مطلب



طبقه بندی: ماه رجب،
[ سه شنبه 17 خرداد 1390 ] [ 11:24 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

بسم رب المهدی
بسم رب المهدی
سلام ای مهربان دل
سلام ای آیه زیبای هستی
چگونه به چهره دلربای تونظر بیافكنم؟!
در حالی كه
قلب من سیاه سیاه است
چگونه بخواهم از اعمال بد من بگذری؟!
در حالی كه
خود بهتر از از آن باخبری
مولا جان
قلم بر پهنه كاغذ نمی چرخد
چون او نیز
همچون دل سیاه من
نمی داند برای محبوب ترین عالم
چه بنویسد...........
اقا جان’مولای من
از كدامین تبار خواهی آمد
و كدامین جمعه’جمعه سبز
ظهور توست..............
كی نوای زیبا و دلنشین "انا المهدی"
گوشهای ما را نوازش خواهدكرد
می دانم....
تو خود بیشتر و بهتر از ما
منتظر هستی.......
منتظر ظهور و حضور
در میان آدمیانی كه به تو عشق می ورزند
منتظر عدل وداد.........
و انتظار
چه واژه ی دلنشینی است
در آن زمان كه تو بیایی.............

با تشکر ازسایت در انتظار گل نرگس





طبقه بندی: امام زمان(عج)،
[ سه شنبه 17 خرداد 1390 ] [ 11:19 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

حدیث

بسم الله الرحمن الرحیم

حدیث (1) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

قالَ اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ... اِذا قالَ العَبدُ: «بِسمِ اللّه‏ِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ» قالَ اللّه‏ُ ـ جَلَّ جَلالُهُ ـ : بَدَاَ عَبدى بِاسمى، وَ حَقٌّ عَلَىَّ اَن اُتـَمِّمَ لَهُ اُمورَهُ و اُبارِكَ لَهُ فى اَحوالِهِ؛

خداوند فرمود: «... هرگاه بنده بگوید: بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم، خداى متعال مى‏گوید: بنده من با نام من آغاز كرد. بر من است كه كارهایش را به انجام رسانم و او را در همه حال، بركت دهم».

عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 269، ح 59

حدیث (2) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

اِذا وُضِعَتِ المائِدَةُ حَفَّتها اَربَعَةُ آلفِ مَلَكٍ، فَاِذا قالَ العَبدُ: بِسمِ اللّه‏ِ قالَتِ المَلائِكَةُ: بارَكَ اللّه‏ُ عَلَیكُم فى طَعامِكُم ثُمَّ یَقولونَ لِلشَّیطانِ اُخرُج یا فاسِقُ، لا سُلطانَ لَكَ عَلَیهِم؛

هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آیند. چون بنده بگوید: «بسم اللّه‏» فرشتگان مى‏گویند: «خداوند، به غذایتان بركت دهد!» سپس به شیطان مى‏گویند: «اى فاسق! بیرون شو. تو بر آنان، راه تسلّط ندارى».

كافى، ج 6، ص 292، ح 1

حدیث (3) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

اَلتَّسْمیَةُ مِفْتاحُ الْوُضوءِ و مِفْتاحُ كُلِّ شَیءٍ؛

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم، كلید وضو و كلید هر چیزى است.

مستدرك الوسائل، ج1، ص 323

حدیث (4) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

لا یُرَدُّ دُعاءٌ أَوَّلُهُ بِسْمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ؛

دعایى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم شروع شود، رد نمى‏شود.

الدعوات، ص 52





طبقه بندی: احادیث و روایات، پیامبر اکرم(ص)،
[ یکشنبه 15 خرداد 1390 ] [ 10:32 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

حکومت

 

حدیث (1) امام على علیه‏ السلام :

قُلوبُ الرَّعِیَّةِ خَزائِنُ راعیها فَما اَودَعَها مِن عَدلٍ اَو جَورٍ وَجَدَهُ؛

دلهاى مردم صندوقچه‏ هاى حاكم است، پس آنچه از عدالت و یا ظلم در آنها بگذارد، همان را خواهد دید.

غررالحكم، ج4، ص 521، ح 6825

حدیث (2) امام على علیه‏ السلام :

اِستَعمِلِ العَدلَ وَاحذَرِ العَسفَ وَالحَیفَ فَاِنَّ العَسفَ یَعودُ بِالجَلاءِ وَالحَیفَ یَدعوا اِلَى السَّیفِ؛

عدالت را اجرا كن و از زورگویى و ستمگرىبپرهیز زیرا زورگویى مردم را به ترك از وطن وامى‏دارد، و ستم آنان را به قیام مسلّحانه مى‏كشاند.

نهج البلاغه، حكمت 476

حدیث (3) امام على علیه‏ السلام :

اِنَّ اللّه‏َ عَزَّوَجَلَّ فَرَضَ عَلى اَئِمَّةِ العَدلِ اَن یُقَدِّروا اَنفُسَهُم بِضَعَفَةِ النّاسِ كَیلا یَتَبَیَّغَ بِالفَقیرِ فَقرُهُ؛

خداوند عزوجل بر پیشوایان عادل واجب كرده كه سطح زندگى خود را با مردم ناتوان برابر كنند تا فقیر را، فقرش برآشفته نكند.

نهج البلاغه، خطبه 209

حدیث (4) رسول اكرم صلى‏ الله ‏علیه ‏و ‏آله :

ما مِن اَحَدٍ یَكونُ عَلى شَى‏ءٍ مِن اُمورِ هذِهِ المَّةِ قَلَّت اَم كَثُرَت فَلا یَعدِلُ فیهِم اِلاّ كَبَّهُ اللّه‏ُ فِى النّارِ؛

هر كس كارى از كارهاى كوچك و یا بزرگ این امت را در دست بگیرد و در میانشان عدالت را اجرا نكند خداوند او را به رو، در آتش خواهد افكند.

مستدرك على الصحیحین، ج 4، ص 90

حدیث (5) امام على علیه‏ السلام :

مَن عَمِلَ بِالعَدلِ حَصَّنَ اللّه‏ُ مُلكَهُ؛

هر كس به عدالت رفتار كند، خداوند حكومتش را حفظ خواهد كرد.

غررالحكم، ج5، ص 355، ح 8722

حدیث (6) امام على علیه‏ السلام :

خَیرُ المُلوكِ مَن اَماتَ الجَورَ وَ اَحیَى العَدلَ؛

بهترین فرمانروا كسى است كه ظلم را از بین ببرد و عدل را زنده كند.

غررالحكم، ج3، ص 431، ح 5005

حدیث (7) لقمان حكیم علیه‏ السلام :

یا بُنَىَّ اِذا دَعَتكَ القُدرَةُ عَلى ظُلمِ مَن هُوَ دونَكَ فَاذكُر قُدرَةَ اللّه‏ِ عَلَیكَ؛

فرزندم هرگاه قدرت، تو را به ظلم بر زیردستت فرا خواند، قدرت خدا را بر خودت به یادآور.

ارشاد القلوب دیلمى، ج1، ص 72

حدیث (8) امام على علیه‏السلام :

مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَلیَبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ وَلیَكُن تَدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالجلالِ مِن مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِم؛

كسى كه خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش از آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آن‏كه دیگران را با زبان، ادب بیاموزد، باكردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب‏آموز خود بیش از آموزگار و ادب‏آموز مردم، شایسته تجلیل است.

غرر الحكم، ح 7016

حدیث (9) امام على علیه‏السلام :

تِسعَةُ اَشیاءَ قَبیحةٌ وَ هِىَ مِن تِسعَةِ اَنفُسٍ اَقبَحُ مِنها مِن غَیرِهِم: ضیقُ الذَّرعِ مِنَ الـمُلوكِ وَ البُخلُ مِنَ الغنیاءِ وَ سُرعَةُ الغَضَبِ مِنَ العُلَماءِ وَ الصِّبا مِنَ الكُهولِ وَ القَطیعَةُ مِنَ الرُّؤوسِ وَ الكِذبُ مِنَ الـقُضاةِ وَ الزَّمانَةُ مِنَ الطِبّاءِ وَ البَذاءُ مِنَ النِّساءِ وَ الطَّیشُ مِن ذَوِى السُّلطانِ؛

 نُه چیز زشت است، اما از نه گروه زشت‏تر: درماندگى و ناتوانى از دولتمردان؛ بخل از ثروتمندان؛ زود خشمى از دانشمندان؛ حركات بچگانه از میانسالان؛ جدایى حاكمان از مردم؛ دروغ از قاضیان؛ بیمارى كهنه از پزشكان؛ بدزبانى از زنان و سختگیرى و ستمگرى از سلاطین.

دعائم الإسلام، ج 1، ص 83

حدیث (10) پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله :

 اَلعَدلُ حَسَنٌ وَلكِن فِى المَراءِ اَحسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الغنیاءِ اَحسَنُ، اَلوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِن فِى العُلَماءِ اَحسَنُ، اَلصَّبرُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الفُقَراءِ اَحسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الشَّبابِ اَحسَنُ، اَلحَیاءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى النِّساءِ اَحسَنُ؛

عدالت نیكو است اما از دولتمردان نیكوتر، سخاوت نیكو است اما از ثروتمندان نیكوتر؛ تقوا نیكو است اما از علما نیكوتر؛ صبر نیكو است اما از فقرا نیكوتر، توبه نیكو است اما از جوانان نیكوتر و حیا نیكو است اما از زنان نیكوتر.

نهج الفصاحه، ح 2006

حدیث (11) امام صادق علیه السلام:

لا تُشـاوِر اَحمَق وَ لا تَستَعِنَّ بَکَذّابٍ وَ لا تَثق بِمَوَدَهِ مُلُوک؛

با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.

تحف العقول،ص316

حدیث (12) پیامبر اکرم صلى‏الله‏علیه‏و‏آله:

کَما تَکُونُوا یوَّلی عَلَیکُم.
هر طور باشید همانگونه بر شما حکومت می شود.

کنزالعمال ح1497

حدیث (13) امام علی(ع):

قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛

به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.

غررالحکم،ح2341





طبقه بندی: احادیث و روایات، پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)،
[ چهارشنبه 11 خرداد 1390 ] [ 10:33 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

کفر

 

حدیث (1) امام حسن عسکری علیه السلام:

المُومِنُ بَرَکَةٌ عَلی المُومِنِ وَ حُجَّةٌ  عَلی الکافر؛
مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.

(تحف العقول، ص489)

حدیث (2) پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله:

أدنی الکُفر أن یَسمَعَ الرَّجُلُ مِن أخیهِ الکَلِمَةَ فَیَحفَظَها عَلَیهِ یُریدُ أن یَفضَحَهُ بِها.

کمترین کفر این است که انسان از برادرش سخنی بشنود و آن را نگه دارد تا او را با آن سخن رسوا کند.

(وسایل الشیعه، ج17، ص211)

حدیث (3) امام صادق علیه السلام:

اِیّـاکُـم اَن یَحسُـدَ بَعضُکـُم بَعضـاً فَـاِنَّ الکُفـرَ اَصلُه الحَسَـد؛

از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.

(تحف العقول، ص 315)

حدیث (4) امام صادق علیه السلام:
اصولُ الکُفرِ ثَلاثَهٌ الحِرصُ وَ الاِستِکبارُ وَ الحَسَدُ؛

ریشه های کفر سه چیز است:حرص و بزرگ منشی نمودن و حسد ورزیدن.

(جهاد النفس، ح 550)





طبقه بندی: احادیث و روایات، پیامبر اکرم(ص)، امام جعفر صادق(ع)، امام حسن عسکری(ع)،
[ سه شنبه 10 خرداد 1390 ] [ 10:35 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

خانواده
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

خَیرُكُم خَیرُكُم لأَِهلِهِ وَأَنَا خَیرُكُم لأَِهلى ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَریمٌ وَلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئیمٌ؛
بهترین شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار.

نهج الفصاحه، ح 1520

حدیث (2) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

اَلرَّجُلُ راعٍ عَلى أَهلِ بَیتِهِ وَهُوَ مَسؤُولٌ عَنهُم وَالمَرأَةُ راعیَةٌ عَلى بَیتِ بَعلِها وَوُلدِهِ وَهِىَ مَسؤُولَةٌ عَنهُم... ؛
مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سئوال مى شود و زن، سرپرست خانه شوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وى سئوال مى شود.

صحیح بخارى، ج3، ص125

حدیث (3) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

خَیرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتىَ الَّذینَ لایَتَطاوَلُونَ عَلى أَهلیهِم وَیَحِنُّونَ عَلَیهِم وَلا یَظلِمُونَهُم؛
بهترین مردان امّت من كسانى هستند كه نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نكنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نكنند.

مكارم الأخلاق، ص 216

حدیث (4) امام صادق علیه السلام :

مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِ بَیتِهِ مُدَّ لَهُ فى عُمُرِهِ؛
هر كس به شایستگى در حقّ خانواده اش نیكى كند، عمرش طولانى مى شود.

كافى، ج2، ص105، ح11

حدیث (5) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

مَن أَدخَلَ عَلى أَهلِ بَیتِهِ سُرُورا خَلَقَ اللّه  مِن ذلِكَ السُّرُورِ خَلقا یَستَغفِرُ لَهُ إِلى یَومِ القیامَةِ؛
هر كس خانواده اش را شاد كند، خداوند از آن شادى موجودى مى آفریند كه تا روز قیامت براى او آمرزش بخواهد.

كنزالعمال، ج16، ص379، ح44995

حدیث (6) امام صادق علیه‏السلام :

لایَزالُ المُؤمِنُ یُورِثُ أَهلَ بَیتِهِ العِلمَ وَ الدَبَ الصّالِحَ حَتّى یُدخِلَهُمُ الجَنَّةَ جَمیعا؛
مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت كند.

مستدرك الوسایل، ج12، ص201، ح13881





طبقه بندی: احادیث و روایات، پیامبر اکرم(ص)، امام جعفر صادق(ع)،
[ دوشنبه 9 خرداد 1390 ] [ 10:34 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

نفاق

حدیث (1) امام على علیه السلام :

مَن أمَرَ بِالمَعروفِ شَدَّ ظَهرُ المُؤمِنِ وَمَن نَهى عَنِ المُنكَرِ أَرغَمَ أَنفَ المُنافِقِ وَأَمِنَ كَیدَهُ؛
هر كس امر به معروف كند به مؤمن نیرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نماید بینى منافق را به خاك مالیده و از مكر او در امان مى ماند.

كافى، ج2، ص50، ح1

حدیث (2) امام صادق علیه السلام :

إِنَّ المُؤمِنَ یَغبِطُ وَلایَحسُدُ وَالمُنافِقُ یَحسُدُ وَلایَغبِطُ؛
مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
(غبطه آن است كه آرزو كنى آنچه دیگرى دارد، داشته باشى بدون اینكه آرزوى نابودى نعمت دیگرى را داشته باشى و حسد آن است كه بخواهى نعمتى را كه دیگرى دارد، نداشته باشد).

 كافى، ج2، ص307، ح7

حدیث (3) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

اَلغَیرَةُ مِنَ الیمانِ وَالمِذاءُ مِنَ النِّفاقِ؛
غیرت از ایمان است و بى بند و بارى از نفاق.

 نهج الفصاحه، ح 2045

حدیث (4) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

اَلمُؤمِنُ یَأكُلُ بِشَهوَةِ أَهلِهِ، اَلمُنافِقُ یَأكُلُ أَهلُهُ بِشَهوَتِهِ؛
مؤمن به میل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق میل و رغبت خود را به خانواده اش تحمیل مى كند.

كافى، ج4، ص12، ح6

حدیث (5) رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

اَلمُؤمِنُ دَعِبٌ لَعِبٌ وَالمُنافِقٌ قَطِبٌ غَضِبٌ؛
مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.

تحف العقول، ص 49





طبقه بندی: احادیث و روایات، پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، امام جعفر صادق(ع)،
[ شنبه 7 خرداد 1390 ] [ 10:36 ق.ظ ] [ منتظران حضرت ] [ نظرات() ]

.: تعداد کل صفحات 5 :. [ ... ] [ 2 ] [ 3 ] [ 4 ] [ 5 ]

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic